• Ebbagr

Vad bör man veta när man skaffar hund?

Jag ska troligen skaffa hund till sommarn och jag vet vad som krävs och så för en hund, jag vet hur man uppfostrar och så vidare men vad bör man egentligen veta när man ska skaffa hunden? finns det några bra frågor man kan ställa uppfödaren?

när jag frågar "vad bör man egentligen veta" så menar jag inte de här basic som att " Det kostar, du är fastbunden osv" utan mer detta med försäkringar och så?

• Svar på tråden Vad bör man veta när man skaffar hund?
  • Emyricon

Du behöver veta

Allt om försäkring och vad som ingår
    Vad ett bra foder innebär
    ALLT som finns att läsa om rasen, och var ärlig mot dig själv. Står det att rasen har ett stort arbets - och motionsbehov så innebär det 2 timmar och uppåt dagligen. Om det är en blandras, läs på om alla raser i hunden och förvänta dig det värsta från alla ;)
    Kolla med ägaren av tiken så du verkligen kan träffa henne i hemmet, gärna pappan också. 
    Se på hur valpen uppfostras i hemmet, får den vara med? Eller är valparna instängda och avskärmade (i det fallet, backa från köpet)
    Välj inte den valp som ser mest ensam och olycklig ut, risken är stor att du köper problem. Tänk efter vad du vill ah av din hund, en framåt hund som kommer och hälsar direkt kommer fortsätta att vara så genom hela livet (högst troligt) medans en som sitter i ett hörn och ser rädd ut förmodligen kommer ha mycket rädslor. 
    Om det är en kennel du ska köpa från, läs på och kontakta andra som köpt valpar därifrån för att se hur deras hundar är. 
    Som någon skrev också, kolla så att hundarna är reggade, vaccinerade och avmaskade :)

Och lycka till :D

• Ebbagr
    Fröken W skrev 2015-01-01 15:46:52 följande:

Läs på de olika försäkringsbolagens villkor och hur de passar för den ras du tänkt dig. Vissa försäkringsbolag täcker inte skador hos vissa raser. Jag har min hund försäkrad i Folksam och är supernöjd med dem. Hade en del problem under vovvens första 1,5 år men försäkringsbolaget har varit toppen. Aldrig något krångel eller så. Var inte snål och teckna den billigaste försäkringen...den räcker inte länge om olyckan är framme. Jag skulle råda dig att du åtminstone de första 3-5 åren har hunden helförsäkrad, dvs. för det högsta försäkringsbeloppet som täcket i princip allt.

Ang. frågor till uppfödaren så ska du först och främst välja en uppfödare som är medlem i skk så du vet att de är ser. Samt att du får träffa föräldrarna (åtminstone mamman) när du hälsar på valparna inför ett eventuellt köp. Valpen ska ju givetvis vara vaccinerad och besiktigad innan köp.

Men till frågor så kan det vara bra att be dem berätta om rasen och hur de ser på uppfödning. Bor de i närheten av dig kan man ju också fråga om tips ang. kurser och dyl. Berätta för uppfödaren vad du vill med din hund så kan han/hon hjälpa dig att välja en lämplig individ av valparna.

Börja leta och kontakta intressanta uppfödare redan nu så det inte slutar med att du "panikväljer" en uppfödare i sista stund när sommaren är här.

Lycka till med din framtida hund!

Tack för tipsen! jag har redan 2 uppfödare klart! en som är säker på att hon vill sälja en valp till mig och en som fortfarande inte vet om hon ska ha valpar till sommaren! vi bor 3h ifrån varandra så vi ska boka ett möte snart så hon får träffa mig och min mamma och se hur jag är och så vidare.

Tack! :)
  • Ebbagr
    Fröken W skrev 2015-01-01 15:52:02 följande:

Uppfödare som är medlemmar i skk så du vet att de är seriösa ska det såklart stå ;)

Jo jag förstod det och ja hon är medlem i skk :D
  • Ebbagr
    SnurriggirrunS skrev 2015-01-01 16:19:39 följande:

Jag skulle nog inflika att ditt liv aldrig blir sig likt igen, någonsin :)

Skaffa en bra kraftfull dammsugare för det är skittråkigt att städa och det fortfarande ligger kvar hundhår på soffa och golv. Jag brukar behöva dammsuga mina skor för där fastnar massor av hundhår (min hund fäller väldigt lite och är korthårig så jag kan föreställa mig hur det är med en annan ras).
    En bra investering helt enkelt ;)

Skaffa en klädroller, för du kommer ha hundhår precis överallt på kläder, soffa, möbler...

Du kommer att hitta hundhår i maten.

