• Anonym (holly)

Viktigt med sex i ett förhållande?

Hej där,

Som det står i rubriken så undrar jag ifall NI tycker det är viktigt med sex i ett förhållande? 

Jag är 18 år och har varit tillsammans med min flickan i snart 2 månader, vi har inte haft sex än p.g.a. att jag inte har någon sexlust alls. Det är inte så att jag inte attraheras av henne för det gör jag verkligen men jag har bara ingen sexlust, inte med henne eller inte på egen hand. Jag vet inte varför och jag vill verkligen inte gå till en doktor. Vi båda har haft sex tidigare och jag har aldrig haft detta problem förut men iallafall vad tycker ni? Är det viktigt med sex eller kan det vänta?

• Svar på tråden Viktigt med sex i ett förhållande?
  • villbusa

Det är klart det kan vänta, om det känns bra för er båda.
    De flesta av oss tycker väl att sex är mer eller mindre viktigt, men det utgår ju från att vi vill ha sex... 
    Vill din flickvän ha sex, och du inte vill / kan ge henne det under lååång tid, så kan det ju ställa till problem för er.
    Det är inget ovanligt att sexlust går upp och ner.......... men i din ålder är det vanligt att den är hög.... så ändrar det sig inte så borde du kanske fundera på varför du inte har så stor lust....

• Anonym (holly)
    villbusa skrev 2014-12-14 04:19:38 följande:

Det är klart det kan vänta, om det känns bra för er båda.
    De flesta av oss tycker väl att sex är mer eller mindre viktigt, men det utgår ju från att vi vill ha sex... 
    Vill din flickvän ha sex, och du inte vill / kan ge henne det under lååång tid, så kan det ju ställa till problem för er.
    Det är inget ovanligt att sexlust går upp och ner.......... men i din ålder är det vanligt att den är hög.... så ändrar det sig inte så borde du kanske fundera på varför du inte har så stor lust....

Hon har själv sagt att sex kan vänta men tillslut så kommer det ju komma den dagen hon inte kan vänta och jag mår dåligt över det, inte för att jag inte kan ha sex men mer för att jag inte kan tillfredsställa tjejen jag älskar menmen tack för svar! 
  • Anonym (Kvinna runt 30)

Jag och min sambo har inte jättemkt sex trots att vi varit tillsammans drygt 5 år, får till det då och då och vissa månader inte alls pga stress/mkt med jobb och barnlöshets utredningar som tar energi. Har ett bra förhållande för övrig. Myser däremot mycket, skedar nakna varje kväll, mycket smek och närhet, pussar, kramar o hångel. Så svaret på din fråga är nej, man behöver inte ha riktig sex ofta för att ha ett bra förhållande även om det är ett plus. Vi är runt 30 år. 2 månader är inte mkt, kanske bra att ni väntar så ni ser var ni har varandra först och vad ni vill, ett förhållande är så mkt mer än bara sex. Du är rädd att inte kunna tillfredsställa din tjej tillräckligt mkt. Är det så att du kanske har byggt upp en mental spärr där du är rädd att inte duga, men det är lättare att säga att du inte är intresserad av sex och nu har det blivit så att du tror på det själv? Bara en tanke, jag vet ju inte om det är så. De flesta tjejer kan inte komma av enbart "ut och in" sex vilket många yngre killar verkar tro. Vi tjejer behöver ofta mycket förspel och bygga upp förväntningar och fantisera om vad som kommer hända, ex. smek henne mycket på olika ställen på kroppen, ömma pukter för tjejer är ofta brösten, magen, insidan av låren, pussa henne i nacken, med eller utan kläder på. Hångla upp henne på stan där ni kan bli upptäckta, som sagt, väck hennes fantasi. Kombinerat med, mycket viktigt när ni kommer till själva sexet: massage av klitoris. Utan massage av klitoris är det extremt svårt för de flesta tjejer att få orgasm. Så mitt bästa tips är, men googla hur kvinnan ser ut där nere och fokusera på hennes klitoris, massera med glidmedel kan hjälpa. Be henne leka med sig själv och ta reda på vad hon gillar och be henne berätta om det för dig, eller i alla fall att hon säger vad som är bra/inte bra så du lär dig hennes kropp och vad hon tycker om. Sen under själva sexet be att hon även smeker sig själv på klitoris, det kan hjälpa henne att komma om det är vad hon/ni vill. Där behöver du inte känna dig otillräcklig om hon gör det, det blir bara extra skönt för henne även om hon har det bra med dig. Så alltså, kommunikation, förspel, leka/exprimentera och massage av klitoris är svaret för att göra det skönt för damer och ett bra sexliv. För din egen del, titta på porr, läs porrnoveller, titta på snygga tjeer på stan eller bilder för att väcka din lust till liv igen. Vad går du igång på? Var inte rädd för att leka och utforska din egen sexualite, med eller utan flickvän i närheten. Mkt av allt sex börjar i huvudet. Sen är det oftare så att killar måste se, alltså fysiskt/visuellt för att gå igång medan tjejer oftare behöver fantisera inne i huvudet. "Alla är vi barn i början". Du kanske också ska berätta om din rädsla för din flickvän, att inte duga/räcka till. Det kanske gör så du inte behöver tänka på det själv utan ni kan gemensamt hjälpa till för er båda att få det skönt och du kan slappna av mer. Lycka till!

• Anonym (Man)

Det är klart att man kan vänta med sex. Jag var betydligt äldre än du när jag började sällskapa och vi väntade ett halvår med sex. Men det som är oroväckande är att du inte känner någon lust. Hur mycket närhet har ni? Utan kläder? Kanske det är bra om ni kan ha så mycket kroppslig och känslomässig närhet det går utan att ha någon press på att det ska leda till sex.

• Anders 386

Det låter lite originellt att inte ha större lust till sex. Är man lite "avvikare" är det speciellt viktigt att man hittar en partner som matchar och också lågprioriterar sex. Men annars ser jag inga problem.

• Anonym (inte viktigt)

Sex är inte speciellt viktigt, jag och min partner har sex väldigt sällan men har ett underbart förhållande trots det. Känner till flera förhållanden där paren inte har sex men där de har ett underbart förhållande ändå. Prata med din tjej, ett förhållande utan sex kan vara helt underbart det också!

• Superior24

Hade själv aldrig accepterat ett förhållande utan mycket sex, men vi är alla olika. Bästa är om man kan hitta en partner med samma nivå av lust.

Svar på tråden Viktigt med sex i ett förhållande?