• Penida

Väntar tredje barnet helt oplanerat och är i chock, hur var det man gjorde?

Något överdriven rubrik kanske men det är inte långt ifrån. Mina tankar och känslor går på högvarv och jag vet snart inte var jag ska ta vägen.
    Vi fick ganska nyligen veta att vi väntar barn, vi har två barn som idag är 6 och 7 år. Detta är en helt oplanerad graviditet, vi har använt skydd. Vi var nöjda med två barn och jag har aldrig tidigare velat ha långt i ålder mellan barnen. Nu är det som det är och vi vill behålla barnet, tanken är dock svårt att vänja sig vid även om det känns som det rätta, det är så nytt.

Jag vill höra från andra med tre barn, gärna där något är sladdis. Hur fungerar det? Stor skillnad?
    Hur kändes det för er med lite större åldersskillnad att "börja om" när de andra var mer självgående?
    Någon som varit oplanerat gravid och pendlat i känslor får gärna också skriva.

Tacksam för att ni delar era erfarenheter.

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Väntar tredje barnet helt oplanerat och är i chock, hur var det man gjorde?
  • enannanmaria

Grattis!

Var med om samma sak i september. Vi har barn födda -05 och -07. Är nu i v. 20. Det känns som att börja om i och med att vi inte har kvar några bebisprylar/kläder, men det ordnar sig genom att vi får låna det mest nödvändiga.

Våra barn blev jätteglada när vi berättade. Det är lite skillnad mot när jag fick bebis förra gången då storebror nästan var för liten för att förstå. Nu har de redan pratat om att de vill hjälpa till och gå ut med vagnen osv.

Funderar också över hur förlossningen ska bli. Har haft väldigt enkla och snabba förlossningar tidigare. Hittills har dock den här graviditeten varit så annorlunda. Mådde ganska illa mellan v. 3-15 vilket jag inte har gjort förut.

Gjorde KUB och fick risk 1:9000 för Downs och 1:20000 för de andra två trisomierna. Hade vi fått dåliga siffror så hade vi valt att först gå vidare med NIPT-test (fostertest.se) och om även det hade visat dåliga siffror hade vi gjort FVP.

Nu har även RUL visat på en frisk bebis.

• Letitia

Ingen personlig erfarenhet, nej. Det enda jag tänker är att ni kanske borde skaffa en fyra också? För annars kommer den yngsta att bli väldigt mycket som ett endabarn. Detta är i alla fall min erfarenhet av kamrater som hade så stor åldersskillnad till sina syskon. De stora blev som extramammor/pappor till sitt småsyskon, och det är ju bra - men den riktiga syskonrelationen gick sladdbarnet miste om. Med så stor åldersskillnad lever ju inte barnen i samma värld i skolan eller ute på gårdarna eller med kamraterna. Det är helt olika gäng, de kommer inte att gå i samma skola samtidigt eller på fritidsgården under samma period o.s.v..

• Letitia
    chrissepisse skrev 2015-01-01 17:49:15 följande:
    Mina barn är födda 2001, 2007 och 2013. Det jag främst kan uppleva är jobbigt med åldersskillnaden är att det är svårt att hitta aktiviteter som alla uppskattar. Jag ibland få dåligt samvete när jag inte orkar ta med den stökiga minstebrorsan till något mer spännande ställer än lekplatsen då jag vet att sjuåringen gärna hade hittat på något roligare. De är inte heller särskilt synkade vad gäller dygnsrytm och ibland känns det som om de kör treskift för att säkerställa att vi föräldrar inte får fem minuter för oss själva.

En av de stora fördelarna är att varje barn har fått ta ganska stor plats som bebis och jag upplever inte att det finns någon direkt konkurrens mellan syskonen. Med barn i skolålder får man naturligt ganska mycket ensamtid med bebisen. Minstebror beundrar sina storebröder ofantligt mycket och det är praktiskt att storebröderna kan leka med lillebror utan att jag behöver vara i samma rum. Jag behöver inte vara rädd för tjuvnyp från de äldre syskonen utan de är väldigt omtänksamma mot minstingen.

Om man har haft en stökig natt med bebisen kan man vidare förklara för en sjuåring att man behöver vila en stund med bebisen på dagen, det är också skönt.

Jag kan ju inte jämföra med hur det är ha barn tätt, men för mig personligen känns det som att det har passat bättre att ha barnen utspridda. Jag har svårt att se mig själv med två småttingar samtidigt.

