• Royalle

Allergisk hund, hyposensibilisering

Hej
    Jag tänkte att det kunde vara skönt för oss som har allergiska hundar att stöta och blöta tankar och funderingar runt behandlingar och dylikt. 

Min hund är allergisk mot i princip allt; kvalster, pollen, sporer, mögel, blommor, you name it.Dock inte foder, vilket är skönt, men eftersom det finns kvalster i de flesta foder så måste jag ändå ge specialfoder till henne. Hon får en mängd olika mediciner, och efter jul ska hon börja få sprutor också för att testa hyposensibilisering. 

Är det någon mer som testat hyposensibilisering och hur gick det?

• Svar på tråden Allergisk hund, hyposensibilisering
  • Deceree1

Hej. Vi har en schäfertik på ett år som är allergisk. Det har varit en

lång o krånglig resa med många bekymmer o kostnader. Vi var nära

att ge upp kan jag lugnt säga. Det började redan när vi fick hem henne.

Hon kliade i päls o öron. Jag har haft 3 schäfrar innan men har aldrig

varit med om allergi på hund.

Som sagt vi vaktade, skulle ju ändå till vet när hon va 12 veckor o hon

kliade bara emellanåt o inte så intensivt. Väl där så kollade dom päls

o öron o hon hade öroninflammation. Vi började med ett specialfoder.

Men det blev bara värre. Nu biter hon på tassar med. Gud vad det här blev

långt. Skriv nåt om du vill att jag ska fortsätta.

• Deceree1

PS jag uppskattar verkligen att få prata med någon annan om

detta då vi aldrig har varit med om det innan.

• Deceree1

Har ni hunnit beställa vaccin förresten?

Vi gjorde det men tack vare att vi badar henne i

Klorhexidinschampo så verkar det som om hon inte

kommer att behöva det. Hon kliar inte i pälsen, hon

biter inte på trampdynor o hon har inte öroninflammation

Vi skulle oxå börjat efter jul men avvaktar nu

• Abbe83
    Deceree1 skrev 2014-12-28 13:06:49 följande:

Hej. Vi har en schäfertik på ett år som är allergisk. Det har varit en

lång o krånglig resa med många bekymmer o kostnader. Vi var nära

att ge upp kan jag lugnt säga. Det började redan när vi fick hem henne.

Hon kliade i päls o öron. Jag har haft 3 schäfrar innan men har aldrig

varit med om allergi på hund.

Som sagt vi vaktade, skulle ju ändå till vet när hon va 12 veckor o hon

kliade bara emellanåt o inte så intensivt. Väl där så kollade dom päls

o öron o hon hade öroninflammation. Vi började med ett specialfoder.

Men det blev bara värre. Nu biter hon på tassar med. Gud vad det här blev

långt. Skriv nåt om du vill att jag ska fortsätta.

Vi är i samma sits med vår schäferhane på 1½ år, han är vår första schäfer. Som valp hade han upprepade öroninflammationer och sen började han han bita på tassarna. Vi har testat olika foder, nu får han allergifoder men har fortfarande besvär så foderallergi verkar han inte ha. Men det är konstaterat att han är allergisk mot damm, vet inte om han är allergisk mot nåt mer för vi är mitt uppe i allergiutredningen. Väntar på ytterligare provsvar efter blodprov som de tog på honom. 

Nån behandling är inte påbörjad än, vet inte vad det kommer bli för behandling. Men har blivit lite bättre nu när jag badar honom med allergischampo, smörjer tassarna med aloe vera.

Oroa mig mycket för alla kostnader, särskilt nu när jag blivit arbetslös. Täcks allergiutredning av försäkringsbolaget? Han är försäkrad i Agria. 
  • Royalle

Hej

Vad skönt att höra att det finns fler med dessa problem.

Min hund fick rinnande ögon redan som ettåring men det var inget vi reagerade på men sedan har det bara eskalerat.

