• Valkyria75

Fotografering av luciatåg

Vad gäller egentligen när det kommer till fotografering och filmning av luciatåg på förskolor?

Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen? Är det förbjudet? Eller är det bara om det läggs ut på nätet? Är det någon skillnad om andra barn står i fokus på bilden, jämfört med om de bara finns i bakgrunden?

Vad säger lagen?

• Svar på tråden Fotografering av luciatåg
  • Anonym (Heuri)

[quote=74524585][quote-nick]Gert skrev 2014-12-15 19:20:31 följande:[/quote-nick]

Det är en liten andel föräldrar som tycker att det är roligt och gulligt att lägga ut bilder på sina barn på facebook till allmän beskådan. Varför ska en liten minoritet få diktera villkoren?

[/En liten del? Där har du helt fel.

Att du tror att skyddad identitet är lika med illegala invandrare. Patetiskt, o skrattretande okunnigt.

• Gert
    Anonym (Heuri) skrev 2014-12-15 20:59:52 följande:

Är du så ignorant att du tror att det är det enda skälet?

Nej, det tror jag inte. Men att det är ett av skälen blundar jag inte för, som en del andra gör.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    Anonym (Heuri) skrev 2014-12-15 21:03:07 följande:

En liten del? Där har du helt fel.

Att du tror att skyddad identitet är lika med illegala invandrare. Patetiskt, o skrattretande okunnigt.

Jag kanske är naiv när jag tror att dom flesta föräldrar inte sitter och lever sina liv på facebook och postar bilder på sina barn till allmän beskådning.

Läs SVD länken istället.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Heuri)

[quote=74525403][quote-nick]Gert skrev 2014-12-15 21:06:27 följande:[/quote-nick]

Nej, det tror jag inte. Men att det är ett av skälen blundar jag inte för, som en del andra gör.

[

Men det är ju otroligt få. Varför så fokuserad på invandring?

• Gert
    Anonym (Heuri) skrev 2014-12-15 21:09:58 följande:

Men det är ju otroligt få. Varför så fokuserad på invandring?

Otroligt få? Enligt ungefärliga beräkningar från 2010 uppehåller sig mellan 10 000 och 50 000 papperslösa personer i Sverige varje år och av dessa är uppskattningsvis 2-3 000 barn.

www.migrationsinfo.se/migration/sverige/papperslosa/

Idag finns det antagligen ännu fler papperslösa i Sverige. 
  • Anonym (Suck)
    Gert skrev 2014-12-15 21:09:43 följande:

Jag kanske är naiv när jag tror att dom flesta föräldrar inte sitter och lever sina liv på facebook och postar bilder på sina barn till allmän beskådning.

Läs SVD länken istället.

Bara för att man lägger upp bilder på sina barn i ett luciatåg på Facebook så betyder det ju inte att man lever sitt liv på Facebook...

Jag tycker själv att fb är ett utmärkt verktyg för att dela bilder med familj och vänner som man inte träffar så ofta.
  • Anonym (Heuri)

[quote=74525484][quote-nick]Gert skrev 2014-12-15 21:16:46 följande:[/quote-nick]

Otroligt få? Enligt ungefärliga beräkningar från 2010 uppehåller sig mellan 10 000 och 50 000 papperslösa personer i Sverige varje år och av dessa är uppskattningsvis 2-3 000 barn.

www.migrationsinfo.se/migration/sverige/papperslosa/

Idag finns det antagligen ännu fler papperslösa i Sverige. 

[/

Få som är skäl till varför man undanber fotografering. Dessa siffror stämmer dessutom inte.

Du tycker inte att man ska se till att skydda människor som lever under skyddad id?

• 880215

Jag vet inte vad lagen säger. Däremot så hade kommunen där jag bor, beslutat att ingen fotografering eller filmning fick ske under uppträdandet.
    Ville man filma och ta bilder så fick man göra detta efter uppträdandet och då enbart på sitt eget barn.
    Däremot så var där ju mammor och pappor, som känner varann, som buntade ihop sina barn och tog en gruppbild. Och det kan ju knappast kommunen säga något om.

• Valkyria75
    Gert skrev 2014-12-15 19:05:57 följande:

Och märkligt vad tyst det blev i tråden när jag bevisade att min teori stämde. Det tolkar jag som att locket måste läggas på.

