• Anonym (Ensam vårdnad)

16 dygn på ett år

Anser ni att man är en engagerad kärleksfull pappa när man det senaste året har sina barn sammanlagt 16 dygn, skjuter upp umgänget med en månad eller mer titt som tätt och sen spyr galla över mig när barnen känner sig svikna och inte vill åka till honom!!?

Barnen är 10 och 7,5 år gamla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-01 19:00
    Hur ska jag ställa mig till umgänget när barnen inte känner att det ger någonting för det lovas så mycket som sen inte hålls och de kan aldrig lita på att umgänget kommer att ske nästa gång när han säger?
    Kan jag som är ensam vårdnadshavare förvägra honom umgänge när barnen säger att dom inte vill?
    Jag har väldigt svårt att tro att han skulle dra det vidare, tror helt ärligt inte att han vet hur han skulle gå till väga.
    Det här är en pappa som hotat med Familjerätten förut, han tror att dom kan bestämma saker där nämligen. :-P Dock så har det bara kommit hot under dessa 7 år så har svårt att tro att han skulle göra något nu efter så lång tid.
    Umgänge är ju till för barnen och om dom inte vill så kommer han väl ingenu vart med att gå till Fr heller för det enda dom kan göra är väl att hänvisa till Tingsrätten och det är jag till 99,9% säker på att han inte kommer att göra.

• Svar på tråden 16 dygn på ett år
  • Kjell2

Gå till familjerätten. Försök ordna ett fastställt umgängesschema. Då vet alla vad som gäller. Obstruerar han skicka en stämning till TR, då får han nog lite fart.

• Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (P) skrev 2015-01-05 10:47:03 följande:

Att du erbjuder umgänge när han inte kan, och nekar när han kan, riskerar att ses som umgängessabotage.

Nej.

För det första så har vi inbokade tillfällen så när han tackar nej så har erbjudandet stått fast från min sida men han väljer då att hoppa över det tillfället och skjuta det framåt till nästa.

Jag har aldrig någonsin erbjudit en umgängestid då jag medvetet saboterat någonting eftersom vi har fasta helger och dessa helger var han med på från början.

Jag och barnen är alltid inställda på att umgänget ska ske när vi har sagt men eftersom han nu hoppat över så många tillfällen så känner barnen att då kan dom lika väl tacka ja till andra saker då det vid 2 av 3 tillfällen inte blivit något umgänge pga honom.

I somras så var det jag som propsade på mer umgänge vilket resulterade tre ynka dygn under hans semester så jag har ändå försökt men han ser bara de tillfällena då barnen sagt att dom inte vill. Han ser inte sina egna fel med att ständigt hoppa över och inte föreslå något sommarumgänge överhuvudtaget, något som det tidigare funnits.
  • Kjell2
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2015-01-05 11:09:02 följande:
    För det första så har vi inbokade tillfällen så när han tackar nej så har erbjudandet stått fast från min sida men han väljer då att hoppa över det tillfället och skjuta det framåt till nästa.

Jag har aldrig någonsin erbjudit en umgängestid då jag medvetet saboterat någonting eftersom vi har fasta helger och dessa helger var han med på från början.

Jag och barnen är alltid inställda på att umgänget ska ske när vi har sagt men eftersom han nu hoppat över så många tillfällen så känner barnen att då kan dom lika väl tacka ja till andra saker då det vid 2 av 3 tillfällen inte blivit något umgänge pga honom.

I somras så var det jag som propsade på mer umgänge vilket resulterade tre ynka dygn under hans semester så jag har ändå försökt men han ser bara de tillfällena då barnen sagt att dom inte vill. Han ser inte sina egna fel med att ständigt hoppa över och inte föreslå något sommarumgänge överhuvudtaget, något som det tidigare funnits.
    Enklast är nog att ta skiten. Håll fast vid ert schema och ha en reservplan om han  bangar. Inte mycket annat du kan göra.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (yber) skrev 2015-01-04 23:06:54 följande:

Tror du att barnen far illa av påtvingat umgänge? Och på vilket sätt i så fall?

Jag kan ju säga som så att om dom åker iväg påtvingat och det skulle hända något så skulle jag aldrig förlåta mig själv just för att jag vet hur hans sjuka hjärna fungerar.

Det har dessutom framkommit att han misshandlade sitt ex liksom mig så då blir jag som mamma till två döttrar ännu mer orolig.

Barnen pratar aldrig någonsin om honom eller antyder att dom vill träffa honom. Dom har dessutom många gånger förr när dom var där fått höra bråk mellan honom och exet och sett att han dragit med henne in i sovrummet och stängt dörren där jag enligt uppgift från exet fått veta att han tryckte ner henne i sängen med kudde för munnen osv.

Det känns som sagt inte bra att tvinga iväg när dom säger att dom inte vill. Jag skulle aldrig någonsin neka barnen att åka om det är det dom vill vilket dom utan tvekan velat fram till sen förra våren.
  • Anonym (yber)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2015-01-05 11:22:39 följande:

Jag kan ju säga som så att om dom åker iväg påtvingat och det skulle hända något så skulle jag aldrig förlåta mig själv just för att jag vet hur hans sjuka hjärna fungerar.

