• Pälsy Bop

generaliserande ångestsyndrom/adhd

Hej!

Jag har en 3 årig son. Han är världens snällastr pojke men under det senaste året har jag märkt att hans inte är som andra barn. Han är som sagt 3 år så självklart är han energisk och trotsig men han verkar ängslig och ibland känns det som att han har tvångstankar, när vi är ute och går vill han att vi går en speciell väg, om vi inte göt det får han utbrott, han skriker och lägger sig på marken.

När vi ska äta brukar han få en sked och en gaffel, om han bara får en sked får han utbrott och skriker rakt ut och kastar skeden. Han klagar ofta på att han har ont i magen och han är väldigt trött av sig men är svår att natta för att han inte får någon ro.

Jag vill veta vad för symptom jag ska titta efter och vart jag ska vända mig för att han ska få hjälp. Det jag har delat med mig av är bara en bråkdel av hur vardagen ser ut.

/R

• Svar på tråden generaliserande ångestsyndrom/adhd
  • liol1973

Har han ont i magen kan det ju både förklara det dåliga humöret och den dåliga sömnen. Ingen är vidare lätt att tas med när man har ont och mår dåligt, och har han dessutom sovit dåligt och är trött låter han som vilken 3 åring som helst i den situationen. Min dotter blir helt rabiat om ngt inte går/blir precis som hon tänkt när hon mår dåligt/har lågt blod socker och/eller är trött.

Jag vill inte alls förringa din oro om att ngt kan vara fel, men det kanske inte är så illa som det verkar nu om magontet inte längre störde. Jag skulle därför först försöka luska i magontet och se vad som ligger bakom det, det skulle tex kunna röra sig om en födoämnes allergi eller intolerans. Har han ngt annat symptom från magen som är mer påtagligt som du kan observera t.ex. förstoppning, lös avföring, mycket gaser etc, och hur är det med vikten och aptiten är dem båda bra?

• Mittimittliv

Gå till vc och be att de gör en undersökning med magen. Skulle det vara något annat kommer de säkert tipsa om var du kan vända dig. Det är ju bra att ta tag i det på en gång så kanske din oro blir lättare att hantera. Lycka till!

• Leiben
    Pälsy Bop skrev 2014-12-07 15:49:56 följande:

Hej!

Jag har en 3 årig son. Han är världens snällastr pojke men under det senaste året har jag märkt att hans inte är som andra barn. Han är som sagt 3 år så självklart är han energisk och trotsig men han verkar ängslig och ibland känns det som att han har tvångstankar, när vi är ute och går vill han att vi går en speciell väg, om vi inte göt det får han utbrott, han skriker och lägger sig på marken.

När vi ska äta brukar han få en sked och en gaffel, om han bara får en sked får han utbrott och skriker rakt ut och kastar skeden. Han klagar ofta på att han har ont i magen och han är väldigt trött av sig men är svår att natta för att han inte får någon ro.

Jag vill veta vad för symptom jag ska titta efter och vart jag ska vända mig för att han ska få hjälp. Det jag har delat med mig av är bara en bråkdel av hur vardagen ser ut.

/R

Min son har i perioder, speciellt mellan 2-3 år haft MÅNGA hang ups kring saker. Han har helt enkelt en tydlig uppfattning, typ ser sig själv göra något, om hur han tänker att något ska vara. Krockar verkligheten med det blir det ibland tom fortf vid 4-års ålder katastrof och total låsning ibland. Får bara vänta ut. Jag bekräftar hans känslor, försöker ha tålamod och håller ut men går inte till mötes hur som helst. Livet är också oförutsägbart men jag är ändå noga med att förbereda honom på avbrott, förändringar eller situationer jag tror kan vålla lite bekymmer. Dock har det här beteendet verkligen minskat med åren. 

Jag kan adhd/ autismspektrafältet iaf och jag är inte orolig å min sons vägnar. Men det skadar ju inte att söka hjälp i hur du kan bemöta ditt barn ÄVEN om det inte handlar om en diagnos av något slag alls.

Du kan nog vara lugn. Kolla däremot upp allergi som andra ovan nämnt.
  • Pälsy Bop

Hans magont kommer oftast när vi gör något spontant, jag har pratat med en barnpsykolog som vi ska träffa så får vi se sen. Som sagt vi kan iallafall få hjälp med hur vi ska tackla honom även om det inte är en diagnos. Tack för svar!

• Leiben
    Pälsy Bop skrev 2014-12-12 13:22:40 följande:

Hans magont kommer oftast när vi gör något spontant, jag har pratat med en barnpsykolog som vi ska träffa så får vi se sen. Som sagt vi kan iallafall få hjälp med hur vi ska tackla honom även om det inte är en diagnos. Tack för svar!

Vad bra! Lycka till!
Svar på tråden generaliserande ångestsyndrom/adhd