• FÖ läraren

Ledig dag = ledig dag från förskolan!

Så här är det:

Föräldrar ? ni som med all er kraft försöker försvara varför ni vill ha era barn i förskola, trots att ni är lediga. Ni säger att förskolan är en rättighet för barnen. Att den är bra. Att barnen får lära bra saker av utbildad personal. Att de t o m missar saker om de är lediga från förskolan.

Vi vet att ni inte förstår bättre. Annars hade ni aldrig sagt så. Då menar jag JUST NU, med dessa stora grupper. VI jobbar dagligen i denna förskola. VI vet vad förskolan kan erbjuda just nu. I dessa stora grupper.

Visst är det ni som också brukar klaga att barngrupperna är för stora, att nog är det väl hemskt? HUR går den ekvationen ihop? HUR kan ni vilja lämna era barn på förskolan när ni är lediga (eller inte hämta dem direkt efter arbetet) när ni ?vet? så mycket om förskolan? Har ni läst läroplanen? Vet ni vilka mål pedagogerna på ditt barns avdelning jobbar mot just detta läsår? På vilket sätt gör de det? Vad satte ni upp för mål för ditt barn på ert senaste utvecklingssamtal? Har du koll på vad pedagogerna har förändrat i sin verksamhet efter senaste utvecklingssamtalet för att nå de målen som ni satte upp för ditt barn.

Jag tror att det skulle vara annorlunda om ni visste hur en dag för en 1-3-åring kan se ut. Idag. Med dessa stora grupper. Jag menar att tänk om ni fick vara en fluga på väggen en hel vecka och följa vår vardag. Det ÄR ingen dans på rosor. Eller är det så att ni tycker att det är ok att det bästa ni vet (förhoppningsvis) spenderar sina dagar tillsammans med 15 (i vissa grupper ännu fler) barn. Att tre, under den mesta delen av dagen bara två (!), pedagoger ska se till att de känner sig trygga, blir väl omhändertagna, sedda och SAMTIDIGT lär sig saker och ting.

Tänk att din 1-3-åring ska dela en vuxen med 4-7 andra barn i samma ålder. Den mesta delen av dagen är vi bara två pedagoger med dessa 15 barn. Vi har också raster som ni. Vi har planeringstid som ska användas effektivt. Den mesta delen har jag och min ena kollega alltså 7 och 8 barn var, som vi ska se, trösta, uppfostra, lära. Visst, vi är utbildade, men INTE för barnpassning! För visst var det det förskolan var bra för? De LÄR sig så mycket där. Det är ju därför ni vill ha barnen där. Eller hur?

OM grupperna skulle vara mindre, så hade vi haft TID för barnen. DÅ hade förskolan varit fantastisk! Ni skulle bara veta vad vi skulle kunna hinna se och lära era barn. Vi skulle hinna lyssna på lilla Kalle som berättar om att han har en ny tröja på sig. Vi skulle bekräfta honom och säga att tröjan var fin och fråga om den är skön och varm att ha på sig, säga att tröjan har RÄNDER på sig, fråga honom vilken färg de har. Sedan kanske vi ser att Lisa också har en randig tröja på sig idag. Men att hon har GULA och VITA ränder istället. Under vår konversation kanske lilla Klara börjar kasta klossar på Olle (igen), men jag behöver inte avbryta vår konversation, för min kollega Stina har sett hur Klaras och Olles lek förändrades och hann dit för att ta hand om konflikten. Och lilla Måns som sitter i soffan alldeles tyst och tittar på allt som händer får frågan vilken bok han vill höra, av tredje kollegan Lars.

Vi hinner SE alla barn och förekomma, förstärka, bekräfta på ett HELT annat sätt än det är nu. Med dessa stora barngrupper. Det avbryts hela tiden, det är de barn som låter mest som får uppmärksamhet (oftast negativ för vi får säga till dem), för annars blir det kaos. De tysta, lugna barnen får stå åt sidan. De gör ju inget väsen av sig. De får tid av oss när det är lugnt. I slutet av dagen, när de flesta gått hem. Men då kanske det lugna barnet också gått hem.

