SnurriggirrunS skrev 2015-01-01 16:19:39 följande:
Jag skulle nog inflika att ditt liv aldrig blir sig likt igen, någonsin :)
Skaffa en bra kraftfull dammsugare för det är skittråkigt att städa och det fortfarande ligger kvar hundhår på soffa och golv. Jag brukar behöva dammsuga mina skor för där fastnar massor av hundhår (min hund fäller väldigt lite och är korthårig så jag kan föreställa mig hur det är med en annan ras).
En bra investering helt enkelt ;)
Skaffa en klädroller, för du kommer ha hundhår precis överallt på kläder, soffa, möbler...
Du kommer att hitta hundhår i maten.
Om det är en stor hund så kanske maten kommer kosta ganska mycket..min hund äter tex 14 kg i månaden av ett foder som kostar 699 kr i Sverige (beställer mitt billigare från utlandet dock för 529 kr). Om du har en mindre hund så kostar det naturligtvis inte lika mycket eftersom den äter mindre mängder, men den kanske behöver ett specialfoder (allergier, intolerans) i stället?
Så enbart foder till min hund kostar alltså över 500 kr/mån.
Min hund äter utöver fodret tuggben för 100-150 kr/mån och även en del rått nötkött.
Försäkringsbolag erbjuder olika priser och olika villkor beroende på vilken ras du väljer. Ofta kan man beräkna detta på bolagets hemsida.
Olika bolag som Sveland, Agria, If är några.
Se till att skaffa en ansvarsförsäkring, ifall hunden åsamkar någon skada eller olycka. Ibland ingår det i din hemförsäkring.
Det är bra att ha en buffert då försäkringen gäller som sådan att du betalar en självrisk och utöver det ca 20-25% av kostnaden.
Ex 1: Självrisk på 1000 kr + 20% av vet.vård upp till 20 000.
Din hund blir påkörd av en bil och veterinärvård kostar totalt 20 000 kr. Du betalar först 1000 kr i självrisk samt 3800 kr i överstigande belopp =4800 kr.
Ex 2: Självrisk 1000 kr+ 25% av vet.vård upp till 40 000.
Din hund blir påkörd av en bil och veterinärvården blir 57 000 kr.
Självrisk 1000 kr + 9750 kr (25% upp till 40 000)+ allt som överstiger 40 000=17000. Totalt: 27750 kr som du själv måste hosta upp.
Välj hellre ett högre vet.vård belopp, för räkningen för veterinärvård skjuter snabbt i höjden. Kan du välja veterinärvård för 40-50 000 så välj hellre det än 20 000, men ha en buffert.
Som hundägare har du strikt ägaransvar, vilket innebär att du alltid är 100% ansvarig för allt din hund orsakar. Tex din hund är i koppel, det kommer fram en främmande hund och din hund biter i försvar. Du kan bli skyldig att betala veterinärvård för den andra hunden, trots att det inte var din hund som gick lös.
En bra skarp klosax är bra att ha och kanske behöver bytas 1 gång om året om man inte slipar den..Det behöver inte kosta så mycket men bra att ha i åtanke.
Är det en frusen ras så kanske den behöver ha vintertäcke på sig, det kostar några hundralappar.
Medlemskap i rasklubb eller SKK, några hundra spänn.
Det går åt mycket filtar och det är mycket tvätt, men man vänjer sig. Kanske skaffa en bra byrå eller plats för alla hundens saker för det blir en del man behöver även om man håller igen.
Haha nä det vet jag men detta är min dröm, eller början på den så jag är beredd på det! :)
Hunden kommer inte få vara i soffan/sängen tyvärr, jag vill det men så länge jag bor hemma är det mamma som tvättar och hon vill inte ha djur i soffan! ;) Har försökt övertala henne över att få ha hunden i min säng men hon ger inte med sig. Jag kommer ändå flytta hemifrån snart så då kommer självklart hunden få mysa i sängen! :D
Mat kommer inte kosta mycket. Det är en liten hund. Vi hade en bichon havaneis förut och vi köpte en matsäck per år. han käka 15kg på ett år så maten kommer inte bli dyr! :)
Tack för alla tips, sånt där har jag redan i tankarna, ska skaffa hund till sommarn men har redan skrivit inköpslista!