• Anonym (***)

Ingen hjärtaktivitet

Var på ultraljud igår för undersökning i vecka 9+1. När kvinnan undersöker mig säger hon att hon ser ett levande foster, medan hon fortsätter kika. Hon nämner till mig att deras maskin inte är något bra och att hon har svårt att se och tyda på skärmen. Jag blir flyttat till ett annat rum med en annan maskin och hon undersöker mig lite snabbt och säger att hon inte ser någon hjärtaktivitet, att det är ett missfall. 

Hon säger att jag antingen kan vänta ut till att jag börjar blöda av mig själv, ta en tablett eller bli skrapad. Jag avvaktar och säger att jag återkommer med hur jag vill göra. 

För mig känns det som en stor chock. Jag har haft tydliga symptom (har fortfarande). har ej blödigt något eller haft några fysiska indikationer på missfall. Jag har svårt att tro att det är sant. Att en ignorant läkare ska ge mig det beskedet när allt har varit bra. 

Fostrets storlek som man såg, var som i den veckan jag befinner mig i och hennes förklaring är att det måste ha skett nyligen, för bara några dagar sedan. 

Det känns så fel. Jag känner mig gravid... Jag vill inte ta en tablett, det känns inte bra. 

Kan hon ha missat hjärtat i vecka 9+1? Borde jag inte få komma tillbaka på en ny undersökning? Av en till läkare? Ska jag bara tro på det hon säger? 

Jag är så ledsen!!

• Svar på tråden Ingen hjärtaktivitet
  • Anonym (,)

Det finns ju t.o.m. ofostriga graviditeter där kvinnorna har väldigt tydliga gravidsymptom, så att du har haft symptom i sig säger ju inte så mycket. Däremot tycker jag inte att du ska göra en abort om du känner som du gör. Finns det ingen möjlighet att göra ett till ultraljud med någon annan? Hos en privat klinik t.ex. Det är ju väldigt höga insatser, så jag förstår att det bär emot att chansa.

Beklagar din sits, TS. Hoppas att det ordnar sig för det bästa!

• Anonym (BM)
    Anonym (***) skrev 2014-12-07 21:59:11 följande:

Vad tycker ni, törs jag ha några förhoppningar? 

Är fostret motsvarande v 9, så ska man se ett slående hjärta, och det gör man ganska lätt. Att du har symptom beror på att moderkakan ännu växer och producerar hormoner du mår illa av. Det är himla sorgligt för dig, men vanligt. Det som sker nu är en ny koll om ca 1-2 v. Har du inte blött då, får du tabletter för att stöta ut det. Det är samma tabletter som ges vid en önskad abort. Eftersom du är "långt" gången, kommer du att genomgå detta på sjukhus, eftersom det är större risk för en större blödning. 

Det kallas missed abortion, uteblivet missfall. 
  • Anonym (BM)
    Anonym (***) skrev 2014-12-07 21:59:11 följande:

Vad tycker ni, törs jag ha några förhoppningar? 

Att kolla gravtest är heller ingen idé då det kan visa plus en dryg månad efter ett missfall/abort. 
  • Loe

Jag hoppas verkligen att läkaren gjort ett misstag och att allt är okej. Hör av dig till gynakuten om det finns där du bor och be om en ny undersökning. Någon borde iallafall ge dig ett bättre bemötande oavsett hur situationen slutar.

Kramar!

• Anonym (***)
    Anonym (,) skrev 2014-12-07 22:07:05 följande:

Det finns ju t.o.m. ofostriga graviditeter där kvinnorna har väldigt tydliga gravidsymptom, så att du har haft symptom i sig säger ju inte så mycket. Däremot tycker jag inte att du ska göra en abort om du känner som du gör. Finns det ingen möjlighet att göra ett till ultraljud med någon annan? Hos en privat klinik t.ex. Det är ju väldigt höga insatser, så jag förstår att det bär emot att chansa.

Beklagar din sits, TS. Hoppas att det ordnar sig för det bästa!

Tack, jag hoppas verkligen det! 
  • Anonym (***)
    Loe skrev 2014-12-07 22:14:20 följande:

Jag hoppas verkligen att läkaren gjort ett misstag och att allt är okej. Hör av dig till gynakuten om det finns där du bor och be om en ny undersökning. Någon borde iallafall ge dig ett bättre bemötande oavsett hur situationen slutar.