Men det finns faktiskt en lösning. Vill du att ditt barn ska få berätta, bli sedd, få vara med i de vardagliga bestyren, lära sig vänta, ha tråkigt, ha roligt? VAR MED DITT BARN när du är ledig!

Vi håller inte på med rocket science på förskolan. Du duger.

Du behöver inte ha en pedagogisk utbildning för att lära ditt eget barn om livet, lära sig prata, bete sig bland folk. Vi vet hur vi ska göra det i med en barngrupp. Du behöver bara låta ditt barn vara med i allt som händer under en dag. Om du kan prata, prata med ditt barn. Fråga, svara, lyssna, sjung, läs. Låt barnen vara med och städa, baka, tvätta, åka buss, låna böcker, handla mat.

Vi har inte möjlighet att göra sådana saker med 15 barn. Fråga, svara, lyssna, sjunga och läsa kan vi göra. Tillsammans. Oftast med många avbrott och konfliktlösningar. Så blir det med 15 barn.

Vi på förskolan måste visa upp vår bästa sida. Vi FÅR inte säga att vi inte känner att vi ser alla barn. Därför ler vi och säger att ?Allt varit bra.? när ni hämtar och frågar hur dagen varit. Oftast försöker vi minnas något som ditt barn gjort eller lekt med den dagen, så att du ska känna att vi sett ditt barn. Vi kanske är för bra på att fejka. Vi vill ju visa vad era barn gjort på förskolan, så fort vi får chansen. På anslagstavlorna, på bloggen, på hemsidan. Såklart hinner vi göra saker också. Men det är sååååå liten del av dagen.

Med detta vill jag att ni ska förstå att SOM DET ÄR NU, med dessa stora grupper, så är inte förskolan som den borde vara. Det står så fint på hemsidor och i läroplaner, men verkligheten är inte så. Just nu. Och den blir inte bättre av att ALLA barn är på förskolan VARJE dag TROTS att en förälder är ledig. Skulle alla ha hemma sina barn när de själva är lediga, skulle de barn som MÅSTE vara på förskolan (för att deras föräldrar jobbar/studerar) så skulle det vara MINDRE grupper nästan varje dag. Då skulle de barn som måste vara på förskolan få mer uppmärksamhet och tid med pedagogerna.

Så:

Politiker ? avsätt pengar till att minska barngrupperna så att vi får 10 barn på 1-3-års avdelningar och 15 barn på 3-5-års avdelningar. 3 pedagoger på varje avdelning. Då kan vi börja arbeta kvalitativt mot målen. Då blir förskolan bra för barnen. Då ger förskolevistelsen resultat längre upp i skolgången. När vi kan göra vårt jobb. Som det är nu kan vi inte göra det vi borde. Förskolan är inte bra för alla barn, som den ser ut nu, med dessa stora grupper.

• Svar på tråden Ledig dag = ledig dag från förskolan!
  • FÖ läraren
    lilla skutt skrev 2014-11-13 23:40:08 följande:

Vet att du Ts är en helt vanlig pedagog.Det är så här det ser ut på förskolorna idag. Vi pratar med våra chefer,kontaktar, fack och politiker. Det är sådant ni föräldrar inte vet om.Många slutar sina jobb,blir sjukskrivna mm

Det här är inget som får en visas utåt.

Så därför tror ni inte på att situationen ser ut som den gör när det skrivs anonymt på ett forum.

Eller hur? Det är så här det ser ut, på de allra flesta ställen!

Tror ni (alla föräldrar som klagar i denna diskussion) inte att vi har nätverk, möten, andra forum där vi möts och pratar med varandra, om hur situationen är på de olika ställena, jämför, försöker hitta bättre lösningar? Tror ni inte att vi är på chefer och politiker, som vi kan göra för att försöka förbättra vår och barnens situation på fsk? Det är den vägen vi kan gå, utan att anonyma.

