• Littlemickis

Vem står för kläder vid varannan helg?

Har en styvdotter på 7 år och en egen son på 5. Styvdottern bor hos oss var annan helg och vi betalar underhåll till modern. Mamman är väldigt svår å kräver mer pengar hela tiden. Trots underhåll+hela barnbidraget får hon nästan inga kläder. Nu har hon dessutom sagt att vi får stå för kläder när hon kommer hit! Hon kommer i det hon har på sej.....

Självklart står vi för allt hon har hos oss men att vi ska måsta börja köpa kläder som vi redan anser att vi är med å betalar i underhållet känns inte ok. Spec. när mamman tar pengarna vi betalar till sej själv!!! Vi vet inte vad vi ska ta oss till! Flickan blir ju lidande men det känns som att vi bara ger mer och mer pengar till mamman om vi ska köpa kläder å annat hon alltid saknar! Vart kan man vända sej, någon som vet? Kläderna vi köper blir ju använda så lite, hinner ju växa ur dom!

• Svar på tråden Vem står för kläder vid varannan helg?
  • Litet My
    Tom Araya skrev 2014-12-17 00:34:08 följande:

Jag vet inte hur man gör nuförtiden, men jag är själv uppväxt med ekonomiska förhållanden där lucia-kläder hade kunnat bli ett problem....jag gick aldrig något lucia-tåg och jag kände inte att det var ett måste jag missade. Inte behövde jag stanna hemma för det. Det måste ju vara några som ser på ett uppträdande också...

Absolut, dessutom har de luciafirandet ute på sonens skola så en röd luva räcker eftersom barnen ändå har jacka över (10 kr på Nilles). Det var dock då jag fick berättat för mig då jag var lite sur över att de tagit bort luciafirandet och ersatt det med "julkör". Kan dock tänka mig att det gör ont i de barn som verkligen velat lussa att bara få titta på, på sonens skola är luciatåget med tillhörande lussefest årets höjdpunkt.
  • Tom Araya
    Litet My skrev 2014-12-17 01:13:51 följande:
    Absolut, dessutom har de luciafirandet ute på sonens skola så en röd luva räcker eftersom barnen ändå har jacka över (10 kr på Nilles). Det var dock då jag fick berättat för mig då jag var lite sur över att de tagit bort luciafirandet och ersatt det med "julkör". Kan dock tänka mig att det gör ont i de barn som verkligen velat lussa att bara få titta på, på sonens skola är luciatåget med tillhörande lussefest årets höjdpunkt.
    Det var ju frivilligt och jag vill minnas att många löste behov av kläder och attiraljer genom lån. Vissa grejer, bl.a. till pepparkaksgubbarna fanns på skolan.

Fr.o.m. mellanstadiet har jag för mig att man i första hand rekryterade frivilliga ur skolkören då sång och övningstillfällen blev allt viktigare.

Jag får känslan av att det är en "alla-ska-vara-med"-attityd idag, som jag inte ser varken nödvändig eller alltid så positiv.

Ursäkta mig om jag halkade lite OT nu...
  • Brumma
    Tom Araya skrev 2014-12-17 01:31:27 följande:

Det var ju frivilligt och jag vill minnas att många löste behov av kläder och attiraljer genom lån. Vissa grejer, bl.a. till pepparkaksgubbarna fanns på skolan.

Fr.o.m. mellanstadiet har jag för mig att man i första hand rekryterade frivilliga ur skolkören då sång och övningstillfällen blev allt viktigare.

Jag får känslan av att det är en "alla-ska-vara-med"-attityd idag, som jag inte ser varken nödvändig eller alltid så positiv.

Ursäkta mig om jag halkade lite OT nu...

Förlåt att jag hänger på och är lite mer OT, men det där med frivilligt är ju bara blaj..

Det ÄR inte frivilligt att välja bort luciatåg, skridskoåkning, frukt osv när man gör det för att man vet att mamma eller pappa inte har råd. Lever man med den vardagen så är det ett hån att kalla ngt sådant frivilligt.. det skapar bara klyftor och utanförskap. Det kan vara verkligt frivilligt om möjligheten att vara med är lika för alla - dvs att det inte hänger på att det kostar ngt.

Tillbaka till ämnet ;)
  • Anonym (Usch!)

Alltså jag blir alltid lite förbannad när jag läser sådana här trådar. Kläderna som köps in (/ska köpas in via underhåll) till barnet är BARNETS kläder. Inte mammans!!! Eller pappans i de fall barnet bor hos sin pappa, men det är ju inte lika vanligt.

Kläderna ska givetvis följa barnet om det behövs. Eller ska morföräldrar, kompisar osv också ha extra kläder till barnet när det kommer på besök och ska stanna över helgen? Och jo, om barnet bara bor vh går det definitivt att jämföras. Pappan har ju dessutom i sin roll som förälder redan betalat för kläderna.

Och vadå, skaffa lite skitkläder så barnet ska ha något att ha på sig när barnet faktiskt har egna kläder?? Byta om till "pappans" kläder när man kommer dit och sen till "mammans" kläder när man ska hem? Sinnessjukt!

Som någon skrev: Antingen får mamman ge er pengar så ni kan köpa tillräckligt med kläder till barnet (så denne får ha lite i båda hemmen) eller så får mamman ta och skärpa till sig och skicka med BARNETS kläder när denne ska till er.

