• Molle1981

Tycker du att decemberuppgörlseavtalet mellan S, Mp och allianspartierna är bra för Sverige ?

Då min förra tråd som många andra trådar här istället gjordes om till en anti-SD, så har jag bestämt mig för att skapa en ny tråd med exakt samma fråga där jag uteslutit orsakerna till uppgörelsen så får ni själva bilda en bild av det istället.

Detta är uppgörelsen som sträcker sig ända fram till efter valet 2022.

1. Den statsministerkandidat som samlar stöd från den partikonstellation som är större än alla andra tänkbara regeringskonstellationer ska släppas fram.

2. En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget.

3. Utbrytningar ur budgeten ska inte vara möjliga.

4. Överenskommelsen pekar ut tre politiska områden för samarbete och samtal: försvars- och säkerhetspolitik, pensionssystemet samt energiområdet.

Detta gör det möjligt för de sex partierna att gemensamt göra upp om makten i de två kommande valen. Så länge de får minst 50% av rösterna oavsett hur valresultatet ser ut för övrigt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att decemberuppgörlseavtalet mellan S, Mp och allianspartierna är bra för Sverige ?
  • Flash Gordon
    Gert skrev 2015-04-11 19:25:39 följande:

Endast 3 av 10 alliansväljare tycker att överenskommelsen är rätt, medan 4 av 10 tycker att den är fel. DÖ håller på att dö ut. Hehehe.

www.svt.se/nyheter/inrikes/stadigt-okande-valjarmissnoje-med-decemberoverenskommelsen

Det handlar om hur hårt vi som röstat på Alliansen väljer att framföra våra åsikter till de som vi röstat på. J

ag röstade inte på Alliansen för att de skall stödja SVMP:s vänsterpolitik när de har chansen att TVINGA Löfven att göra upp med dem för att skaffa sig en majoritet i Riksdagen för sina förslag.

Det har jag också sagt till Allianspolitiker jag känner. Fler borde göra samma för att bygga upp ett tryck inifrån.

.
    Jag ger det till 2017. Sedan måste något Alliansparti agera. Om inte annat så av självbevarelsedrift eftersom överströmingen till SD inte kommer att avta med nuvarande politik. 

Och så får vi se vad Ebba Bush Thor hittar på med KD.
  • Sensitiveguy
    Flash Gordon skrev 2015-04-13 15:43:06 följande:

Och så får vi se vad Ebba Bush Thor hittar på med KD.

Troligen en mer konservativ agenda. Det skall de gott "få" förespråka, hur mycket det än skulle rubriceras som "spricka i borgerlighet" av journalister, och hur litet jag än skulle dela den konservativa agendan.
  • Flash Gordon
    Sensitiveguy skrev 2015-04-20 01:20:25 följande:
    Troligen en mer konservativ agenda. Det skall de gott "få" förespråka, hur mycket det än skulle rubriceras som "spricka i borgerlighet" av journalister, och hur litet jag än skulle dela den konservativa agendan.
    Ja, ett konservativare KD vore en utveckling att hoppas på.

Vi är annars många strandsatta alliansväljare som inte känner igen oss i ett liberalt M och ett liberalt KD.

Lite mer spridning på åsikterna bland riksdagspartierna behövs.
  • Sensitiveguy
    Flash Gordon skrev 2015-04-20 05:56:40 följande:

Ja, ett konservativare KD vore en utveckling att hoppas på.

Vi är annars många strandsatta alliansväljare som inte känner igen oss i ett liberalt M och ett liberalt KD.

Lite mer spridning på åsikterna bland riksdagspartierna behövs.

Absolut! I själva verket är det bara FP som ursprungligen var uttalat liberalt, de övriga borgarna konservativa.