Jag brukar inte hänga här på FL annars, men vet att här kan jag nå många föräldrar (som bevisas av antalet lästa och kommentarer!) och försöka få de att förstå hur det VERKLIGEN kan se ut på fsk och hur det fungerar! Att så många blir arga och kastar skit på mig och "alla pedagoger" nu för att de kanske känner sig "träffade" ELLER tar åt sig på fel sätt (t ex det här med barn och familjer med särskilda behov) betyder att dessa diskussioner BEHÖVS.

Jag tycker att situationen på fsk för alla dessa små barn är en viktig sak att slåss för. Och jag kommer inte att ge mig, förrän den är dräglig och givande för alla barn. Vi gör allt vi kan som läget är nu (med stora grupper) och ni verkar ju vara ganska nöjda med era fsk. Vi försöker nå alla mål (som vi åtlagda att göra) samtidigt som att barnen ska trivas och att vi ska hinna se varje barn. HUR vi gör det vet inte ni. För ni jobbar inte med oss. Ni ser ett resultat, men inte själva processen. Jag menar att ni skulle kunna se andra resultat om vi hade bättre förutsättningar att göra vårt jobb.

Förutsättningarna är det politikerna som kan ändra på. Vi och ni kan påverka dem. Men klagar vi inte på situationen för dem, så tänker de att "det fungerar". Allt är ok. Så det är BÅDE vårt och ert ansvar att kämpa för barnen. Vi väljer vilka som ska leda vårt land och våra kommuner. Så därför tycker jag att ni inte behöver skriva något mer om att "klaga på era chefer och politiker istället för oss föräldrar!". Jag tycker inte att jag klagar på föräldrar som har sina barn på fsk när de jobbar/studerar/är föräldralediga/arbetslösa (för det är deras rätt, enligt tagna beslut).

Jag försöker få de föräldrar som lämnar sina barn på fsk fast de själva är lediga (från sitt arbete) att förstå att OM ni har hemma dem, så blir situationen i fsk för de barn som måste vara där drägligare. Det hjälper ditt barn också, om alla skulle tänka så. Många jobbar mån-fre 8-16:30, men många jobbar även helger och skift, vilket gör att de har lediga dagar mitt i veckan osv. Jobbar man natt har man såklart rätt att sova! (måste jag ens kommentera det!). Situationen på fsk med så stora barngrupper blir hjälpta av att någon/några barn är lediga varje dag. Det blir en mer "normal" gruppstorlek och vi kan ge varje barn den uppmärksamheten de behöver. Eftersom vi vet hur det fungerar, så KOMMER inte det bli så att man drar ner på personal/stänger avdelningar pga av att barnen har lediga dagar då och då. Så då behöver vi inte diskutera det mer.

Sen att jag som privatperson också tycker jag att det är självklart att är man ledig så har man sitt barn hemma, det kan jag också ta upp. Under diskussionens gång har ju flera stycken skrivit att de utan dåligt samvete lämnar sitt barn på fsk när de är lediga, av olika anledningar. Alla ni som har barn med särskilda behov, eller att ni som föräldrar har särskilda behov; ni kan få extra tid på fsk om ni kontaktar förskolechefen. Vi ser alltid till barnets bästa.

Jag hinner inte svara på allas kommentarer eftersom det är så stort intresse i denna fråga, så jag går inte in på "spionfrågan" mer än att; vi är vanliga människor som jobbar inom fsk. Vi vet hur det fungerar att ha olika sorts arbeten, att man kan ha möten på fik, läsa litteratur som har med jobbet att göra på en parkbänk medan man äter sin lunch där osv. Det känns som att ni fördummar oss och ska berätta hur det kan fungera i verkliga livet. Vi vet väl. Jag tog ett exempel, som ni sedan spann vidare på. Det finns tusen exempel. Jag skulle behöva skriva en bok om det för att få med allt. Så vi lämnar det. Det var inte ens fokuset i detta inlägg, vilket jag inte tycker att vi ska gå ifrån.

Så ni som brukar lämna era barn på fsk fast ni är lediga. Börja ha dem hemma istället (detta gäller de som har jobb där man har lediga dagar mitt i veckan för att man t ex jobbar helg och inte har särskilda behov i familjen, för att förtydliga). Jag menar inte att det är många (förhoppningsvis inte) som gör så, men det gör skillnad hos oss!

