• Anonym (Been there)

Vem fångar upp kvinnorna efter missfall?

Min historia är inte unik.

Jag och mannen vill bli gravida och några mån senare får jag pluss på stickan! Lyckan är total och att mina bröst sedan växte en storlek nästkommande natt, jag drabbades av trötthet, muffinmage och hormondush förstärkte bara känslan. Sen kom missfärgade flytningar och plågade mig mentalt en vecka... Sjukvården rådde mig att slappna av då det var för tidigt att göra ett VUL. När blodet och smärtan kom visste jag inte vad jag skulle ta mig till. Kom till Gynakuten i v 8 och får fram mellan tårarna "hjälp mig! Jag är gravid och jag blöder!"

Reaktionen från sköterskorna var måttligt intresserade. Jag fick vänta i flera timmar eftersom jag inte var prioriterad då det verkade vara ett mf. Läkarna konstaterade det och förklarade att 1/3 av graviditeterna slutar så här. Det är så otroligt vanligt.

Jaha.. Jag kunde inte dölja det. Var förstörd. Och sakta började omgivningen öppna upp sig. En hade haft druvbörd, en annan 3 missfall innan barnen kom och en tredje hade haft ma där de upptäckte först på RUL att fostrets hjärta inte slog... Och mer berättelse kommer hela tiden.

En sak är gemensamt. Denna oerhörda mentala smärtan.

Men som kvinna får man liksom leken tåla.

En fruktansvärd konsekvens. Och jag undrar varför vi inte prioriteras? Varför sker ingen återkom där någon bara frågar "hur mår du?". Så många mf, ma och barn som dör i magen och man ska liksom bara bita ihop och gå vidare. Självklart ör det en ekonomisk fråga.. Men borde inte detta trauma prioriteras?

Jag bara undrar :(

• Svar på tråden Vem fångar upp kvinnorna efter missfall?
  • Lindsey Egot the only one

Ja du att fånga upp de som varit med om trauma är väldigt dåligt.

Vi förlorade vår fjortonåriga dotter och fick söka hjälp själva. Har haft två missfall i v 13 och en av gångerna fick jag ut fostret hemma i duschen och där var också personalen helt kalla. Det är sådant som händer typ. De är så vana vid det genom sitt yrke så de sätter upp en mur för att skydda sig själva för att inte må dåligt. Medan vi som drabbade får söka upp hjälp själva utan vägledning.

Tragiskt faktiskt.

• Anonym (...)

Fast alltså. Det ÄR otroligt vanligt med missfall, och bara för att man blivit gravid betyder det inte att det går bra. Jag tror att vi måste sluta se ett positivt test som ett bevis på att det kommer en bebis om nio månader. Det är förstås jättesvårt om man längtar efter barn att inse det, men jag tror att en del av problemet är att vi kommit för långt från livets realiteter.

Jag vill inte låta kall eller nedvärderande - jag förstår verkligen att det är ett trauma för den drabbade, men i princip är det inte annorlunda från alla andra sorters trauman som kan drabba en människa. Allt behöver inte in i vårdapparaten. Jag tror att det vore väldigt bra om vi som människor och vänner pratade mer om såna saker.

• Batmamba

Instämmer! När min kompis fick missfall tittade läkaren in lite snabbt och sa typ, ja du har fått missfall.

Sen lämnades min kompis ensam.

• Anonym (2xMA)

Jag beklagar ditt missfall.

Om alla skulle vara medvetna om hur vanligt det är med missfall, så skulle det inte bli ett lika stort trauma för lika många. Den kunskapen borde ingå i sexualundervisningen i skolan. För mig har ett positivit graviditetstest betytt att ett ägg har blivit befruktat och fäst sig i livmodern. Det har inte automatiskt betytt att jag också ska få ett barn. Några veckor senare, då man kan se om det finns ett hjärta som slår eller inte, då vet man om det blir en bebis eller inte.

• Batmamba
    Anonym (...) skrev 2014-12-07 23:32:59 följande:

Fast alltså. Det ÄR otroligt vanligt med missfall, och bara för att man blivit gravid betyder det inte att det går bra. Jag tror att vi måste sluta se ett positivt test som ett bevis på att det kommer en bebis om nio månader. Det är förstås jättesvårt om man längtar efter barn att inse det, men jag tror att en del av problemet är att vi kommit för långt från livets realiteter.

Jag vill inte låta kall eller nedvärderande - jag förstår verkligen att det är ett trauma för den drabbade, men i princip är det inte annorlunda från alla andra sorters trauman som kan drabba en människa. Allt behöver inte in i vårdapparaten. Jag tror att det vore väldigt bra om vi som människor och vänner pratade mer om såna saker.

Men ett "jag är ledsen" eller "Har du någon du kan prata med?" från vårdpersonalen skulle väl vara bra?
  • Anonym (m)

Så tycker faktiskt jag med!

