• anna901

Kattunge har diarré

Är jätteorolig över min kattunge som har haft diarré till o från nu ett tag. Vid två tillfällen har det också varit ganska mycket blod i bajset. Förövrigt mår hon bra äter och leker som vanligt. Någon som vet vad detta kan bero på?
    Tänkte först att det kunde vara mask men eftersom hon är innekatt och avmaskad tidigare är det kanske inte mest troliga. Hon är 20v gammal och äter vanlig torrfoder.

I vissa perioder ser bajset normalt ut så tänkte att hon kanske bara ätit något dåligt, men nu har det alltså kommit tillbaka. Några tips? Tack!
  • Svar på tråden Kattunge har diarré
  • Anonym (L)
    anna901 skrev 2014-12-30 22:17:16 följande:

Hade de också blod? Har tagit bort torrfodret nu och försökte ge henne lite kokt ris men det tyckte hon inte om. Ska köpa morotspuré imorgon så får vi se om det går i. Är så orolig, nu när jag kom hem var det som gult slem i bajset också :(

Den får inte i sig mjölkprodukter på något sätt? Eller att det är något annat den inte tål?
  • anna901
    Anonym (L) skrev 2014-12-30 22:52:24 följande:
    Den får inte i sig mjölkprodukter på något sätt? Eller att det är något annat den inte tål?
    Jag har gett henne vanligt torrfoder och tidigare blöt mat på burk. Trodde det var den hon var känslig för så slutade ge henne det. Då blev magen bättre men nu har det kommit tillbaka igen. Tog bort torrfodret och försökte ge ris men det ville hon inte äta. Blandade då i lite torrfoder i riset och då åt hon men kräktes upp allt direkt efter..

Vet inte vad jag ska göra.. Hon är pigg och leker för fullt precis som vanligt. Känns inte som om hon har ont på nått sätt heller. Det jag är mest orolig för är blodet. Två gånger har det varit ganska mycket blod och ibland är det bara ett pyttelitet lager med blod på "toppen" av bajset..
  • Anonym (L)
    anna901 skrev 2014-12-30 23:28:51 följande:

Jag har gett henne vanligt torrfoder och tidigare blöt mat på burk. Trodde det var den hon var känslig för så slutade ge henne det. Då blev magen bättre men nu har det kommit tillbaka igen. Tog bort torrfodret och försökte ge ris men det ville hon inte äta. Blandade då i lite torrfoder i riset och då åt hon men kräktes upp allt direkt efter..

Vet inte vad jag ska göra.. Hon är pigg och leker för fullt precis som vanligt. Känns inte som om hon har ont på nått sätt heller. Det jag är mest orolig för är blodet. Två gånger har det varit ganska mycket blod och ibland är det bara ett pyttelitet lager med blod på "toppen" av bajset..

Vi hade ett par katter som fick slemmiga diareer när de fått mjölk. Även om det bara varit en liten mängd Som några droppar på ett kaffefat så kunde den ena bli jättedålig. jag minns inte helt och hållet, kan ha varit ca 20 år sedan, jag var väldigt liten i alla fall.

Därför jag tänkte att det kanske kunde vara det.

blodet kan ju vara från ändtarmsöppningen, om man har mycket diareer så kan det ju fräta eller ge sprickor som gör att det blöder(på människor aå borde ju vara samma för katter???) och måste inte vara något farligt.
  • anna901
    Anonym (L) skrev 2014-12-30 23:54:23 följande:
    Vi hade ett par katter som fick slemmiga diareer när de fått mjölk. Även om det bara varit en liten mängd Som några droppar på ett kaffefat så kunde den ena bli jättedålig. jag minns inte helt och hållet, kan ha varit ca 20 år sedan, jag var väldigt liten i alla fall.

Därför jag tänkte att det kanske kunde vara det.

blodet kan ju vara från ändtarmsöppningen, om man har mycket diareer så kan det ju fräta eller ge sprickor som gör att det blöder(på människor aå borde ju vara samma för katter???) och måste inte vara något farligt.
    Hon dricker inte mjölk. Har gett henne kattmjölk en gång men det var länge sen så det borde inte ge problem nu. Kanske beror på maten, att den innehåller för mycket protein eller nått.. Har noll kunskap när det kommer till såna här problem för katter så det är ju lite läskigt när de kommer blod..
  • ymmmi

Kolla så hon inte har parasiter, giardia och TF för så behövs behandling + ordentlig städning i ditt hem flera dagar.

För stt då död på dom.

• arianne03

Håll inte på att trixa med olika slags mat, det kan förvärra saken! Ring t veterinären innan du gör nåt mer!

• adina01

Min katt hade magproblem i den åldern den fick äta dietfoder och medicineras för magkatarr under några månader.

• Olga89

Vill inte skrämma dig men vi var tvugna att avliva vår lilla bebbe (blev bara 5 månader) då han insjuknade i sjukdomen FIP, vilken uppstår när coronaviruset muterar sig (det behöver inte mutera sig, det är ganska ovanligt. Dock är det vanligast hos katter under 2 år). Men ett av symptomen för coronaviruset är just diarré, dels med blod i avföringen. Jag skulle ta katten till veterinären och be om att få göra ett FIP-"snabbtest". Det visar inte om katten har fip, endast om det har coronaviruset. FIP är extremt svårt att fastställa, oftast lyckas man endast göra det efter det att katten har dött. Men hoppas att det "bara" rör sig om kattsnuva eller liknande.

• anna901
    Prinsessmamman skrev 2014-12-31 23:19:53 följande:

Men varför gjorde du inte som jag skrev och ringde och rådfrågade veterinären??

Jag har ringt till veterinären. Hon sa att jag borde byta foder till ett för katter med känslig mage så har beställt hem det nu. Under tiden skulle jag ge morotspuré  så har även gjort det. Sen skulle jag avvakta och se om det blir bättre och om inte så får vi ta det därifrån
  • anna901
    Olga89 skrev 2015-01-04 15:57:44 följande:

Vill inte skrämma dig men vi var tvugna att avliva vår lilla bebbe (blev bara 5 månader) då han insjuknade i sjukdomen FIP, vilken uppstår när coronaviruset muterar sig (det behöver inte mutera sig, det är ganska ovanligt. Dock är det vanligast hos katter under 2 år). Men ett av symptomen för coronaviruset är just diarré, dels med blod i avföringen. Jag skulle ta katten till veterinären och be om att få göra ett FIP-"snabbtest". Det visar inte om katten har fip, endast om det har coronaviruset. FIP är extremt svårt att fastställa, oftast lyckas man endast göra det efter det att katten har dött. Men hoppas att det "bara" rör sig om kattsnuva eller liknande.

Nej vad hemskt :( Hoppas verkligen inte att det är något allvarligt. Hur mådde er kisse förövrigt? Var den pigg och så? När jag pratade med veterinären så lät hon väldigt lugn och tyckte att jag skulle byta till dietfoder och att det antagligen var orsaken..

Dock så upptcäkte jag spolmask i bajset för några dagar sen och dagen innan hade jag avmaskat henne. Kan det kanske vara orsaken? Har aldrig hört om blod i samband med mask dock
Svar på tråden Kattunge har diarré