• spöke

Ett eller två efternamn i familjen?

Hej! Spöke är lite nyfiken på det här med efternamn och hoppas på att ni där ute vill delta i min lilla undersökning.

Har ni vuxna i familjen samma eller olika efternamn?
    Är ni gifta? Vem har bytt efternamn?

Har barnen ett eller två efternamn? (Alltså ett av efternamnen som mellannamn.)

Hur ser det ut i er umgängeskrets?
    Finns det några familjer där två -sson-efternamn förekommer?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ett eller två efternamn i familjen?
  • Lilas

Jag bytte till min mans efternamn när vi gifte oss, innan hade jag ett -sson namn och hans namn är mer ovanligt (finns ca 150 med det efternamnet i Sverige).

Vi har två barn och alla i familjen har samma efternamn.

I bekantskapskretsen har de flesta tagit mannens efternamn, oavsett om det är vanligt eller ovanligt.

• Smulan 89
    Har ni vuxna i familjen samma eller olika efternamn? Samma.

Är ni gifta? Ja.

Vem har bytt efternamn?
    Han, för att han hade ett vanligt -sson-namn och jag har ett ovanligt efternamn, som väldigt få i Sverige bär, så det blev självklart att han skulle byta till mitt.

Har barnen ett eller två efternamn? Ett. De fick mitt efternamn ifrån början, eftersom min man skulle byta till det när vi gifte oss. 

Hur ser det ut i er umgängeskrets? Väldigt blandat. Vissa är inte gifta, vissa är gifta, men har olika efternamn, andra har samma, några har dubbelefternamn, någon har tagit ett helt annat efternamn.
    Mina föräldrar har skiljt sig, men mamma har fortfarande pappas efternamn, som hon tog när hon gifte sig med honom. Tror inte hon kommer byta.

Finns det några familjer där två -sson-efternamn förekommer? Nej, tror inte det.
  • Satfläsk

Jag tog min mans efternamn när vi gifte oss. Mitt barn har det som mellannamn och hennes pappas som efternamn. Hon fick hennes pappas efternamn när hon föddes och sen la jag till mitt som mellannamn, som senare ändrades till min mans efternamn.

• spöke
    Nyfiken gul skrev 2014-11-11 17:12:06 följande:
    nej inte riktigt rätt... 

Eftersom bara ett barn är gemensamt och resten har både jag och maken med oss sedan tidigare.  Korrekt blir alltså: 

Makens dotter har enbart hans efternamn 
    Makens son han har med en annan sambo har vårt efternamn och mammans efternamn som mellannamn.  
    Makens dotter han har med en annan har enbart mammans efternamn
    Min son som jag fick med en annan man har mitt namn jag behöll som skild
    Min son har som jag fick med en annan man har enbart sin pappas namn, mitt namn som var mellannamn togs bort när jag gifte om mig
    Min och makens gemensamma barn har vårt efternamn
    Och alla de här efternamnen ska få plats på brevlådan?
  • spöke
    Santin skrev 2014-11-11 17:10:36 följande:
    Vår dotter har två efternamn och kommer så ha även då jag och min sambo gifter oss. Vi kommer lägga till varandras. Ingen av oss vill ge upp våra egna efternamn då de båda är ovanliga.
    Så du tar hans namn som mellannamn och han tar ditt som mellannamn?
  • spöke
    sina skrev 2014-11-11 17:20:18 följande:
    Vi har samma namn, som vi bytte till oss i samband med att vi gifte oss. (Inget "påhittat" namn, utan ett som har funnits i släkten.) Barnen heter som vi (förstås).

Bland kompisarna är det väldigt blandat. Några har behållit sina efternamn, några har valt att byta till partnerns namn i samband med giftermål, några har valt att båda partner byter... I de fall föräldrarna inte har samma namn är det olika vilket barnet/-n har fått. Däremot har alla helsyskon samma efternamn.
    Ja, helsyskon brukar automatiskt få samma efternamn.
  • spöke
    Harmagedon skrev 2014-11-11 17:50:16 följande:
    Jag behöll mitt namn och la till mannens namn som mellannamn när vi gifte oss. Barnen heter som jag dvs pappans namn som mellannamn. Jag använder aldrig mellannamnet och identifierar mig väldigt starkt med mitt efternamn. (Gifte mig som 35 åring)Mina föräldrar hade samma efternamn (pappas) och mamma tyckte att det var viktigt. Så antagligen är det därför jag vill ha det kvar. Men ville inte lämna maken utanför och jag tycker att barnen ska få välja vilket av våra efternamn de vill ha som vuxna.
    Så alla har två namn utom din man som har ett?
  • spöke
    Lilas skrev 2014-11-11 18:16:38 följande:
    Jag bytte till min mans efternamn när vi gifte oss, innan hade jag ett -sson namn och hans namn är mer ovanligt (finns ca 150 med det efternamnet i Sverige).

