• Anonym (Eggstra)

Äggdonation, varför ställer man upp på det?

Läser rätt ofta om äggdonationer här på fl och det är ju bra att det finns som alternativ om man inte själv kan producera ägg.

Frågan är bara VARFÖR i himmelens namn någon vill donera!
    Det är sprutor som ska tas, utredningar, plågsamma äggplock... till en fjuttig ersättning på ett par tusenlappar. Varför utsätter man sig för det?

Någon här som gjort det som kan förklara?
    Jag skulle då aldrig göra det.

Att män ställer upp som spermadonatorer är bra mycket lättare att förstå, de får dra en höger och sedan är det klart.

• Svar på tråden Äggdonation, varför ställer man upp på det?
  • Anonym (Eggstra)
    Jag är bara jag skrev 2014-11-23 17:39:08 följande:

Jag har gjort 5 ÄP som varierat mellan svinont och knappt känts-och det har berott på olika smärtlindrande och inget annat! Inte går man hem och mår som vanligt heller,men det är ju helt överkomligt. Jag är evigt tacksam till de som vill donera ägg!  {#emotions_dlg.flower}  Utomlands är det mer för pengar,men donation är donation. 4.e gången gillt hoppas jag på nu. Drömmer

Lycka till! Solig
    Tack för att du berättar, jag har ju hört det där om att det ska vara så plågsamt...
  • Houdini

Jag har ju genomgått en öppen hjärtoperation så...

Som sagt så jädra ont kan det inte göra tycker jag.

• Anonym (Eggstra)
    Houdini skrev 2014-11-23 17:49:38 följande:

Nej inte om man jämför med en hjärtoperation!
    Nu har ju de flesta av oss inte din erfarenhet.
    Hoppas du mår bra nu.
  • Jag är bara jag
    Houdini skrev 2014-11-23 17:49:38 följande:

Skrika rakt ut,gråta och knappt stå ut- så kändes ett -eller var det 2?-av mina. Visst,jag har haft värre ont vid ryggskott och missfall,men ont hade jag sannerligen! Sån smärta i likhet med förlossningssmärta går dock lättare stå ut med för det är av ett bra skäl.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Eggstra) skrev 2014-11-23 17:49:11 följande:
    Lycka till! Solig
    Tack för att du berättar, jag har ju hört det där om att det ska vara så plågsamt...

Tack!! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Eggstra)
    Jag är bara jag skrev 2014-11-23 18:22:49 följande:

Skrika rakt ut,gråta och knappt stå ut- så kändes ett -eller var det 2?-av mina. Visst,jag har haft värre ont vid ryggskott och missfall,men ont hade jag sannerligen! Sån smärta i likhet med förlossningssmärta går dock lättare stå ut med för det är av ett bra skäl.
    Men fy, var det så smärtsamt!?

De som donerar måste ha ett hjärta av renaste guld om de genomgår något sånt för en så ringa ersättning.
    Ibland är det skönt att vara för gammal för både det ena och det andra.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Eggstra) skrev 2014-11-23 18:25:20 följande:
    Men fy, var det så smärtsamt!?

De som donerar måste ha ett hjärta av renaste guld om de genomgår något sånt för en så ringa ersättning.
    Ibland är det skönt att vara för gammal för både det ena och det andra.

Ja,men jag tillhör ovanligheterna eftersom jag är så extremt svårbedövad. Kräver mycket,mycket mer och andra sorter än vanligtvis vid operationer har jag märkt. Så de lyssnade de 2 sista gångerna och oj,vilken skillnad! Glad 
    Jag skulle aldrig avråda nån från donation p.g.a ÄP-smärtan,däremot av andra skäl som t.e.x "risken" i Sverige att bli uppsökt efter 19 år eller extrem nålrädsla för sprutorna är ju inte kul alls.
  • Anonym (Eggstra)
    Jag är bara jag skrev 2014-11-23 18:30:53 följande:

Ja,men jag tillhör ovanligheterna eftersom jag är så extremt svårbedövad. Kräver mycket,mycket mer och andra sorter än vanligtvis vid operationer har jag märkt. Så de lyssnade de 2 sista gångerna och oj,vilken skillnad! Glad 
    Jag skulle aldrig avråda nån från donation p.g.a ÄP-smärtan,däremot av andra skäl som t.e.x "risken" i Sverige att bli uppsökt efter 19 år eller extrem nålrädsla för sprutorna är ju inte kul alls.
    Nej det där med att bli uppsökt tror jag gör att flera avstår.
    Även om man inte har några skyldigheter... men tänk, bara tänk om barnet på något vis skulle bli sjukt och behöva donerade organ och sökte upp en i det ärendet.
    Det vore ju en mardröm!

Att donera till en nära anhörig är en sak, men den människan är inte det. Inte i lagens mening. Fast på ett annat sätt är man ju det.
  • Anonym (Ger gärna)
    Maramina skrev 2014-11-23 17:27:24 följande:

Jag måste fråga om du har gjort äggplock? Har du det och tycker att det kändes som en gynundersökning så blir jag riktigt avundsjuk! Jag har själv genomgått ivf och då fått lite biverkningar av medicinerna jag fick för att få fram så många ägg som möjligt. Nu var det i och för sig rätt höga doser GonalF jag fick, men ändå. Nu har vi gjort två ivf-försök och vid både tillfällena hade jag lite känningar flera dagar efter ingreppet. Vid äggplock fick jag morfin vilket de gav på rutin vid "vår" klinik, så för de allra flesta är det inte som att ge blod.

Vad det gäller frågan i TS så svarar jag "jag kan tänka mig donera". Hade det inte varit för mina egna problem med fertiliteten och för min ålder så skulle jag donerat ägg. Och visst, det är betydligt jobbigare än vad det är för en man att donera sperma, men jag skulle ändå göra det av samma anledning som jag skulle vilja ge blod. Tyvärr duger inte mitt blod

Ja jag har gjort äggplock, men jag har inte donerat ägg.

Jag blev inte så påverkad av medicineringen, och jag hade inte mer ont än mensvärk dagarna efteråt. Jag blev dock svullen i magen, men som sagt, jag tyckte inte alls det var några större bekymmer eller besvär. En operation med stygn är tusen ggr tuffare, tyckte JAG.

Det var inte meningen att underminera er som hade det jobbigare med medicineringen och äggplock, visst förstår jag att det kan göra mer ont. Men ändå tycker jag någonstans att det inte överväger att inte donera ägg då det är inte sådana hemskt kraftiga smärtor med efterföljande vård och behandlingar. Hoppas jag förklarade mig bättre denna gången?
  • Anonym (o)

Skulle aldrig någonsin göra det. Då är det ju mitt barn, så ser jag det. Halva grejen med att bli förälder är ju det känslomässiga med att se sig själv, sin partner osv. Att vi gjort något tillsammans. 

• Jag är bara jag
    Anonym (o) skrev 2014-11-26 17:42:14 följande:
    Skulle aldrig någonsin göra det. Då är det ju mitt barn, så ser jag det. Halva grejen med att bli förälder är ju det känslomässiga med att se sig själv, sin partner osv. Att vi gjort något tillsammans. 

Och då ska du inte,inte mer med det. Glad  Förr oss där donerade ägg är enda chansen är det just det där genetiska som inte spelar nån roll-man vill bara ha ett barn. Det blir ju ändå ens biologiska till skillnad mot äggdonatorn där hon bara är genetisk mamma. Det är jag som är gravid och föder barnet. Vi är tacksamma att kvinnor vill,men ingen ska nånsin känna sig tvingad eller behöva försvara att man inte vill. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (o)
    Jag är bara jag skrev 2014-11-26 17:46:44 följande:

Och då ska du inte,inte mer med det. Glad  Förr oss där donerade ägg är enda chansen är det just det där genetiska som inte spelar nån roll-man vill bara ha ett barn. Det blir ju ändå ens biologiska till skillnad mot äggdonatorn där hon bara är genetisk mamma. Det är jag som är gravid och föder barnet. Vi är tacksamma att kvinnor vill,men ingen ska nånsin känna sig tvingad eller behöva försvara att man inte vill. {#emotions_dlg.flower}
    Men om man vänder på det då, tex vid surrogat när den indiska kvinnan föder - då är det plötsligt inte viktigt vem som är behållaren, utan generna (kvinnan som inte kan föda barnets ägg är ju i surrogatet).
  • nevermind

Jag ville det för att hjälpa andra. As simple as that.

Extra "konstigt" är det väl i mitt fall, eftersom jag inte vill ha barn själv. Jag förstår inte alls varför man ska skaffa barn. Men ändå, jag fattar ju på ett sätt att det är en big deal för andra.

• thanisa
    Anonym (Ger gärna) skrev 2014-11-23 17:01:53 följande:
    Att donera ägg är inte mer smärtsamt än som att ha vanlig mensvärk. Du medicinerar ett par tre ggr i din cykel och sedan är det som en vanlig gynundersökning som tar några minuter för läkaren att plocka ut äggen. Du går hem efteråt och är som vanligt.

Det är inte liksom njurtransplantation eller öppen hjärtoperation med allt vad det innebär.

Vad tycker du ts om att ge/donera blod till de som behöver blod? Biverkningarna är yrsel och trötthet och du kan få en frukt eller bulle efteråt.

Men för att det är lite smärtsamt och för en del obehagligt och man får dessutom ingen ersättning alls, är det samma där för dig, att du inte kan förstå de som ger blod?
    Jag kan nog inte riktigt hålla med dig. När jag var äggdonator så ville de att jag skulle köra det långa protokollet då det är lättare att styra så att man är synkade donator och mottagare. Det var många veckor där det var 8nde timme var spray i näsan. Visst det gjorde inte ont, men det är jobbigt att vara så bunden vid tider. Det fanns dagar då jag väntade med att gå och lägga mig för att det skulle passa med sprayningen och det att ta på morgonen när klockan ringde gjorde att jag inte kunde somna om efteråt. Att inte kunna få en sovmorgon var en sådan sak jag saknade under de 5 veckorna. Själva sprutningen är inte så jobbig, visst det var två ultraljud med blodprovstagningar under dessa dagar men de gjorde inte ont. Att jag fick gå ner på absoult lägsta dos efter andra blodprovet, då hade jag ganska ont i magen och var tvungen att vila av och till.

Själva äggplocket var inte farligt men jag fick inte lämna sjukhuset på någon timme då de ville se att allt var bra med mig. Den dagen för äggplock var jag på sjukhuset 6 timmar. Jag kunde sedan gå ner på stan och ta en promenad där. Dagen efter äggplocket gjorde det gräsligt ont och jag kom knappt ur sängen men visst det gick över på några dagar. Men visst var det värt det för min systerdotter är en sådan stor gåva till oss alla och henne skulle jag inte vilja vara utan.

Att säga att man medicinerar ett par tre gånger i din menscykel är faktiskt en väldigt lätt förenkling av det hela. Över 5 veckor tog det från att jag började spraya tills att äggplocket var över och under dessa veckor så var det sprayning 7,15, 23 varje dag.
  • Seven Costanza

Landstingspolitikerna i region Skåne gick med på att höja ersättningen för något år sedan eftersom det var stor brist på donatorer och de fick förklarat för sig hur stor ansträngning det är att donera med tanke på behandlingar. Jag skulle nog inte själv göra det för jag är rätt känslig med medicin och hormoner, men om någon närstående kom längre fram i kön med korsdonation med min hjälp hade jag kunnat överväga det.

Svar på tråden Äggdonation, varför ställer man upp på det?