• Tom Araya
    Brumma skrev 2014-12-17 07:35:18 följande:
    Förlåt att jag hänger på och är lite mer OT, men det där med frivilligt är ju bara blaj..

Det ÄR inte frivilligt att välja bort luciatåg, skridskoåkning, frukt osv när man gör det för att man vet att mamma eller pappa inte har råd. Lever man med den vardagen så är det ett hån att kalla ngt sådant frivilligt.. det skapar bara klyftor och utanförskap. Det kan vara verkligt frivilligt om möjligheten att vara med är lika för alla - dvs att det inte hänger på att det kostar ngt.

Tillbaka till ämnet ;)
    Fast när man själv ser det som frivilligt, jag anmäler mig till detta för att jag vill, då kommer också en drivkraft att lösa problemen på ett annat sätt och man löste det (exempelvis genom lån). Jag tror inte det gör det på samma sätt idag, för att det inte är lika frivilligt.
  • Brumma
    Tom Araya skrev 2014-12-17 16:21:21 följande:

Fast när man själv ser det som frivilligt, jag anmäler mig till detta för att jag vill, då kommer också en drivkraft att lösa problemen på ett annat sätt och man löste det (exempelvis genom lån). Jag tror inte det gör det på samma sätt idag, för att det inte är lika frivilligt.

Fast alla HAR inte ngn att låna ifrån... Sedan gäller det inte bara lucia. Det är så oändligt mkt mer och även om varje grej är "bara en tjuga" så blir det ganskany i slutänden - speciellt för den som inte har.

Men nu har vi varit nog OT ;)
  • Tom Araya
    Brumma skrev 2014-12-17 17:44:26 följande:
    Fast alla HAR inte ngn att låna ifrån... Sedan gäller det inte bara lucia. Det är så oändligt mkt mer och även om varje grej är "bara en tjuga" så blir det ganskany i slutänden - speciellt för den som inte har.

Det lånades kors och tvärs även i klassen (förutom släkt och vänner). Jag tror det var få föräldrar som hade ställt upp och köpt hela utstyrseln ny enbart för detta tillfälle.
    Jag förstår fortfarande inte problemet, så länge det är något man inte måste vara med på.
  • Zpree

Fast måste bara säga att jag aldrig varit med om att man lånat utstyrsel från nån i klassen och långt ifrån alla har familj att låna av. I mina barns skola har dom, förutom lucia, en massa 'frivilliga' maskerader med olika teman titt som tätt på fritids. Alla barn är utklädda och skickar man inte med sånt så känner sig barnen utanför och kan inte delta. Dessutom ska dom ha med sig frukt varje dag, matsäck 1 gång i veckan, pulka, hjälm, skridskor, bandyklubbor, etc. Det är tufft att handla sånt som ensamstående mamma. Speciellt när man känner att man ibland väljer mellan vinterkläder eller tex halloweenutstyrsel.

• Zpree
    Littlemickis skrev 2014-11-30 12:42:21 följande:

Har en styvdotter på 7 år och en egen son på 5. Styvdottern bor hos oss var annan helg och vi betalar underhåll till modern. Mamman är väldigt svår å kräver mer pengar hela tiden. Trots underhåll+hela barnbidraget får hon nästan inga kläder. Nu har hon dessutom sagt att vi får stå för kläder när hon kommer hit! Hon kommer i det hon har på sej.....

Självklart står vi för allt hon har hos oss men att vi ska måsta börja köpa kläder som vi redan anser att vi är med å betalar i underhållet känns inte ok. Spec. när mamman tar pengarna vi betalar till sej själv!!! Vi vet inte vad vi ska ta oss till! Flickan blir ju lidande men det känns som att vi bara ger mer och mer pengar till mamman om vi ska köpa kläder å annat hon alltid saknar! Vart kan man vända sej, någon som vet? Kläderna vi köper blir ju använda så lite, hinner ju växa ur dom!

Hur vet ni att mamman tar pengarna till sig själv? Barn kostar. Det är oftast mamman som tar hela föräldraledigheten, vabb etc medan mannen gör karriär. Sen när förhållandet tar slut så står mamman där med barnen och ett dåligt betalt jobb och det är jäkligt tufft att klara den ekonomiska biten alltid. Underhållsbidraget är inte direkt en stor summa. En umgängesförälder som har barnen VH måste inte ha en stor lägenhet för att umgänget ska funka. Boendeföräldern däremot har större utgifter för barnen vad gäller hyra el resor aktiviteter medicin glasögon barnomsorgsavgifter kläder hygien leksaker vabb etc. Ensamstående mammor är fattigare och en pappa som betalar underhåll - avdrag ska inte klaga tycker jag för att man handlar några ombyten till sina barn.
  • Ess

Sluta betala det hon kräver utöver underhållet, och köp en mindre basgarderob att ha hos er.

• Ess
    Brumma skrev 2014-12-17 17:44:26 följande:

En grej jag tycker har spårat ur, är presenter till fröknarna. 
    På min tid hade vi EN fröken i klassen. Men nu så är det typ en fröken och två extra resurser, som man ska lägga till. Presenterna till våra tre barns fröknar gick loss på 250 kr.
    Personligen så tycker jag det är överdrivet att lägga både jul och sommar. Tycker det räckt att lägga när dom inte ska ha den fröken längre.
Svar på tråden Vem står för kläder vid varannan helg?