Om det är en stor hund så kanske maten kommer kosta ganska mycket..min hund äter tex 14 kg i månaden av ett foder som kostar 699 kr i Sverige (beställer mitt billigare från utlandet dock för 529 kr). Om du har en mindre hund så kostar det naturligtvis inte lika mycket eftersom den äter mindre mängder, men den kanske behöver ett specialfoder (allergier, intolerans) i stället?
    Så enbart foder till min hund kostar alltså över 500 kr/mån.

Min hund äter utöver fodret tuggben för 100-150 kr/mån och även en del rått nötkött.

Försäkringsbolag erbjuder olika priser och olika villkor beroende på vilken ras du väljer. Ofta kan man beräkna detta på bolagets hemsida.
    Olika bolag som Sveland, Agria, If är några.
    Se till att skaffa en ansvarsförsäkring, ifall hunden åsamkar någon skada eller olycka. Ibland ingår det i din hemförsäkring.

Det är bra att ha en buffert då försäkringen gäller som sådan att du betalar en självrisk och utöver det ca 20-25% av kostnaden.
    Ex 1: Självrisk på 1000 kr + 20% av vet.vård upp till 20 000.
    Din hund blir påkörd av en bil och veterinärvård kostar totalt 20 000 kr. Du betalar först 1000 kr i självrisk samt 3800 kr i överstigande belopp =4800 kr.

Ex 2: Självrisk 1000 kr+ 25% av vet.vård upp till 40 000.
    Din hund blir påkörd av en bil och veterinärvården blir 57 000 kr.
    Självrisk 1000 kr + 9750 kr (25% upp till 40 000)+ allt som överstiger 40 000=17000. Totalt: 27750 kr som du själv måste hosta upp.

Välj hellre ett högre vet.vård belopp,  för räkningen för veterinärvård skjuter snabbt i höjden. Kan du välja veterinärvård för 40-50 000 så välj hellre det än 20 000, men ha en buffert.

Som hundägare har du strikt ägaransvar, vilket innebär att du alltid är 100% ansvarig för allt din hund orsakar. Tex din hund är i koppel, det kommer fram en främmande hund och din hund biter i försvar. Du kan bli skyldig att betala veterinärvård för den andra hunden, trots att det inte var din hund som gick lös.

En bra skarp klosax är bra att ha och kanske behöver bytas 1 gång om året om man inte slipar den..Det behöver inte kosta så mycket men bra att ha i åtanke.

Är det en frusen ras så kanske den behöver ha vintertäcke på sig, det kostar några hundralappar.

Medlemskap i rasklubb eller SKK, några hundra spänn.

Det går åt mycket filtar och det är mycket tvätt, men man vänjer sig. Kanske skaffa en bra byrå eller plats för alla hundens saker för det blir en del man behöver även om man håller igen.

Haha nä det vet jag men detta är min dröm, eller början på den så jag är beredd på det! :)
    Hunden kommer inte få vara i soffan/sängen tyvärr, jag vill det men så länge jag bor hemma är det mamma som tvättar och hon vill inte ha djur i soffan! ;) Har försökt övertala henne över att få ha hunden i min säng men hon ger inte med sig. Jag kommer ändå flytta hemifrån snart så då kommer självklart hunden få mysa i sängen! :D
    Mat kommer inte kosta mycket. Det är en liten hund. Vi hade en bichon havaneis förut och vi köpte en matsäck per år. han käka 15kg på ett år så maten kommer inte bli dyr! :)
    Tack för alla tips, sånt där har jag redan i tankarna, ska skaffa hund till sommarn men har redan skrivit inköpslista! 
  • Ebbagr
    Emyricon skrev 2015-01-02 00:19:05 följande:

Du behöver veta

Allt om försäkring och vad som ingår
    Vad ett bra foder innebär
    ALLT som finns att läsa om rasen, och var ärlig mot dig själv. Står det att rasen har ett stort arbets - och motionsbehov så innebär det 2 timmar och uppåt dagligen. Om det är en blandras, läs på om alla raser i hunden och förvänta dig det värsta från alla ;)
    Kolla med ägaren av tiken så du verkligen kan träffa henne i hemmet, gärna pappan också. 
    Se på hur valpen uppfostras i hemmet, får den vara med? Eller är valparna instängda och avskärmade (i det fallet, backa från köpet)
    Välj inte den valp som ser mest ensam och olycklig ut, risken är stor att du köper problem. Tänk efter vad du vill ah av din hund, en framåt hund som kommer och hälsar direkt kommer fortsätta att vara så genom hela livet (högst troligt) medans en som sitter i ett hörn och ser rädd ut förmodligen kommer ha mycket rädslor. 
    Om det är en kennel du ska köpa från, läs på och kontakta andra som köpt valpar därifrån för att se hur deras hundar är. 
    Som någon skrev också, kolla så att hundarna är reggade, vaccinerade och avmaskade :)

