Vad köper ni till era barn i julklapp?
Som rubriken lyder.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-22 16:53
Berätta gärna hur gamla de är.
Som rubriken lyder.
Inte börjat fundera/handla än, men sonen (snart 6år) får nog: Lego, bilar, kläder, sängkläder mm. (Mikroskop var en rolig idé oxå). Dotter 3,5 år: Eltandborste, kläder, pyssel (typ pärlor). PlayDoh, och sängkläder. Sen önskar sig sonen en telefon, men det får vänta några år. Dottern vill ha gosedjur, men hon har redan över 50 st...
Vi har en 4-åring. Men jag vet inte riktigt ännu. Han ändrar sig hela tiden också när jag frågar honom vad han önskar sig...
Jag har ett presentskåp där jag lägger lite saker som jag "ramlar över" ibland, ex. roliga saker jag hittar på second hand eller på resor etc. Och ur det skåpet plockar jag saker både till sonen och till andra barn vid födelsedagar och jular, om det är något som passar just det barnet.
Men jag tror att han ska få en målar-/pysselbok med dinosaurier som ligger i skåpet, och så köper vi väl något annat av det han har önskat sig. Vi får se. Två julklappar blir det nog.
Son 7 år:
Minecraftfigurer
Zombierobot
Agentprylar
Minecraft-pyssel
Kläder
Disney on Ice-biljett
Harry Potter-bok
Plusplus
Fleecefilt
Disney infinity 2.0 (delas med syrran)
Dotter 4 år:
Frozen-set med alla figurer (köpt i usa)
Elsa-docka (mjukis)
Disney on Ice-biljett
Wagalong-hund
Play doh
Kläder
Fleecefilt
Lego princess Elsa-slott
Disney infinity 2.0 (delas med storebror)
Son, snart 2;
Ev kassaapparat i trä
Playmobil-set (för småbarn)
Kläder
Fleecefilt
Olaf-mjukisdjur
Play doh
Magnetisk målarplatta (ev)
Olaf-bok
Nybliven fyraåring får en "Jake och Piraterna-ö" och nybliven sexåring får Frostdockorna Anna och Elsa. Båda får varsitt utklädningsplagg. Sen får de strumpa på morgonen också med någon liten sak, tidning/bok och godisgrej i också.
Till deras födelsedagar i november och december får de flera rejäla paket var (råkade bli fyra till bådas födelsedagar) då vi är de enda som ger just på födelsedagen vill vi satsa rejält då (släkten ger på kalaset som är mitt emellan deras födelsedagar. På jul får de ju från hela släkten samtidigt och då känns många paket totalt onödigt.
Sen så köper det vi vill ge barnen utan att det blir julklappar. Biljetter till Disney on ice har vi köpt, nya kläder till jul köper vi om de behöver det. Skidgrejor köper vi på begagnatmarknad under hösten osv.
Son 7 år:
Minecraftfigurer
Zombierobot
Agentprylar
Minecraft-pyssel
Kläder
Disney on Ice-biljett
Harry Potter-bok
Plusplus
Fleecefilt
Disney infinity 2.0 (delas med syrran)
Dotter 4 år:
Frozen-set med alla figurer (köpt i usa)
Elsa-docka (mjukis)
Disney on Ice-biljett
Wagalong-hund
Play doh
Kläder
Fleecefilt
Lego princess Elsa-slott
Disney infinity 2.0 (delas med storebror)
Son, snart 2;
Ev kassaapparat i trä
Playmobil-set (för småbarn)
Kläder
Fleecefilt
Olaf-mjukisdjur
Play doh
Magnetisk målarplatta (ev)
Olaf-bok
Nej, det är inte släppt än, men har förbokat den på en leksaksaffär. De sa att de skulle få in det ca 15 dec så jag håller tummarna för det
Då ska jag nog också förboka. Vilken affär?
Alexi; det är brixit.se (legobutik i Örebro).
Ingenting. Hon är sju månader till jul och har inget behov för några julklappar. Jag har också bett om att ingen i släkten köper julklappar till henne heller, men det kommer nog inte alla lyssna på. Ja ja :)
jag har inte bloggat så länge men det kommer mycket mer, ni får ha tålamod :) hoppas att ni vill stanna.
jag har inte bloggat så länge men det kommer mycket mer, ni får ha tålamod :) hoppas att ni vill stanna.
Son 6 år:
2 st 500 lappar ( på hans önskelista)
skidkläder
ventil till sin cykel ( han önskade sig det)
lite kläder
dotter 12 år
pengar
resa till Ullared
skidkläder
några victoria secret dofter
Vi har bestämt att barnen ska inte få så mkt julklappar. Det har varit hysteriska mängder förut och jag tycker det har varit alldeles för mycket. Så det blir skidresa några veckor efter jul.
Min son önskade sin endast 2 st 500 lappar, ventil och en mobil. Men han får ingen mobil. Lite ung för det.
