kvs skrev 2014-12-17 17:39:36 följande:
Frågan är om Stefan "Handutsträckaren" Löfven har gjort ett seriöst försök att få stöd från något alliansparti. Bäst chans har man förmodligen att locka över FP, men långt innan man har bjudit in FP till förhandlingar har man lovat bort skolpolitiken (som ju är FPs profilfråga) till MP. Lite så har det ju sett ut, inget alliansparti har fått vara med och förhandla om frågor som har varit viktiga för dom.
Jag menar att bjuda in ledarna för allianspartierna dagen före omröstning är väl inte riktigt vad som innebär god förhandlingssed.
Alliansen gjorde ju en överenskommelse med MP i förra mandatperioden om invandringspolitiken, så de har ju en viss vana i att förhandla med det andra blocket så att säga.
Löfven blev kanske inte tilldelad den bästa handen, men han har ju skött det under all kritik. Han är som ett litet barn som inte får som han vill, allt är alla andras fel och sen tar han bollen och går hem...
asymmetrisk skrev 2014-12-16 21:02:02 följande:
Han skulle kanske också ha kunnat göra som S och MP i Region Skåne, trixat vid omröstningen så att de två återstående budgetalternativen varit SD:s och regeringens - men även om detta skulle ha fungerat och inneburit att regeringens budget gått igenom så skulle det ha varit ovärdigt på något sätt, ungefär som SD:s agerande vid budgetomröstningen
Eller som SVMp och SDs agerande i förra budgetomröstningen, då var inte praxis så viktigt...
Jag vet inte, hörde en beskrivning av Löfven som gick ut på att han är en främmande fågel inom politiken såtillvida att han är helt ärlig. Det behöver förstås inte vara sant, med det var intressant.
Jag uppfattar det som att det just är blockpolitiken som är låsningen i den här situationen, att allianspartierna såväl antytt som demonstrativt visat att det är S de kan tänka sig ett samarbete med, inte MP - samtidigt som de rödgröna varit lite mer lyhörda genom att exkludera V från regeringen men även de har ju siktat in sig på enskilda partier inom alliansen. Hur bryter man med tänkesätt som "en för alla, alla för en"?
Löfven blev kanske inte tilldelad den bästa handen, men han har ju skött det under all kritik. Han är som ett litet barn som inte får som han vill, allt är alla andras fel och sen tar han bollen och går hem...
Han skulle kanske också ha kunnat göra som S och MP i Region Skåne, trixat vid omröstningen så att de två återstående budgetalternativen varit SD:s och regeringens - men även om detta skulle ha fungerat och inneburit att regeringens budget gått igenom så skulle det ha varit ovärdigt på något sätt, ungefär som SD:s agerande vid budgetomröstningen
Eller som SVMp och SDs agerande i förra budgetomröstningen, då var inte praxis så viktigt...
Jag tror inte att han hade kunnat spela handen så annorlunda, den var liksom självspelande. Han hade förstås kunnat trixa som S och MP gjorde i regionfullmäktige i Skåne, men det hade nog blivit ännu surare efteråt än efter budgettrixandet vid förra omröstningen i riksdagen.
Drömmen vore om vi kunde få en majoritetsregering efter valet med till exempel S, M, MP och FP - eller åtminstone ett samarbete som inkluderar en klar majoritet av riksdagsledamöterna.
Jag tror inte att det vore önskvärt, då får vi SD som enda oppositionsparti och de kommer garanterat var näst störtsta parti i nästa val. Så det vore att spela SD rätt i händerna.
Förr eller senare kommer någon vara tvungen att föra samtal med SD, problemet är att det finns en beröringsskräck vad gäller SD. Alla förslag som kommer från SD är inte per automatik dåliga, men lyssnar man på våra politiker kan man lätt tro det.
Nej, det kanske inte är önskvärt med en bred koalition, det kanske bara vore att tillskriva SD alldeles för stor betydelse och att tona ner att det fortfarande finns ideologiska skillnader mellan blocken, men ur mitt perspektiv vore det mycket önskvärt att blocken kom överens om metoder för att se till att det blir möjligt för det största blocket att regera utan att bli särskilt beroende av SD:s vågmästarroll.
Som jag ser det så delar sju av riksdagens partier vissa grundläggande värderingar med avseende på den enskilda människan medan SD befinner sig på några parsecs avstånd och jag tror snarare att avståndet mellan SD och de övriga partierna kommer att växa än krympa framgent.