Och lycka till :D

Tack! ska ta en liten papillon så jag har varit inne på papillon ringen och läst allt man kan läsa. Jag kan sitta en hel dag och bara läsa hur utseendet på hunden ska se ut. Jag ska träffa mamman i alla fall snart när jag bokar möte med uppfödaren!
  • Fral13

Läs på om hundens stamtavla. En del hundar har sjukdomar bakom sig i leden. Prata med rasklubben eller avelsrådet för att få veta mer om just din hunds linjer.

Kolla om det finns registrerade MH, BPH på åtminstone föräldrarna, men gärna fler led bakåt.

Fråga uppfödaren om sjukdomar, problem i bakomliggande led. Är dom seriösa så avlar dom inte på hundar med allvarliga fel/brister. Varken fysiska eller mentala.

• Dexter dot com

Man bör veta att valpar är individer och alltid ha en plan B för hur man löser hundpassningen om man får en valp som inte kan vara ensam, inte blir rumsren mm och ha ekonomi att lägga ut några 1000 extra i månaden för dagis/dagmatte. Man bör vara förbredd på att hundar blir sjuka och veterinärkostnaderna kan bli stora trots försäkring dvs ha en rejäl buffert så man inte står utan pengar när olyckan är framme eller att man får en allergisk hund som kräver dyra behandlingar och specialfoder resten av livet.
    Man bör också vara förbredd på att valpen inte alls blir som man tänkt sig och att man då behöver söka hjälp och kunskap hos andra vilket också kostar en slant.

Man bör också vara vuxen nog att förstå att den erfarenhet man har inte alltid räcker eller stämmer utan att man får lov att lyssna på andras erfarenheter och råd så man inte kör fast i fostran och träningssätt som förstör valpen eftersom det sättet man tror är rätt är helt fel för valpens personlighet.

• hundhår

Andra har skrivit bra tips, här är ett till. Om du har en liten hund bör du inte köpa 15 kg säck för då lär den inte ha mycket vitaminer eller smak kvar efter ett år. Köp max 2 kg säckar så att fettet inte härsknar och blir dåligt. Se till att det är spannmålsfritt och av bra kvalitet. Färskfoder som du köper fruset och tinar upp lite i taget är ännu bättre. Du kan ju kombinera också. Godis ska vara fritt från färgämnen. socker, sötningsmedel - läs noga på innehållsförteckningen. Det finns massa torkat kött av olika slag som är toppen som godis. Likadant med ben och tugg läsa innehållsförteckningen och att det kommer från Sverige t ex märket Pommys,  råa märgben är jättebra bara du petar ut märgen i mitten som kan ge dålig mage, dessa ska ges under uppsikt liksom andra ben ifall det fastnar eller hunden sätter i halsen.
    Med erfarenheter av många sjuka papillons som fått sluta sina liv tidigt så läs på hundforum, facebook och prata med folk, sök mycket information och lita inte bara på vad uppfödaren själv säger. Sök dig bakåt, ta hjälp av SKK hunddata och kolla tidigare kullar och släktingar, hur gamla blev de och vilken info finns det. Kolla inavelsgraden också så att du får en frisk valp. Lycka till!

• vargaa

Förutom hur man sköter en valp och vad det innebär att ha hund är det ju klokt att ha lite koll på raser och veta vad man köper. Vad gäller försäkringar är det inget du behöver kunna direkt. Det finns en livdel och en veterinärdel, de uppgår i olika summor efter dina önskemål men du bör ta högsta belopp på vet. Det är oftast 40 eller 50 000kr. Du får betala självrisk vid skada, oc oftast en viss % av beloppet, men det finns även fast självrisk utan % hos en del bolag.

Läs på lite om foder, ett med lite spannmål är bra, men du väljer givetvis själv. Om du har en bra djuraffär i närheten med kunnig personal kan du rådfråga där.

Sen klarar du dig lång på sunt förnufft. ;)

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Ebbagr
    Fjärilslarv skrev 2015-01-01 14:17:29 följande:

Är du beredd att vara hemma med hunden/ha med dig den överallt i ca 1 år? Är det praktiskt möjligt för dig att ha med dig hunden överallt?

