Av flera olika orsaker, är Kristen så firar det först och främst för att jag är glad över att vi har fått en frälsare Jesus Kristus och att vi har en dag då vi firar hans födsel, utan Jesus och låtar som har med hans födsel att göra som stilla natt, å helga natt och nu tändas tusen juleljus så skulle julen förlora sin speciella känsla av Guds närvaro och andlig mysighet.
Men jag gillar också julen för att den är mysig och jag har så många glada minnen ifrån den som barn och älskar även att kunna träffa min familj och umgås lite extra med dem och äta god mat och härliga läckerheter i godis form.
Min familj har alltid firat jul och jag har lärt mig att älska julen, även fast man inte har samma habegär som man hade som liten med en massa leksaker man markerat i katalogen och visat upp för mamma och pappa och sa: det HÄR vill jag ha:D
Det är roligt att köpa julklappar och det är roligt att få dem absolut, men det är jätteviktigt att man har en härlig tid tillsammans som familj och inte glömmer vems födsel man firar, i alla fall så tänker jag. Det är inte bara en orsak utan flera.