Mitt försäkringsbolag täcker allt inkl.mediciner men det är en dyr försäkring och en dyr självrisk på 2500kr. Jag har IF. Totalt har jag nog lagt ut 5000-10000 om året på henne så billigt är det inte. Hon är världens snällaste barn och familjehund, annars hade hon nog tyvärr inte fått vara kvar men jag vill ge henne alla chanser jag kan, förutsatt att hon inte lider för mycket...

Nu mår hon lite bättre, förmodligen för att det blivit kallt. Det är inte roligt när det är fuktigt inte för då känner hon av mögel.

Hon blir bara marginellt bättre av bad med medicinskt schampo men det är ju bättre än ingenting...

• Royalle

Vi har inte beställt sprutor än tror jag. Ska prata med vet.efter helgen nu. Jag har en väldigt bra vet. vilket jag är mycket tacksam för.

• Deceree1

Jag minns inte alla turer för vår klumpiga schäfertik bröt bakbenet i augusti,

lagom till ettårsdagen med operation o massa besök men jag ska försöka bena ut

det jag kan

Vår tik (vet vi nu) är allergisk mot jästsvamp. Det finns i pälsen mer lr mindre

om jag fattat rätt. Om vår tik får för mycket av det så blir det en allergisk reaktion

o då bildas det jästsvamp i öronen eftersom hon då blir mycket varm i öronen

Eftersom hon bröt benet kunde vi inte dusch henne o förresten på de tiden visste vi inte ens

att det skulle hjälpa. Det blev fistelgångar i operationssåret o ja sa att ja trodde att

hon blev irriterad av implantaten (bricka +8 skruvar) o ny operation. Under dessa månader

Kunde vi inte duscha henne som sagt. Allt detta har hänt från augusti tills nu.

Nu kliar hon ff o biter på trampdynor o får öroninflammationer. Vi påbörjade en ny period hos agria. 1700 i självrisk tror jag. Allt har ingått. I nov tog dom blodprov.

Visade som sagt jästsvamp. Unalergic i 2 månader men jag tror inte det hade med fodret att göra. Nu får hon av vår mat oxå igen. Vi badar henne i vårt bubbelbadkar en gång i veckan med klorhexidinschampo o som sagt (peppar peppar ) inget kliande alls. Tyvärr hann vi betala

Vaccinet som väntar på oss men behöver hon inte så hör hon inte. Dom kan ju faktiskt få en reaktion av vaccinet oxå. Vi hann precis få med allt. Tom vaccinet innan vår period tog slut. Precis på dagen

• Deceree1

Hon har inte haft någon klåda nu på säkert tre fyra veckor

Jaa, Agria tar blodprovet om du nu har en sån försäkring. Kolla det först

För vaccinet kostar typ 2000 o det är ingen engångsgrej heller en del håller på

I många år. Hoppas du kan ha sån tur som vi. Att det räcker med klorhexidinschampo

• Deceree1

När jag skrev, nu biter hon ff på trampdynorna var jag i den tiden

hon gjorde det, ni förstod det va? Ja tror att det var i november nån gång. Nu är hon som sagt helt klådfri. Jag tror att agria inte står för behandling om det gäller

Foderallergi. Det sa dom till mig iaf

• Royalle

Nu är det svåra beslutet taget och idag har min hund somnat in. Hon blev inte bättre av medicinerna och hela julen har hon varit dålig. Hon ville inte komma fram till mig för att få medicin och hon har kräkts och matvägrat. Jag kände att när hunden inte längre vill vara med, så vill inte jag det heller. Så idag har det verkligen varit en svart dag för mig och min dotter.

Veterinären sa att det var helt rätt beslut. Hon hade själv aldrig varit med om en så komplicerad och omfattande allergi hos hund tidigare och förstod mig när jag tyckte att det inte längre var rätt mot hunden att kämpa. 

Hoppas det går bättre med era vovvar.

Svar på tråden Allergisk hund, hyposensibilisering