• scrapparlotta

Tips på hälsosamma matlådor?

År 2015 ska jag försöka göra till ett mer hälsosamt år....som jag gör varje år...Svårast är maten tycker jag, jag är kräsen när det gäller grönsaker och vet inte hur jag lagar maten mer hälsosamt.

Och allra svårast är maten att ta med till jobbet, min matlåda. Det blir nästan alltid pasta, dels för jag älskar pasta och sen för att det är den enda maten som blir god att värma i micron.

Så nu vill jag ha tips och recept kanske på vad jag kan hitta på att ta mig och käka på jobbet...

• Svar på tråden Tips på hälsosamma matlådor?
  • Tow2Mater
    scrapparlotta skrev 2015-01-02 21:51:24 följande:
    Jag har bara hemska tankar om spenaten man fick i skolan...den var ju vidrig. Men jag tror nog att jag skulle kunna äta spenat....men vet inte vilken sort jag ska köpa och vad jag ska göra med den? Tips??
    Babyspenat brukar jag lägga på pizza, tacos, och allt mojligt.
  • K grrl

Sallader kan du göra med någon sorts gryn/frö. Till exempel quinoa, matvete, helt bovete, svart matkorn eller matkorn. Gott att blanda med någon bladgrönsak (ruccola, babyspenat, machesallad), skivad rödlök, valfria bönor och cocktailtomater. Gott att äta kallt med exempelvis grillad kycklingfilé, rostbiff, tjälknöl eller varmrökt lax (eller uppvärmd skivad fläskfilé eller oxfilé). Man behöver ingen röra till det, men jag tycker att det är gott med hemmagjord hummus, tzatziki (gjord på mager yoghurt) eller bara fetaost till. Jag brukar ta med mig en påse med morotsstavar till... eller göra en liten vitkålssallad som jag tar med mig i en liten burk vid sidan av. 

Kall potatis gör man med fördel en potatissallad av, istället för att värma upp. Äts på samma sätt som ovanstående.

Soppa är trevligt att värma upp och det är inte speciellt näringstät mat om den inte görs väldigt fet. Ett otroligt trevligt sätt att lära sig att äta grönsaker, imho. Broccolisoppa, jordärtskockssoppa, hemmagjord köttsoppa, gulaschsoppa, linssoppa eller fisksoppa. Om det är en grönsakssoppa, se till att få i dig kokt ägg eller liknande för lite proteiner.

Ris är också helt ok att värma upp. Till det gör jag exempelvis wok, asiatisk gryta eller ragu på nötkött eller älg. Eller renskavsgryta.

Annat jag kan ha med mig till jobbet är wraps med färdig fyllning: jag har tärnade grönsaker i en burk och t ex pulled beef/pork eller skivad kycklingfilé i en annan. 

• Christabel81

En rätt som inte behöver värmas är keso med valfria grönsaker. Protein och massor av vitaminer. Nyttigt. 

• Alexandra1990

Bulgur med korv

koka bulgur efter anvisningar tillsammans med en tärning grönsaksbuljong, ställ sedan bulgurn åt sidan med en klick smör i.

Skiva och stek valfri korv (jag brukar ta någon kryddig) tillsammans med en hel hackad lök samt valfria grönsaker (jag kör i allt tex broccoli, paprika, plommontomater, hackad torkad aprikos, mini majs, svamp, haricot verts etc etc precis allt funkar)

Blanda sedan allt med bulgurn och tillsätt svartpeppar, salt (gärna havssalt) och en skvätt olivolja.

Mozarella och soltorkade tomater är gott som tillbehör!

Paj utan deg

Förbered precis som en vanlig paj men hoppa över degen.

Lägg vad du vill ha i botten av en smörjd pajform. Tex skinka, bacon, grönsaker, ost etc etc.

Gör sedan en äggstanning och häll över och toppa med riven ost!

• Alexandra1990
    Alexandra1990 skrev 2015-01-06 18:10:03 följande:

Bulgur med korv

koka bulgur efter anvisningar tillsammans med en tärning grönsaksbuljong, ställ sedan bulgurn åt sidan med en klick smör i.

Skiva och stek valfri korv (jag brukar ta någon kryddig) tillsammans med en hel hackad lök samt valfria grönsaker (jag kör i allt tex broccoli, paprika, plommontomater, hackad torkad aprikos, mini majs, svamp, haricot verts etc etc precis allt funkar)

Blanda sedan allt med bulgurn och tillsätt svartpeppar, salt (gärna havssalt) och en skvätt olivolja.

Paj utan deg

Lägg vad du vill ha i botten av en smörjd pajform. Tex skinka, bacon, grönsaker, ost etc etc.

Ber om ursäkt om det blev lite svårläst
  • Aniiee
    Alexandra1990 skrev 2015-01-06 18:10:03 följande:

Bulgur med korv

Paj utan deg

Vet du vad det blir om man gör en paj utan pajskal / smulor? 

Ugnsomelett.....
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Alexandra1990
    Aniiee skrev 2015-01-06 20:19:33 följande:

Vet du vad det blir om man gör en paj utan pajskal / smulor? 

Ugnsomelett.....

Visste faktiskt inte att det hette så och omelett i ugn gör vi på annat sätt, men tack för infon :)
  • Aniiee
    Alexandra1990 skrev 2015-01-06 20:30:25 följande:
    Visste faktiskt inte att det hette så och omelett i ugn gör vi på annat sätt, men tack för infon :)
    Jag är ett stort fan av att kalla saker det de faktiskt är/heter Solig

Lika lite som jag kallar ägg + grädde stekt i smör för pannkakor, även om LCHFare vill det. 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2015-01-06 20:37:17 följande:
    Jag är ett stort fan av att kalla saker det de faktiskt är/heter Solig

Lika lite som jag kallar ägg + grädde stekt i smör för pannkakor, även om LCHFare vill det. 
    Smält ost i micron med lite grönsaker i kallar de tydligen "ostpizza", ha ha!
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2015-01-06 20:38:35 följande:
    Smält ost i micron med lite grönsaker i kallar de tydligen "ostpizza", ha ha!
    Den har jag faktiskt aldrig hört förut. 

Sen måste jag säga att LCHFare inte är de enda syndarna, även om de verkar vara de värsta.
  • Aje96

Skiva paprika, råa rödbetor, gurka morötter och allternativt tomat, + ketchupsås = majonäs, grädde, ketchup vitpepper, paprikapulver och allternativt salt. KLart :) 
    + finrivna morötter och ca 1 l juice 

är ett vitaminfreak... 

• Aje96
    Aje96 skrev 2015-01-06 22:34:54 följande:

Skiva paprika, råa rödbetor, gurka morötter och allternativt tomat, + ketchupsås = majonäs, grädde, ketchup vitpepper, paprikapulver och allternativt salt. KLart :) 
    + finrivna morötter och ca 1 l juice 

är ett vitaminfreak... 

+ rå broccoli... 
Svar på tråden Tips på hälsosamma matlådor?