• Anonym (Snåla bonusmamman?)

Är vi "snåla" med julklappar till sambons barn?

Jag är hemma och är föräldraledig just nu och tar endast ut 3 dagar i veckan så våran ekonomi är på minimum i år. Sambon har två äldre barn och sen har vi tillsammans två barn. 

Jag tycker det räcker med ett par hörlurar och en varsin mobil laddare (så jag får ha mina saker ifred) till sambons barn i år samt lite pengar. Tror ni en 9åring och en 12 åring skulle uppskatta det. Dom har det mesta redan.

• Svar på tråden Är vi "snåla" med julklappar till sambons barn?
  • Anonym (Suck)

Här är bonus föräldrar som manager till bonus.

Han kan prata med sin mamma i telefon och det är inte en fråga som ställs utan ett jag har två uppdrag till dig (kan det låta)

Då är det saker som mamman ska göra.

Här kan han ringa eller/och dyka upp varenda dag under en tid (om det är något särskilt han vill att min man ska köpa eller göra) när saken är klar så går det sin vanliga lunk igen. Tills det dyker upp något intressant igen.

Sitter min man ner o pratar med bonus så handlar det sällan om vardagsgrejer hur det är och hur det går utan det handlar om vad man vill göra eller vad man vill ha.

Med mamman har bonus däremot en djupare kontakt då bonus i tidig ålder fick vara stand in bästakompismannenjagssknar människa. Mamman kan ringa och prata ut och diskutera med bonus. Nu är det väll kanske inte så konstigt men för flera år sedan var det en konstig känsla. Nioårig gubbe.

Att bonusbarn är bortskämda och ofta blir behandlade annorlunda är oftast inte deras fel det är vi vuxna som lindar in dessa barn och tillåter dom att bete sig hur som helst mot omgivningen. (OBS! Inte alla)

• KakanSmakan
    Ess skrev 2014-12-20 21:55:29 följande:
    Där är den stora skillnaden, en vuxen får själv betala för att den klantar till det och slarvar bort eller förstör sin laddare. 
    Ett barn som bara får en ny serverad lär sig aldrig att hålla rätt på sina saker. Dessutom blir det rätt dyrt att hela tiden ersätta vad de små bortskämda råttorna förstör.
    Tappat bort? Det finns en möjlighet att det kom med en laddare per telefon när barnen fick sina, och att de laddarna nu bor hos mamman. Det är allmänt hyfs att tillgodose barnen med en laddare per hem om barnen har flera hem.
  • Anonym (Usch)
    Ess skrev 2014-12-21 10:31:39 följande:

Nej inte nu längre.

Jag har sett och upplevt facit, hur restprodukterna av ett sådant curlande blir. Inte en trevlig vuxen jag gärna umgås med, snarare tvärtom.

Jag har dessutom en släkting som blivit exakt lika bortcurlad, som man heller inte direkt umgås med frivilligt. Hen har också kommit till en ålder där man ser facit.

Man söker ju inte hjälp för att en förälder skämmer bort sina barn. Man frågar vad fan han sysslar med, sen skiter man i dem och befattar sig inte med eländet överhuvudtaget.

Sen behöver man inte underlätta för föräldern under umgänget heller, utan man kan sätta press på honom, så att han blir tvungen att börja säga nej eftersom han inte kan dela sig på två.

Det är märkligt att din man inte dumpad dig för längesen. Vilken nolla!
  • Anonym (Suck)
    KakanSmakan skrev 2014-12-21 14:03:57 följande:
    Tappat bort? Det finns en möjlighet att det kom med en laddare per telefon när barnen fick sina, och att de laddarna nu bor hos mamman. Det är allmänt hyfs att tillgodose barnen med en laddare per hem om barnen har flera hem.
    Det där var det knäppaste jag läst på länge.

Stackars barn som inte får lära sig att hålla reda på saker.

Vad då du tycker att bonusmamman ska tillgodose barnets behov även hos mamman?