Dotterns önskelista är väldigt lång. Hon önskar sig enormt dyra saker. TV, iPad, Apple TV, dator. Och annat smått och gott. Hon fyller år veckan innan jul så då får hon gåvor då oxå.
Det är inte så att vi är snåla eller dåligt med pengar utan bara trötta på att julen endast handlar om klappar. Och jag vet att barn älskar julklappar men att handla för tusentals kronor som vi gjort förr. Slut på det. De pengarna lägger vi på resor, och våra barn uppskattar det. Mycket.
Har ingen aning vad någon av dem skall få, varken bio eller bonus. Blir väl lite kontanter och någon liten sak till de tonåringarna av ett värde på ca 500-1000:- per person. Till ettåringen vet jag inte alls. En Bobby car kanske, eller dockvagn. En balja och potta till sin docka blir det iaf. Pottan främst i pedagogiskt syfte.
Till våra döttrar som är 5 och 4 år har jag hittills köpt
Playmobil hästar o gubbar
Playmobil swimmingpool
playmobil lekpark
Halsband, armband samt ring
Pysselbok
Dvd film Pettson o findus tomtemaskinen (julkalendern)
dvd film trolltider (också julkalender)
Dvd film ida och emil i lönneberga tecknade
bamsekort som man kan sy på
Ska kanske även köpa varsin muminmugg eller en mugg med en av astrid lindgrens motiver (rörstrand). Brukar alltid köpa dessa muggar när flickorna fyller år eller till julafton.
Göra egen playdoh deg till flickorna
varsin ficklampa
Vi köper en del My little pony-figurer.
På önskelistan i övrigt, som nog till största delen kommer ges av andra familjemedlemmar är doktorsväska, kalejdoskop, kassaapparat, böcker, ett blått hopprep, Jake och piraterna-skepp och utklädningskläder. Hon är 2.5 år.
Min 5 åring kommer att få:
'iphone 4'
'Doctor mcstuffin get better talking mobile'
'Frozen castle and ice palace playset'
'Frozen Anna 16 inch toddler docka'
'Geomag pink'
'Aqua beads startset'
'Disney Princess Pop-Up Magic Castle Game'
'My Busy Book Pretty Princess'
'Disneys tangled wii spel'
'3 Mobilskal med disneymotiv, ett blått glittrigt och en bild på familjen.'
Och så får hon en harbiokalender och adventpresenter också.
Min 6 åring kommer att få:
'Iphone 4'
'Disney infinity Anna, Elsa, Merida och Rapunzel figurer'
'Trassel read along bok'
'Trassel rapunzels torn playset'
'Frozen Elsa 16 inch toddler docka'
'Color kids 3D color n glow'
'Monopol junior'
'Sparkcykel'
'2 Mobilskal, ett med disneymotiv och ett regnbågsfärgat glittrigt fodral'
Och en haribokalender och adventpresenter.
Det blir 3000 per barn vilket jag tycker är precis lagom. :)
Sonen på nästan 3 år kommer få detta i julklapp (han fyller år veckan efter också):
Brandbilssäng (våningssäng som ser ut som en brandbil)
BabyBorn
Utklädningsdräkt
Kalsonger
Då vi är många som ger till barnen ger jag hellre saker då och då som passar deras utveckling övriga året. Kläder samlar jag ihop vid reor inför att nästa storlek behövs. Likaså fyndas en del på loppis.
1,5-åringen får en tågbana med 30-sånger på tåget (med 3 djur). Ev något mer. Jag hade innan funderat på duplo, men det har hon inte vuxit i än, så det tar vi fram senare. Jag har ett set från en Liberokampanj. Vi har önskat sångbok med ljudpanel, pyjamasar, kläder, leksaker som låter.
4-åringen får manlig Steffidocka och extra kläder till den samt en väska med Barbapapa att sy ihop.
I 4-årspresent får hon 2 paket med baslego och ett litet prinsesslego. Hon önskar nagellack, pärlset, barndator, klänningar mm.
10-åringen får Monster High-pussel och Friendslego, hon vill annars helst ha pengar.
Kostnad ca 200 kr/person i julklapp och drygt 300 kr i födelsedagspresent, då jag fyndat på rea då och då. Sedan hittar sambon på för runt 200 också, då vi tänker lite olika.
Sedan får barnen 2-3 större presenter från mor- och farföräldrar och 6 mindre från våra syskon, så kanske uppåt 2500 kr barn. Mellanbarnet får även från pappans sida och den äldsta från mammans sida, så hon får mest, men de sakerna har hon hos mamman ...
Lucia-/julkläder räknas inte in och ev blir det en liten adventskalender till mellanbarnet. Jag fyndade 12 julsuddigummin samt några My Little pony på loppis plus en adventskalender som ett spel redan förra året, så kanske 100 kronor. Sedan ingår aktiviteter som baka pepparkakor, klä julenen mm.