• Ambulansliv

Har hon rätt? Sjuksköterskekris

En krönika av Elisabeth Höglund, publicerad i Aftonbladet 15 dec.

Har hon rätt, eller fel?

"Ett hot mot patienterna

I veckan sa tio sjuksköterskor på Radiumhemmet i Solna upp sig på grund av Karolinskas neddragningar. Jag orkar inte längre beordra mina kollegor att jobba mera, sa en undersköterska, som tog konsekvensen av åtstramningarna och sa upp sig. Varför? Vad vinner sjuksköterskorna på att säga upp sig? Då blir ju personalbristen ännu större. Och vem drabbas? Inte sjuksköterskorna utan ­patienterna. Jag tycker att vårdpersonalen ­oftare sätter sina egna, ofta fackliga, intressen framför patienternas bästa. Kära sjuksköterskor, ni har i många år haft folkets stöd men agerar ni så här, är stödet snart slut."

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har hon rätt? Sjuksköterskekris
  • Los

Självklart ska sjuksköterskor stå upp för sina arbetsvillkor. Tycker det inte är mer än rätt att de säger upp sig och söker sig vidare, det krävs en hel del för att göra det och då har det gått väldigt långt hur hemska förhållanden de jobbar inom.

• Aniiee
    Ambulansliv skrev 2014-12-20 22:56:22 följande:
    Men du har tid att bry dig över vad jag tycker om en artikel du inte har tid att sätta dig in i, vad spelar det då för roll vad jag tycker? 
    Jag var nyfiken. Men vill du inte svara på min fråga så behöver du inte.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-12-20 23:24:05 följande:
    Du har tid att vara nyfiken, inte tid att vara såpass nyfiken att du kan läsa en mkt minimal text....av E. Höglund?
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-12-20 23:24:05 följande:
    Och vad är du nyfiken på, egentligen?
  • Aniiee
    Ambulansliv skrev 2014-12-20 23:31:19 följande:
    Du har tid att vara nyfiken, inte tid att vara såpass nyfiken att du kan läsa en mkt minimal text....av E. Höglund?
    Ambulansliv skrev 2014-12-20 23:31:54 följande:

Jag skrev ingenting om tid, tack så mycket. Men som sagt, vill du inte svara så gör det mig ingenting, då lämnar jag dig och tråden åt sitt öde. Men tack för vänligheten.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-12-20 23:40:26 följande:
    Ambulansliv skrev 2014-12-20 23:31:54 följande:

Jag skrev ingenting om tid, tack så mycket. Men som sagt, vill du inte svara så gör det mig ingenting, då lämnar jag dig och tråden åt sitt öde. Men tack för vänligheten.
    Byt tid mot ork då...om du är så petnoga. Men jag antar du läste hela TS innan du skrev?
  • Ambulansliv
    Los skrev 2014-12-20 22:58:08 följande:

Självklart ska sjuksköterskor stå upp för sina arbetsvillkor. Tycker det inte är mer än rätt att de säger upp sig och söker sig vidare, det krävs en hel del för att göra det och då har det gått väldigt långt hur hemska förhållanden de jobbar inom.

Vad ska hända med patienterna då?
  • Jennie med ie

Klart att det är ett hot mot patienterna att sjuksköterskorna slutar om de inte ersätts av andra kompetenta, DET har hon ju rätt i och det är fruktansvärt tragiskt. Men det det eller de som skapat omständigheterna runtomkring, d v s de hemska arbetsförhållandena, som ska ställas till svars. Inte de arbetstagare som finner sin situation så dålig att de säger upp sig för att måna om sitt eget välbefinnande.

• Anonym (anonym)

Sjuksköterska är inte ett kall mer än vad renhållningsarbetare är, renhållningsarbetare fick ett rejält lönelyft när de satte hårt mot hårt. Ingenjörer är inte mer värda än sjuksköterskor ingen som klagar på deras lön. 
    Vill vi ha en bra sjukvård så får samhället se till att de anställda får lön för mödan och inte sliter ut sig för en lika låg lön som en outbildad montör inom industrin har.

• xibaty9187

Jag utbildar mig själv till sjuksköterska för stunden och det är just denna typ av bullshit som får mig att undra om det är värt det... 

Just denna mentalitet att sjuksköterskeyrket är ett kall är skräp som till och med lärarna försöker pressa på studenterna. Jag studerar till sjuksköterska för att jag därmed lätt kommer att få jobb, för att jag då jag studerat vidare till narkossköterska kan få jobb i vilket land som helst i världen, för att jag med lite envishet och egoism kommer att kunna klämma till mej en fet lön, för att yrket erbjuder en löjlig massa möjligheter, för att jag är oerhört intresserad av människokroppen och det mänskliga psyket, för att en dag kunna bli barnmorska enbart för att ta jobb på abortklinik och arbeta med det som enligt mig är en av de viktigaste kvinnorättsfrågorna.

Jag skuldsätter mig alltså inte under dessa tre år för att slita ut ryggen för 24000 i månaden. Det finns de som gör detta, och tur är väl det, för annars hade ju sjukvården upphört att existera i Sverige... men när till och med dessa människor, som jobbar i yrket för att de älskar människor, slutar borde det väl säga en del om situationen? Sorry, men sjuksköterskor har ingen som helst moralisk jävla plikt att slita ut sig för statens skull. Fixa lönerna och se till att arbetsvillkoren blir rimliga, sedan kan ni börja gnälla över att sköterskorna sviker...

• Emmeliina

Kan inte riktigt förstå hennes egna resonemang. Hon tycker ssk gör fel när de slutar för dåliga arbetsvillkor osv och sen gör hon samma sak när det blir för mycket för henne. Nej vet du vad!

Svar på tråden Har hon rätt? Sjuksköterskekris