• Astilbe

Delamma från första dagen?

Är det någon här som har kunskap om delamning? I mars beräknas vår tjej komma och jag funderar på hur vi ska lösa amningen. Pga sjukdom så måste jag sova på nätterna och lämnar då över nattmatningen till min man. Problemet är att detta måste ske med en gång. Jag kommer alltså inte att kunna starta med att bara amma de första veckorna för att sedan introducera flaskan mer och mer. Överallt som jag läser förstår jag att börja med att amma heltid de första veckorna är det bästa tillvägagångssättet för att lyckas med delamningen. Är det någon som har börjat delamma från start eller har kunskap kring detta? Eller är det kört med amningen?

• Svar på tråden Delamma från första dagen?
  • Astilbe
    marlinire skrev 2014-12-10 13:03:42 följande:

Om du ska pumpa dagligen rekommenderar jag www.medela.com/SE/sv/breastfeeding/products/pumping/swing-maxi.html . Dyr men väl investerade pengar, och kan absolut köpas begagnad till skillnad från många andra modeller (mjölken hålls helt separat från pump-delen).

Jag började jobba några timmar om dagen när min flicka var 3 månader, och klarade att hålla igång produktionen så jag kunde pumpa ut tillräckligt (hon fick ingen ersättning) med hjälp av denna. Stor fördel att kunna sätta fast den med hands-free-behå, och stor fördel att kunna pumpa båda brösten samtidigt. Lätt att plocka isär, rengöra och sätta ihop också (körde alla lösa delar i diskmaskin). 

Om du har tur och har bra mjölkproduktion kan du mycket väl klara att pumpa ut till nattmålet/nattmålen under dagarna - det tar dock ganska mycket tid, kanske 20-30 minuter per gång beroende på hur lång tid det tar innan utdrivningsreflexen kommer igång.

Vad gäller napp för nappflaskan - köp hem lite olika och prova vad bebisen gillar.  Vår vägrade Meddela Calma, Philips Avent och Mam - men Nuk gick hem på en gång.

Tack för riktigt bra tips!

Jag har sett någon handsfree-variant på nätet och det ser ju inte riktigt klokt ut men verkar himla praktiskt. Jag och min man driver vårt företag hemifrån så jag kommer också att behöva jobba några timmar varje dag så den ska jag absolut titta närmare på! Låter den pumpen mycket?
  • marlinire

Som tur är behöver man ju inte se klok ut hemma ;)

Lite svårt att  beskriva en ljudnivå? inte så det stör jättemycket. Samma nivå som en diskmaskin kanske? Beror ju iofs på diskmaskinen. Man kan prata i telefon samtidigt utan problem. Sök på Meddela Swing Maxi på youtube så kan du lyssna själv :)

Bra att nämna är väl även att den kan köras på batterier (6 st AAA). Väl värt att investera i två uppsättningar laddningsbara, för det är inte kul att sitta still och glo under tiden, fastkopplad i eluttaget, plus att det nästan är bekvämare att stå upp.

• Astilbe
    marlinire skrev 2014-12-10 22:08:06 följande:

Som tur är behöver man ju inte se klok ut hemma ;)

Lite svårt att  beskriva en ljudnivå? inte så det stör jättemycket. Samma nivå som en diskmaskin kanske? Beror ju iofs på diskmaskinen. Man kan prata i telefon samtidigt utan problem. Sök på Meddela Swing Maxi på youtube så kan du lyssna själv :)

Bra att nämna är väl även att den kan köras på batterier (6 st AAA). Väl värt att investera i två uppsättningar laddningsbara, för det är inte kul att sitta still och glo under tiden, fastkopplad i eluttaget, plus att det nästan är bekvämare att stå upp.

Ha ha! Nej, hemma fungerar det ju som tur är

Men vad bra att den inte låter så mycket. Tänker just på telefonsamtal. Och tack för tipset om laddningsbara batterier. Fastkopplad i eluttaget vill man ju undvika att vara om det går!
  • Astilbe

Nu behöver jag lite tips igen. Funderar på att köpa hem tommee tippie nappflaskor men hur många behövs egentligen? Och storlekarna varierar också: 150ml, 260ml och 340 ml. Hur många behövs av vilken storlek? Känner hur jag bara i kväll har skapat en ny rynka i pannan. hjälp! Hur har ni gjort?