Det har dessutom framkommit att han misshandlade sitt ex liksom mig så då blir jag som mamma till två döttrar ännu mer orolig.

Barnen pratar aldrig någonsin om honom eller antyder att dom vill träffa honom. Dom har dessutom många gånger förr när dom var där fått höra bråk mellan honom och exet och sett att han dragit med henne in i sovrummet och stängt dörren där jag enligt uppgift från exet fått veta att han tryckte ner henne i sängen med kudde för munnen osv.

Det känns som sagt inte bra att tvinga iväg när dom säger att dom inte vill. Jag skulle aldrig någonsin neka barnen att åka om det är det dom vill vilket dom utan tvekan velat fram till sen förra våren.

Men hur kan du skicka iväg dem på umgänge över huvud taget? Antingen är umgänget farligt eller så är det inte det.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (yber) skrev 2015-01-05 17:29:28 följande:

Men hur kan du skicka iväg dem på umgänge över huvud taget? Antingen är umgänget farligt eller så är det inte det.

Jag önskar att det var så lätt.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Kjell2 skrev 2015-01-05 10:56:17 följande:

Gå till familjerätten. Försök ordna ett fastställt umgängesschema. Då vet alla vad som gäller. Obstruerar han skicka en stämning till TR, då får han nog lite fart.

En stämning på vad egentligen för man kan väl aldrig tvinga fram ett umgänge?
  • Anonym (yber)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2015-01-05 18:40:41 följande:

Jag önskar att det var så lätt.

Skärpning! Det du håller på med kallas för umgängessabotage eftersom du undanhåller barnen umgänget utan sakliga grunder. Du klarar förmodligen inte ens av att motivera ditt beteende för dig själv.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (yber) skrev 2015-01-05 23:16:52 följande:

Skärpning! Det du håller på med kallas för umgängessabotage eftersom du undanhåller barnen umgänget utan sakliga grunder. Du klarar förmodligen inte ens av att motivera ditt beteende för dig själv.

Lite komiskt för jag tycker inte att jag gör något fel.

I mina ögon så är det pappan som saboterar som inte bryr sig om hur barnen reagerar på han beteende. Jag vill inte att mina barn ska ta ännu mer skada än dom redan har.

Hade ni vetat hela bakgrunden så tror jag att många hade sett på det med nya ögon men men...
  • Anonym (yber)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2015-01-05 23:57:54 följande:

Lite komiskt för jag tycker inte att jag gör något fel.

I mina ögon så är det pappan som saboterar som inte bryr sig om hur barnen reagerar på han beteende. Jag vill inte att mina barn ska ta ännu mer skada än dom redan har.

Hade ni vetat hela bakgrunden så tror jag att många hade sett på det med nya ögon men men...

Det är inte det som är grejen. Du kan inte skylla ditt undanhållande av barnen på pappans lathet att dyka upp. För det är ju inte därför du undanhåller barnen (?) egentligen.

Du måste bestämma dig för om du anser att pappan är skadlig för barnen eller inte. Och i vilken utsträckning i så fall. Och därefter besluta dig för hur mycket umgänge (om något alls) och under vilka omständigheter (endast dagumgänge, bevakat umgänge etc) du över huvud taget anser att barnen klarar av att ha umgänge med pappan utan att fara illa. Sedan får du, som barnens vårdnadshavare, se till att det också blir så som du beslutat.

Du har inte rätt att straffa pappan för att han skiter i vissa umgängestillfällen. Du bör inte heller utgå ifrån vad barnen vill (angående umgänget) utan vad de behöver. Det är DU som är ansvarig för barnen och deras välfärd. Det är DITT ansvar att se till att gynna deras relation med pappan UTAN att de samtidigt far illa av det. Du är ensam vårdnadshavare vilket är en RIKTIGT TUNG BÖRDA att bära eftersom du inte har någon annan än dig att skylla på om det blir fel (till skillnad från dem som är två och kan skylla på varann..).
  • Anonym
    Anonym (yber) skrev 2015-01-06 01:02:21 följande:
    Det är inte det som är grejen. Du kan inte skylla ditt undanhållande av barnen på pappans lathet att dyka upp. För det är ju inte därför du undanhåller barnen (?) egentligen.

Du måste bestämma dig för om du anser att pappan är skadlig för barnen eller inte. Och i vilken utsträckning i så fall. Och därefter besluta dig för hur mycket umgänge (om något alls) och under vilka omständigheter (endast dagumgänge, bevakat umgänge etc) du över huvud taget anser att barnen klarar av att ha umgänge med pappan utan att fara illa. Sedan får du, som barnens vårdnadshavare, se till att det också blir så som du beslutat.

