Det här med umgänge
Vi har en muntlig överenskommelse om när umgänge ska ske men umgängesföräldern (pappan) väljer ibland att skjuta upp det i flera veckor dvs hoppar över. När barnen sen ibland inte vill åka till honom, kan vara en massa olika anledningar, kalas till.ex eller att dom helt enkelt inte känner för det så blir han jättearg och ska tvinga igenom det iallafall.
Han har fått höra att det är han som bestämmer när umgänget kan ske så han verkar tycka att vi snällt bara ska finna oss i att han ibland bara struntar i att hämta barnen.
Jag som är ensam vårdnadshavare anser inte att det är bra för barnen att bli bortvalda ena gången när han inte "känner för" att dom ska komma för att i nästa stund börja gapa när barnen inte vill åka när han förväntar sig det.
Hur länge ska vi låta honom hålla på såhär och bara ta att det alltid ska vara på hans villkor eller har jag rätt att säga nej om barnen inte vill ibland när han gör likadant själv ?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-01 15:13
Satt och tittade igenom kalendern där jag registrerar när barnen är hos honom/när det ändras/ställs in etc. Förra året var barnen hos honom i ynka 19 dygn varav jag propsade på 3 utav dom, annars hade det bara blivit 16 dygn.
16 dygn av 365 dagar, hur engagerad är man egentligen då och har han då rätt att komma och ställa krav när barnen inte bryr sig längre och han överöser mig med sms om hur värdelös jag är, vilka brister jag har och påstår att barnen tar skada av att vara hos mig. Allt detta och så gav han mig ensam vårdnad, är så trött på honom att jag har lust att blockera hans nummer. Grr..