• Rafael90

Varför firar du jul?

Själv firar jag för främst för att det är mysigt, men det faktum att jag alltid gjort det spelar nog också roll. Skulle dock inte fortsätta med traditionen om den var otrevlig.

Välj det absolut främsta skälet i listan, stämmer flera in (som tex trevligt + god mat) så skriv det i tråden. Alltså firar du jul enbart för att få äta maten fast du inte tycker det är trevligt att fira jul så röstar du på det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför firar du jul?
  • MammAmma

Enbart för barnens skull. Själv skulle jag vara nöjd med att bara ta fram ljusstakar och stjärnor för mysbelysningens skull och sen lämna det där.

• Vlad

För att det är ett bra tillfälle att träffa familjen.

• Rafael90
    Anonym (Hemska julen...) skrev 2014-12-06 17:52:49 följande:

Firar jul såtillvida att vi åker till barn och barnbarn och firar. Barnbarn får givetvis julklappar men vuxna barn får "julpåse" med lite julgott.
    Hemma har vi ingen jul mer än julstjärnor i fönsterna och några få tomtar.
    Avskyr julen och kan inte känna något mysigt alls men det är ju som att svära i kyrkan.
    Varannan jul reser vi bort från allt till släktens förfasan men jag tror att fler önskar sig bort men "vågar" inte pga allas påtryckningar.
    Nu ska man inte tro att jag inte vill träffa/ umgås med barn och barnbarn men inte under denna "måste ses i jul" - går alldeles utmärkt att ses någon av de 362 andra dagarna på året......

Varför avskyr du julen? Undrar bara.
  • Minniemousemommy

För att det är underbart mysig, för att det är en tradition, för att det är roligt och för att jag är religiös.

• Bling1975

Det är mysigt och trevligt att umgås med familjen och jag älskar att köpa julklappar. 

Men det kan vara så att det är sista året vi firar jul i år. Min pappa och farfar, farmor och morfar har alla nyligen gått bort och det här är nog sista året jag har en mamma. Utan släkten betyder inte julen något så jag har en känsla av att framtida jular kommer att spenderas med min lilla familj på varmare breddgrader.

• KristenTjej84

Av flera olika orsaker, är Kristen så firar det först och främst för att jag är glad över att vi har fått en frälsare Jesus Kristus och att vi har en dag då vi firar hans födsel, utan Jesus och låtar som har med hans födsel att göra som stilla natt, å helga natt och nu tändas tusen juleljus så skulle julen förlora sin speciella känsla av Guds närvaro och andlig mysighet.
    Men jag gillar också julen för att den är mysig och jag har så många glada minnen ifrån den som barn och älskar även att kunna träffa min familj och umgås lite extra med dem och äta god mat och härliga läckerheter i godis form.
    Min familj har alltid firat jul och jag har lärt mig att älska julen, även fast man inte har samma habegär som man hade som liten med en massa leksaker man markerat i katalogen och visat upp för mamma och pappa och sa: det HÄR vill jag ha:D
    Det är roligt att köpa julklappar och det är roligt att få dem absolut, men det är jätteviktigt att man har en härlig tid tillsammans som familj och inte glömmer vems födsel man firar, i alla fall så tänker jag. Det är inte bara en orsak utan flera.

• Aniiee
    KristenTjej84 skrev 2014-12-09 00:05:31 följande:

Av flera olika orsaker, är Kristen så firar det först och främst för att jag är glad över att vi har fått en frälsare Jesus Kristus och att vi har en dag då vi firar hans födsel, utan Jesus och låtar som har med hans födsel att göra som stilla natt, å helga natt och nu tändas tusen juleljus så skulle julen förlora sin speciella känsla av Guds närvaro och andlig mysighet.
    Men jag gillar också julen för att den är mysig och jag har så många glada minnen ifrån den som barn och älskar även att kunna träffa min familj och umgås lite extra med dem och äta god mat och härliga läckerheter i godis form.
    Min familj har alltid firat jul och jag har lärt mig att älska julen, även fast man inte har samma habegär som man hade som liten med en massa leksaker man markerat i katalogen och visat upp för mamma och pappa och sa: det HÄR vill jag ha:D
    Det är roligt att köpa julklappar och det är roligt att få dem absolut, men det är jätteviktigt att man har en härlig tid tillsammans som familj och inte glömmer vems födsel man firar, i alla fall så tänker jag. Det är inte bara en orsak utan flera.

Helt allvarligt och ick.ifrågandesättande fråga: Hur ställer du dig till att "vi" firar jesus födelsedag på fel dag?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • KristenTjej84
    Aniiee skrev 2014-12-09 00:31:57 följande:
    Helt allvarligt och ick.ifrågandesättande fråga: Hur ställer du dig till att "vi" firar jesus födelsedag på fel dag?
    Jag tycker det är okej. Skulle personligen inte ha något emot att fira min födelsedag några månader senare just för att jag fyller år på vintern och det skulle vara skönt att fira min födelsedag då det var vackert och fint ute.
  • Aniiee
    KristenTjej84 skrev 2014-12-09 23:29:03 följande:
    Jag tycker det är okej. Skulle personligen inte ha något emot att fira min födelsedag några månader senare just för att jag fyller år på vintern och det skulle vara skönt att fira min födelsedag då det var vackert och fint ute.
    Pragmatiskt och bra.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Robert 832

Det är en social konvention som min släkt förväntar sig att jag medverkar i. Maten är iofs god men i övrigt räknar jag bara ner till nyår.

Svar på tråden Varför firar du jul?