• Äldre 17 Nov 19:17
    19781 visningar
    12 svar
    12
    19781

    Mamman kanske startar en vårdnadstvist i framtiden ( Osäkert), vill ha svar och åsikter på hur jag ska göra för att skydda mig.

    Hej! Jag vet inte hur jag ska börja detta inlägg. Jag känner mig just nu väldigt nere och nervig för jag vet inte vad som komma skall.


     


    Jag och mitt ex blev tillsammans 2011, ett år senare så kom våran son till världen. Det gick väldigt snabbt och jag känner att inte mycket var genomtänkt. Med det så menar jag att det var med rätt person jag skaffade barn m.m, att skaffa min son var absolut det bästa som hänt mig så missförstå mig inte.


     


    I början av 2014 så gjorde jag och mitt ex slut, och nu är hon tillsammans med en annan kille och ska snart få ett barn med honom. Hennes kille verkar jätte snäll och lugn, och min son tycker om honom och det är jag tacksam över, även fast det var svårt att acceptera att hon flyttade in med honom så snabbt efter vi gjorde slut, eftersom min son var ju där hälften av tiden med honom så snabbt efter de började träffas.


     


    Lite om mig, jag är 22 år och heltidsstudent, inte mycket till inkomst men jag får det att gå runt. Jag ska börja på universitetet till sommaren då jag hade hoppat av gymnasiestudierna långt innan min son fanns. När han kom så valde jag såklart att ta upp studierna igen och att utbilda mig för att kunna försörja honom på ett bra och tryggt sätt. Jag funderar på att utbilda mig till matematiklärare eller till dagislärare. Jag har alltid tyckt om barn och haft lätt för dem, men samtidigt alltid älskat matematik också, så jag är inte säker än på vilket av dem det blir.


     


    Mitt ex är snart 19 år, hon gör inte mycket. Hon på gravid, och hon har aldrig haft planer på att utbilda sig eller skaffa sig ett sätt att försörja sig på. Hon har alltid behövt luta sig på andra. Men jag vet att hon älskar våran son, och att vår sån älskar henne också, jag tror bara inte att hon är byggt mentalt för att klara av vardagliga saker såsom att hitta ett sätt att försörja sig på, och jag tror det har med hur hennes mamma var med henne under uppväxten. Jag är såklart ingen dr.phil, detta är en åsikt som bör tas med en extrem nypa salt.


    Nu har jag gett en liten bakgrund till vilka vi är, och jag har försökt skrivit allt så svart på vitt som jag bara kunnat. Nu till problemet. Vi har honom 50% av tiden var och alltid haft sen vi gjorde slut (svårt och säga hur mycket vi hade honom var innan eftersom vi var med varandra största delen av tiden). Men hon har alltid fått underhållsbidrag, ifrån försäkringskassan (eftersom jag inte har någon inkomst utöver studiebidrag), även fast vi har honom hälften av tiden var. Jag har aldrig tänkt mycket på det då jag alltid trott att det är så det ska va, men jag pratade med min pappa om det idag och han sa direkt att jag måste ändra på det för om hon försöker dra upp en vårdnadstvist i framtiden så kommer det inte se bra ut för mig, för att hon har ensam vårdnad om hon har underhållsbidrag sa han. Och då ser det ut som jag aldrig har tagit hand om honom. Jag har alltid trott att vi har gemensam vårdnad för att efter min son föddes så skrev jag under papper för gemensam vårdnad. Är detta något som kan bli ett problem för mig under eventuell vårdnadstvist?


     


    Jag vill absolut inte ha en vårdnadstvist även fast jag tycker att jag är en mycket bättre förälder än henne, för att jag vill verkligen att min son ska ha båda föräldrarna i sitt liv lika mycket, för jag tror att han behöver det, såsom alla andra barn, såvida båda föräldrarna är bra för barnen. Men utifall att hon tänker dra upp något sådant så vill jag vara beredd på det. Och om staten tror att hon varit ensam vårdnadshavare under hela hans liv så ser ju det inte speciellt bra ut för mig. Därför frågar jag här hur jag ska gå vidare med detta.