Sist men inte minst - grattis till bebisen!
    Det var ovanligt. Får jag fråga: planerade ni att ha så stora avstånd mellan barnen, eller hade ni svårt att få barn? Eller de kanske inte har samma pappa? Frivilligt att svara såklart!
  • fluu

Kan inte tala om mina erfarenheter eftersom vi bara har en unge än även om vi planerar långt hopp mellan barnen. Men stort grattis iaf!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien
    Letitia skrev 2015-01-03 16:39:17 följande:

Ingen personlig erfarenhet, nej. Det enda jag tänker är att ni kanske borde skaffa en fyra också? För annars kommer den yngsta att bli väldigt mycket som ett endabarn. Detta är i alla fall min erfarenhet av kamrater som hade så stor åldersskillnad till sina syskon. De stora blev som extramammor/pappor till sitt småsyskon, och det är ju bra - men den riktiga syskonrelationen gick sladdbarnet miste om. Med så stor åldersskillnad lever ju inte barnen i samma värld i skolan eller ute på gårdarna eller med kamraterna. Det är helt olika gäng, de kommer inte att gå i samma skola samtidigt eller på fritidsgården under samma period o.s.v..

Men måste det vara en nackdel, menar du? Med ett syskon delar man kanske andra saker än just att ingå i samma gäng på skolgården där man ju ändå redan har sina klasskompisar?
    En av mina bästa vänner hade väldigt svårt att bli gravid med sitt andra barn av någon anledning, så det blev 7 år mellan barnen. Men de har alltid haft en väldigt fin och kärleksfull relation. Det beror nog väldigt mycket på individerna, skulle jag tro?
  • Letitia
    Natulcien skrev 2015-01-03 18:32:09 följande:
    Men måste det vara en nackdel, menar du? Med ett syskon delar man kanske andra saker än just att ingå i samma gäng på skolgården där man ju ändå redan har sina klasskompisar?
    En av mina bästa vänner hade väldigt svårt att bli gravid med sitt andra barn av någon anledning, så det blev 7 år mellan barnen. Men de har alltid haft en väldigt fin och kärleksfull relation. Det beror nog väldigt mycket på individerna, skulle jag tro?
    Klart att de kan ha en fin och kärleksfull relation för det. Men jag menar att VISSA av de fördelar som syskon med den vanliga åldersskillnaden (runt två år) har av varandra, missar ju de med en större åldersskillnad. Det är en stor trygghet med ett syskon på samma skolgård, om det skulle uppstå hotfulla situationer, och likaså är det en maktfaktor att vara två i sandlådan, på fritidsgården eller i gänget i bostadsområdet. Därmed inte sagt att alla sladdbarn/endabarn mår dåligt för det. Vissa behöver inte det stödet. De är sig själva nog, och blir alltid omtyckta och/eller får respekt vart de än kommer.
  • Flickan och kråkan
    Letitia skrev 2015-01-03 16:39:17 följande:

Nej, jag håller inte med alls. Det är 7 år mellan mig och min syster och känner inte alls igen det du skriver. Har två töta och en med ett par år emellan själv nu och nej....det du pratar om är inget som jag ser som något problem alls. Det är annorlunda att ha ett syskon nära i ålder men inte bättre eller sämre. Det finns flr- och nackdelar med tätt och det finns för- och nackdelar med fler år mellan. Hur syskonrelationen blir beror på alla individer inblandade.....föräkdrarna inte minst. Varför ha "två gäng"? Min 1,5-åring behöver ingen mer jämnårig för att vara med. Han är mitt i och med, men däremot är hans relation till sina bröder inte likadan som den dem emellan. Vad menar du med " riktig syskonrelation"?!
  • chrissepisse
    Letitia skrev 2015-01-03 16:51:44 följande:
    Det var ovanligt. Får jag fråga: planerade ni att ha så stora avstånd mellan barnen, eller hade ni svårt att få barn? Eller de kanske inte har samma pappa? Frivilligt att svara såklart! smile1.gif