Ni som har en dålig bild av oss pedagoger i fsk; jättetråkigt. Vi vill i alla fall det bästa för era barn. Därför har vi valt att jobba med det här. Inte för att få dricka kaffe och titta på när så få barn som möjligt leker på golvet.

Jag kommer att fortsätta diskutera här, men har inte möjlighet att svara en och en alltid.

• FÖ läraren
    sasso78 skrev 2014-11-14 17:26:33 följande:

Jag o min man har våran 4 ½ åriga son på dagis varje dag 8.30-15.00 trots vi inte jobbar alla dagar.  Varför? Våran son är mycket sen i utvecklingen och har fått diagnosen utvecklingsstörning. Habiliteringen rekommenderade att han bör vara på dagis alla dagar i veckan för att kunna utvecklas, lära sig nya saker, lära sig samspel med andra barn, utveckla sin kommunikation och DET HAR HAN GJORT!  Han har utvecklas mycket genom dagis, tro det eller ej.   Våran son trivs på dagis och vi vet att dagis är mycket  postivit för honom.
    Frågor på det TS?

Jag har ju redan skrivit om detta. Att detta inlägg handlar inte om föräldrar som har barn med särskilda behov.
  • modsey

Så ni som brukar lämna era barn på fsk fast ni är lediga. Börja ha dem hemma istället (detta gäller de som har jobb där man har lediga dagar mitt i veckan för att man t ex jobbar helg och inte har särskilda behov i familjen, för att förtydliga). Jag menar inte att det är många (förhoppningsvis inte) som gör så, men det gör skillnad hos oss!

Ni som har en dålig bild av oss pedagoger i fsk; jättetråkigt. Vi vill i alla fall det bästa för era barn. Därför har vi valt att jobba med det här. Inte för att få dricka kaffe och titta på när så få barn som möjligt leker på golvet.

Jag kommer att fortsätta diskutera här, men har inte möjlighet att svara en och en alltid.

Jag har som sagt var mina barn på dagis i bland vid enstaka tillfällen när jag är ledig. Utslaget på de år de gått kan de ha handlat om en dag per termin, troligen mindre.
    Kanske hade jag resonerat annorlunda om vi haft 40 timmars veckor, men de har vi inte.

De skiftjobb maken haft har heller inte kommun erbjudit vettiga återhämtningstider utan är ganska strikta vilket om vi följt dem till 100% dels haft otroligt hattiga scheman till barnen, samt knäckt min man sömn totalt. Hade vi bott 2 mil härifrån hade vi haft andra regler som i större grad tagit hänsyn just till skiftjobb, så där tog vi oss helt enkelt friheten och gjorde som det passade oss utan att berätta alla detaljer till förskolan.
  • Litet My
    Barbamama08 skrev 2014-11-15 11:54:45 följande:
    Det är vad jag vill komma fram till. Jag är inte ute och roar mig för att jag åker in till biblioteket, för att låna en bok som är relaterad till någon kurs, eller har t ex en laboration någon annanstans.

Jag har heller inte barnet på dagis på heltid av bekvämlighet, utan dagiset vägrar begripa att mitt barn inte ska sova där på dagen. Hon somnar sent varje kväll och har varenda natt sedan flera veckor tillbaka vaknat vid 2-tiden på natten pga det här. Nu har hon varit hemma i flera dagar, och inte sovit mitt på dagen. det har bidragit till att hon somnar lite tidigare och sover hela nätterna.

Jag får intrycket av att dagispersonalen pratar bakom ryggen på mig. De vet, med all säkerhet naturligtvis, att mitt barn är trött och slö efter dagis och somnar vid 19-20 och att jag är lat och bekväm av mig som utnyttjar heeela kvällarna till egentid för att det är bekvämt. Sanningen är att Barnet har somnat kl 23 varje kväll sedan hon började på dagis - så hur skulle jag annars göra?!

