köpa bostadsrätt. en står på lånet, hur fördela utgifterna?
Hej alla!
Nu är det så att jag och min pojkvän ska flytta ihop. Men i och med att jag är student så räknas min inkomst som noll och banken sa att det är bättre om min pojkvän själv står på lånet. vilket jag absolut inte har något emot. Dock så kommer vi dela på insatsen lika, 50-50 var.
Men det jag undrar nu är hur vi ska fördela alla fasta utgifter? han föreslår att vi delar på avgiften/hyran, el, vatten etc. men han står för amorteringen tills jag studerat klart och har fått ett fast jobb och då att vi skriver om lånen så att jag också "får vara med" men jag har läst runt lite och undrar om det är det bästa för mig personligen? för vid ev. separation så har ju jag ingen rätt till lägenheten bortsett från att jag då får tillbaka min insats (vi ska skriva avtal) medan han då som står för lånen etc. äger större delen av lägenheten. så jag funderar på om vi ska dela på allt rakt av så att jag då "köper in mig" allt eftersom. givetvis ska vi reglera det i avtal då. har ni några åsikter/tips/erfarenheter kring detta?
Tacksam för alla åsikter!