• Anonym (1:14)

Dåliga siffror kub, fler?

Fått resultat 1:14 på kub, och gått vidare med mkp. Tydligen var det både nackspalten och blodprovet som var dåligt. Jag TROR inte nackspalten var över 4mm, utan de mätte flera gånger och har för mig att det var mellan 2,5-3,87 eller nåt sånt.

Vad jag förstod så var det risken för downs som var hög, inte trisomi 13 eller 18.

Nu är det en låååång väntan, men vad händer sen? Hur går en abort till i v 16? Hur fort får man träffa läkare? Blir man sövd?

Kan man bli skrapad?

Har haft ett ma innan, blödde massor och blev akutskrapad.

Mår piss just nu, någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Dåliga siffror kub, fler?
  • Pedalen

Vi ältade fram och tillbaka men enades om att låta livet ha sin gång och inte riskera nåt med provtagningar. Ut kom två friska killar, men hade det varit annorlunda tror jag att vi hade fixat det med. Men det tog tid innan jag kunde slappna av och glädjas trots att alla undersökningar såg bra ut.

• mammave

Hej!
    Vet precis vad du går igenom :( Jag hade dåliga siffror med sonen, som nu ligger brevid mig i sängen och sover sött och är frisk. Det var en hemsk tid och jag mådde uselt pga av ett test som inte borde få göras, anser jag. Vill man ha reda på kromosomfel finns det bara mkp eller fvp. KUB säger absolut ingenting om ditt barn, bara om sannlikheten i allmänhet och din sannolikhet blev att du har 13 på 14 chanser att din bebis är frisk. Jag gjorde fvp och kunde sen släppa det, men tiden innan provsvar var hemsk. Hoppas dagarna går fort och att du får ett glädjande svar och slipper det som du nu oroar dig för.

mammave skrev 2015-01-01 21:34:48 följande:

Hej!

Vet precis vad du går igenom :( Jag hade dåliga siffror med sonen, som nu ligger brevid mig i sängen och sover sött och är frisk. Det var en hemsk tid och jag mådde uselt pga av ett test som inte borde få göras, anser jag. Vill man ha reda på kromosomfel finns det bara mkp eller fvp. KUB säger absolut ingenting om ditt barn, bara om sannlikheten i allmänhet och din sannolikhet blev att du har 13 på 14 chanser att din bebis är frisk. Jag gjorde fvp och kunde sen släppa det, men tiden innan provsvar var hemsk. Hoppas dagarna går fort och att du får ett glädjande svar och slipper det som du nu oroar dig för.

Tack! Ja hade jag vetat om detta helvete så hade jag aldrig gjort kub, bara mkp direkt så snart man fick.

Hade du så dåliga siffror som mig? Vet du vad som drog ner dina?
  • mammave

Det var blodprovet som drog ner resultatet och det var väl inte riktigt lika siffror som dina, men det spelar egentligen ingen roll. Men eftersom som kag känner igen dina tankar förstod jag att de frågorna skulle komma. Jag har även två nära kompisar som har fått ungefär dina siffror (och båda två hqr idag två små friska ettåringar.

Jag vill ha fler barn, men kmr absolut inte göra kub!

Har även en bekant som fått dåligt två!! ggr på kuben. Förstår inte hur hon kunde göra det igen. Som du hör är det ganska vanligt med dåligt resultat och friska bebisar. Och det motsatta finns också, jättebra siffror och en sjuk bebis (jag har läst hela internet under den period jag var mitt i det).

När ska du göra mkp el fvp?

Gjorde mkp i tisdags, direkt efter kub. Ringde upp sjukhuset idag med tusen frågor, och de är helt otroliga!

Hon svarade på alla mina frågor, nacken var 3,2 men hcg var högre och papp-a var lägre och då får man bättre siffror för t13 och t18, men sämre för ds.

Däremot ringde hon upp labb också och frågade när resultatet kommer, och har jag tur så ringer de med svaret efter 16 idag! Så skönt och nervöst. Jag sa då att har jag inte hört nåt vid 6 så vet jag att de ringer på måndag? Nej sa hon, jag ringer sig i vilket fall så du inte undrar! Så otroligt snällt.

Men jag hoppas på bra resultat kl 16!! Eller i allafall ett resultat

• Anonym (J)

Vilken otroligt snäll och förstående människa! Håller tummarna för dig/er!

• mammave

Åh, vad skönt ändå och vad bra att ni fick mkp på en gång. Jag fick vänta tre v tror jag det var på fvp och sen en v på svar. Skriv gärna i em vad hon sa. Håller tummarna!

Hon ringde vid 16.30. Allt var bra! Otrolig lättnad! Tack ni som stöttat, de här har varit skitjobbigt! Tack tack!

• Anonym (J)

Så skönt! Lycka till med lilla bebisen!

Svar på tråden Dåliga siffror kub, fler?