Du har inte rätt att straffa pappan för att han skiter i vissa umgängestillfällen. Du bör inte heller utgå ifrån vad barnen vill (angående umgänget) utan vad de behöver. Det är DU som är ansvarig för barnen och deras välfärd. Det är DITT ansvar att se till att gynna deras relation med pappan UTAN att de samtidigt far illa av det. Du är ensam vårdnadshavare vilket är en RIKTIGT TUNG BÖRDA att bära eftersom du inte har någon annan än dig att skylla på om det blir fel (till skillnad från dem som är två och kan skylla på varann..).
    Hur många svek tycker DU barn skall behöva stå ut med innan de har rätt att säga stopp? Hur tror DU en 10-åring påverkas av att gång på gång säga NEJNEJNEJ till att umgås med någon som behandlar henne illa och ingen lyssnar? Ska man aldrig väga in barns känslor och uppfattningar? Är barn SkYLDIGA att umgås med människor de inte trivs med? Vilka SkYLDIGHETER har pappan? Inga? Ska TS dumpa ungarna utanför hans dörr när han inte vill träffa dem?
  • Brumma
    Anonym skrev 2015-01-06 10:17:47 följande:

Hur många svek tycker DU barn skall behöva stå ut med innan de har rätt att säga stopp? Hur tror DU en 10-åring påverkas av att gång på gång säga NEJNEJNEJ till att umgås med någon som behandlar henne illa och ingen lyssnar? Ska man aldrig väga in barns känslor och uppfattningar? Är barn SkYLDIGA att umgås med människor de inte trivs med? Vilka SkYLDIGHETER har pappan? Inga? Ska TS dumpa ungarna utanför hans dörr när han inte vill träffa dem?

Du läste inte inlägget du svarade riktigt eller?

För du bör nog andas, o läsa igen.. Det yber SKRIVER och inte det du tror skrivs.
  • Anonym
    Brumma skrev 2015-01-06 10:35:01 följande:
    Du läste inte inlägget du svarade riktigt eller?

För du bör nog andas, o läsa igen.. Det yber SKRIVER och inte det du tror skrivs.
    Eh jo, men Yber har uppenbarligen inte läst TS inlägg eftersom hon då skulle sett att TS 1. Inte straffar pappan eller har några som helst planer att göra det 2. Inte undanhåller barnen utan tvärtom försökt propsa på mer umgänge. Dessutom verkar Yber anse att barn saknar känslor och inte bör tas på allvar.
  • Brumma
    Anonym skrev 2015-01-06 11:43:29 följande:

Eh jo, men Yber har uppenbarligen inte läst TS inlägg eftersom hon då skulle sett att TS 1. Inte straffar pappan eller har några som helst planer att göra det 2. Inte undanhåller barnen utan tvärtom försökt propsa på mer umgänge. Dessutom verkar Yber anse att barn saknar känslor och inte bör tas på allvar.

Intressant. Själv uppfattar jag yber läst precis vad TS skriver. .. Och enbart uppmanar TS att ta ett beslut baserat på vad som är bäst för barnen...

TS startar med att undra om hon kan dra in umgänget eftersom pappan ställer in ibland. Det är inte en anledning.

Sedan övergår hon till att skriva att pappan misshandlar både henne och en tjej till. Och hon är orolig för dina barn.

Det är två HELT olika frågeställningen och TS behöver fundera ur VARFÖR hon vill stoppa umgänget nu - gör att pappan strular eller för att han utgör en fara för barnen. Eller om hon vill det för ngn annan anledning.

När hon kommit fram till anledningen så måste hon agera därefter.

Och nej. Att barnen enbart säger att det är tråkigt räcker inte. Barn har känslor och de ska tas på allvar - MEN de har inget utvecklat konsekvenstänkande. Många barn har även svårt att se bortom det som är "just nu". Min bonus tex har ibland sagt hon inte vill åka till oss. Sedan vill hon inte åka till sin mamma. Hon vill helt enkelt inye ändra det son är just då. Hon säger även olika saker till oss som till son mamma. Lite vad hon tror att man vill höra kanske - son de flesta barn.. de vill vara till lags.

Sedan finns aspekten med olika regler. Min bonus tycker vi är tråkiga o jobbiga - för vi ställer krav och har regler. Hos mamma får hon spela dator dygnet runt om hon vill och behöver inte hjälpa till.

Så barn skall lyssnas på MEN att låta dem bestämma helt själva är inte ok. Det är vårdnadshavarna jobb och som ensam vårdnadshavare har man fullt ansvar. Och det är - precis som yber skriver - tufft. Å ena sidan står det i lagen att barnen skall få ha umgänge till båda föräldrarna och att man inte får förhindra det. Å andra sidan måste man sätta ditt barns bästa först om man tror att barnet far illa.

Så TS måste fundera ut lite saker - som yber skriver - och sedan handla därefter.
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Tack för alla svar.

• Kjell2
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2015-01-05 18:43:23 följande:
    En stämning på vad egentligen för man kan väl aldrig tvinga fram ett umgänge?
    Stäm på ett väldigt begränsat umgänge, alternativt inget.

Kommer med viss kraft tvinga honom till familjerätten och kanske börja rota i situationen.
Svar på tråden 16 dygn på ett år