Vem fångar upp kvinnorna efter missfall?
Min historia är inte unik.
Jag och mannen vill bli gravida och några mån senare får jag pluss på stickan! Lyckan är total och att mina bröst sedan växte en storlek nästkommande natt, jag drabbades av trötthet, muffinmage och hormondush förstärkte bara känslan. Sen kom missfärgade flytningar och plågade mig mentalt en vecka... Sjukvården rådde mig att slappna av då det var för tidigt att göra ett VUL. När blodet och smärtan kom visste jag inte vad jag skulle ta mig till. Kom till Gynakuten i v 8 och får fram mellan tårarna "hjälp mig! Jag är gravid och jag blöder!"
Reaktionen från sköterskorna var måttligt intresserade. Jag fick vänta i flera timmar eftersom jag inte var prioriterad då det verkade vara ett mf. Läkarna konstaterade det och förklarade att 1/3 av graviditeterna slutar så här. Det är så otroligt vanligt.
Jaha.. Jag kunde inte dölja det. Var förstörd. Och sakta började omgivningen öppna upp sig. En hade haft druvbörd, en annan 3 missfall innan barnen kom och en tredje hade haft ma där de upptäckte först på RUL att fostrets hjärta inte slog... Och mer berättelse kommer hela tiden.
En sak är gemensamt. Denna oerhörda mentala smärtan.
Men som kvinna får man liksom leken tåla.
En fruktansvärd konsekvens. Och jag undrar varför vi inte prioriteras? Varför sker ingen återkom där någon bara frågar "hur mår du?". Så många mf, ma och barn som dör i magen och man ska liksom bara bita ihop och gå vidare. Självklart ör det en ekonomisk fråga.. Men borde inte detta trauma prioriteras?
Jag bara undrar :(