En hund ska inte följa med mig överallt i ett helt år, snälla någon! om jag tar med mig min hund överallt i ett år kommer den aldrig klara av att vara ensam, jag har haft hundar i mitt liv och jag har sett hur bekantas hundar är efter dem haft med dem precis överallt, det finns dem som inte ens kan åka och handla utan hunden utan den måste med i bilen. nä någon måtta får det vara. En hund jag hjälpt och uppfostrat är idag 7 månader och klarar sig GALANT ensam. Han är långt ifrån olycklig! jag tror det inte är praktiskt möjligt för nån att ha med sin hund 1 år överallt, förutom någon som kanske är arbetslös....
  • Aniiee
    Ebbagr skrev 2015-01-07 21:34:47 följande:
    En hund ska inte följa med mig överallt i ett helt år, snälla någon! om jag tar med mig min hund överallt i ett år kommer den aldrig klara av att vara ensam, jag har haft hundar i mitt liv och jag har sett hur bekantas hundar är efter dem haft med dem precis överallt, det finns dem som inte ens kan åka och handla utan hunden utan den måste med i bilen. nä någon måtta får det vara. En hund jag hjälpt och uppfostrat är idag 7 månader och klarar sig GALANT ensam. Han är långt ifrån olycklig! jag tror det inte är praktiskt möjligt för nån att ha med sin hund 1 år överallt, förutom någon som kanske är arbetslös....
    Om du haft hund hela ditt liv, varför frågar du då om råd?

Mina hundar har följt mig vart jag än gått i hela deras 3- 5- resp 7-åriga liv, i princip. Ändå har de inga som helst problem med att bli lämnade ensamma några timmar. Men de är ju tre, så det är ju lite skillnad.

Bara för att du har haft bekanta som inte kan balansera upp "ta med överallt" och ensamhetsträningen betyder inte det att du behöver misslyckas, eller plåga en hund som inte klarar att vara ensam innan ett års ålder. Du ska vara beredd på att hunden inte kan lämnas ensam, även om det inte blir så. Du ska vara beredd på att hudnen inte blir rumsren före ett års ålder, även om det inte blir så. DU SKA VARA BEREDD och DU SKA HA EN PLAN för om det händer. 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Ebbagr
    Aniiee skrev 2015-01-07 21:41:03 följande:
    Om du haft hund hela ditt liv, varför frågar du då om råd?

Mina hundar har följt mig vart jag än gått i hela deras 3- 5- resp 7-åriga liv, i princip. Ändå har de inga som helst problem med att bli lämnade ensamma några timmar. Men de är ju tre, så det är ju lite skillnad.

Bara för att du har haft bekanta som inte kan balansera upp "ta med överallt" och ensamhetsträningen betyder inte det att du behöver misslyckas, eller plåga en hund som inte klarar att vara ensam innan ett års ålder. Du ska vara beredd på att hunden inte kan lämnas ensam, även om det inte blir så. Du ska vara beredd på att hudnen inte blir rumsren före ett års ålder, även om det inte blir så. DU SKA VARA BEREDD och DU SKA HA EN PLAN för om det händer. 
    För nu ska jag klara detta själv, jag har aldrig haft egen hund utan det har alltid varit familjen jag har bara varit där på sidan om. Nu ska jag ha eget ansvar och jag vill verkligen att min hund ska få ett bra liv och en bra uppfostran.
    Det är klart dem kommer få följa med men jag ska inte behöva ta med en hund när jag åker och handlar, de tycker inte jag i alla fall. visst kan det hända men jag kommer ju försöka uppfostra den så det inte händer.
  • Aniiee
    Ebbagr skrev 2015-01-07 21:52:29 följande:
    För nu ska jag klara detta själv, jag har aldrig haft egen hund utan det har alltid varit familjen jag har bara varit där på sidan om. Nu ska jag ha eget ansvar och jag vill verkligen att min hund ska få ett bra liv och en bra uppfostran.
    Det är klart dem kommer få följa med men jag ska inte behöva ta med en hund när jag åker och handlar, de tycker inte jag i alla fall. visst kan det hända men jag kommer ju försöka uppfostra den så det inte händer.
    Vilket absolut är lovvärt att du vill.

Jag tror att alla här håler med dig om att hunden inte ska vara med överallt jämt. Det vi säger är att du ska vara beredd på att hur mycket du än tränar och uppfostrar så finns det individer som aldrig blir trygga med att vara ensamma. Om du åker på en sån så måste du ha back-up-planer. En del av de planerna kommer att vara att du inte har annat val annat än att ta med dig hunden.

Ska ge dig ett råd jag ger till alla nya hundägare: Läs på om skvallerträning. Har inte så mycket med ensamhetsträning att göra, men är väldigt nyttigt och bra tekniker för att få en trygg hund som litar på dig och få ett bra samspel er emellan. 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Vad bör man veta när man skaffar hund?