• Myhanna

Resa till Kap Verde

Hej!

Vi tittar på resor till Kap Verde! Vi tycker allt verkar toppen även om vi läst mycket negativt från sådana personer som har varit där! Det enda som gör att vi tvivlar är att set ska vara rätt blåsigt = höga vågor!

Är det någon som har erfarenhet från Kap Verde?

• Svar på tråden Resa till Kap Verde
  • Ful Anka
    Myhanna skrev 2015-01-04 21:38:01 följande:
    Jo, frågan är ju om man ska åka ändå och ha i bakhuvudet att det blåser och är vågor! Jag är själv jätte rädd för vågor så jag skulle inte bada!

Visst pool finns så där kan man ju bada då!
    Väldigt höga vågor och strömt, så det är inget för dig. Poolområdet är som sagt OK om man har barn och gillar gallskrik och stoj.
    This is my life and I don't care
  • Myhanna

Hej igen

Ja då är frågan, ska man boka Kap Verde till vintern 2016 ???? svårt! Bara jag slipper frysa är jag glad ???? vore ju kul om barnen (även vi) kan bada i poolen åtminstone om den inte är för kall ????

Jag vill höra från fler som varit där, hallå åsikter!

• Anonym (katt)

Hej. Dessvärre känner jag många som varit i (på?) Kap Verde och samtliga har faktiskt varit missnöjda och har inte kunnat rekomendera det, tyvärr.

• Anonym (Hej)

Har vart på Kap verde 2 ggr. Båda gånger ön Sal.

Första gången kommer jag inte ihåg när det var men senaste gången var nån gång på vintern iaf. Båda gångerna stannade vi på hotellets område o gick aldrig ut. Vi gick en liten promenad jag o mamma första gången vi var på kap verde för att få se lite.

Men det var så många killar som hängde i varje hörn o kollade (snuskig blick) in mig hela tiden (är tjej) o försökte prata med mig. Det var lite läskigt så ville gå hem igen då det bara var jag o mamma.

Och vågorna senaste gången jag var där var både bra o dåligt. Vissa dagar va perfekta. Vissa dagar va lite vågor vilket är jättekul o åka med i hehe :) en dag eller två va de lite mer vågor o då va de liksom vakter som hade koll. O man fick inte gå långt ut. Och vara försiktig. Så jag stod liksom på strandkanten men de e väldigt starka där ändå o en våg va så stark att jag tappa balansen o försvann i vågen o kändes som jag rullade i evigheter under vatten o trodde 1 sekund att ja aldrig skulle komma upp men d gjorde jag, hade sand överallt i bikinin o visade hela brösten nästan haha.. Sitter ner o fixar allt men så kommer en våg till o får mig i obalans, alltså de var lugna o små men så starka bara! Så i panik gick jag upp innan en till våg börja komma. Haha Ugh de va lite läskigt. Jag väger typ 54. De va andra som stod i vattnet också när de hände men de blev inte tagna av vågorna så som mig hehe :)

Nån kväll var de sjuuuukt stora vågor, såå häftigt o se. Som monster!! Har massa bilder på de grymt häftigt :) men de va ju en kväll de då blåser de ju mer antar jag. Men bortsett från den lilla händelsen så va d perfekt!

• Anonym (Hej)

Och det var otroligt varmt så de va skönt att de blåste och poolen var nice den med :) skönt o svalka sig

• NenaShebelle

Från någon som har varit i Kap Verde 3 ggr..

Det man först och främst ska ha med sig innan man åker till Kap verde är att det Inte finns så mycket att se och heller inte så mycket att göra. Kap verde blev självständigt för drygt 40 år sedan och är under utveckling. Är du ute efter sol, bad, lugna dagar på stranden och gillar fisk och skaldjur så är det ett resmål för dig.