     


    Jag tror att hon skulle kunna försöka ta bort vårdnaden ifrån mig för att jävlas om inte annat, eller för att hon tänker att hennes nya kille kan ta över papparollen för våran son. Hon är ingen person som tänker långsiktigt, eller tänker på någon annan än henne själv, hon tänker inte på vad som är bäst för våran son. Jag har en stark känsla att hon hade kunnat försökt tagit bort min son ifrån mig bara för att få mig att må dåligt. Jag vet att detta är en ganska konstig sak att skriva med tanke på att jag nyss sa att hon var en bra mamma. Men saken är den att jag vet inte längre vad jag ska tro, ibland är jag så osäker. Ibland är våran son jätte glad av att komma till henne, och ibland har han gråtit när jag har lämnat han och han har kramat mig i 3 minuter utan en paus och bett mig att inte gå. Det krossade mitt hjärta att behöva gå. Men hennes kommentar till varför han var så var att "jag bär han för mycket", det var hennes logiska förklaring till varför han grät så mycket när han skulle vara där och jag skulle gå. Jag bär honom knappt aldrig eftersom han är så stor nog att gå själv nu, men jag visar mycket kärlek, säger att jag älskar honom åtminstone 100 gånger om dagen, och kramar han och gosar med honom väldigt mycket. Det är bara sån jag är, jag visar väldigt mycket kärlek till min son och jag tycker inte det är något dåligt. Men hon säger konstant att jag inte tar ansvar över våran son, även fast jag ger han tak över huvudet, ger han alltid rena kläder på ryggen, har alltid ett rent och fräscht hem, alltid en bra balanserad kost, alltid hitta på saker med honom, går ut till lekparken eller på promenad, går till hans kompisar så han får leka med dem m.m. Köper alltid medicin till honom om han blir sjuk och så, jag skriker aldrig på honom och har aldrig i mitt liv gjort illa honom, och han mår alltid jätte bra när han är hos mig och han trivs väldigt mycket, det kan vilken person som helst se som har träffat honom med mig. Folk säger ofta det också till mig, att jag är bra med honom, folk som jag inte ens känner utan som bara ser oss ute hela tiden som kommer upp helt plötsligt och ger en sådan fin komplimang till mig. Det har hänt flera gånger. Men mitt ex säger att jag inte tar ansvar för att jag inte handlar blöjor för mina pengar, och jag förklarade för henne att:  "vi har honom 50% av tiden var, och alla hans pengar kommer in på ditt konto, och hans pengar finns där för blöjor, tvättlappar, kläder m.m" och det är anledning nog för att jag inte ska behöva köpa blöjor och tvättlappar för mina pengar, för att det borde finnas nog med pengar för det ändå eftersom underhållsbidrag + barnbidrag = 2300 eller något tror jag. Jag handlar kläder till honom för mina pengar osv, men jag är inte gjord utav pengar och det hjälper ju min ekonomi om jag slipper köpa blöjor då, hon handlar ju blöjor som han ska ha hos henne ifrån dessa pengar, varför ska inte samma regel gälla mig då eftersom vi har honom 50% av tiden var? Hennes svar på den frågan var att "inga andra pappor gör så, du är den ända pappan jag vet som inte vill betala blöjor för sitt eget barn". Det var seriöst hennes svar, det går inte att hålla ett vettigt argument med henne, för hon kommer med sådana svar.


     


    Jag vet inte riktigt vad jag skriver om längre, jag skriver detta väldigt frustrerad och orolig över vad som kommer att hända i framtiden. Jag vill verkligen inte förlora min son, jag hade inte kunnat levt utan honom. Jag skulle jätte gärna uppskatta information på hur jag ska göra med denna situation, angående underhållsbidraget som hon får. Är det så att staten då tror att hon är ensam vårdnadshavare? Jag måste reda upp detta så fort som möjligt isåfall så det finns legitima papper på att jag faktiskt har min son hälften av tiden så hon inte kan ljuga och säga något annat om hon skulle få för sig något dumt.


     


    Jag ber om ursäkt om texten har driftat bort för mycket ifrån ämnet. Det var skönt att skriva av sig lite av frustrationen dock.


    PS: Jag skriver i denna del av forumet då hon brukar läsa på detta forum och om hon ser mitt inlägg så kommer hon verkligen att bli tokig och risken att något strul kommer ökar då väldigt kraftigt.