• marlinire

Hej! Till att börja med, köp en flaska och kolla om bebisen gillar den innan du köper fler. Alla bebisar gillar inte likadana flaskor/flasknappar och det är svårt att "övertyga" dem.

När du har hittat "THE flaska" skulle jag rekommendera 4-6 st vid delamning, beroende på hur många ggr bebisen äter på natten. Minst dubbelt så många som mattillfällena är bra om man inte vill behöva diska för hand, om man som vi kör ca 1 diskmaskin per 1.5-2 dygn.

150 ml är lite litet. Vi hade först 150 ml, de användes i ett par månader men ganska snart fick vi gå över till större modellen på 300 ml. Å andra sidan använder vi nu de små flaskorna för vatten, så de kommer ju till användning i alla fall. Nu har vi 4 stora och 6 små, köpte dock 3 av de små som "pipmuggar" när hon redan var 9-10 månader (det finns handtag och pipmuggsnappar till nuks flaskor), så enbart för vatten. Hon dricker ersättning en eller två ggr per dag och det är då vi använder de stora - hade vi haft färre av dem hade det varit irriterande.

• aleydis

På neonatalen kan man hyra elektrisk bröstpump medela, fråga vad som gäller på ditt bb. Man rekommenderar pumpning var tredje timme, även på natten i början, speciellt för snitt för att mjölkproduktionen ska komma igång. Men det är ju så olika mellan olika personer hur mkt man får jobba för att få igång produktionen. De två problemen som kan finnas med delamning är alltså först att produktionen inte stimuleras tillräckligt eller att barnet väljer bort bröstet för flaskan. Det intressanta är oxå att amnkngshormonerna har sina högsta nivåer på natten också, därför kan det vara en fördel att pumpa/amma även på natten. Men om du pumpar/ammar var tredje timma på dagen kanske det funkar med ett uppehåll. Eller om du kan lägga upp det så att du är uppe längre på natten, men att partnern tar barnet tidigt på morgonen?

• Elmiina

De verkar va olika gällande storlek.

Min 3mån äter bara ersättning och har storlek 120ml. Hon äter ca var 3e timme och det blir alltid en liten slurk över. Jag har 2st flaskor och känner inte att jag behöver fler. Jag diskar dem för hand direkt efter hon ätit för om flaskor ligger för länge med mjölk i så börjar det stinka anus om dom, rätt ofräscht.

Men jag säger som ovan, börja med att köpa EN flaska i 150ml. Du märker snabbt om flaskan blir godkänd och du märker även snabbt hur mycket ditt barn äter och då får du ev köpa större storlek.

Till min äldre dotter hade jag 3st flaskor för det var så många gånger som hon åt på natten. Som hon ovan skrev så är det bra att ha så många flaskor som så många gånger barnet äter på natten. På nätterna gör jag som så att jag fyller flaskorna (som är på 120ml) med ca 80ml kallt vatten. Sedan har jag en termos med kokat hett vatten. Jag fyller upp nappflaskan till 120ml med det heta vattnet och vattnet är då i lagom temperatur och sen häller jag i pulvret som är färdig doserat i en doseringsburk.

• Astilbe
    marlinire skrev 2015-01-22 07:25:59 följande:

Hej! Till att börja med, köp en flaska och kolla om bebisen gillar den innan du köper fler. Alla bebisar gillar inte likadana flaskor/flasknappar och det är svårt att "övertyga" dem.

När du har hittat "THE flaska" skulle jag rekommendera 4-6 st vid delamning, beroende på hur många ggr bebisen äter på natten. Minst dubbelt så många som mattillfällena är bra om man inte vill behöva diska för hand, om man som vi kör ca 1 diskmaskin per 1.5-2 dygn.

150 ml är lite litet. Vi hade först 150 ml, de användes i ett par månader men ganska snart fick vi gå över till större modellen på 300 ml. Å andra sidan använder vi nu de små flaskorna för vatten, så de kommer ju till användning i alla fall. Nu har vi 4 stora och 6 små, köpte dock 3 av de små som "pipmuggar" när hon redan var 9-10 månader (det finns handtag och pipmuggsnappar till nuks flaskor), så enbart för vatten. Hon dricker ersättning en eller två ggr per dag och det är då vi använder de stora - hade vi haft färre av dem hade det varit irriterande.

