• winnethepooh

Hur länge sover era 1,5 âringar middag?

Hej,

Hur länge sover era ca 1,5 âringar middag?

Mitt barn sover middag ca 3 timmar varje dag och jag har börjat fundera pâ om det är ovanligt länge och kanske nästan lite för länge i den här åldern eftersom han pâ sista tiden börjat sova färre timmar pâ natten, det vill säga vakna tidigare pâ morgonen. Men jag vet inte om jag skulle ha hjärta att väcka honom frân middagsluren... Enstaka gånger har vi gjort det när han sovit runt 4 timmar och fortfarande inte vaknat.

Hur ser det ut hos er?

Gott Nytt Âr!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge sover era 1,5 âringar middag?
  • viseversa

Hon sov ca 1tim HÖGST 1,5 tim en gång om dagen när hon var 18mån. Enda gången hon sov längre var om hon var sjuk.

• rutigarut

Min son "nu 3 år" sov då vid 1,5 års ålder runt 3-4 timmar. Då nerbäddad i sin vagn, ute.

Han har alltid sovit bra och nätterna igenom

• minerva123

Max 40 minuter, annars är han omöjlig att få i säng före midnatt. Sover nattsömn 21-07 (tyvärr fortfarande med en hel del uppvak). Låter som en dröm att ha en sådan långsovare, TS!

• Almina

Min son är drygt 1,5 år och sover 2,5-3 timmar på dagen. Om vi väcker honom kan han vara gnällig hela eftermiddagen/kvällen sen. Ibland har han dock svårt att komma till ro på dagen och då händer det att han somnar vid 17-18 tiden och sover för natten (eller vaknar pigg kl 23...). Om han har sovit på dagen somnar han oftast mellan 20-22 och vaknar mellan 6-8. Han sover ca 10 timmar, alltså ca 13 timmar totalt per dygn, men det kan variera en del... Vi har funderat på att minska ner på hans dagsömn, men det tar emot pga att han blir så gnällig om han väcks... Alternativet är att försöka skippa dagsömnen helt, särskilt som den börjar bli senare och senare på dagen, med senare läggning på kvällen som följd. Men det finns en risk att han blir så trött att han typ kollapsar vid kl 16 och då vaknar pigg sent på kvällen/natten...

Det är inte helt lätt det där med sömn...

• winnethepooh
    minerva123 skrev 2014-12-31 13:00:44 följande:

Max 40 minuter, annars är han omöjlig att få i säng före midnatt. Sover nattsömn 21-07 (tyvärr fortfarande med en hel del uppvak). Låter som en dröm att ha en sådan långsovare, TS!

Jo han har oftast sovit bra så jag ser inte sömnen som något problem i allmänhet. På senaste tiden har han brukat vakna precis kl 7 på morgonen. Men sedan några dagar tillbaka har han vaknat exakt kl 06.10, på minuten. Hur förklara det? Och är jättepigg och kan absolut inte somna om. Det är därför jag tänker att vi kanske borde göra lite justeringar innan det går ännu längre, jag tycker inte man ska börja dagen, med frukost och allt, hur tidigt som helst, då vänder man ju till slut på dygnet.

Väcker ni honom då efter 40 min?
  • winnethepooh
    Almina skrev 2014-12-31 14:43:59 följande:

Min son är drygt 1,5 år och sover 2,5-3 timmar på dagen. Om vi väcker honom kan han vara gnällig hela eftermiddagen/kvällen sen. Ibland har han dock svårt att komma till ro på dagen och då händer det att han somnar vid 17-18 tiden och sover för natten (eller vaknar pigg kl 23...). Om han har sovit på dagen somnar han oftast mellan 20-22 och vaknar mellan 6-8. Han sover ca 10 timmar, alltså ca 13 timmar totalt per dygn, men det kan variera en del... Vi har funderat på att minska ner på hans dagsömn, men det tar emot pga att han blir så gnällig om han väcks... Alternativet är att försöka skippa dagsömnen helt, särskilt som den börjar bli senare och senare på dagen, med senare läggning på kvällen som följd. Men det finns en risk att han blir så trött att han typ kollapsar vid kl 16 och då vaknar pigg sent på kvällen/natten...

Det är inte helt lätt det där med sömn...

Nej verkligen inte lätt, vår son blir också på dåligt humör om han blir väckt från middagsvilan. Sedan en tid tillbaka verkar han egentligen inte trött efter lunch men jag tror ändå att han behöver den vilopausen.
  • yellow88

Min 1,5-åring sover ungefär 11.45-13.30.. Så nästan två timmar. Sen är det lite olika, ibland så somnar han senare och ibland vaknar han tidigare. Somnar sedan 19.30 på kvällen och sover till mellan 06-07.30.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • Karpalo

Max 1½h, oftast ca 1h annars får vi honom aldrig att sova på kvällen. Dock stiger vi upp rätt sent (kring 9) och i säng kl. 21.

• Swagger

Röstade inte eftersom jag har en ettåring och inte en 1,5-åring. Min ettåring sover mellan 0-2h på dagen. Hon sover endast en gång på dagen och oftast blir det 1-1,5 timmar, 2 timmar som längst. På natten sover hon nu ungefär från 22-08, fast vi försöker få henne att sova vid 20 ungefär. Hon har aldrig sovit mycket. 3 timmar i sträck sov hon inte ens som nyfödd på dagtid.

• mammalovis

Här varierar det kraftigt. Jobbar vi går hon upp 6.30 och läggs 19.30/20 och sedan sover hon oftast max 1,5 timmar på förskolan.

Är vi hemma så kan hon sova 2-3,5 timmar ibland också. Hemma sover hon i ett mörkt sovrum, så det händer att vi tänder lampan för att väcka henne om vi ätit lunch för sent och inte vill senarelägga läggningen.

Om vi är iväg på kalas kan det bli så att hon bara sover i bilen 20-60 minuter och sedan håller sig vaken tills vi åker hem på kvällen.

• 880215

När min son var 1,5 år så sov han middag i cirka 2 timmar. Ibland tillochmed 3 timmar.

• tulip79

Min dotter är precis 1 år fyllda (så jag röstade inte) o hon sover 1-2,5 tim en gång på dagen. Nattsömn ca 19.30 - 06.00.

• Oscarsmamma84

Är sonen hemma sover han 2-2.5 timme. Är han på förskolan så sover han ca en timme.

han lägger sig ändå vid 19-20 tiden. Han sover dåligt på natten men det gör han även om han ej sovit nåt på dagen

• Mellanmjölkens land

3,5åringen sov ca 2h, ibland lite mer i stort sett tills hon slutade sova middag vid 2,5 år.
    Lillasyster på 15 mån sover oftast knappt 2h även om det finns undantag så att ibland blir det 40 min och ibland 3h.

Svar på tråden Hur länge sover era 1,5 âringar middag?