Aldrig i livet att jag skulle acceptera att mina saker försvinner härifrån för att sedan ligga kvar hos mamman. Då får väll mamman köpa dessa saker i det hemmet.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Usch) skrev 2014-12-21 14:23:38 följande:
    Nolla för att? Varför då?
  • BioBonus
    Det är märkligt hur en del föräldrar anser det självklart att andra, läs bonusföräldrar, ska uppfostra deras barn när de själva misslyckas.

Lägger ni allt ansvar på andra eller gäller det bara ansvaret för era barn?
  • Anonym (Swt)
    Iam skrev 2014-12-21 11:47:06 följande:

Nu är vi ot... men ska vi förenkla psykologin gravt så föds vi alla som psykopater. Sen är det föräldrarnas uppgift att ge kärlek och lära ut rätt och fel. Fram till tre års ålder är den viktigaste perioden för att som förälder se till att dom psykopatiska dragen inte sitter kvar upp i vuxen ålder på barnen. Barn som inte får den styrningen och kärleken under sina första levnadsår har större benägenhet att utveckla psykopatiska drag helt enkelt.

Så det där med att födas onda eller inte är väl en definitionsfråga för oss alla.

Föds vi alla som psykopater?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Swt) skrev 2014-12-21 15:41:01 följande:

Nej men lam kanske gjorde det?! Vi andra föds oskyldiga och färgas av umgänget/uppväxt/biologi.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Suck) skrev 2014-12-21 15:20:12 följande:

För att han blir tillsammans med någon som avskyr hans barn. Vidrigt! Ess borde haft vett att dumpa mannen om han själv är för svag!
  • Ess
    KakanSmakan skrev 2014-12-21 14:03:57 följande:
    Är man gammal nog att ha en telefon, så är man gammal nog att ta med laddaren.
    Har man problem med det, så får man önska eller köpa sig ytterligare en laddare.

Men ts har skrivit att dom slarvat bort och haft sönder sina tidigare laddare.
  • Ess
    För att jag ställer krav på att vuxna människor inte ska bete sig som småglin?
    För att jag ställde krav på att han skulle ta halva ansvaret för våra barn även när hans tidigare var här?
    -Ja det var hemskt att jag gjorde det. Tvingade de små liven att själva ta bussen in till stan eftersom pappsen inte hade plats i bilen både till gemensamma, tidigare barn och deras kompisar.
    Ve och fasa att sk bonusbarn ska behöva tänka och eländes elände, GÖRA något själva. 
  • Ess
    Anonym (Usch) skrev 2014-12-21 16:04:16 följande:
    För att han blir tillsammans med någon som avskyr hans barn. Vidrigt! Ess borde haft vett att dumpa mannen om han själv är för svag!
    Haha, det har dom själva dragit på sig.
    Att bli omtyckt är något man måste förtjäna, det kommer inte gratis!
  • Iam
    Anonym (Swt) skrev 2014-12-21 15:41:01 följande:

Vi föds med karaktärsdragen för psykopati ja.

Det innebär att vi styrs av våra egna egoistiska behov och ser omgivningen som medel för att få våra behov tillgodosedda.
    Anonym (Usch) skrev 2014-12-21 16:02:16 följande:

Nej men lam kanske gjorde det?! Vi andra föds oskyldiga och färgas av umgänget/uppväxt/biologi.

Läs på inom psykologi så får du kanske en chockerande insikt i hur vi människor fungerar.. såväl du som jag :)
  • Ess
    Anonym (Suck) skrev 2014-12-21 15:20:12 följande:
    För att anonym suck, inte inser att det finns människor som faktiskt har kommit till insikt att det som dom gjorde inte var speciellt lyckat, och att alla kanske inte gillar produkten av deras misslyckande.
    Anonym suck, tycker nog det är lättare att sluta umgås med släkt, byta ut vänner och partners som inte har anständigheten att stryka hen medhårs och spela med i hur urtrevliga hens barn blivit.
  • Anonym (?)
    Först blev jag arg när jag läste din elaka ord men sen så blev jag så ledsen för din skull, du måste vara mycket ensam som måste hävda dig och säga elaka saker för att få uppmärksamhet, var det så när du var barn också?
    Stackars dig.. *kram*
Svar på tråden Är vi "snåla" med julklappar till sambons barn?