Det är ju så, dagispersonalen vet ju bäst... Visst är det löjligt?
    Säkerligen är det så att andelen föräldrar som anses lämnas på ledig tid skulle minskat drastiskt om pedagogerna egentligen visste vad föräldrarna gjorde på riktigt. Och uppenbarligen har de för stora behov av att kasta skit och skylla på någon att de inte kan tänka längre än det värsta pga de sett en förälder ute på stan. Superlöjligt då deras tid kunde användas till bättre saker än vad det verkar ofta rena spekulationer och fantasier. Också haft ett jobb där jag kunde vara exakt var som helst, på café, gym, bibliotek ute på lunch osv eftersom det ingick i jobbet, fanns säkert pedagoger som likt TS fick spel över det alt var svartsjuka eller vad det nu beror på när man har behov av att döma rakt av utan att egentligen veta.
  • modsey
    Ollibolli skrev 2014-11-15 16:37:12 följande:
    Får man lämna barnen på förskolan om man är ledig? Har jag missat!
    olika i olika kommuner. Hos oss får man inte det men i grannkommunen är det ok
  • Barbamama08
    Litet My skrev 2014-11-15 16:41:27 följande:

Säkerligen är det så att andelen föräldrar som anses lämnas på ledig tid skulle minskat drastiskt om pedagogerna egentligen visste vad föräldrarna gjorde på riktigt. Och uppenbarligen har de för stora behov av att kasta skit och skylla på någon att de inte kan tänka längre än det värsta pga de sett en förälder ute på stan. Superlöjligt då deras tid kunde användas till bättre saker än vad det verkar ofta rena spekulationer och fantasier. Också haft ett jobb där jag kunde vara exakt var som helst, på café, gym, bibliotek ute på lunch osv eftersom det ingick i jobbet, fanns säkert pedagoger som likt TS fick spel över det alt var svartsjuka eller vad det nu beror på när man har behov av att döma rakt av utan att egentligen veta.

Här är det helt enkelt så att de tar för långa kafferaster, utöver sin lagstadgade, och då har de massa tid att diskutera sina spekulationer.

Här måste tydligen alla barn på avdelningen sova. Det spelar ingen roll att något av barnen somnar 00:30 på kvällen, eller 22:00 för att vakna 2:00, pga att de har sovit. Som om det inte är fel?! Hade de gjort rätt för sig hade de inte ens haft tiden att hitta på massa trams ac detas teorier, och sprida skitsnacket vidare till de andra.

Jo då, vi föräldrar ser och vi märker också.
  • milliee

Jag lämnar mitt barn på fsk när jag är ledig.. Jobbar varierande arbetstider längsta veckan sonen går är 32h och kortast 14h/veckan. När jag är ledig får han gå 9-12 (inte alla mina lediga dagar han är självklart hemma med mig också) men han älskar att vara på förskolan och hans fröknar sägee också att det är okej. Förra fredagen hade de två inskolningar och bara ett äldre barn där så det var uppskattat att min son var där iallafall 3h så han fick en kpomis..

• mina1

Blir rätt förvånad att så många läser ovanstående text utan att förstå vad den handlar om. Den handlar inte om att de som jobbar skift skall låta bli att lämna sina barn alls på flera veckor eller att de barn som har särskilda behov inte skall få dem tillgodosedda. Utan texten handlar om att vuxna, oftast fullt normalbegåvade föräldrar måste se till sina barns bästa, inte sitt eget bästa. Att dagens barn också precis som vi vuxna behöver tid för återhämtning och rekreation. Jag menar, varför skall vi vuxna ha "egentid" när barnen som är små inte någonsin får det????

Alltså, barn som inte har behov av omsorg skall vara hemma! Punkt slut! Förskolans pedagogik och omsorg finns till för att barn som inte har någon annan omsorg skall få slippa sitta ensamma hemma. Barnomsorg är nödvändigt för många yrkesverksamma samt studerande, men inte för att du skall gå till frisören/handla/städa m.m. Utan det är då ditt barn skall vara med dig i vardagen, det är det de lär sig mest av. Att bara få vara, hjälpa till efter ålder och se hur det går till i verkliga livet!

