Scoops skrev 2015-01-02 17:35:57 följande:
Jag har inga problem att bära päls om jag vet varifrån den kommer (dvs att djuret inte lidit i onödan). Det låter kanske helt bisarrt för vissa, men när jag var bara barnet och familjens gamla jakthund dog (av just ålder). Så gjorde min farmor ett par vintervantar till min pappa av hundens skinn (jättefina vantar som håller ännu, pappa har dem på älgjakten for good luck).
Så TS, mitt tips till dig är - köp ingen päls på nätet där du inte vet hur djuren fötts upp och levt innan! Ta noga reda på allt du kan innan du lägger ut pengar så kommer du att kunna bära din päls med glädje och lättare samvete sedan :)
och folk som avskyr päls borde kanske ta reda på vad deras skor är gjorda av innan de kastar skit på andra... finns många saker i hemmet som är gjort av skinn!
Ja du..
Du kanske skall fundera en smula på vad folk verkligen, och reflektera över det också, inna du kastar ur dig om att folk borde ta reda på vad skor etc är gjorda av. Den kommentaren är direkt kontraproduktiv.
Morfar hade gjort plagg av en vild hare han sköt på sin tomt.
Inga problem. Haren hade nog lev ett bra liv innan han blev sköten och hamnade i grytan och morfar tog till vara på pälsen och HELA haren i övrigt. Inget som gick till spillo.
Harens skelett var visserligen det som han använde till pannan och brände upp. Dock är det ganska vanligt att djurben används
b.la som "ved" om man inte har användning av det på annat sätt.
Skinnskor och annat som du drar upp om är ofta från nöt/gris/får/hare och de flesta äter nöt, får, hare och gris.
Vanligast är också att man tar till vara på alla delar av djuret. Mycket godis, som man köper i butiker i from av "lösgodis"
b.la som innehåller djurdelar, från djur människor äter till vardags.
Och DU den dan jag själv har testa reptilkött (då jag vet att vissa länder äter reptil) så kommer jag även bära skinnskor/kläder av reptiler, även om jag själv håller reptiler (ormar/ödlor) för favorithusdjur. *sug på den karamellen en smula*.
Men bidra till direkt djurplågeri som det är inom päls industrin är inget jag kommer att anse att det är friskt att göra. Vilket är märkligt att det görs i ett s.k "modernt upplyst samhälle".
Då det även förkommer att djur flås levande på svenska pälsfarmar och man tar inte hand om djuret utan de slängs, i vissa fall så kan mink hamna i djurfoder.