• lövet2

Ja, visst är det vanligt. Det finns mycket elände som är vanligt, men det kostar ingenting med en vänlig klapp på axeln eller ett medlidsamt tonfall. Många med missfall kommer i kontakt med vården på ett eller annat sätt, och det kan räcka med några minuter extra från deras sida, för att förebygga t ex en långvarig (och kostsam) depression hos modern. Alla hormoner som löper amok, gör att risken för depression är betydligt större efter ett missfall än efter andra vanliga saker man kan råka ut för under livet.
  • Anonym (bm+ssk)
    Anonym (Been there) skrev 2014-12-07 23:07:31 följande:

Min historia är inte unik.

Jag och mannen vill bli gravida och några mån senare får jag pluss på stickan! Lyckan är total och att mina bröst sedan växte en storlek nästkommande natt, jag drabbades av trötthet, muffinmage och hormondush förstärkte bara känslan. Sen kom missfärgade flytningar och plågade mig mentalt en vecka... Sjukvården rådde mig att slappna av då det var för tidigt att göra ett VUL. När blodet och smärtan kom visste jag inte vad jag skulle ta mig till. Kom till Gynakuten i v 8 och får fram mellan tårarna "hjälp mig! Jag är gravid och jag blöder!"

Reaktionen från sköterskorna var måttligt intresserade. Jag fick vänta i flera timmar eftersom jag inte var prioriterad då det verkade vara ett mf. Läkarna konstaterade det och förklarade att 1/3 av graviditeterna slutar så här. Det är så otroligt vanligt.

Jaha.. Jag kunde inte dölja det. Var förstörd. Och sakta började omgivningen öppna upp sig. En hade haft druvbörd, en annan 3 missfall innan barnen kom och en tredje hade haft ma där de upptäckte först på RUL att fostrets hjärta inte slog... Och mer berättelse kommer hela tiden.

En sak är gemensamt. Denna oerhörda mentala smärtan.

Men som kvinna får man liksom leken tåla.

En fruktansvärd konsekvens. Och jag undrar varför vi inte prioriteras? Varför sker ingen återkom där någon bara frågar "hur mår du?". Så många mf, ma och barn som dör i magen och man ska liksom bara bita ihop och gå vidare. Självklart ör det en ekonomisk fråga.. Men borde inte detta trauma prioriteras?

Jag bara undrar :(

På en akut gäller medicinsk prioritering. En liten blödning i graviditeten är oroande, men inte livshotande och skall upprioriteras framför andra allvarligare åkommor. Därför fick du vänta. Många blödningar under graviditeten kan avvakta, och man får bättre vård på en gynmottagning. 

Det psykologiska omhändertagandet ska däremot förbättras. Och ja, det ÄR vanligt. Våga prata om det!
  • Anonym (Två missfall)

Jag förstår ju att för de som jobbar med det så är ett missfall ett rutinärende. Men samtidigt så är det ju ofta ett stort trauma för de som drabbas. Jag tycker därför att det inte är orimligt att vårdpersonalen ska visa så mycket empati de kan. För mig som patient gör det stor skillnad att känna att det är någon som bryr sig.

Jag har dock full förståelse för att man inte prioriteras på akuten vid ett missfall, det är ju inte akut, eftersom det inte går att göra något åt det. Däremot kan jag hålla med om att det borde erbjudas någon form av uppföljning där man får prata lite mer om det man har varit med om.

• Anonym (????)
    Och vem fångar upp männen?

Och varför kategoriserar du själslig smärta efter missfall i könsfack???
  • Anonym (bm+ssk)
    Anonym (bm+ssk) skrev 2014-12-09 17:02:57 följande:
    På en akut gäller medicinsk prioritering. En liten blödning i graviditeten är oroande, men inte livshotande och skall upprioriteras framför andra allvarligare åkommor. Därför fick du vänta. Många blödningar under graviditeten kan avvakta, och man får bättre vård på en gynmottagning. 
    Skall INTE upprioriteras, menar jag. 
    Anonym (Två missfall) skrev 2014-12-09 22:28:24 följande:

Jag förstår ju att för de som jobbar med det så är ett missfall ett rutinärende. Men samtidigt så är det ju ofta ett stort trauma för de som drabbas. Jag tycker därför att det inte är orimligt att vårdpersonalen ska visa så mycket empati de kan. För mig som patient gör det stor skillnad att känna att det är någon som bryr sig.

Jag har dock full förståelse för att man inte prioriteras på akuten vid ett missfall, det är ju inte akut, eftersom det inte går att göra något åt det. Däremot kan jag hålla med om att det borde erbjudas någon form av uppföljning där man får prata lite mer om det man har varit med om.

Det får man! Varje kvinnoklinik har kuratorer som man kan vända sig till. Rutinmässig uppföljning behövs sällan. 
  • Anonym (Två missfall)
    Anonym (bm+ssk) skrev 2014-12-10 06:40:29 följande:

Det får man! Varje kvinnoklinik har kuratorer som man kan vända sig till. Rutinmässig uppföljning behövs sällan. 

Det var inget jag blev erbjuden vid något av mina missfall. Så även om det finns så måste ju någon berätta det för att man ska veta att möjligheten finns...
  • Batmamba
    Anonym (Två missfall) skrev 2014-12-10 08:56:51 följande:

Det var inget jag blev erbjuden vid något av mina missfall. Så även om det finns så måste ju någon berätta det för att man ska veta att möjligheten finns...