  • Svar på tråden Mamman kanske startar en vårdnadstvist i framtiden ( Osäkert), vill ha svar och åsikter på hur jag ska göra för att skydda mig.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 17 Nov 19:59
    #1

    alltså rent juridiskt har hon redan hela vårdnaden om jag förstår det rätt? 

    Då kan hon inte börja tjafsa om vårdnaden eftersom hon redan har den. En vårdnadstvist handlar ju om att någon vill ha hela vårdnaden eller alternativt att du vill ha gemensam vårdnad.

    Däremot kan hon i framtiden vilja ändra på umgänget och hur ni ska ha tiden mellan er med barnet.  Men det kan ni skriva schema om hos familjerätt. 

    Vill du ha gemensam vårdnad så att ni båda två får rätten att ta juridiska beslut så måste du fråga henne om ni kan lösa det gemensamt. Blankett om det finns hos skatteverket.  Vill hon inte det kan DU starta vårdnadstvist om hon förvägrar dig det. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfike­n gul
    Äldre 17 Nov 20:02
    #2

    underhåll betalas av den förälder som inte bor med barnet.  Det har inget att göra med hurvida man har vårdnad eller inte. 

    Alla föräldrar oavsett hur vårdnaden ser ut betalar underhåll för sitt barn när man inte bor tillsammans med det.  Dvs att barnet är skriven på din adress. 

    Är du däremot orolig för att hon nån gång ska tjafsa om att du inte haft barnet som ni kommit övererns om så är det dags att skriva ett skriftligt schema på hur det faktiskt ser ut.  Det kan du göra på datorn och bara be henne att skriva under det . Eller så går ni tillsammans till familjerätten och får ett schema fastställt hos dom. Det är lika bindande som hos en domstol.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 17 Nov 20:58
    #3

    Hej

    Jag orkade inte läsa hela texten, men tror jag fick in det mesta...

    1 om du skrivit på papper för delad vårdnad kan du inte bli av med vårdnaden utan att antingen själv skriva över den på mamman eller förlora den i en rättegång. Det krävs MYCKET för att bli av med vårdnaden, du får praktiskt taget vara missbrukare eller farlig för barnet. Det, eller att du och mamman har så grova samarbetsproblem att det helt enkelt inte går att samarbeta.

    2 underhåll har INGET med vårdnad att göra. Din pappa borde tänka sig för innan han slänger ur sig saker han uppenbarligen inte vet ngt om.. ALLA föräldrar är skyldiga att försörja sina barn, och underhåll betalar man om man inte har barnet boende hos sig minst halva tiden. Går man genom försäkringskassan så ränta de ut vad man har råd att betala och avkräva dig den summan. Eftersom du har barnet boende hos dig halva tiden så skall du inte betala ngt underhåll men mamman skall inte heller få fullt underhåll från försäkringskassan. OM hon får det så har hon/ni uppenbarligen lurat försäkringskassan att HON har hela boendet och DET har din pappa rätt i att det kan komma tillbaka o bita dig i baken. Dels för att ni lurar staten och dels för att OM det skulle bli en tvist om tex boendet framöver så

    bor barnet på pappret heltid hos sin mamma. Du kommer att behöva bevisa att så inte varit fallet. Det du bör göra omgående är att meddela försäkringskassan att barnet bor växelvis med dig. Mamman kan istället ansöka om underhållsstöd för växelvis boende. Det är inkomstbaserat och av vad du beskriver bör hon få det (även du kan söka det och bör få det). Summan är max ett halvt underhållsstöd. En annan orsak till att du måste anmäla att du har Barbro halva tiden är att du annars inte har rätt till barnomsorgsplats. Skall du studera eller arbeta och vill fortsätta ha ditt barn halva tiden är det en nödvändighet.

    3 När du har barnet boende hos dig halva tiden har du rätt till halva barnbidraget. Du anmäler bara hos försäkringskassan att du vill ha det och att barnet bor halva tiden hos dig. NATURLIGTVIS skall du köpa blöjor osv. Du står för barnets kostnader när det är hos dig, mamman för barnets kostnader hos sig. Dela barnbidraget och ansök om underhållsstöd vid växelvis boende och betala för ditt barn! Har ni någorlunda bra samarbete kan ni dela dyrare kläder som overall o kängor tex. Men även om det vore så att mamman hade både underhåll och barnbidrag så är du skyldig att stå för barnets kostnader under umgänget (som det då blir eftersom barnet enligt er bor hos mamman). Min man betalar underhåll och mamman har självklart barnbidraget då vi har barnet enbart varannan helg, men självklart betalar vi för barnets saker och aktiviteter när hon är hos oss.

