• laady1991

Soc-utredning??? För endast bråk ?? Hjälp!

Hej!

Nu tar jag det bara lite kort då jag inte vill skriva för långt inlägg och massa detaljer någon utav bekanta kanske lär känna igen...:

Min man och jag har lite tjafs då och då,antar att nästan alla har det....berättade för min morsa precis som många berättar för nära vänner men jag litar inte på mina vänner då mamma är väldigt nära,pappa fick sedan veta av henne och det mycket problem när vi försökte "lösa" det ,slutade i slagsmål mellan killarna.....

Polisen kom och det vart inte mer med det alla mår bra oxh är hemma bara det att polisen tagit förhör/intrrvju med alla oss hemma.

Ju med att det blev lite högljutt hemma när alla gapade så blev barnet på 1,5 år lite skrikig men inte mer än så.

Ca 3 dagar efter ringde soc oxh sa att en utredning är igång jag frågade varför ? För allt är ju som vanligt ? Bara det att mannen och föräldrar är osams men jag är i vanlig kontakt med de?

Hon från soc tjata att utredning ska göras och vi ska på besök? Jaha sa ja jajaja får väl bli så.

Det jag undrar är varför? Om allt är okej och man vill glömma och gå vidare,inte behöva påminnas igen när vi blir kallade ,jag menar barnet blev väl lite rädd men 2-3 minuter allt som allt,kan nästan garantera att det finns barn som far illa varje dag av föräldrar som dricker ,knarkwr......ja ni fattar säkert....

Könns som om de slösar tid på oss när vi är sams igen och barnet trivs igen.

Vad gör man på sånt samtal? Vill liksom inte gå på samtal mer än denna gång? Vi behöver igen hjälp vi har löst det ,jag ska ha kontakt med mina föräldrar men inte mannen så mer än så är det inte,så slipper det bli bråk igen.

Tack!!!

Fler som haft så??

• Svar på tråden Soc-utredning??? För endast bråk ?? Hjälp!
  • laady1991

Ingen??? Måste väl vara någon som fått sig anmöld bara för att barn varit inblandad

• laady1991
    Tines skrev 2014-12-08 10:24:46 följande:

Allvarligt, förstår du verkligen inte varför soc vill göra en utredning?

nej? ingen har ju inte gjort något mot barnen.
    endast vuxna inblandade det vill säga mannen och pappa, slogs med varandra, inte jag.......
  • winnethepooh
    laady1991 skrev 2014-12-07 20:39:07 följande:

Vad gör man på sånt samtal? Vill liksom inte gå på samtal mer än denna gång? Vi behöver igen hjälp vi har löst det ,jag ska ha kontakt med mina föräldrar men inte mannen så mer än så är det inte,så slipper det bli bråk igen.

Vad menar du med att du inte ska ha kontakt med mannen längre? Ska ni skilja er nu dâ? 
  • Långbenopluto
    laady1991 skrev 2014-12-08 13:50:48 följande:
    endast vuxna inblandade det vill säga mannen och pappa, slogs med varandra, inte jag.......
    Jo, ni har gjort något mot barnen! Ni har utsatt barnen för otrygg miljö och gjort dom rädda, det kan räknas till psykisk misshandel.
  • laady1991
    winnethepooh skrev 2014-12-08 13:56:02 följande:

Vad menar du med att du inte ska ha kontakt med mannen längre? Ska ni skilja er nu dâ? 

Missförstånd ,min man och mina föräldrar ska inte ha kontakt men jag ska ha med de besöka de som vanligt det är ju mina föräldrar som inte gjort mig något .

Barnet mår bra och busar och glad precis som vanligt ,knappt varit 3 minuter i den högljudda otrygga miljön ,därför undrar jag varför utredning ? Okej om det var flera gånger men handlar om en gång på Max 2-3 minuter tror inte det är "big deal" .

Finns ju ungar som lever med föräldrar som dricker varje helg och far illa så jsg kan inte förstå varför vi inte kan lämna allt bakom oss och glömma när vi nu är sams könns jobbigt stt trampa på samma plats förra månad till för något som nu är löst och allt... Men ja...
  • laady1991
    laady1991 skrev 2014-12-08 14:21:20 följande:

Missförstånd ,min man och mina föräldrar ska inte ha kontakt men jag ska ha med de besöka de som vanligt det är ju mina föräldrar som inte gjort mig något .

Barnet mår bra och busar och glad precis som vanligt ,knappt varit 3 minuter i den högljudda otrygga miljön ,därför undrar jag varför utredning ? Okej om det var flera gånger men handlar om en gång på Max 2-3 minuter tror inte det är "big deal" .

