Hej Kattflickan och alla andra,
Jag vet inte hur insatt du är, du vet kanske allt redan men eftersom jag pluggar medicin och detta område intresserar mig tänkte jag att jag ändå kan skriva allt. Dessutom kanske någon annan kan ha nytta av infon :)
Liothyronin är helt enkelt syntetiskt t3. t3 är ju den omvandlade aktiva hormonen från t4 som utför allt sköldkörteln ska göra i kroppen. Normalt producerar sköldkörteln t4 och det omvandlas i organen m,m. där det ska göra nytta.Detta innebär alltså att t4 (i normala fall, inte när det gäller graviditet och försök att bli gravid) inte har någon egentlig funktion förrän den omvandlas till t3.
Det är för många läkare fortfarande obekant, eftersom det inte undervisas, det kan jag skriva under på eftersom jag tog upp det under vår föreläsning och professorn svarade något i stil med "jaja, det kan ju hände men det är inte viktigt för oss" hm... Det är att många med Hashimotos har problem med att konvertera t4 till t3 och lider därför av hypothyreos-symptom även fast blodvärdena är bra.
Mina blodvärden med bara Levaxin (syntetiskt t4) var perfekta men jag frös året runt, gick upp massa i vikt, var sjukt trött m,m. Ingen läkare förstod varför, inte ens endokrinologen. (Kattflickan, jag tycker att du absolut ska kräva remisss till endokrinolog.
Även min mamma har Hashimotos och tipsade mig om boken "Hashimoto" skriven av patienen Anna Nederdal. Hon provade efter många år Liothyronin (t3) och mådde plötsligt mycket bättre. Jag bad då min endokrinolog att skriva ut det till mig för att testa vilket hon gick med på och jag mådde snabbt otroligt mycket bättre och det har hållit i sig ända tills precis nu när jag fått de här problemen.... Så det kan jag rekommendera att prova.
Halveringstiden för Levaxin (t4 är ca 6 dygn och för Liothyronin(t3) ca 2,5 dygn så man kan enklare anpassa nivån med Liothyronin,
Om någon har några fler frågor eller om någon kan svara på min fråga om hur för lågt t4 påverkar fertiliteten (har googla överallt på alla språk :p) så kommentera gärna här :)
Det jag har hittat är det Amerikanska Sköldkörtelsförbundets rekommendationer för ideala värden när man försöker bli gravid:
For optimum fertility, ideally, your Thyroid Stimulating Hormone (TSH) level should be between 1 and 2 mIU/L, Thyroxine (T4) between 16-20 pmol/L, Triiodiothyronine (T3) between 4.5 ? 6.0 pmol/L, reverse T3 below 250 pmol/L and 0 IU/ml for thyroid antibodies.
Ha det bra alla och lycka till med "The thyroid Madness" ;)
Kramar
Josefin