• Mara

Stängs elen av vid dödsfall?

Min pappa har avlidit. Han har en stor villa på landet som drar rätt mycket el. Min syster tror att vi nu måste betala elräkningarna med våra egna pengar om inte elen ska stängas av. Stämmer det? Problemet är att om elen stängs av riskerar ledningarna att frysa när det blir kallare.

Vi planerar att sälja huset och gården, men fram tills det finns någon ny ägare behöver huset vara uppvärmt.

• Svar på tråden Stängs elen av vid dödsfall?
  • ursula

Det är dödsboet som betalar all räkningar

• Mara

Ja, så trodde jag också att det var. Men min syster påstår att vi måste lägga våra egna pengar på detta med elen. Det blir ju en del pengar under vintern om det dröjer innan vi hittar en köpare.

En för alla, alla för en
  • Kjell2

El stängs av om inte elräkningen betals. Ni bör och kan använda tillgångar i dödsboet för att betala el och andra räkningar kopplade till dödsboet.

I slutändan lär det inte spela något större roll för det kommer minska det arv ni får.

Kan vara idé att snabbt sälja huset och avsluta andra kostnader för dödsboet då det annars kommer minska arvet.

Vad ni ska vara mycket försiktga med är att stå för kostnader till dödsboet om det finns mer skulder än tillgångar. Då har ni inga möjligheter att få tillbaka pengar när arvet ska delas upp.

Svar på tråden Stängs elen av vid dödsfall?