  • Äldre 17 Nov 21:00
    #4
    Nyfiken gul skrev 2014-11-17 19:59:15 följande:

    alltså rent juridiskt har hon redan hela vårdnaden om jag förstår det rätt? 

    Då kan hon inte börja tjafsa om vårdnaden eftersom hon redan har den. En vårdnadstvist handlar ju om att någon vill ha hela vårdnaden eller alternativt att du vill ha gemensam vårdnad.

    Däremot kan hon i framtiden vilja ändra på umgänget och hur ni ska ha tiden mellan er med barnet.  Men det kan ni skriva schema om hos familjerätt. 

    Vill du ha gemensam vårdnad så att ni båda två får rätten att ta juridiska beslut så måste du fråga henne om ni kan lösa det gemensamt. Blankett om det finns hos skatteverket.  Vill hon inte det kan DU starta vårdnadstvist om hon förvägrar dig det. 


    I TS står det att pappan skrev på papper för gemensam vårdnad. HANS pappa har däremot i sin tur verkat få för sig att TS inte har vårdnad pga att mamman får underhåll.... Så vårdnaden verkar det som han har.
  • Äldre 17 Nov 21:04
    #5
    Nyfiken gul skrev 2014-11-17 20:02:19 följande:

    underhåll betalas av den förälder som inte bor med barnet.  Det har inget att göra med hurvida man har vårdnad eller inte. 

    Alla föräldrar oavsett hur vårdnaden ser ut betalar underhåll för sitt barn när man inte bor tillsammans med det.  Dvs att barnet är skriven på din adress. 

    Är du däremot orolig för att hon nån gång ska tjafsa om att du inte haft barnet som ni kommit övererns om så är det dags att skriva ett skriftligt schema på hur det faktiskt ser ut.  Det kan du göra på datorn och bara be henne att skriva under det . Eller så går ni tillsammans till familjerätten och får ett schema fastställt hos dom. Det är lika bindande som hos en domstol.


    Naturligtvis behöver inte barnet vara skrivet hos TS för att det skall ses som att barnet bor växelvis. Man kan bara vara skriven på en adress, därav stämmer inte ditt påstående att alla föräldrar måste ha sina barn skrivna på sin adress för att inte betala underhåll. Barnet skall helt enkelt bo växelvis, vilket innebär att barnet bor ungefär halvtid hos båda föräldrarna.
  • Äldre 18 Nov 00:12
    #6

    Hej igen! Tack för alla svar. Bara för att klargöra, ja på papper har vi gemensam vårdnad av våran son. 


     


    Och på svar på din brummas kommentar "ALLA föräldrar är skyldiga att försörja sina barn, och underhåll betalar man om man inte har barnet boende hos sig minst halva tiden" - Givetvis är jag skyldig att försörja mitt barn, och jag gör det. Jag argumenterar inte med det. Det ända jag sa till mamman var att eftersom jag har honom hälften av tiden så har jag rätt till hälften av pengarna hon får för honom, men eftersom hon vägrar ge mig det för att hon anser att det är hon som ska ha dem, så sa jag att då får hon köpa blöjorna för när han är här. Vilket är kanske 400kr i månaden eller så. Tro inte något annat. Jag försörjer min sån, SÅKLART. Ingen här kan ju möjligtvis tycka att det är rimligt att jag inte ska få något ekonomiskt stöd för min son som alla föräldrar får, även fast jag har honom 50% av tiden hela tiden. Allt ekonomiskt stöd ska ju inte gå till mamman. Med det sagt, hade min ekonomi varit rosor på dans, så hade jag inte ens haft energi för att bry mig om det.


     


    Och som svar på min pappas kommentar, han vet att vi har gemensam vårdnad på papper, han var orolig att det kan komma och bita mig i arslet om hon skulle försöka dra igång en vårdnadstvist eftersom han förklarade för mig att ända sättet att hon kan få underhållsbidrag är att om staten tror att hon är den ända som tar hand om honom, eller om hon har honom mestadels av tiden.  Jag kanske formulerade mig otydligt i TS och jag ber om ursäkt.


