• Jagett

Grannar har felaktigt Polisanmält för lägenehetsbråk hos oss: Hur ska vi agera ?

Plötsligt en natt runt 2-tiden för ett tag sedan väcktes familjen av att någon ringde på dörren och det visade sig att det var polisen... Jag trodde spontant att det kunde handla om att varna för att något farligt hade hänt i området och öppnade yrvaken. Jag fick då reda på av poliserna utanför att det hade gjorts en anmälan om förmodat lägenhetsbråk (som skulle pågått i någon timme med tydliga ljud att saker slogs sönder etc) eller liknande hos oss eller i närheten. Jag trodde jag drömde men sa att de låter ju som de hade fått helt fel adress för vi i lägenheten (jag, min sambo, vår tonårsdotter, två inneboende studenter) sov och hade inte hört något alls. Poliserna såg väl antagligen direkt att det måste vara fel på anmälan men ville ändå kolla lägenheten då - som de sa - att det väl teoretiskt finns risk för någon slags gisslansituation om någon skickas fram att öppna. De kollade rummen så att ALLA väcktes och ursäktade sig sen och tackade för sig.

Då detta var en extraordinär händelse kontakten Polisen dagen efter och fick en kopia på händelserapporten för utryckningen. Efter att ha läst rapporten var jag ganska chockad. Jag var tidigare ÖVERTYGAD om att Polisen helt enkelt åkte till fel adress men anar nu att nu att det faktisk är en ren okynnesanmälan eftersom anmälan tydligen verkligen riktat in sig på just vår lägenhet och detta känns mycket obehagligt. Speciellt mycket fakta innehåller inte anmälan men en sak innehåller den nämligen påståendet att "hustrun i familjen ska vara psykiskt sjuk"!!!! Detta är HELT FEL!

Hur går man vidare med det här när någon har utsatt oss för följande:

1. Okynnesanmält för något som absolut inte hör till vår begreppsvärld överhuvudtaget.

2. Formulerar kränkande påstående om att någon här är psykiskt sjuk.

3. Alla i lägenheten (Jag, min sambo, de två inneboenderna, vår tonårsdotter) fick sin nattsömn kraftigt störd av att råka ut av att bli väckt av något så extremt som ett Polisbesök mitt i natten.

4. Dessutom att få Polisbesök överhuvudtaget är mycket kränkande som exemplarisk medborgare.

Vi visste inte att vi hade några antagonister överhuvudtaget men förstår nu att vi faktiskt har det och det är extremt obehagligt och vi känner oss nu direkt hotade. Frågan är vad de kan ta sig till om de gjort detta; tänker de hitta på fler saker?

Den enda antydan till konflikt som funnits är att grannarna under och ovanför, deras ungdomar, vid tillfällen under flera år har gjort störande ljud (tex ända fram till kl 03.30 på morgonen) mestadels på olika lov men detta var ni flera månader sedan. Direkt i samband när de har gjort ljud och vi har varit tvungna att agera (pratat direkt med dom samt ta det genom bostadsrättsföreningen) så kan jag förstå att det kan trigga saker men som sagt inget av sådan konflikt verkade vara levande alls nu. Rent generellt har vi en känsla att dessa familjer med de ljudalstrande ungdomarna stört sig på oss då vi i deras ögon säkert är väldigt annorlunda. Vi är akademiker verksamma inom konstnärliga områden medans deras mentalitet mer drar åt det direkt antiintellektuella?.

Polisen själv säger ?vad som för er inträffat kan juridiskt möjligen bedömas som ett ofredande och det kan polisanmälas?. Dock så tänker vi att om vi gör något sådant så öppnar vi upp en konflikt och att det bästa kanske bara är att strunta i det hela. Ytterligare ett alternativ är att sätta upp en anonym lapp i trappuppgången med typ detta innehåll:

- - - - - - - - - - - - - - - -

INFORMATION TILL DE SOM ROAR SIG MED ATT GÖRA OKYNNESANMÄLNINGAR (DESSUTOM MITT I NATTEN) TILL POLISEN!

Att ringa till polisen och anmäla saker som inte alls hänt samt dessutom i denna göra kränkande och helt påhittade falska påståenden om personer anmälan gällde, kan enligt Polisen själv juridiskt bedömas som ett ofredande och det kan polisanmälas på riktigt.

Bevis kan anmälan i sig utgöra då den innehåller ovan fabulerande samt Polisens konstaterande att inget av anmälans innehåll hade med verkligheten att göra.

När en polisanmälan görs ska man INTE hitta på saker som drabbar oskyldiga.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Tack på förhand för input!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Grannar har felaktigt Polisanmält för lägenehetsbråk hos oss: Hur ska vi agera ?
  • sportpappa

Låt det vara. Det kan lika gärna ha varit ett busstreck från några ungdomar och att driva det vidare kommer säkert inte göra det bättre utan kan istället öka problemet.

Om samma sak sker igen eller något liknande så driver ni det vidare.

• Tecum

Avvakta, gör ingenting än, håll ögon och öron öppna. Händer det igen borde polisen själva agera, falska anmälningar är allvarligt. Onödiga utryckningar är inte bara kostsamt för samhället utan kan i värsta fall innebära att polisen inte kan åka på ett riktigt brott i tid.

• Anonym (Tuc)

Låt det vara, det kan lika gärna vara några ungjävlar som har dåliga ideer om vad som är roligt.

Händer det liknande igen däremot är det dags att knacka dörr till varenda granne och höra reaktionen.

• FuckGoggleAskMe

Strunta i det. De som anmälde ville väl reta upp er, unna dem inte glädjen i att se att ni reagerar så starkt.

• Anonym (L)

Tycker också ni ska skita i det. Får de ingen respons slutar de förmodligen. Visa att ni är mognare än dem. .Fortsätter dom med detta hade jag anmält för både ofredande samt att din fru anmäler dem för förtal då de kallat henne psykisk sjuk. Möjligtvis är det också falsk tillsvitelse.

• Jagett

Tack för alla svar,,,, I synnerhet de som ger lite mer juridiskt kött på benen.

Anmäler inte u detta läget men funderar på att sätta upp en lapp fast ännu mer opersonlig; bara ett utdrag ur lagen:

?Falsk tillvitelse är i Sverige ett brott enligt brottsbalkens 15:e kapitels 7:e paragraf. Den som utan riktiga grunder anmäler annan för brott hos polismyndighet eller annan myndighet kan dömas upp till två års fängelse eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader?

• Jagett

Offtopic: Synd att man inte kan editera poster i detta forum i efterhand. Det är ju standard på de flesta forum.... Nu slank det med stavfel samt frågetecken istället för citattecken men ingen möjlighet att justera....

Svar på tråden Grannar har felaktigt Polisanmält för lägenehetsbråk hos oss: Hur ska vi agera ?