I en representativ demokrati bör partierna avvika en del ifrån varandra, menar jag.
  • K Markatta

Flera medier rapporterar nu att framför allt KD håller på att svänga i frågan om decemberpaktens vara eller icke vara:

www.di.se/di/artiklar/2015/10/5/kd-avgor-framtiden-for-pakten/

Nu väntar två ödesveckor för Decemberöverenskommelsen när såväl Kristdemokraterna som Moderaterna ska rösta om pakten. Först ut är KD, vars riksting under fredagen ska behandla flera motioner som kräver att partiet lämnar pakten.

Martin Hallander, vice ordförande för KD i Malmö, har skrivit en av motionerna som yrkar på att partiet ska lämna överenskommelsen.

"Hade någon frågat mig för två månader sedan hade jag sagt att det aldrig kommer att gå igenom. Men det är så många som har bytt sida så det kan gå", säger han.

• En grön ruta
    RasseNasse skrev 2015-04-11 21:53:04 följande:

Det tycket jag också. Man skall hedra ingångna vatal. Man skall dock inte gå in i avtal som sätter demokratin ur spel.

• K Markatta

Jan Björklund förbereder sig på nyval:

www.svd.se/bjorklund-nyval-hotar-fore-jul/om/sverige

På fredag har KD riksting och ska rösta om överenskommelsen. Om partiledningen, som är för, förlorar, då fattar KD som parti beslut om att lämna överenskommelsen och därmed faller hela pakten, enligt Jan Björklund.

En liten tuva välter i så fall ett väldigt stort lass.

- Alliansen har träffat överenskommelsen med de rödgröna så om någon hoppar av fungerar det inte. Jag är beredd att ta ett nyval snabbt, säger Björklund.

• Moderno
    Kung Markatta skrev 2015-10-07 00:17:38 följande:

På fredag har KD riksting och ska rösta om överenskommelsen. Om partiledningen, som är för, förlorar, då fattar KD som parti beslut om att lämna överenskommelsen och därmed faller hela pakten, enligt Jan Björklund.

- Alliansen har träffat överenskommelsen med de rödgröna så om någon hoppar av fungerar det inte. Jag är beredd att ta ett nyval snabbt, säger Björklund.

Även om jag delar sossarnas uppfattning i många frågor (dock långt ifrån alla), måste det ske en förändring beträffande invandringspolitiken. Jag anser att vi omedelbart måste anpassa oss helt till våra nordiska grannländers flyktingpolitik. Jag skulle därför välkomna ett nyval. 

Detta gäller särskilt då man kan se häpenheten och handfallenheten hos ministrar och företrädare för Migrationsverket gällande dagens flyktingsituation.

I själva verket skulle man kunna säga att det är Alliansen som har 'vågmästarrollen' idag (dvs. det är Allianspartierna som har makten att bryta DÖ med omval som resultat), eftersom det är helt klart var SD står i frågan om DÖ m.m.
  • enånittitre

Samtliga inom Allahiansen letar efter en anledning att bryta DÖ.
    Läser man man deras Facebooksidor så ser man att folk är skogstokiga på dem angående deras svek. Kan tänka mig att deras folkvalda ute i landet har haft en besvärlig tid efter decemberkuppen.
  • FDFMGA

www.svd.se/bjorklund-nyval-hotar-fore-jul/om/...

"Förbereder", det är väl önsketänkande från din sida.

Jag skulle snarare påstå att det är en varning till KD med betydelsen svik inte uppgjorda överenskommelser.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • enånittitre
    FDFMGA skrev 2015-10-07 08:57:16 följande:
    "Förbereder", det är väl önsketänkande från din sida.

Jag skulle snarare påstå att det är en varning till KD med betydelsen svik inte uppgjorda överenskommelser.
    "Svik inte uppgjorda överenskommelser".....
    Överenskommelsen mellan Alliansen och dess väljare var att driva sin egna politik inte att vara ett stödparti till sossarna!