     


    Och vidare på din kommentar brumma:  "NATURLIGTVIS skall du köpa blöjor osv. Du står för barnets kostnader när det är hos dig, mamman för barnets kostnader hos sig. Dela barnbidraget och ansök om underhållsstöd vid växelvis boende och betala för ditt barn!" Det där uppskattar jag inte ett piss. Jag betalar för mitt barn, SJÄLVKLART. Vart i hela friden har du fått för dig att jag inte gör det? Jag betalar för allt, även alla kläder som han har när han är här. Men du verkar ha missat min poäng, det ända jag sa till mamman är att hans blöjor som han använder när han är hos mig eller hos henne, borde köpas för hans pengar, eftersom det är det de finns där för. För kläder/blöjor osv, såsom jag har förstått det iallafall. Och jag förstår inte hur du verkar tycka det är fel av mig att säga att då får hon handla blöjorna och skicka med ett blöjpaket till mig när han ska hit. För återigen det är ju inte HON som betalar för det, det handlas för pengar som jag enligt LAG har rätt till som du själv sa.


     


    Och detta: "Men även om det vore så att mamman hade både underhåll och barnbidrag så är du skyldig att stå för barnets kostnader under umgänget (som det då blir eftersom barnet enligt er bor hos mamman)". Jag hade ingen aning förs idag att det papper vi skickade in till försäkringskassan antydde att våran son bor hos mamman. För mig har det alltid varit självklart att våran son bor lika mycket hos oss båda. Jag förstår nu att försäkringskassan har helt fel papper och jag ska ringa dem imorgon bitti och lösa upp hela denna situationen. SJÄLVKLART.


     


    Och jag måste bara säga återigen, att du säger att jag inte betalar för mitt barn gör mig något fruktansvärt frustrerad. Jag betalar för mitt barn!!! Men jag har också en syn som är att jag har rätt till hälften av hans ekonomiska bistånd han får av staten, och om mamman nu vägrar ge mig hälften så då får väl hon gå och handla blöjorna som han har här för dem pengarna, för att om jag hade fått hälften av pengarna för honom så hade alla pengar gått till det ändå, och resten hade sparats. Och ja det verkar som att försäkringskassan blivit lurad, men tro mig det var ALDRIG min avsikt, jag hade ingen aning om det där. Det kommer att lösas imorgon.


     


     


    Jag uppskattar kommentarerna men kommentarer om att jag inte tar hand om min son är lite för mycket för mig. Jag betalar för allt, utom blöjor. Jag kände att det är det minsta hon kan handla för barnbidraget/underhållsbidraget som han kan ha här. Eftersom hon nu får alla pengar för honom in på hennes konto. Även fast vi har honom exakt 50% var. Hon står inte för några av hans kläder eller så, jag betalar allt det, och jag har ingenting emot det. Men återigen, jag är inte gjort av pengar så de där 400kr i månaden som hon tvingas ta av barnbidraget och underhållsbidraget för hans blöjor som han har här, hjälper väldigt mycket. Och jag ska ansöka så allting blir delat imorgon, och då kommer jag ju få mer än 400kr, så då kommer min son få alla pengar som blir över av de pengarna jag får för honom in på hans sparkonto.


     


     

  • Äldre 18 Nov 07:47
    #7
    Jobbigsituation skrev 2014-11-18 00:12:42 följande:

    Hej igen! Tack för alla svar. Bara för att klargöra, ja på papper har vi gemensam vårdnad av våran son. 


     


    Och på svar på din brummas kommentar "ALLA föräldrar är skyldiga att försörja sina barn, och underhåll betalar man om man inte har barnet boende hos sig minst halva tiden" - Givetvis är jag skyldig att försörja mitt barn, och jag gör det. Jag argumenterar inte med det. Det ända jag sa till mamman var att eftersom jag har honom hälften av tiden så har jag rätt till hälften av pengarna hon får för honom, men eftersom hon vägrar ge mig det för att hon anser att det är hon som ska ha dem, så sa jag att då får hon köpa blöjorna för när han är här. Vilket är kanske 400kr i månaden eller så. Tro inte något annat. Jag försörjer min sån, SÅKLART. Ingen här kan ju möjligtvis tycka att det är rimligt att jag inte ska få något ekonomiskt stöd för min son som alla föräldrar får, även fast jag har honom 50% av tiden hela tiden. Allt ekonomiskt stöd ska ju inte gå till mamman. Med det sagt, hade min ekonomi varit rosor på dans, så hade jag inte ens haft energi för att bry mig om det.