Givetvis blåser det och är en hel del vågor, det är små öar ute i havet. Någon nämnde att vattnet var kallt när de var där på vintern 2014. Då hade de en av de kallaste vintrarna där borta, så det är inte så konstigt Senast jag var där var nu i oktober 2014. Var då på Boa Vista. Det var drygt 27 grader på kvällarna och det behövdes sällan en tunn kofta.

Är man i kap verde en längre tid så kan man ta inrikesflyget till någon/några av de andra öarna. Sal och Boa Vista är två torra öar med väldigt vackra stränder. De andra öarna är av lite annan karaktär. Just Sal och Boa Vista har jag aldrig känt mig rädd när jag gått där på gatorna. Personrån osv sker inte som i tex Praia (huvudstaden). Kan tillägga att jag gått där själv.

Ett tips är att åka till kap verde i Februari, då är det karneval )

• Myhanna
    NenaShebelle skrev 2015-02-11 01:54:47 följande:
    Från någon som har varit i Kap Verde 3 ggr.. Det man först och främst ska ha med sig innan man åker till Kap verde är att det Inte finns så mycket att se och heller inte så mycket att göra. Kap verde blev självständigt för drygt 40 år sedan och är under utveckling. Är du ute efter sol, bad, lugna dagar på stranden och gillar fisk och skaldjur så är det ett resmål för dig. Givetvis blåser det och är en hel del vågor, det är små öar ute i havet. Någon nämnde att vattnet var kallt när de var där på vintern 2014. Då hade de en av de kallaste vintrarna där borta, så det är inte så konstigt Senast jag var där var nu i oktober 2014. Var då på Boa Vista. Det var drygt 27 grader på kvällarna och det behövdes sällan en tunn kofta. Är man i kap verde en längre tid så kan man ta inrikesflyget till någon/några av de andra öarna. Sal och Boa Vista är två torra öar med väldigt vackra stränder. De andra öarna är av lite annan karaktär. Just Sal och Boa Vista har jag aldrig känt mig rädd när jag gått där på gatorna. Personrån osv sker inte som i tex Praia (huvudstaden). Kan tillägga att jag gått där själv. Ett tips är att åka till kap verde i Februari, då är det karneval )

Tack så jätte mycket för ditt inlägg, roligt att höra ifrån någon som varit där ett par ggr och därför har lite erfarenhet, man kan ju ha otur, som vi hade på dominikanska när vi var där med ösregn i två veckor (det var ändå varmt) det är ju inget vanligt men vi hade otur och så klart blir andra rädda av att höra det, eller som när vi var på Lanzarote i januari 2014 och solen inte visade sig många ggr på två veckor jag frös så mycket sååå besvikna vi var när vi åkte hem jag sa aldrig mer Kanarieöarna som var första gången för mig, vi hade väl otur då med! Poolbad var det inte frågan om tror barnen badade 2 ggr på två veckor och då var de blå om läpparna och grät när de kom upp! Vi vill väldigt gärna boka Kap Verde till vintern 2016, annars är det Västindien som gäller för oss men just hemkomna från en resa dit som kostade väldigt mycket så får det bli lite billigare 2016 och Kap Verde verkar väldigt prisvärt! Men jag är så rädd för att frysa!
  • Myhanna
    Anonym (Hej) skrev 2015-02-11 00:23:46 följande:
    Och det var otroligt varmt så de va skönt att de blåste och poolen var nice den med :) skönt o svalka sig

Tack
  • NenaShebelle
    Myhanna skrev 2015-02-13 00:32:09 följande:

Tack så jätte mycket för ditt inlägg, roligt att höra ifrån någon som varit där ett par ggr och därför har lite erfarenhet, man kan ju ha otur, som vi hade på dominikanska när vi var där med ösregn i två veckor (det var ändå varmt) det är ju inget vanligt men vi hade otur och så klart blir andra rädda av att höra det, eller som när vi var på Lanzarote i januari 2014 och solen inte visade sig många ggr på två veckor jag frös så mycket sååå besvikna vi var när vi åkte hem jag sa aldrig mer Kanarieöarna som var första gången för mig, vi hade väl otur då med! Poolbad var det inte frågan om tror barnen badade 2 ggr på två veckor och då var de blå om läpparna och grät när de kom upp! Vi vill väldigt gärna boka Kap Verde till vintern 2016, annars är det Västindien som gäller för oss men just hemkomna från en resa dit som kostade väldigt mycket så får det bli lite billigare 2016 och Kap Verde verkar väldigt prisvärt! Men jag är så rädd för att frysa!