Samma hände min kompis. Hon fick klara sig själv. Typ 20 år gammal och chockad. Visste inte att det var så vanligt helt enkelt.

Som redan sagts behöver det pratas om det här i sex och samlevnadsundervisningen. Vad jag saknade där var dels detta dels hur en abort faktiskt går till - i synnerhet till pojkarna! Tjejer tar reda på sånt här själva i något större utsträckning. Men jag tycker mig se, i synnerhet här på fl där folk vågar berätta, att okunskapen (främst bland män) orsakar stora problem som hade kunnat mildras med mer info.
  • Anonym (Mumin)

Efter fyra missfall under två års tid, dvs missfall där det fanns ett foster med hjärtslag som vi sett på ultraljud och där allt såg bra ut, fick jag erbjudande om att göra en utredning samt gå till en kurator.

Då trodde jag vi skulle få hjälp, men utredning bestod av en gynundersökning och några blodprover som inte visade något konstigt. Fick ringa flera gånger för att få svaren på proverna och sen var det bara "försök igen" (vilket jag inte vågar, klarar inte av att gå igenom ännu ett missfall).

Kuratorn som jag fick via landstinget och som arbetade på Huddinge Karolinska frågade mig vid första tillfället om vi funderat på att använda oss av en barnfabrik i Indien och tyckte att det var ett alternativ vi borde överväga. Jag gick aldrig dit mer.

• Anonym (bm+ssk)
    Anonym (Mumin) skrev 2014-12-10 10:11:16 följande:

Efter fyra missfall under två års tid, dvs missfall där det fanns ett foster med hjärtslag som vi sett på ultraljud och där allt såg bra ut, fick jag erbjudande om att göra en utredning samt gå till en kurator.

Då trodde jag vi skulle få hjälp, men utredning bestod av en gynundersökning och några blodprover som inte visade något konstigt. Fick ringa flera gånger för att få svaren på proverna och sen var det bara "försök igen" (vilket jag inte vågar, klarar inte av att gå igenom ännu ett missfall).

Kuratorn som jag fick via landstinget och som arbetade på Huddinge Karolinska frågade mig vid första tillfället om vi funderat på att använda oss av en barnfabrik i Indien och tyckte att det var ett alternativ vi borde överväga. Jag gick aldrig dit mer.

Men det är ju det man gör vid utredning för missfall. Vilken behandling trodde du att du skulle få. Det vanligaste är ju att man inte vet varför det blir missfall. Kuratorns uttalande får dessvärre stå för henne.

Det är lika dåligt när mandelbitar ett barn på 14 år. Man får själv ta kontakt om man vill ha hjälp. Vården är otroligt dåliga på att fånga upp människor i sorg. Och sorg kan ge somatiska symtom och sjukdomar tyvärr.
  • Batmamba
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-12-11 22:40:05 följande:

Det är lika dåligt när mandelbitar ett barn på 14 år. Man får själv ta kontakt om man vill ha hjälp. Vården är otroligt dåliga på att fånga upp människor i sorg. Och sorg kan ge somatiska symtom och sjukdomar tyvärr.

Och i äldrevården ges det antidepressiva till folk som förlorat sin livskamrat sedan 70 år tillbaka. Tid att prata om och bearbeta sorgen finns tydligen inte - istället behandlas en frisk reaktion på förlusten som en sjukdom.

Ursäkta ot, men det känns som att vi är ett fenomen på spåret.
  • Maggis01

Har själv fått två missfall, ett som startade i vecka 14 och ett som upptäcktes på UL i vecka 11. Även om man vet att risken finns, blev jag helt förkrossad båda gångerna. Särskilt som jag inte hade några barn sedan tidigare och till råga på allt inte var så ung längre. Efter andra missfallet slängde till och med läkaren ur sig att vi kanske inte passade ihop genetiskt och det var därför vi fick upprepade missfall, detta utan att någon som helst undersökning gjorts. Inget erbjudande om att få prata med någon, utan bara ut i kylan med ångestfyllda tankar snurrande i huvudet.

Jag förstår att det inte går att ha samtalsterapi med alla som får missfall, men jag tycker att man borde upplysas om de möjligheter som finns, så det blir lättare att söka hjälp för dem som behöver det. Under min tredje graviditet, som resulterade i vår underbara dotter, var jag så orolig hela tiden att jag till sist KRÄVDE att få prata med någon och det var sååå skönt. Skulle behövt det stödet långt tidigare.

Batmamba skrev 2014-12-11 23:29:31 följande:
    Och i äldrevården ges det antidepressiva till folk som förlorat sin livskamrat sedan 70 år tillbaka. Tid att prata om och bearbeta sorgen finns tydligen inte - istället behandlas en frisk reaktion på förlusten som en sjukdom.

Ursäkta ot, men det känns som att vi är ett fenomen på spåret.
    De ger antidepressiva vid förlust av barn också och tycker man bör ha gått vidare efter begravningen oftast
Svar på tråden Vem fångar upp kvinnorna efter missfall?