     


    Och som svar på min pappas kommentar, han vet att vi har gemensam vårdnad på papper, han var orolig att det kan komma och bita mig i arslet om hon skulle försöka dra igång en vårdnadstvist eftersom han förklarade för mig att ända sättet att hon kan få underhållsbidrag är att om staten tror att hon är den ända som tar hand om honom, eller om hon har honom mestadels av tiden.  Jag kanske formulerade mig otydligt i TS och jag ber om ursäkt.


     


    Och vidare på din kommentar brumma:  "NATURLIGTVIS skall du köpa blöjor osv. Du står för barnets kostnader när det är hos dig, mamman för barnets kostnader hos sig. Dela barnbidraget och ansök om underhållsstöd vid växelvis boende och betala för ditt barn!" Det där uppskattar jag inte ett piss. Jag betalar för mitt barn, SJÄLVKLART. Vart i hela friden har du fått för dig att jag inte gör det? Jag betalar för allt, även alla kläder som han har när han är här. Men du verkar ha missat min poäng, det ända jag sa till mamman är att hans blöjor som han använder när han är hos mig eller hos henne, borde köpas för hans pengar, eftersom det är det de finns där för. För kläder/blöjor osv, såsom jag har förstått det iallafall. Och jag förstår inte hur du verkar tycka det är fel av mig att säga att då får hon handla blöjorna och skicka med ett blöjpaket till mig när han ska hit. För återigen det är ju inte HON som betalar för det, det handlas för pengar som jag enligt LAG har rätt till som du själv sa.


     


    Och detta: "Men även om det vore så att mamman hade både underhåll och barnbidrag så är du skyldig att stå för barnets kostnader under umgänget (som det då blir eftersom barnet enligt er bor hos mamman)". Jag hade ingen aning förs idag att det papper vi skickade in till försäkringskassan antydde att våran son bor hos mamman. För mig har det alltid varit självklart att våran son bor lika mycket hos oss båda. Jag förstår nu att försäkringskassan har helt fel papper och jag ska ringa dem imorgon bitti och lösa upp hela denna situationen. SJÄLVKLART.


     


    Och jag måste bara säga återigen, att du säger att jag inte betalar för mitt barn gör mig något fruktansvärt frustrerad. Jag betalar för mitt barn!!! Men jag har också en syn som är att jag har rätt till hälften av hans ekonomiska bistånd han får av staten, och om mamman nu vägrar ge mig hälften så då får väl hon gå och handla blöjorna som han har här för dem pengarna, för att om jag hade fått hälften av pengarna för honom så hade alla pengar gått till det ändå, och resten hade sparats. Och ja det verkar som att försäkringskassan blivit lurad, men tro mig det var ALDRIG min avsikt, jag hade ingen aning om det där. Det kommer att lösas imorgon.


     


     


    Jag uppskattar kommentarerna men kommentarer om att jag inte tar hand om min son är lite för mycket för mig. Jag betalar för allt, utom blöjor. Jag kände att det är det minsta hon kan handla för barnbidraget/underhållsbidraget som han kan ha här. Eftersom hon nu får alla pengar för honom in på hennes konto. Även fast vi har honom exakt 50% var. Hon står inte för några av hans kläder eller så, jag betalar allt det, och jag har ingenting emot det. Men återigen, jag är inte gjort av pengar så de där 400kr i månaden som hon tvingas ta av barnbidraget och underhållsbidraget för hans blöjor som han har här, hjälper väldigt mycket. Och jag ska ansöka så allting blir delat imorgon, och då kommer jag ju få mer än 400kr, så då kommer min son få alla pengar som blir över av de pengarna jag får för honom in på hans sparkonto.


