• Tesdie83

    Min lilla ängel

    Hej!

    För en vecka sedan, den 3 december, var det beräknat att min lilla kille skulle ha kommit. Så blev det inte. Början av min graviditet var helt fantastiskt, inga besvär alls, och 2 av mina bästa vänner var också gravida. Allt kändes så perfekt och jag och min man var så otroligt lyckliga. I början av augusti började min mage kännas spänd och jag blev sjukskriven (eftersom jag jobbar på förskola som är ganska tungt jobb). En dag började jag blöda och åkte in till förlossningen. Vid undersökningen var min livmodertappen hård och allt såg bra ut och jag behövde inte oroa mej. 3 dagar senare började jag blöda mer och åkte åter in. Nu visade det sig att livmodertappen var helt borta och 7 timmar senare blev jag snittad. Då var jag i 25+2. Vår lilla Lucas lades i kuvös på neo, han var stor och fin, vägde ändå 850 g och läkarna sa att han hade alla förutsättningar för att klara sig (ca 85 % av barn som föds i v 25 gör det) han var så otrolig fin, liten, men ändå helt perfekt. Endast 2 dagar senare skulle de ta bort resperatorn, en rutinerna enligt läkaren. Dock gick allt fel, Lucas fick en slempropp och blev utan syre i 26 min. Detta resulterade i att han några dagar senare fick en svår hjärnblödning i Västra hjärnhalva. Vi hade dock fortfarande hoppet upp (så små barn kan ju ändå klara det). Dagarna gick och vi bodde kvar på sjukhuset. Trots att vi hade hoppet så var ju oron ändå förödande. Ca 10 dagar senare visade det sig att han börjat samla på sig vatten i huvudet och han vvar nu också i behov av en hjärtoperation (eftersom de inte hade kunnat sätta in mediciner pga hjärnblödningen) och 17 dagare efter han kom till oss visade det sig att hjärnblödningen hade gått över även till höger sida. Han var för svag för att opereras och skulle inte klara sig. Tror aldrig jag gråtit så mycket som den eftermiddagen. Senare på kvällen döpte vi honom och fick sitta med honom i famnen så länge vi ville. Till sist tog de ut resperatorn och han somnade stillsamt in. 6 dagar senare hade vi minnesstund för honom, det var så fint. Men Man ska inte behöva ha en liten vit lista framför sig och veta att ens barn ligger där i. Nu ligger han begravd i en minneslund. Det är så svårt att ta sig dit, bryteriihop varje gång, men försöker gå dit, för hans skull. Allt känns så fel, så orätt. Hur kan man gå från den otroliga lycka till total misär. Saknar honom så mycket. Jag fick aldrig chans att se hans ögon, aldrig höra hur han lät, jag kommer inte få lära känna honom, veta hur hans skratt skulle låta eller vad han skulle få för intressen. Man ska inte behöva vara mamma i 17 dagar. Började jobba efter 4 veckor, kanske inte mycket, men tiden på jobbet håller mej igångsatt. Det är värre närmman blir ensam, då svallar känslorna över. Och nu kommer julen. Brukar älska juletid och detta år skulle ju bli det bästa någonsin, vi skulle nu ju vara 3 i familjen. Nu vänder det sig istället i magen och jag vill inte veta av något som har med julen att göra. Alla dessa bilder av änglar som påminner om att min lilla pojke nu också är en ängel. Han skulle ju vara hos oss nu, han skulle växa upp och bli så älskad. Nu känns det som att jag bara är, ingenting är roligt längre, känns som attmman går runt och visar upp ett falskt leende hela tiden för inne i mej lever jag i ett helvete. Hur ska man gå vidare efter det här, hur ska jag kunna ta mej ur helvetet och klara av att se framåt? Vi vill ju bli gravida igen och har nu fått tillåtelse av min läkare. Trots att ingen någonsin kan ersätta Lucas, vill jag ju ändå bli mamma och både jag och min man har så mycket kärlek kvar att ge till ett barn. Frågan är bara hur man vågar...

  • Svar på tråden Min lilla ängel
  • fannybk

    Usch vad hemskt! Kan inte ens föreställa mig hur svårt det måste vara för er. Men tänk på att du alltid kommer vara Lucas mamma även om han inte är hos er! Stor kram! ?

  • Orkide

    Beklagar verkligen förlusten av er fina son. Förstår att det måste vara oerhört svårt när julen närmar sig eftersom ni skulle ha varit tre . Jag hoppas att ni får ett ett syskon till Lucas så ni får dela med er av all den kärlek ni har.

    Ska tänka på er! Kramar

  • Mickan76

    Jag är helt säker på att er lilla pojkes ande finns hos er, att han alltid är med er. Hoppas att ni snart får barn igen.

  • blåklocka01

    Blev så berörd av allt du berättar, allt ni har gått igenom att det gick inte hålla tillbaka tårarna. Beklagar så hemskt mycket det som har hänt er. Var själv med om ett sent missfall i v.17, går inte att jämföra med det ni varit med om men det var hemskt tungt och som du skriver jag visste inte om jag skulle våga bli gravid igen. Men vi försökte ganska fort därefter och det dröjde inte länge tills jag var gravid igen. Exakt ett år senare på dagen födde jag en underbar liten kille som idag är 7år. Jag minns hur orolig jag var i början, jag gick på täta ultraljud redan från v.7 och pratade med en kurator med jämna mellanrum. Det är en otrolig styrka vi kvinnor

    bär med oss efter att ha gått igenom en så stor sorg som det är när man förlorar ett barn. Det är inte mycket som kan bryta ner oss därefter, det finns liksom inget som kan mäta sig upp till det man gått igenom.

    Använd den styrkan, kanske den inte finns nu när ni sörjer som mest men finns viljan och önskan så kommer den tids nog.

    Styrkekram!

  • Cazza

    Sitter just nu o gråter över min lilla pojke Eddie som föddes v 29. Han blev två dagar. Det är ett halvår sedan snart. Jag tänker på honom hela tiden och älskar honom så det gör ont. Jag vet inte hur man går vidare. Jag fattar inte det.

  • Kimpetroll

    En hemsk hemsk historia, tårarna bara rinner. Vi förlorade vår dotter efter två dagar,hon hade asfyxi, svår syrebrist. Detta hände i somras. Det går inte att tänka sej hur man nånsin kan gå vidare efter en sån förlust och sorg. Många undrar hur vi orkar? Hur orkar vi gå upp ur sängen? Mitt svar är att man måste,det finns två val. Antingen fortsätta leva eller dö. Såklart vill vi fortsätta leva för våra barns skull. Jag tänker på vår dotter varje dag,är vid graven varje vecka och pysslar,gör fint och tänder ljus. Det hjälper oxå att går till psykolog varje månad.

    Ni är alla starka,och man är mycket starkare än vad man tror när det behövs! Jag vill aldrig aldrig glömma vad vi varit med om,hur det var att hålla i Emy,hennes doft och tiden innan förlossningen. Men jag vill ändå gå vidare i livet,både för mej själv, min sambo och för Emy. Kram till er alla /Kim

Svar på tråden Min lilla ängel