Vi har två barn och alla i familjen har samma efternamn.

I bekantskapskretsen har de flesta tagit mannens efternamn, oavsett om det är vanligt eller ovanligt.
    Tack för svar!
  • spöke
    Smulan 89 skrev 2014-11-11 18:25:36 följande:
    Har ni vuxna i familjen samma eller olika efternamn? Samma.

Är ni gifta? Ja.

Vem har bytt efternamn? Han, för att han hade ett vanligt -sson-namn och jag har ett ovanligt efternamn, som väldigt få i Sverige bär, så det blev självklart att han skulle byta till mitt.

Har barnen ett eller två efternamn? Ett. De fick mitt efternamn ifrån början, eftersom min man skulle byta till det när vi gifte oss. 

Hur ser det ut i er umgängeskrets? Väldigt blandat. Vissa är inte gifta, vissa är gifta, men har olika efternamn, andra har samma, några har dubbelefternamn, någon har tagit ett helt annat efternamn.
    Mina föräldrar har skiljt sig, men mamma har fortfarande pappas efternamn, som hon tog när hon gifte sig med honom. Tror inte hon kommer byta.

Finns det några familjer där två -sson-efternamn förekommer? Nej, tror inte det.
    Tack för att du delar med dig.
  • spöke
    Satfläsk skrev 2014-11-11 19:40:02 följande:
    Jag tog min mans efternamn när vi gifte oss. Mitt barn har det som mellannamn och hennes pappas som efternamn. Hon fick hennes pappas efternamn när hon föddes och sen la jag till mitt som mellannamn, som senare ändrades till min mans efternamn.
    Var barnets pappa tvungen att godkänna att ni bytte till bonuspappans namn?
  • cosinus

Gifta, barnen och pappan heter ett namn, jag har kvar mitt efternamn.

Vanligast i umgängeskretsen är att en bytt, rätt lika mellan om det är kvinnan eller mannen.

Tror inte vi känner någon som satt två efternamn på barnen.

• Satfläsk
    spöke skrev 2014-11-12 11:19:58 följande:
    Var barnets pappa tvungen att godkänna att ni bytte till bonuspappans namn?
    Nej det var han inte men det beror på att jag har ensam vårdnad. Min man var dock tvungen att godkänna att min dotter tog hans namn ;)
  • spöke
    cosinus skrev 2014-11-12 11:43:50 följande:
    Gifta, barnen och pappan heter ett namn, jag har kvar mitt efternamn.

Vanligast i umgängeskretsen är att en bytt, rätt lika mellan om det är kvinnan eller mannen.

Tror inte vi känner någon som satt två efternamn på barnen.
    Tack för svar!
  • Söt Som Socker

Jag är inte gift eller har ens pojkvän men jag kan svara ändå. Jag kommer inte att byta efternamn (av flera olika anledningar). Jag vill dessutom att mina hypotetiska barn ska ha mitt namn så min barn kommer antingen att bara ha mitt efternamn eller ha dubbla ( det beror på om pappan vill ta mitt eller behålla sitt eget). Jag har ett -én namn i fall någon undrar.

• spöke
    Söt Som Socker skrev 2014-11-12 18:16:06 följande:
    Jag är inte gift eller har ens pojkvän men jag kan svara ändå. Jag kommer inte att byta efternamn (av flera olika anledningar). Jag vill dessutom att mina hypotetiska barn ska ha mitt namn så min barn kommer antingen att bara ha mitt efternamn eller ha dubbla ( det beror på om pappan vill ta mitt eller behålla sitt eget). Jag har ett -én namn i fall någon undrar.
    Tack för svar.
Svar på tråden Ett eller två efternamn i familjen?