• Pippi Strumpa

Operation av trång förhud?

Vår son, som just har fyllt 6 år, har ibland ont i snoppen pga för trång förhud. Förr blev barn med detta problem omskurna, men idag har man som standardprocedur att bara vänta och hoppas att de ska växa ifrån problemet - vilket de i de flesta fall gör, enligt vår läkare. Men sonen klagar nu nästan varje dag på att han har ont i snoppen. Är det någon här som har erfarenhet av en son med för trång förhud? Växer det här problemet verkligen bort? Eller skjuter vi bara operationen framför oss och utsätter sonen för onödigt obehag genom att vänta?

• Svar på tråden Operation av trång förhud?
  • Kawinna

Min man opererade sig i tonåren. Hade då haft det sedan födseln. Han fick kämpa för att få operation men efter det gick allt bra lycka till!

• MEE83

Om han verkligen har det problemet, och inte typ urinvägsinfektion så är det väl kanske lika bra att få det gjort om möjligheten finns, väntar ni tills tonåren kan det ju påverka hans sexdebut och sexliv. Jag är ingen expert dock och jag har själv ingen personlig erfarenhet.

Men han kommer ju bli tvingad att göra det så småningom om det är så att han har det problemet. En av mina bästa polare gjorde det när han var ca 20, och då hade han haft problem sedan sexdebuten, så 3-4 år ungefär.

(Det ser ganska roligt ut under läkningsprocessen, han gick som om han gjort i brallan, man är känslig som fan om man är van vid att ha förhuden som skydd). .

• Anonym (Undersökt?)

Har doktorn tittat ordentlig vad det är som är problemet?
    Finns tre typiska problem med förhuden.
    1. Förhuden är fortfarande fastvuxen med ollonen. Detta ger sig av sig själv och är bara att vänta ut. Lite dragande i snoppen kan hjälpa till på vägen.
    2. Slutet på förhuden (själva ringen) är för trång för att kunna dra över ollonen. Är den bara trång så kan man behandla med kortisonsalva (receptbelagd) som gör huden elastisk och går att tänja. Behandligen går till så att förhuden smörjs in varje kväll under några veckor och man försöker, försiktigt, tänja på förhuden genom att dra tillbaka den. Hjälper inte detta så är steg två omskärelse.
    3. Om det bildats ärrvävnad längst ut på förhuden (ringen) som gör att den förlorat sin elastisitet och därför inte går att dra över ollonen. Beror ofta på någon försökt dra tillbaka förhuden och tagit i för mycket (eller pojken själv gjort det). Går inte att fixa utan måste omskäras.

Omskärelsen kan sen ske i olika grad. Rådfråga kirurgen om det blir aktuellt. Kan räcka med att man gör ett litet jack i förhuden så att den går att dra tilbaka. Är ytterst en estetisk fråga vilken metod man använder. Blir det aktuellt så läs på själv innan. Inte ovnanligt att kirurger vill ta allt och göra en så total omskärelse direkt av gammal vana.

Lycka till.

Svar på tråden Operation av trång förhud?