Finns ju ungar som lever med föräldrar som dricker varje helg och far illa så jsg kan inte förstå varför vi inte kan lämna allt bakom oss och glömma när vi nu är sams könns jobbigt stt trampa på samma plats förra månad till för något som nu är löst och allt... Men ja...

Menar FLERA MÅNADER inte förra
  • winnethepooh
    laady1991 skrev 2014-12-08 14:21:20 följande:

Men alltså nu måste det väl också bero pâ anledningen till grälet mellan din pappa och din man antar jag. Eftersom det är ganska ovanligt och extremt att folk ryker ihop pâ det viset och slåss fysiskt sâ måste det ju ha varit något allvarligt som hänt mellan dig och din man? Varför annars blev din pappa sâ himla arg?
  • laady1991

[quote=74486255][quote-nick]winnethepooh skrev 2014-12-08 15:31:28 följande:[/quote-nick]

Men alltså nu måste det väl också bero pâ anledningen till grälet mellan din pappa och din man antar jag. Eftersom det är ganska ovanligt och extremt att folk ryker ihop pâ det viset och slåss fysiskt sâ måste det ju ha varit något allvarligt som hänt mellan dig och din man? Varför annars blev din pappa sâ himla arg?

[/

Ja precis som jag skrev i inlägget så ville jag inte ha med detaljer då någon kanske känner igen mig.

Bråket var inte allvarligt vanligt gnäll i ett äktenskap eller som sambo kan ha men berättade för mamma och hon berätta vidare för pappa ,han ville endast veta och försöka få oss att sluta men det kunde visst inte tas enbart med ord utan blev slagsmål och där ringde jag polisen,barnet blev bara "skrikig" 2-3 minuter då de hoppa på varandra men sen när polisen kom blev hon glad ,tycker om mycket folk så det blev ingrn "stor grej" för henne lilsom tror knappt hon blir sjuk av tre minuter av dåligt miljö....:

Vi kommer ju gå på mötet men vill inte göra det mer än en gång orkar inte trampa på samma plats vill gå vidare....:

Polisen o mannen får ta sitt liksom för slagsmål. Thats it...

• winnethepooh
    laady1991 skrev 2014-12-08 16:49:09 följande:

[quote=74486255][quote-nick]winnethepooh skrev 2014-12-08 15:31:28 följande:[/quote-nick]

[/

Ja precis som jag skrev i inlägget så ville jag inte ha med detaljer då någon kanske känner igen mig.

Bråket var inte allvarligt vanligt gnäll i ett äktenskap eller som sambo kan ha men berättade för mamma och hon berätta vidare för pappa ,han ville endast veta och försöka få oss att sluta men det kunde visst inte tas enbart med ord utan blev slagsmål och där ringde jag polisen,barnet blev bara "skrikig" 2-3 minuter då de hoppa på varandra men sen när polisen kom blev hon glad ,tycker om mycket folk så det blev ingrn "stor grej" för henne lilsom tror knappt hon blir sjuk av tre minuter av dåligt miljö....:

Vi kommer ju gå på mötet men vill inte göra det mer än en gång orkar inte trampa på samma plats vill gå vidare....:

Polisen o mannen får ta sitt liksom för slagsmål. Thats it...

Nu känner jag inte till hur det gâr till med en sådan här utredning och känner ingen som varit med om det. Men jag tror nog att barnet kan ha blivit lite chockat av händelsen även om det inte syns pâ honom eller henne nu såhär i efterhand. Alla stora eller ovanliga händelser gör ett enormt stort intryck pâ barn. Sâ det är nog viktigt att ni pratar med barnet om vad som hänt, det måste fâ bearbeta det hela.

Och socialen vill väl vara säker pâ att allt står rätt till och att situationen är säker och trygg för barnet. Om allt är sâ lugnt hos er nu sâ kanske ni inte har något att oroa er för? Men det är viktigt för alla att prata om vad som hände och bearbeta det, att vilja "sopa under mattan" eller gâ vidare sâ fort som möjligt brukar inte hjälpa någon.