• glassen
    mina1 skrev 2014-11-18 18:13:57 följande:

Blir rätt förvånad att så många läser ovanstående text utan att förstå vad den handlar om. Den handlar inte om att de som jobbar skift skall låta bli att lämna sina barn alls på flera veckor eller att de barn som har särskilda behov inte skall få dem tillgodosedda. Utan texten handlar om att vuxna, oftast fullt normalbegåvade föräldrar måste se till sina barns bästa, inte sitt eget bästa. Att dagens barn också precis som vi vuxna behöver tid för återhämtning och rekreation. Jag menar, varför skall vi vuxna ha "egentid" när barnen som är små inte någonsin får det????

Alltså, barn som inte har behov av omsorg skall vara hemma! Punkt slut! Förskolans pedagogik och omsorg finns till för att barn som inte har någon annan omsorg skall få slippa sitta ensamma hemma. Barnomsorg är nödvändigt för många yrkesverksamma samt studerande, men inte för att du skall gå till frisören/handla/städa m.m. Utan det är då ditt barn skall vara med dig i vardagen, det är det de lär sig mest av. Att bara få vara, hjälpa till efter ålder och se hur det går till i verkliga livet!

Fast enligt lag har ju barn rätt till 15 timmar barnsomsorg även om föräldrarna är arbetssökande eller föräldralediga eller vad de nu gör. Sen kan ju alla ha synpunkter på det, men eftersom möjligheten finns blir det svårt att klanka ner på dem som utnyttjar sin lagliga rätt.
  • Valkyria75

Jag tror de flesta vet precis vad texten handlar om. Men jag tror också att många försöker förklara att allt inte är så svart eller vitt. Det är nog få människor som verkligen gör som ts tror. Men det kan vara många där det ser så ut, men där det finns fullt logiska förklaringar, bara det att personen ifråga kanske varken kan eller vill anförtro sig till ts. Eller att det är rena missuppfattningar när man t.ex. syns på stan osv.
  • Valkyria75

Jag tror de flesta vet precis vad texten handlar om. Men jag tror också att många försöker förklara att allt inte är så svart eller vitt. Det är nog få människor som verkligen gör som ts tror. Men det kan vara många där det ser så ut, men där det finns fullt logiska förklaringar, bara det att personen ifråga kanske varken kan eller vill anförtro sig till ts. Eller att det är rena missuppfattningar när man t.ex. syns på stan osv.
  • milliee

Måste tillägga att på vår avdelning har min son gått nu i 3 månader.. Och det har kanske varit som mest 10 barn där (15 inskrivna) men i våran kommun jobbar väldigt många skift och det är en 1-3 avd, pratat med personal osv men dom är verkligen positiva till att vi har barnen där, som senast jag lämna han han är skriven 9-12 men brukar bli 9.15-11.30 så inte lång stund. Ja senast sa dom: kom nu inte så tidigt så vi hinner leka lääänge. Men ja våra avd är väl kanske undantaget som gör regeln.. När jag jobbar fm kompar jag alltid ut 45 min för att sonen inte ska få så lång dag.. Hämtar han då 15.30 och då är han ofta sista barnet, ibland kan det vara ett eller två barn kvar. Personalen brukar skämta och säga att ingen verkar ha något jobb när alla hämtar barnen så tidigt. Våra pedagoger sätter den där lilla guldkanten på tillvaron, alltid nya kostverk och foton på vad det gjort i veckan, men som sagt så ofta är dom väldigt få barn. Kännee bara mig "träffad" när alla dessa debatter dyker upp, jag känner att alla dras över samma kant. Skulle personalen ens antyda att det är bättre att jag har sonen hemma dessa timmar så skulle jag ha han hemma! Men vi för ju en dialog och jag är alltid ärlig med förskolan. Har även ställt 100 frågor om detta på inskolningen. (Och kan tillägga att min son kommer vara ledig 23dec-7jan för jag vet att personalen har ett helvete med dessa jourdagis och skulle aldrig ta han dit om det inte var KRIS)

• isotop

Berättar föräldrarna att de är lediga, eller hur kan du veta det?

Svar på tråden Ledig dag = ledig dag från förskolan!