Jag svarar gärna. Ja, de har alla samma pappa. Jag anser inte att vi har haft svårt att få barn, även om det tog ett antal försök med både tvåan och trean. Första barnet fick vi ganska tidigt medan vi båda läste på universitetet. Innan det var aktuellt att skaffa ett andra barn ville vi avsluta våra respetkive utbildningar och etablera oss på arbetsmarknaden. Det tog ett tag och vips hade det gått en massa år. Jag hade ett ganska krävande jobb och ett tredje barn blev inte aktuellt förrän jag bytte jobb. Sen ville jag jobba in mig på nya jobbet och min man var först inte helt med på tanken med ytterligare ett barn. Och vips hade det åter gått en massa år. Så det har nog mest bara blivit så.
  • Natulcien
    Letitia skrev 2015-01-03 18:51:24 följande:
    Klart att de kan ha en fin och kärleksfull relation för det. Men jag menar att VISSA av de fördelar som syskon med den vanliga åldersskillnaden (runt två år) har av varandra, missar ju de med en större åldersskillnad. Det är en stor trygghet med ett syskon på samma skolgård, om det skulle uppstå hotfulla situationer, och likaså är det en maktfaktor att vara två i sandlådan, på fritidsgården eller i gänget i bostadsområdet. Därmed inte sagt att alla sladdbarn/endabarn mår dåligt för det. Vissa behöver inte det stödet. De är sig själva nog, och blir alltid omtyckta och/eller får respekt vart de än kommer.
    Du kanske har erfarenhet av hårda och hotfulla uppväxtmiljöer då (?), för hot på skolgården och behov av makt i sandlådan är då inget som jag känner igen, eller minns att jag upplevde när jag var barn.
    Jag hade aldrig något behov av ett syskon på skolgården (jag har en 5 år yngre syster) eller i sandlådan, i alla fall. Inte min syster heller, det är jag säker på. Som sagt, det beror ju på individerna och uppväxtmiljön, inte åldern.
  • maribel

Vi fick vår lilla trea i maj 2014! Våra andra barn är 6 och 8 år gamla så det blev en sladdis. Vi ville verkligen ha en trea men det tog längre tid än vi trodde och vi ville inte ha fler barn först men sen då dem andra var större och ganska självgående ändrade vi oss. Jag kan nu med vår lilla 7 mån bebis bara säga Att Det Är Det Bästa Vi gjort för hela familjen. Att börja om har vi fått många kommentarer om och jag är "gammal" 39 år men oj vad mysigt och roligt det blivit just att börja om igen. Syskonen är så stora så dem njuter av sin lillebror och han av dem för dem är inte svartsjuka utan tycker bara att det är kul. Stor skillnad mot tidigare ggr när man hade så lite tid, nu hinner man njuta en del.

Visst är det jobbigt med vaknätter, smakportioner och blöjbyten men roligt att få uppleva det en sista gång till!

• PrinsessanNova13

Vi fick en sladdis helt oplanerat och nästintill chockartat!

Jag fick totalpanik! Först blev vi båda full i skratt att vi "råkat" bli gravida,bestämde oss snabbt för att det var helt okej och så....sen efter ett par veckor fick jag total panik :-O
    Ångest,rädd och orolig....vet inte om det var hormonerna och hoppet mellan barnen :P
    Äldsta var då 14 och minsta 13....så ett rejält hopp....
    Men det har varit sååå underbart allting :D Jättemysigt med en sladdis MEN ganska ensamt för barnet :/ Inte till en början men nu är h*n 1,5 år och vill bara vara med storasyskonen och är verkligen "ensambarn"....gråter när h*n inte får vara med osv.....
    H*n älskar att träffa barn i samma ålder och mindre så vi har helt enkelt bestämt oss för att skaffa ytterligare ett barn :)
    De stora barnen är nu 15 & 16 och som sagt,h*n blir väldigt ensam och precis som ett ensambarn.....det är inte bara därför,vi vill självfallet ha ett barn till för att vi tyckte det var så mysigt att få denna sladdis....MEN mycket beror också på att det är ett så stort hopp mellan stora barnen och sladdisen,om bara några år flyttar ju dom hemifrån och då blir h*n själv här hemma med oss vilket jag vet att min sladdbror tyckte var jättetråkigt :/

• Tilda78

Vi hade en blivande 6-åring och en på 4 1/2 när vår tredje kom. Det var dock ingen chock utan rätt planerat. Men tänkte bara skriva att eftersom de två redan var rätt "stora" var det mycket lättare med en liten nyfödd än vad det var när den äldste blev storebror då han var 20 mån. Tycker inte att det var att "börja" om, snarare var och är allt så mycket lättare då man redan är förälder :) Har kunnat njuta mycket mer denna gången av att vara hemma! Och nu väntar vi ett fjärde barn, får se hur det blir :) Lycka till!

Svar på tråden Väntar tredje barnet helt oplanerat och är i chock, hur var det man gjorde?