Anonym (Ger gärna) skrev 2014-11-23 17:01:53 följande:
Att donera ägg är inte mer smärtsamt än som att ha vanlig mensvärk. Du medicinerar ett par tre ggr i din cykel och sedan är det som en vanlig gynundersökning som tar några minuter för läkaren att plocka ut äggen. Du går hem efteråt och är som vanligt.
Det är inte liksom njurtransplantation eller öppen hjärtoperation med allt vad det innebär.
Vad tycker du ts om att ge/donera blod till de som behöver blod? Biverkningarna är yrsel och trötthet och du kan få en frukt eller bulle efteråt.
Men för att det är lite smärtsamt och för en del obehagligt och man får dessutom ingen ersättning alls, är det samma där för dig, att du inte kan förstå de som ger blod?
Jag kan nog inte riktigt hålla med dig. När jag var äggdonator så ville de att jag skulle köra det långa protokollet då det är lättare att styra så att man är synkade donator och mottagare. Det var många veckor där det var 8nde timme var spray i näsan. Visst det gjorde inte ont, men det är jobbigt att vara så bunden vid tider. Det fanns dagar då jag väntade med att gå och lägga mig för att det skulle passa med sprayningen och det att ta på morgonen när klockan ringde gjorde att jag inte kunde somna om efteråt. Att inte kunna få en sovmorgon var en sådan sak jag saknade under de 5 veckorna. Själva sprutningen är inte så jobbig, visst det var två ultraljud med blodprovstagningar under dessa dagar men de gjorde inte ont. Att jag fick gå ner på absoult lägsta dos efter andra blodprovet, då hade jag ganska ont i magen och var tvungen att vila av och till.
Själva äggplocket var inte farligt men jag fick inte lämna sjukhuset på någon timme då de ville se att allt var bra med mig. Den dagen för äggplock var jag på sjukhuset 6 timmar. Jag kunde sedan gå ner på stan och ta en promenad där. Dagen efter äggplocket gjorde det gräsligt ont och jag kom knappt ur sängen men visst det gick över på några dagar. Men visst var det värt det för min systerdotter är en sådan stor gåva till oss alla och henne skulle jag inte vilja vara utan.
Att säga att man medicinerar ett par tre gånger i din menscykel är faktiskt en väldigt lätt förenkling av det hela. Över 5 veckor tog det från att jag började spraya tills att äggplocket var över och under dessa veckor så var det sprayning 7,15, 23 varje dag.