• Rowalise

Polisanmäla eller inte!

Jahap... Nu sitter jag här igen och hoppas att det finns någon vettig person som kan svara på mina konstiga frågor!

Det handlar väl lite mer om skulder. Jag har fått ett inkasso krav som ligger på xxxx belopp. Kan iaf säga att det är över 1500 kr. Sitter nu glatt och betalar detta (no problems) men kände för att fråga inkassobolaget vad detta gällde. Får då veta att det är saker som är beställt från (något) företag med Klarna Faktura 14 dagar år 2010.... Blir helt chockad då jag ALDRIG har köpt saker från varken det företaget eller med klarna. Sakerna som är beställt har jag absolut ingen nytta av och hade verkligen inte råd. Har varken nytta av det idag heller...

Jag har alså pratat med Klarna och fått reda på att sakerna var beställt hem till min dåvarande adress (bodde hemma)..
    Nu sitter jag ju i en konstig tvist kan jag tycka! Jag har alså aldrig köpt dessa saker, jag inte ens vet hur man använder eller har någon nytta av och misstänker nu att någon i familjen har beställt i mitt namn och hämtat ut. ( Vem annars? )
    Har aldrig sett dessa saker heller!

Så till min konstiga fråga, polisanmäla skiten eller inte ? Och vad ska polisen göra då ? Jag har ju inte ens fått påminnelse från klarna, jag må ha dåligt minne men inte när det gäller räkningar,post och sådana viktiga saker! Och varför det nu har tagit tid för mig att börjat betala av är dålig inkomst, men nu betalar jag av detta.. (Dock är den stoppad nu) Så någon?? 

Svidisar håll er borta! Trevlig ton...
  • Svar på tråden Polisanmäla eller inte!
  • lilly

BETALA INTE. Är fodran från 2010 och du inte har hört något från klarna sen dess är den preskriberad och de kan inte kräva betalning! Har du redan betalt så upplys inkasso om detta och få pengarna återbetalda! Vill de inte så hota med tingsrätt. Det kan vara bedrägeri med, min mamma fick hem något från inkasso också för några år sedan om att hon köpt böcker (de hade hon inte), som de krävde betalning för fem år senare. Hon sa till inkasso att hon vägrade betala med hänvisning till preskription och sen hände inget mer. Sen kan någon visst det beställt något i ditt namn men om det varit ett paket som hämtats ut så måste personen i så fall haft ditt leg med. (Och om din familj gjort detta så hade jag dessutom tvivlat mycket på familjelojaliteten!) Så, betala inte fakturan, med all sannolikhet är det bara bluff! Om du då fått pengarna tillbaka hade jag inte polisanmält (ingen skada skedd ju) men visst kan du göra det om du vill. Tror dock inte utredningen kommer någon vart. Om paketet hämtats ut på posten tror jag bara de kan se ett år tillbaka i tiden vem som hämtat sakerna. .

• Rowalise

En jättedum fråga (ung och dum och olärd) vad är preskriberad? 
    Jag har alså redan betalat ca 1000kr på detta inkasso innan jag tog reda på vad det gällde..Jag vet super dumt, men jag har lärt mig något nu!

Ja, vad kan jag säga! Jag och min familj kommer inte alls överens och det skulle inte förvåna mig om någon gjort detta mot mig..
    Jag vet att jag har varit för snäll mot min mamma och beställt saker tidigare som jag nu idag får stå för (jag tar mitt kast) men jag vet mycket väl att jag aldrig har beställt saker med fakuta från klarna och eller dessa saker.. Dom som hade användning av detta är/var min mamma och hennes sambo.
    Har fått veta att hon aldrig har sett något sådant, eller har något sådant hemma IDAG..

Inkassobolaget har fått veta allt och dom säger inte ett knyst, vilket jag trodde var vanligt!? Men jag drar ju in min handläggare hos inkassobolaget i hela skiten och det vet hon om. Om polisen inte gör något känns det ju lite tveksamt om man ska anmäla eller inte. För jag tänker inte fortsätta betala på något jag sett skymten av eller har beställt !

• lilly
    Rowalise skrev 2014-11-17 14:26:47 följande:

En jättedum fråga (ung och dum och olärd) vad är preskriberad? 
    Jag har alså redan betalat ca 1000kr på detta inkasso innan jag tog reda på vad det gällde..Jag vet super dumt, men jag har lärt mig något nu!

Ja, vad kan jag säga! Jag och min familj kommer inte alls överens och det skulle inte förvåna mig om någon gjort detta mot mig..
    Jag vet att jag har varit för snäll mot min mamma och beställt saker tidigare som jag nu idag får stå för (jag tar mitt kast) men jag vet mycket väl att jag aldrig har beställt saker med fakuta från klarna och eller dessa saker.. Dom som hade användning av detta är/var min mamma och hennes sambo.
    Har fått veta att hon aldrig har sett något sådant, eller har något sådant hemma IDAG..

Inkassobolaget har fått veta allt och dom säger inte ett knyst, vilket jag trodde var vanligt!? Men jag drar ju in min handläggare hos inkassobolaget i hela skiten och det vet hon om. Om polisen inte gör något känns det ju lite tveksamt om man ska anmäla eller inte. För jag tänker inte fortsätta betala på något jag sett skymten av eller har beställt !

Är du helt säker på att din mamma talar sanning då om att hon inte vet vad det gäller? För har hon beställt saker i ditt namn så är det bedrägeri och möjligtvis även urkundsförfalskning. Att något är preskriberat innebär att man inte längre kan kräva verkställighet av något. Är en skuld preskriberad så kan man inte längre efter en viss tid kräva betalning av den. Är ett brott preskriberat kan man (när tiden gått ut) inte åtala,döma eller häkta någon för brottet. Vilket innebär att om jag begår ett brott med preskriptionstid två år så kan jag komma in på polisstationen två år och en dag efter brottet och erkänna och ingen kan göra något åt det.  
  • Rowalise

Tror ingenting på vad hon säger! Så sanning eller inte, bra fråga! 
    Vad är det för straff på bedrägeri då? och hur tar jag reda på om skulden är preskriberad eller inte?

Förlåt för mina dumma frågor. Skäms

• Kjell2
    Rowalise skrev 2014-11-17 15:36:42 följande:

Tror ingenting på vad hon säger! Så sanning eller inte, bra fråga! 
    Vad är det för straff på bedrägeri då? och hur tar jag reda på om skulden är preskriberad eller inte?

Förlåt för mina dumma frågor. Skäms

Genom att betala på skulden har du brutit preskriberingstiden och i all fall delvis erkännt skulden så du kommer ha väldigt svårt att gå mot inkassobolaget.

Du får istället rikta in dig mot den som beställde i ditt namn.
  • lilly

Både bedrägeri och urkundsförfalskning är fängelse max 2 år. Du vet att skulden är preskriberad om den uppkom för mer än tre år sedan (preskriptionstiden för skulder till företag är 3 år) och du sen dess inte fått någon påminnelse om att betala skulden och heller inte inom denna 3 års period har erlagt någon betalning överhuvudtaget (då bryts preskriptionen och 3 nya år börjar löpa).  

Svar på tråden Polisanmäla eller inte!