     


     


    Hej
    Det var absolut inte min mening att du skulle ta illa vid dig. Jag ber om ursäkt för att jag lät som om jag antydde att du inte betalade eller att du inte tog ditt ansvar - tvärtom tycker jag att det framgår mkt tydligt att du TAR ansvar. Jag tror inte alls att du försöker smita undan varken ekonomiskt eller på ngt annat sätt. Antingen skrev jag i helt fel ton eller så läste du in sådant jag inte menade - oavsett, det var absolut inte min mening :)

    Allt jag ville trycka på var att ni båda skall bidra - vilket du gör dels genom att du tar hand om barnet halva tiden samt att du bidrar genom underhåll (plus allt annat du betalar). Vad jag däremot skall fösröka uttrycka på bätte sätt är väl kanske att ni föräldrar förväntas bidra med ungefär lika mkt - ditt ex får underhållsstöd, vilket egentligen är din "del" (förutom det som går åt om du har umgänge - men eftersom du har barnet hälften av tiden så blir det snett - du betalar både underhåll samt under halva boendetiden). Sedan får hon barnbidrag - att jag tryckte på det är för att du ju faktiskt HAR rätt till halva - hon kan inte bestämma om du skall ha det eller inte, det är din rättighet som förälder och jag tycker absolut att du skall begära det. 
    Dessutom skall hon bidra med ungefär lika mkt själv. Då hon inte har ngn inkomst bör hon få socialbidrag eller liknande, samt bostadsbidrag (ngt även du bör söka förresten - du som förälder har rätt till högre bostadsbidrag om barnen bor hos dig minst trettio dagar om året). 

    Som jag skrev i mitt förra svar så har ni båda, med tanke på er ekonomiska situation, rätt till underhållsstöd vid växelvis boende. Tycker absolut ni bör söka det. Och jag håler med din pappa - det kan komma att bita dig i arslet senare - så du gör alldeles rätt i att fixa sånt idag :)

    Jag förstår att det inte var din avsikt att lura försäkringskassan, och jag tycker som sagt det framgår att du tar ditt ansvar på alla sätt och vis - jag skrev bara om vad lagen faktiskt säger.. Båda ÄR skyldiga att bidra - vilket ni gör, och den som har umgänge står för kostnaderna under umgänget - detta med umgänget var mer en passus som inte är riktigt tillämplig i ditt fall eftersom du inte har umgänge utan växelvist boende. Men om du SKULLE haft umgänge, säg varannan helg, då skulle du själv fått stå för blöjor tex, även om mamman fått barnbidrag o underhåll. 
    Hoppas det framgick bättre vad jag menade denna gång :) Alltså mer allmänt :)
  • Äldre 18 Nov 12:52
    #8

    Förlåt för att jag reagerade så häftigt i mitt förra inlägg, jag missuppfattade tydligen dig. Hon får inget soc bidrag, hon bor tillsammans med sin nya sambo och han jobbar deltid. Japp, jag har bostadsbidrag, självklart :) 


     


    Jag bryr mig inte så mycket om pengarna hamnar inne på hennes konto eller mitt, för oavsett ska dem pengarna bara gå till saker våran son behöver. Och de pengar som inte går åt bör sparas till hans framtida behov. Så länge jag ser att pengarna faktiskt går till det och ingenting annat så spelar det ingen roll för mig. Men nu när jag fick reda på att försäkringskassan har helt fel uppgifter så måste det repareras omgående.


     


    Tack för svaret :)

  • Äldre 18 Nov 13:13
    #9
    Jobbigsituation skrev 2014-11-18 12:52:29 följande:

    Förlåt för att jag reagerade så häftigt i mitt förra inlägg, jag missuppfattade tydligen dig. Hon får inget soc bidrag, hon bor tillsammans med sin nya sambo och han jobbar deltid. Japp, jag har bostadsbidrag, självklart :) 


     


    Jag bryr mig inte så mycket om pengarna hamnar inne på hennes konto eller mitt, för oavsett ska dem pengarna bara gå till saker våran son behöver. Och de pengar som inte går åt bör sparas till hans framtida behov. Så länge jag ser att pengarna faktiskt går till det och ingenting annat så spelar det ingen roll för mig. Men nu när jag fick reda på att försäkringskassan har helt fel uppgifter så måste det repareras omgående.