Hade jag röstat på något av allianspartierna hade det känts som ett bottenlöst svek om min röst blivit en röst till Stefan Löfven.
  • FDFMGA
    enånittitre skrev 2015-10-07 09:04:28 följande:
    "Svik inte uppgjorda överenskommelser".....
    Överenskommelsen mellan Alliansen och dess väljare var att driva sin egna politik inte att vara ett stödparti till sossarna!

Hade jag röstat på något av allianspartierna hade det känts som ett bottenlöst svek om min röst blivit en röst till Stefan Löfven.
    Inte alls. Alla de anständiga partierna var oerhört tydliga med att gå till val med löftet att under inga som helst omständigheter samarbeta med SD.

Visst kan man tycka att decemberöverenskommelsen är trist men den framtvingades när SD-klanens ledare fick storhetsvansinne och hotade att fälla varje regering som inte gick  klanen till mötes.

Nu skulle jag iofs inte ha något emot ett nyval men det kommer inte att bli något.

Vi får vänta till 2018 tills vi får en starkare regeringsbildning som också tydligt kan markera att rasismen inte kommer att bjudas in till samarbete.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill

Det är intressant att Annie Lööf, som står för en liberal invandringspolitik, får ett kraftigt ökat förtroende hos väljarna medan förtroendet för Ebba Busch Thor, som står för en mer restriktiv invandringspolitik, störtdyker.

SVT/Sifo: Annie Lööf populäraste partiledaren omni.se/81f16ff8-6ac0-4a8a-9b03-c3fa089f8847

• Flash Gordon

www.svd.se/bjorklund-nyval-hotar-fore-jul/om/...

Behöver ju inte bli omval.

Räcker med en regeringsombildning på nuvarande resultat.

S+M är de två partier som har styrka nog att ta "obekväma" beslut utan att krascha.

Och då tror jag inte ens att Nya Moderaterna skulle straffas särskilt hårt om de deltog i ett "obekvämt" beslut. Snarare tvärtom.
  • KillBill
    KillBill skrev 2015-10-07 16:47:18 följande:

Det är intressant att Annie Lööf, som står för en liberal invandringspolitik, får ett kraftigt ökat förtroende hos väljarna medan förtroendet för Ebba Busch Thor, som står för en mer restriktiv invandringspolitik, störtdyker.

SVT/Sifo: Annie Lööf populäraste partiledaren omni.se/81f16ff8-6ac0-4a8a-9b03-c3fa089f8847

Det är kul att se att väljarna ger Åsa Romson ett mycket bättre betyg än Jimmie Åkesson i denna undersökning. Sedan måste det vara knepigt för Sveriges 3:e största parti att deras partiledare, Jimmie Åkesson, får det 8:e sämsta betyget (av 9 partiledare/språkrör). Det är bara Ebba Busch Thor som får sämre betyg än Jimmie.
  • En grön ruta
    KillBill skrev 2015-10-07 16:47:18 följande:

• En grön ruta
    KillBill skrev 2015-10-07 17:40:59 följande:

Det är kul att se att väljarna ger Åsa Romson ett mycket bättre betyg än Jimmie Åkesson i denna undersökning. Sedan måste det vara knepigt för Sveriges 3:e största parti att deras partiledare, Jimmie Åkesson, får det 8:e sämsta betyget (av 9 partiledare/språkrör). Det är bara Ebba Busch Thor som får sämre betyg än Jimmie.

Varför hon får sämre än honom är väl för att hon inte synts alls, pga graviditet.
  • familjenstyg
    RasseNasse skrev 2015-04-11 21:46:41 följande:

Lugn, vi har med Facebooks hjälp kartlagt alla SD-anhängare, V-sympatisörer, KD-abortmotståndare och annat löst folk. Ni kommer inte att få röstkort i nästa val, och om ni försöker blir det ett ärende för SäPolPo.

Stefan Lukasjenko

Bra. Äntligen ett vettigt användningsområde för Facebook.
Svar på tråden Tycker du att decemberuppgörlseavtalet mellan S, Mp och allianspartierna är bra för Sverige ?