• ellis1

köpa bostadsrätt. en står på lånet, hur fördela utgifterna?

Hej alla!

Nu är det så att jag och min pojkvän ska flytta ihop. Men i och med att jag är student så räknas min inkomst som noll och banken sa att det är bättre om min pojkvän själv står på lånet. vilket jag absolut inte har något emot. Dock så kommer vi dela på insatsen lika, 50-50 var. 

Men det jag undrar nu är hur vi ska fördela alla fasta utgifter? han föreslår att vi delar på avgiften/hyran, el, vatten etc. men han står för amorteringen tills jag studerat klart och har fått ett fast jobb och då att vi skriver om lånen så att jag också "får vara med" men jag har läst runt lite och undrar om det är det bästa för mig personligen? för vid ev. separation så har ju jag ingen rätt till lägenheten bortsett från att jag då får tillbaka min insats (vi ska skriva avtal) medan han då som står för lånen etc. äger större delen av lägenheten. så jag funderar på om vi ska dela på allt rakt av så att jag då "köper in mig" allt eftersom. givetvis ska vi reglera det i avtal då. har ni några åsikter/tips/erfarenheter kring detta? 

Tacksam för alla åsikter!

• Svar på tråden köpa bostadsrätt. en står på lånet, hur fördela utgifterna?
  • Mascaraklumpar

Är ni sambos och köper lägenheten för gemensamt bruk så ska ni också dela på värdet om ni gör slut, vem som står för lånen har inget med saken att göra. 

• ellis1
    Mascaraklumpar skrev 2014-11-16 15:35:21 följande:

Är ni sambos och köper lägenheten för gemensamt bruk så ska ni också dela på värdet om ni gör slut, vem som står för lånen har inget med saken att göra. 

vi köper den för gemensamt bruk. Förstår jag dig rätt om du anser att vi ska dela på allt, avgift, amortering etc?
  • FuckGoggleAskMe

Vid en separation får ni i normalfallet dela 50+50 på lägenheten enligt sambolagen, eftersom den införskaffats för gemensamt bruk. Spelar ingen roll om han står på lånet. Då blir det ju mest rättvist att ni betalar hälften var av allting. Har du inte råd med amortering nu, kan ni skriva papper om det, att han betalat mer, eller att du betalar mer sen.

• lilly

Jag tycker de hör till att man delar på utgifterna i ett förhållande. Båda använder ju sakerna. Men om ni ska skriva avtal på att lägenheten är enbart hans så kan det ju kännas tungt att du ska vara med och amortera på lånen. Speciellt eftersom du då betalar för något du inte får vid en seperation. Innan du står med på lånen hade jag i så fall krävt att han står på lånen och amorteringar och du i så fall står mer för mat och annat som behövs i lägenheten.

Svar på tråden köpa bostadsrätt. en står på lånet, hur fördela utgifterna?