     


    Tack för svaret :)


    Så lite så Glad 
    Det är bra att du ifrågasatte mitt inlägg - ibland kommer det skrivna ordet inte ut i samma tonläge som det skulle bli om orden sagts istället Flört

    Pengarna är ju dock inte öronmärkta åt barnet, bara så att du i ett senare skede försöker använda det som argument... 
    Den förälder som har ut barnbidrag/underhåll får ju fritt förfoga över pengarna som föräldern anser det bäst. Så länge barnet mår bra självklart :) 
    Tex så är mina barns barnbidrag inte öronmärkta åt dem utan de ingår i familjens pengar. Sedan så sparar vi ändå varje månad till barnen eftersom vi har möjlighet till det, barnen har bra kläder, bra mat och alldeles för mkt leksaker :) Men om det är barnbidraget eller min lön jag handlar mat för har jag ju ingen större koll på.. Flört

    Eftersom ni faktiskt (av vad jag kan utläsa) både borde bli beviljade underhållsstöd vid växelvist boende (det påverkar förresten inte den andra föräldern, vet inte om jag skrev det tidigare) så kommer ni ändå ha samma summa att spendera på barnet som tidigare. Skillnaden blir ju att du får hälften av underhållet och halva barnbidraget (OM du beslutar dig för att ansöka om det).

    En annan sak som kan vara bra att ha i åtanke om man ligger skralt till ekonomiskt - barnsomsorgsavgiften beräknas på förälderns hushålls GEMENSAMMA inkomst. Dvs att om barnomsorgsavgiften går enbart till mamman så beräknas den på henne och hennes sambos gemensamma inkomst. Om den går till dig så räknas den på din och din eventuella framtida sambos hushåll.
    Man kan begära separata fakturor, dvs du betalar för ditt behov av barnomsorg och det baseras på din inkomst, och mamman betalar för sitt behov av barnomsorg och betalar baserat på sitt hushåll. Ngt du även bör ha i åtanke är att mamman är gravid. Jag vet ju inte ens om ni nyttjar barnomsorg, men är det så kommer barnet bara att få vara där 15 (eller 20 beroende på var i landet ni bor) timmar i veckan om mamman står för barnomsorgen.
    Därför är det viktigt även ur detta perspektiv att få ordning på att det finns dokumenterat att barnet bor växelvis, så att du har rätt till den barnomsorg du behöver medans du studerar/arbetar.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 18 Nov 14:06
    #10

    Jag har pratat med försäkringskassan nu, och de sa att det var ingen fara att det blivit fel utan att det var bra att jag ringde in så fort jag fick reda på att det var fel. De berättade också om underhållsstöd vid växelvis boende och att vi båda har rätt till det, så det ska jag ansöka om nu, och jag skrev till henne att hon också får ansöka om det.


     


    Våran son går inte på dagis när han är hos mamman, men när han är hos mig så går han 4 timmar om dagen. Jag vill inte ha han heltid på dagis när han är hos mig, för det känns som att jag skulle missa för mycket tid med honom då. Jag är ju tvungen att vara ifrån honom hälften av tiden redan som det är. Men jag tänkte att 4 timmar om dagen är lagom eftersom han hinner då leka med andra barn då osv, men fortfarande får tid med sin pappa, och jag med honom.


     


    Jag är riktigt orolig över hur hon kommer ta det här, jag är orolig över att hon kommer strula jätte mycket nu eftersom alla pengar inte kommer in på hennes konto längre, och jag mår dåligt bara av o tänka på vad som kan hända. Jag vill inte ha något strul om våran son, jag vill att allt ska gå smidigt. Förhoppningsvis så mår jag så här i onödan och att inga problem kommer att uppstå.


     


    Att det ska vara så svårt att ha ett funktionellt förhållande med den andra föräldern ibland...

  • Äldre 17 Dec 10:55
    #11

    Hur går det, TS?

  • Äldre 13 May 04:28
    #12

    Det är svårare än man tror att samarbetar med ex -en då barn fins.

    Så att du David är inte ensam om det.

    Kämpa på bara.

    Och lycka till!

Svar på tråden Mamman kanske startar en vårdnadstvist i framtiden ( Osäkert), vill ha svar och åsikter på hur jag ska göra för att skydda mig.