Att det är tyst i tråden är för att din teori är totalt ointressant för frågeställningen i tråden. Jag undrade vad lagen sa, och det har jag fått svar på.

Huruvida eventuella fotoförbud beror på papperslösa invandrare, skyddad identitet eller föräldrar som inte vill ha sina barn på Facebook spelar ingen roll.
  • Anonym (?)
    Valkyria75 skrev 2014-12-15 21:31:22 följande:
    Att det är tyst i tråden är för att din teori är totalt ointressant för frågeställningen i tråden. Jag undrade vad lagen sa, och det har jag fått svar på.

Huruvida eventuella fotoförbud beror på papperslösa invandrare, skyddad identitet eller föräldrar som inte vill ha sina barn på Facebook spelar ingen roll.
    Hej!

Orkar du citerade inlägget som visar på vad lagen säger i frågan?

Mvh.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2014-12-15 21:42:07 följande:
    Hej!

Orkar du citerade inlägget som visar på vad lagen säger i frågan?

Mvh.
    Förlåt, är jättetrött. Jag menade givetvis om du orkar citera inlägget där det står vad lagen säger i denna fråga?

Tack på förhand!
  • Kjell2
    Gert skrev 2014-12-15 19:20:31 följande:
    Det är en liten andel föräldrar som tycker att det är roligt och gulligt att lägga ut bilder på sina barn på facebook till allmän beskådan. Varför ska en liten minoritet få diktera villkoren?

Här är vi överrens, varför ska en minoritet få diktera villkoren!
  • Valkyria75
    Anonym (?) skrev 2014-12-15 21:42:49 följande:

Förlåt, är jättetrött. Jag menade givetvis om du orkar citera inlägget där det står vad lagen säger i denna fråga?

Tack på förhand!

Kjell2 skrev 2014-12-13 17:43:39 följande:

Nej, finns inget generellt förbud i lagen att fotografera eller publicera bilder  på andra personer.

Finns några speciallagar som kan användas i vissa fall, t ex förtal/kränkning, kamerövervakning, upphovsrätt, skyddsobjekt.

Vad som däremot kan finnas är en bestämmelse, på t ex en förskola, att fotografering inte är tillåtet. Det är dock inte ett lagbrott att då fotografera och publicera och ej staffbart via polis/domstol.Däremot kan det vara ett brott mot de regler som gäller på förskolan och kan i extremfall leda till att man förlorar sin plats.

Det var bl.a. det här inlägget som gav den info jag var ute efter. Kanske inga länkar eller utdrag ur lagtexter om det var det du var ute efter. Men det dög för mig iaf :)
  • Anonym (?)
    Valkyria75 skrev 2014-12-15 22:52:00 följande:
    Kjell2 skrev 2014-12-13 17:43:39 följande:

Nej, finns inget generellt förbud i lagen att fotografera eller publicera bilder  på andra personer.

Finns några speciallagar som kan användas i vissa fall, t ex förtal/kränkning, kamerövervakning, upphovsrätt, skyddsobjekt.

Vad som däremot kan finnas är en bestämmelse, på t ex en förskola, att fotografering inte är tillåtet. Det är dock inte ett lagbrott att då fotografera och publicera och ej staffbart via polis/domstol.Däremot kan det vara ett brott mot de regler som gäller på förskolan och kan i extremfall leda till att man förlorar sin plats.

Det var bl.a. det här inlägget som gav den info jag var ute efter. Kanske inga länkar eller utdrag ur lagtexter om det var det du var ute efter. Men det dög för mig iaf :)
    Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • rfoto
    Valkyria75 skrev 2014-12-13 17:31:00 följande:

Tack för svaren!

Men jag undrade mer generellt vad lagen säger. Är det förbjudet att fotigrafera eller filma andras barn (vilket det ju i princip blir)?

Är det förbjudet att lägga ut foton av andras barn på internet? Och spelar det i så fall någon roll om man begränsar vem som är tillåtna att se fotot?

Varsågod. Det som inte har tagits upp där är historien om fotografen för DN som fotograferade skyddsobjekt med avbildningsförbud. Tingsrätten friade DN-fotografen, men hovrätten har inte sagt sitt ännu.
Svar på tråden Fotografering av luciatåg