Grav havandeskapsförgiftning, hur gick det andra graviditeten?
Äntligen, idag, efter två års försök är jag gravid igen. Lyckan är total!
Vår son är 4 år idag och jag fick grav havandeskapsförgiftning i vecka 28 den graviditeten. Jag gick in i kramptillstånd och hade tur som idag sitter här med en fullt frisk liten kille. Han kom med kejsarsnitt v.32 och var tillväxthämmande på grund av min H.F. Idag syns det dock inte det minsta. Det tog 16 månader innan jag blev friskförklarad. En tuff resa, men värd varje minut.
Chefen för kvinnokliniken gjorde mitt kejsarsnitt och vid uskrivningssamtalet fick jag reda på att om man haft grav havandeskapsförgiftning som jag hade, så får man det mer eller mindre garanterat nästa gång (enligt senaste forskningen). Om man däremot haft en mildare variant så får man det sällan igen.
Jag har sedan den graviditeten haft otroligt lätt att lägga på mig vätska och jag har redan känt att jag lagt på mig vätska nu igen. Jag är lite orolig över hur det kommer att utvecklas och hoppas så att jag kan få uppleva en "normal" graviditet och förlossning. Ska ringa MVC imorgon och boka tid. Vet att jag kommer få gå på kontroller 1-2 gånger per vecka redan från början.
Någon som varit med om liknande och blivit gravid igen efter det? Hur gick det i så fall för er? Fick ni H.F. igen? Lika grav, mildare eller ännu värre?