• Flickan och kråkan

Vattkoppor

Hej!

Kan man blanda ihop vattkoppor med något annat? Jag tror att min äldsta har fått vattkoppor, men de beter sig inte riktigt som de "ska" (eller det kanske de gör....) men han kanske bara fått det lindrigt? Samtidigt vet jag inte vad det skulle kunna vara annars....

• Svar på tråden Vattkoppor
  • Flickan och kråkan

Det är inte särskilt många (vilket det inte behöver vara), men de blir inte sådär typiskt vattenfyllda och rejäla koppor.....tror jag.....Första barnet som drabbas. Jag hade själv när jag var liten och fick koppor överallt och höll på att klia ihjäl mig.

Han var lite småseg i måndags, inte så vi misstänkte sjukdom men något segare. På tisdagen hade han utspridda prickar på ryggen (röda och upphöjda) och två i pannan, en på ögonlocket. Igår spred de sig till någon enstaka på magen och så ett par på högt upp på benen. Igår kliade det också. Idag är det ungefär detsamma fast utan något direkt kli. Någon enstaka på armen också. En på utsidan handen. Några har sett vattenfyllda ut, men väldigt lite....enbart pyttelite längst upp på toppen så att säga. De flesta har fått en minimal skorpa på sig....som ett sönderkliat myggbett ungefär. 

När jag läser och tittar på bilder om vattkoppor så känns det som att de borde bli mer typiska vattenblåsor som blir grumliga och sedan går sönder.

• gossensmamma

Kan det vara höstblåsor? www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hostblasor/
    När min son hade det trodde vi först att det var vattkoppor.

Men när min son sen hade vattkoppor ett par år senare så var det ungefär som du beskrev, fast ännu "mildare". Han hade nästan inte ont av det alls, förutom precis första dagen eller dagarna när han hade feber och var väldigt hängig. Så det är nog väldigt olika för olika personer. Själv hade jag massvis med koppor över hela kroppen som kliade jättemycket.

• Flickan och kråkan

Ja, höstblåsor är väl det enda man kan blanda ihop det med. Han hade det för ett par år sedan men man kan tydligen få det igen. Han är dock mycket prickigare nu och då hade han ordentligt med feber och det kliade inte. Kliade inte på hans lillebror som också hade höstblåsor då. Har heller inget minne av sårskorpor efter höstblåsorna....mer bara tomt skinn som vid vanliga vattenblåsor efter skavsår ungefär. Igår kliade det rejält på honom, men inte idag. Pratade med 1177 och hon tyckte inte heller att det lät självklart, men hon tyckte att det är bra att veta så har på rekommendation kontaktat vår vc. Någon kan komma ut och titta så behöver man inte smitta ner andra. Lär väl bli varse oavsett om jag får två prickiga barn till om ett par veckor....

• cosinus

Hur jobbigt det får det är väldigt olika.

Min äldsta hade som 5-åring. Låter ungefär som din son hade det. Tror inte hon hade några vattefyllda och def inga som torkade och blev gulaktiga. Mest ljusröda och lite upphöjda.

Tvåan var då 3 och blev helt sjukt prickig, massa vätskefyllda blåsor och många torkade in och blev gula och det tog tid innan de lossnade och han har massor med ärr på ryggen/magen efter detta.

Trean var då 1 år och han hade så lindrigt att jag aldrig hade förstått vad det var om jag inte förväntat mig koppor i o m att syskonen hade haft. Han hade kanske 8-10 små ljusröda prickar. Tänk ungefär att du pickat lite lätt med en knappnål. Inte större än så. Inget kli, inget sänkt allmäntillstånd inget alls.

Fyran hade för 1.5 år sen då hon var knappa 3 år. Något lindrigare än tvåan men inte mycket, har också ett gäng vattkoppsärr. Trean blev inte smittad då så då blev jag än mer övertygad om att det verkligen var koppor han hade där fast det nästan inte märktes alls.

Jag antar att du får svar om c:a 2 veckor om de andra åker dit :)

• Flickan och kråkan

Ja, nu har en bvc-sköterska tittat på honom.....och nej, hon var inte säker heller . Vi får väl med spänning vänta ett par veckor och se om några fler barn blir prickiga.

• gossensmamma

Jo, det lär ni ju som sagt bli varse Glad Nästan alla barnen på sonens avdelning på förskolan hade det i samma omgång.

• Flickan och kråkan

Ja, det måste ha varit vattkoppor. 1,5-åringen fick en misstänkt för två dagar sedan. Igår ploppade det upp små "pluppar" i huvudet och idag har han några på benen och bakom öronen. 5-åringen har 2-3 misstänkta sedan en-två dagar tillbaka.

Svar på tråden Vattkoppor