Tack för alla råd. Då ska vi inte köpa på oss för många flaskor - eller iaf inte bryta upp förpackningar förrän vi vet om vi har hittat "THE flaska" så modellen på 300 bör ändå gå bra redan i början då. Vill helst kunna använda dem så länge som möjligt och bara byta ut dinapparna därefter.
  • Astilbe
    aleydis skrev 2015-01-22 08:36:41 följande:

På neonatalen kan man hyra elektrisk bröstpump medela, fråga vad som gäller på ditt bb. Man rekommenderar pumpning var tredje timme, även på natten i början, speciellt för snitt för att mjölkproduktionen ska komma igång. Men det är ju så olika mellan olika personer hur mkt man får jobba för att få igång produktionen. De två problemen som kan finnas med delamning är alltså först att produktionen inte stimuleras tillräckligt eller att barnet väljer bort bröstet för flaskan. Det intressanta är oxå att amnkngshormonerna har sina högsta nivåer på natten också, därför kan det vara en fördel att pumpa/amma även på natten. Men om du pumpar/ammar var tredje timma på dagen kanske det funkar med ett uppehåll. Eller om du kan lägga upp det så att du är uppe längre på natten, men att partnern tar barnet tidigt på morgonen?

Ja, att pumpa på natten har ju känts omöjligt för mig pga min sjukdom, men ditt förslag om att skjuta på dygnet var ju intressant. jag är ju kvällsmänniska redan nu så den sista pumpningen innan jag lägger mig kanske tom kan räknas som natt om den sker vid ett-tiden.
  • Astilbe
    Elmiina skrev 2015-01-22 10:25:13 följande:

De verkar va olika gällande storlek.

Min 3mån äter bara ersättning och har storlek 120ml. Hon äter ca var 3e timme och det blir alltid en liten slurk över. Jag har 2st flaskor och känner inte att jag behöver fler. Jag diskar dem för hand direkt efter hon ätit för om flaskor ligger för länge med mjölk i så börjar det stinka anus om dom, rätt ofräscht.

Men jag säger som ovan, börja med att köpa EN flaska i 150ml. Du märker snabbt om flaskan blir godkänd och du märker även snabbt hur mycket ditt barn äter och då får du ev köpa större storlek.

Till min äldre dotter hade jag 3st flaskor för det var så många gånger som hon åt på natten. Som hon ovan skrev så är det bra att ha så många flaskor som så många gånger barnet äter på natten. På nätterna gör jag som så att jag fyller flaskorna (som är på 120ml) med ca 80ml kallt vatten. Sedan har jag en termos med kokat hett vatten. Jag fyller upp nappflaskan till 120ml med det heta vattnet och vattnet är då i lagom temperatur och sen häller jag i pulvret som är färdig doserat i en doseringsburk.

Tack för riktigt bra tips! Vill ju verkligen göra flaskmatningen så enkel som möjligt för min man på natten så att förbereda så mkt som möjligt är ju toppen!
  • aleydis

Det kommer säkert gå jättebra :). Om du är noga med att pumpa under dagen och innan du går och lägger dig så borde du kunna få igång en bra produktion. Sen kan man inte veta hur barnet reagerar på flaska, men försök välja flaska som efterliknar bröstvårtan.

Jag vet själv inte hur det blir med amning, jag behöver också sömn pga sjukdom och kommer nog också börja med tillmatning på natten. Men vi får se :).

• Astilbe
    aleydis skrev 2015-01-22 19:13:56 följande:

Det kommer säkert gå jättebra :). Om du är noga med att pumpa under dagen och innan du går och lägger dig så borde du kunna få igång en bra produktion. Sen kan man inte veta hur barnet reagerar på flaska, men försök välja flaska som efterliknar bröstvårtan.

Jag vet själv inte hur det blir med amning, jag behöver också sömn pga sjukdom och kommer nog också börja med tillmatning på natten. Men vi får se :).

Tack för peppen! Jag tänker i alla fall ge delamningen ett seriöst försök men skulle det inte fungera så kör vi ersättning. Ska bli spännande att se hur det går.
  • aleydis

Ja, jag tänker lite lika. Att utifrån sina förutsättningar göra ett försök att amma, om det inte fungerar har man iaf provat :)

Svar på tråden Delamma från första dagen?