Kramar!

Tack för din förståelse,  jag ska göra ett till vul/ul och se vad som visar då. Förhoppningsvis finns där ett hjärta, hoppet är väl det sista som överger... 
  • Anonym (***)
    Anonym (BM) skrev 2014-12-07 22:10:26 följande:
    Är fostret motsvarande v 9, så ska man se ett slående hjärta, och det gör man ganska lätt. Att du har symptom beror på att moderkakan ännu växer och producerar hormoner du mår illa av. Det är himla sorgligt för dig, men vanligt. Det som sker nu är en ny koll om ca 1-2 v. Har du inte blött då, får du tabletter för att stöta ut det. Det är samma tabletter som ges vid en önskad abort. Eftersom du är "långt" gången, kommer du att genomgå detta på sjukhus, eftersom det är större risk för en större blödning. 

Det kallas missed abortion, uteblivet missfall. 
    Ja man tycker det, dock har jag hört många där det fått återkomma och att allt sedan sett bra ut. Nu kan det mycket väl vara så att hon som undersökte mig hade rätt, men tycker att man borde följa det riktlinjer som finns i en sådan här situation innan man ger ett besked med 100 % säkerhet. Även barnmorskor och läkare kan mista sig och det är ju faktiskt bara mänskligt, därför tycker jag att mer borde vara ödmjuka i sin kompetens och erbjuda en andra undersökning för att vara på den säkra sidan. Att skicka hem någon med ett piller känns så drastiskt när det handlar om något så oerhört viktigt. 

Men du som är BM, vad tror du om möjligheten att jag skulle vara i vecka 8 istället? Har fått flyttas tillbaka minst en vecka tidigare?
  • Anonym (BM)
    Anonym (***) skrev 2014-12-08 17:23:43 följande:
    Ja man tycker det, dock har jag hört många där det fått återkomma och att allt sedan sett bra ut. Nu kan det mycket väl vara så att hon som undersökte mig hade rätt, men tycker att man borde följa det riktlinjer som finns i en sådan här situation innan man ger ett besked med 100 % säkerhet. Även barnmorskor och läkare kan mista sig och det är ju faktiskt bara mänskligt, därför tycker jag att mer borde vara ödmjuka i sin kompetens och erbjuda en andra undersökning för att vara på den säkra sidan. Att skicka hem någon med ett piller känns så drastiskt när det handlar om något så oerhört viktigt. 

Men du som är BM, vad tror du om möjligheten att jag skulle vara i vecka 8 istället? Har fått flyttas tillbaka minst en vecka tidigare?
    Om det är 8+1 istället? Man daterar mha senaste mens eller enligt UL. Oavsett 8 eller 9, så ska man se hjärtaktivitet. I praktiken har hon ju gjort rätt, iom att du får komma tillbaka (även om hon inte uttryckte sig så). Att be någon annan kolla samma dag är ingen idé, utan för att vara säker väntar man 1-2 v. 
  • Anonym (MA)

Hej, jag råkade ut för samma sak ett år sedan, missed abortion.

Jag hade alla grav symptom, men i vecka 13 började jag blöda. Det visade sig att graviditeten avstannat i vecka 9.

Kände mig aningen lurad när jag kände mig gravid.

Jag blev gravid på nytt och var på Vul i v 7, och då syntes hjärtat slå.

Nu ligger det miraklet här i min famn, några veckor gammal.

Beklagar sitsen du är i. Antingen gör du nytt Vul eller så om det är, vilket jag tror när de sagt det, missfall, då kommer kroppen så småningom att börja stöta ut. Men bättre att skynda på med abort? Så kan ni så småningom prova på nytt?

Kram

• Anonym (***)
    Anonym (BM) skrev 2014-12-08 20:41:27 följande:
    Om det är 8+1 istället? Man daterar mha senaste mens eller enligt UL. Oavsett 8 eller 9, så ska man se hjärtaktivitet. I praktiken har hon ju gjort rätt, iom att du får komma tillbaka (även om hon inte uttryckte sig så). Att be någon annan kolla samma dag är ingen idé, utan för att vara säker väntar man 1-2 v. 
    Fast hon uttryckte inte att det skulle göras en koll om 1-2 veckor, utan skickade hem mig utan någon som helst information. Så ska det inte gå till oavsett om hon har rätt eller inte. Enligt det riktlinjer som följer ska det vara minst två läkare som undersöker samt en uppföljning för att vara på den säkra sidan och det även om man är i vecka 8 eller 9. Man kan aldrig vara så säker att man struntar i det riktlinjer som finns att följa vid misstänkt MA. 