Tja man vet ju aldrig hur vädret blir. Men jag gillar kap verde! Så länge man inte är ute efter att göra så mycket utan bara slappa och ta det lugnt. Ta en drink någonstans, bada och sola Kap verde blev ju självständigt för ca 40 år sedan så turismen är inte så utvecklad ännu..
  • Myhanna
    NenaShebelle skrev 2015-02-15 02:15:47 följande:
    Tja man vet ju aldrig hur vädret blir. Men jag gillar kap verde! Så länge man inte är ute efter att göra så mycket utan bara slappa och ta det lugnt. Ta en drink någonstans, bada och sola Kap verde blev ju självständigt för ca 40 år sedan så turismen är inte så utvecklad ännu..

Jo det låter jätte bra, bara man klarar sig ifrån det svalare vädret då
  • mmaa

Hej! Precis som allt annat annat så passar Kap Verde vissa jättebra och andra mindre bra. Du ska älska att sola och bada om du ska åka dit. Shoppa är inget som går i första hand där. Hitta lugnet, är snarare ledordet. Vi har åkt till Boa Vista för att de har bästa stranden, vi bodde på Riu Touareg, super bra hotell, pool och mat, det sägs att där ska det vara lite mindre blåsigt.

Det stämmer bra att det absolut inte visar på alla väderkartor någon värme att skryta med, men temperaturen stämde inte för oss, det var galet varmt. Vi åkte i April och hade de inte fläktat, som de gör hela dagen när det ligger mitt ute i Atlanten, hade vi inte kunnat vara i solen. Det är en otrolig stor skillnad om man jämför med Kanarieöarna, det är otroligt mycket mer utomlands känsla och en helt annan värme.

Det blåste en dag när man kände att sanden piskade stundtals vid vristerna, vågorna är höga men vi kunde simma i havet några dagar men annars var vi och barnen vid stranden och svalkade oss i vågsvallet som var otroligt uppskattat och roligt för barnen. Poolen var väldigt bra och absolut inte kall, det gick hur bra som helst att sitta i poolbaren en stor del av dagen :)

Vi har vänner som varit där, på samma ställe men i november, de hade betydligt mer blåst. Vi har bestämt att vi ska åka igen, april 2016 och längtar redan nu hur mycket helst; för oss var detta verkligen den bäst resan och semestern vi någonsin gjort, så detta ser vi verkligen fram emot.

• makara

Vi har samma upplevelse som mmaa skriver.

Helt klart den bäst semester vi gjort, går inte alls att jämföra med Kanarieöarna, så mycket mer utlandet på Kap Verde.
    Vi bodde på Riu Touareg Boa Vista och stormtrivdes med allt, inget att klaga på.

Det blåser, men absolut inte till någon nackdel, bara skönt att faktiskt kunna vara i solen och njuta.
    På "barndelen" som var byggd i ett vindstilla läge gick det tyvärr inte att vara på några längre stunder, alldeles för varmt, detta är i April.

Vi åker igen i April 2016 inte länge kvar, och hoppas vi möts av samma upplevelse som sist.

Att lämna nätet (WiFi fungerade inte bra), kontakter, uppdateringar osv var verkligen hur skönt som helst, ingen kontakt med omvärlden, njuter alla minuter!

"Kap Verde dyrkare"

Svar på tråden Resa till Kap Verde