Sedan måste ju situationen även bli lite konstig och spänd frân och med nu i och med att din man aldrig mer kan träffa dina föräldrar. Inga familjetillställningar, inga jular, inga födelsedagar? Det måste ju barnet märka och undra över i framtiden. Till exempel antar jag att dina föräldrar inte kommer att bjudas hem till er till barnets födelsedag och i princip aldrig mera sätta sina fötter hemma hos er?
  • annajoanna

När polis tillkallas i samband med bråk och det finns barn i familjen, så går en anmälan till socialtjänsten automatiskt. De följer sedan upp anmälan, ibland genom ett möte/samtal för förhandsbedömning och ibland genom att inleda utredning direkt. Det är kanske praxis i din kommun, när det rör så små barn som ditt. Att öppna utredning medför att socialtjänsten kan inhämta info från andra än bara vårdnadshavare, för att få en tillräcklig bild. De har alltså under en utredning rätt att prata tex med mor/farföräldrar, styvförälder, förskola, m fl.

De kommer be er berätta vad som hänt vid detta tillfälle, men också om hur ni har det i allmänhet. Berätta så som du tycker att det är. Säg att du känner dig förvånad/förvirrad/ att det är obehagligt. De har att ta ställning till om ert barn har en trygg hemmiljö eller om familjen behöver stöd för att kunna ge barnet trygghet. Det finns olika hjälp att få och om det är som du skrivit här, att det var en engångsföreteelse och inte är nåt som brukar hända så behöver du inte oroa dig över att de kommer göra något mot er vilja, typ omhänderta ert barn.

Det jag kan tycka är lite annorlunda är ifall du tycker att det är en "normal" sak, inget att reagera över, att man tog till våld och att polisen behövde komma. Båda de sakerna är saker som inte normalt ingår i ett barns vardag, de flesta bevittnar aldrig något sånt som barn.

• laady1991
    annajoanna skrev 2014-12-08 22:02:21 följande:

När polis tillkallas i samband med bråk och det finns barn i familjen, så går en anmälan till socialtjänsten automatiskt. De följer sedan upp anmälan, ibland genom ett möte/samtal för förhandsbedömning och ibland genom att inleda utredning direkt. Det är kanske praxis i din kommun, när det rör så små barn som ditt. Att öppna utredning medför att socialtjänsten kan inhämta info från andra än bara vårdnadshavare, för att få en tillräcklig bild. De har alltså under en utredning rätt att prata tex med mor/farföräldrar, styvförälder, förskola, m fl.

De kommer be er berätta vad som hänt vid detta tillfälle, men också om hur ni har det i allmänhet. Berätta så som du tycker att det är. Säg att du känner dig förvånad/förvirrad/ att det är obehagligt. De har att ta ställning till om ert barn har en trygg hemmiljö eller om familjen behöver stöd för att kunna ge barnet trygghet. Det finns olika hjälp att få och om det är som du skrivit här, att det var en engångsföreteelse och inte är nåt som brukar hända så behöver du inte oroa dig över att de kommer göra något mot er vilja, typ omhänderta ert barn.

Det jag kan tycka är lite annorlunda är ifall du tycker att det är en "normal" sak, inget att reagera över, att man tog till våld och att polisen behövde komma. Båda de sakerna är saker som inte normalt ingår i ett barns vardag, de flesta bevittnar aldrig något sånt som barn.

Okej tack för ditt svar, nej klart detta inte är okej men detta var enda gången det blev högljutt. Har ni tjafs så har vi det i vanligt ton och en på 1,5 fattar knappt om det är något roligt vi pratat eller tjafsar.

Barnet går ännu ej på dagis men snart börjar hon , så enda är mina föräldrar ju med stt farföräldrar inte bor här.
  • laady1991
    laady1991 skrev 2014-12-08 23:03:58 följande:

Okej tack för ditt svar, nej klart detta inte är okej men detta var enda gången det blev högljutt. Har ni tjafs så har vi det i vanligt ton och en på 1,5 fattar knappt om det är något roligt vi pratat eller tjafsar.

Barnet går ännu ej på dagis men snart börjar hon , så enda är mina föräldrar ju med stt farföräldrar inte bor här.

Blev fel,det ska stå " NÄR VI HAR" inte NI HAR haha
  • winnethepooh
    laady1991 skrev 2014-12-08 23:03:58 följande:

Barnet förstår nog mycket mer än du tror. Jag har en son som just fyllde 16 månader och han förstår nästan allt även om han inte visar det på samma sätt som en vuxen gör.
  • Flygfotogen
    laady1991 skrev 2014-12-08 13:50:48 följande:
    Ni har ju utsatt barnet för en våldsam situation och polis tillkallades. Det kan man väl räkna ut med knäna att soc vill utreda. Det ska inte vara så. Barn har rätt att inte behöva uppleva våld.
Svar på tråden Soc-utredning??? För endast bråk ?? Hjälp!