Tänker göra en ny undersökning och det på ett annat ställe, så får vi se vad som visas. Är det ett MA så vet i så fall med 110% säkerhet och det är något som alla föräldrar har rätt att känna när det handlar om ens egna barn. 

Jag håller med om att vid vecka 8-9 borde man se ett hjärta. Men det finns en hel del fall där  det missats. Hur förklarar du det? Tänk om dessa personer hade blivit hemskickade med en tablett efter första besöket?
  • Anonym (***)
    Mickan76 skrev 2014-12-08 20:28:33 följande:

Stort lycka till, ts! När ska du göra nästa vul?

Tack så mycket!! Jag vet inte ännu, jag ska ordna det imorgon. Men då har det i alla fall gått minst 1 vecka. :)
  • Anonym (***)
    Anonym (MA) skrev 2014-12-08 21:02:42 följande:

Hej, jag råkade ut för samma sak ett år sedan, missed abortion.

Jag hade alla grav symptom, men i vecka 13 började jag blöda. Det visade sig att graviditeten avstannat i vecka 9.

Kände mig aningen lurad när jag kände mig gravid.

Jag blev gravid på nytt och var på Vul i v 7, och då syntes hjärtat slå.

Nu ligger det miraklet här i min famn, några veckor gammal.

Beklagar sitsen du är i. Antingen gör du nytt Vul eller så om det är, vilket jag tror när de sagt det, missfall, då kommer kroppen så småningom att börja stöta ut. Men bättre att skynda på med abort? Så kan ni så småningom prova på nytt?

Kram

Beklagar din erfarenhet men blir så varm när jag läser att du har ditt mirakel. Det ger hopp! 

Jag tänker göra ett nytt vul och är det ett tråkigt besked så kommer vi vilja försöka igen så fort det är möjligt, vi vill så gärna ha barn. 

Kram!
  • Anonym (***)

Är det någon som vet om magen ska sluta växa eller minska vid ett MA?

• Anonym (BM)
    Anonym (***) skrev 2014-12-08 21:29:55 följande:
    Fast hon uttryckte inte att det skulle göras en koll om 1-2 veckor, utan skickade hem mig utan någon som helst information. Så ska det inte gå till oavsett om hon har rätt eller inte. Enligt det riktlinjer som följer ska det vara minst två läkare som undersöker samt en uppföljning för att vara på den säkra sidan och det även om man är i vecka 8 eller 9. Man kan aldrig vara så säker att man struntar i det riktlinjer som finns att följa vid misstänkt MA. 

Tänker göra en ny undersökning och det på ett annat ställe, så får vi se vad som visas. Är det ett MA så vet i så fall med 110% säkerhet och det är något som alla föräldrar har rätt att känna när det handlar om ens egna barn. 

Jag håller med om att vid vecka 8-9 borde man se ett hjärta. Men det finns en hel del fall där  det missats. Hur förklarar du det? Tänk om dessa personer hade blivit hemskickade med en tablett efter första besöket?
    Det behövs en bekräftelse från en annan läkare, men det behöver inte ske samma dag. Även om nästa läkare ger samma besked, brukar man följa upp 1-2 v innan behandlingsstart. 

När hade du senaste mens första dag? Jag kan inte förklara varför det missats i v 8/9, så det säkraste är att alltid följa upp i tidig graviditet. 

För kännedom, de tabletter du får för att sedan stöta ut graviditeten (samma vid önskad abort alltså), dödar inte fostret, tabletten verkar inte så. Den första tabletten gör livmodern mer känslig för den andra tablettypen som kontraherar livmodern och fostret stöts ut. 
  • Mrs Green

Jag fick veta när jag var i vecka 14 att fostret varit dött ungefär sedan vecka 10. Livmodern var då normalstor för vecka 14 och jag kräktes fortfarande varje dag. Två dagar senare fick jag göra en skrapning.

Och två graviditeter senare fick jag ett friskt barn :)

Svar på tråden Ingen hjärtaktivitet