• josefinkirsch

Lågt t4 = lägre fertilitet?

Hej,

jag behandlas just nu med Ckomifen för att få en kortare menscykel och lättare bli gravid, förut var den 46 dagar och det verkar fungera bra. 

Jag har behadlats för Hashimotos sedan 2011 (62,5 mikrogram Levaxin och 5 mikrogram Liothyronin per dag) och mina senaste värden är TSH: 0,96. t3: 3,26 och t4:0,78. 

Jag får olika svar från min gynekolog, akuten där jag var p.ga att jag svimmade av lågt blodtryck och min endokrinolog. Jag märker att mitt t4 är lågt då jag fryser hela tiden och är så trött så att jag kan sova dygnet runt.

Nu till min exakta fråga: Tror ni att jag ska höja dosen av Levaxin för att få upp t4 värdet? (måste erkänna att jag de senaste veckorna inte har väntat 30 min med att äta efter att ha tagit medicinen, kan bero på det) Eller är det perfekt TSH-värdet viktigare för att kunna bli gravid? Ska jag fortsätta som nu tills jag blir gravid och sedan direkt höja? Bidrar lågt t4 till minskad fertilitet överhvudtaget? 

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Lågt t4 = lägre fertilitet?
  • josefinkirsch

Om det är någon som har en liten aning, behöver inte vara svar på alla frågar skulle jag också bli jätteglad för lite mer info :) tusen tack! 

• Annelie 76

Det gäller att alla värden är ok och inte ens då är det säkert att det hjälper. Jag har också Hashimoto och behandlades med Levaxin när jag försökte bli gravid. Hade perfekta värden men inget hände. Gjorde två ivf som inte tog. Hade perfekta värden hela tiden men mådde skit, frusen, trött, deppig, glömsk, ingen ork och en massa andra symptom samt var infertil.

Efter en massa bråk fick jag NDT (licensbelagd naturlig sköldkörtelmedicin gjord på frystorkad grissköldkörtel) och en månad senare var jag gravid. Spontant, tyvärr utomkvedshavandeskap. Fick lite strul med leveransen och bytte sort som inte funkade så bra. Bytte tillbaka och blev gravid efter ett par veckor. Sonen är tre år nu.

I januari i år tog jag ur kopparspiralen, i februari var jag gravid, även detta på den bra medicinen. Den sonen är en månad nu.

Du behöver läsa på och inte lita på läkarna. De kan väldigt lite och är ointresserade av sköldkörteln så det är lätt att bli felbehandlad om man inte kan nåt själv. Googla hypo2.info och "stop the thyroid Madness" för mer info, de sidorna är väldigt bra. Läs på allt annat du hittar om Hashimoto och hypotyreos och lycka till med barnalstrandet.

• josefinkirsch

Tack för svaret Anneli!

tyvärr inte så upplyftande men ändå tack för infon ;)

Dessvärre är äkta sköldkörtelhormon inte tillåtet här i Tyskland så det är därför jag har tvingat läkarna att även skriva ut en liten dos t3.

Brukar det göra stor skillnad på dig om du tar tabletterna som du ska, 30 min innan frukost, eller om du missar det? Tycker det är skumt att mitt t4 har sjunkit så snabbt...

Jag hade precis praktik på en fertilitetsklinik och jag överdriver knappt när jag säger att varannan patient hade hashimotos.... Det är en komplicerad sjukdom med många parametrar.

Tack för tipsen. "Stop the thyroid madness" har jag kollat in tidigare, bra sida!

Ha det bra och tack igen :)

MVH

Josefin

• Kattflickan

Jag har också Hashimoto. Jaså, är det därför jag fryser hela tiden? För mig har läkarna fokuserat på TSH. De kollar knappt t4. Jag har inte ens fått träffa en endokrinolog, trots att jag fått operera bort gallan, har hashimoto och haft Hepatos under graviditeten. Mitt endokrina system verkar inte må så bra.

TS, du nämnde en annan medicin Liothyronin, vad gör den?

Jag har inte tidigare haft svårt att bli gravid, men har ett genetiskt fel så jag har fått göra ivf med PGD för att få ett friskt barn. Har även lågt AMH vilket kan hänga ihop med Hashimoton.

När jag blev gravid med dottern så fick jag Hepatos i slutet av graviditeten. Har läst på internet att Hepatos kan vara lite vanligare om man har en autoimmun sjukdom. Så, om ni blir gravida och det börjar klia på händer och fötter, ta prov omedelbart.

• Annelie 76

För min del spelar det ingen roll när jag tar medicinen, är inte så känslig. Däremot tar jag den inte med mjölkprodukter då kalcium hämmar upptaget.

• josefinkirsch

Hej Kattflickan och alla andra,

Jag vet inte hur insatt du är, du vet kanske allt redan men eftersom jag pluggar medicin och detta område intresserar mig tänkte jag att jag ändå kan skriva allt. Dessutom kanske någon annan kan ha nytta av infon :)

Liothyronin är helt enkelt syntetiskt t3. t3 är ju den omvandlade aktiva hormonen från t4 som utför allt sköldkörteln ska göra i kroppen. Normalt producerar sköldkörteln t4 och det omvandlas i organen m,m. där det ska göra nytta.Detta innebär alltså att t4 (i normala fall, inte när det gäller graviditet och försök att bli gravid) inte har någon egentlig funktion förrän den omvandlas till t3. 

Det är för många läkare fortfarande obekant, eftersom det inte undervisas, det kan jag skriva under på eftersom jag tog upp det under vår föreläsning och professorn svarade något i stil med "jaja, det kan ju hände men det är inte viktigt för oss" hm... Det är att många med Hashimotos har problem med att konvertera t4 till t3 och lider därför av hypothyreos-symptom även fast blodvärdena är bra.

Mina blodvärden med bara Levaxin (syntetiskt t4) var perfekta men jag frös året runt, gick upp massa i vikt, var sjukt trött m,m. Ingen läkare förstod varför, inte ens endokrinologen. (Kattflickan, jag tycker att du absolut ska kräva remisss till endokrinolog.

Även min mamma har Hashimotos och tipsade mig om boken "Hashimoto" skriven av patienen Anna Nederdal. Hon provade efter många år Liothyronin (t3) och mådde plötsligt mycket bättre. Jag bad då min endokrinolog att skriva ut det till mig för att testa vilket hon gick med på och jag mådde snabbt otroligt mycket bättre och det har hållit i sig ända tills precis nu när jag fått de här problemen.... Så det kan jag rekommendera att prova.

Halveringstiden för Levaxin (t4 är ca 6 dygn och för Liothyronin(t3) ca 2,5 dygn så man kan enklare anpassa nivån med Liothyronin,

Om någon har några fler frågor eller om någon kan svara på min fråga om hur för lågt t4 påverkar fertiliteten (har googla överallt på alla språk :p) så kommentera gärna här :)

Det jag har hittat är det Amerikanska Sköldkörtelsförbundets rekommendationer för ideala värden när man försöker bli gravid:

For optimum fertility, ideally, your Thyroid Stimulating Hormone (TSH) level should be between 1 and 2 mIU/L, Thyroxine (T4) between 16-20 pmol/L, Triiodiothyronine (T3) between 4.5 ? 6.0 pmol/L, reverse T3 below 250 pmol/L and 0 IU/ml for thyroid antibodies. 

Ha det bra alla och lycka till med "The thyroid Madness" ;)

Kramar

Josefin

Svar på tråden Lågt t4 = lägre fertilitet?