• Jessie881

    kort lutealfas - tillföra progesteron?

    Hej!

    Jag har en kort lutealfas, senaste månaden 6 dagar men brukar ligga på 7-8. Vet dock inte om det verkligen är kort lutealfas eller mellanblödningar men jag blöder konstant (med så klart olik mängd varje dag) i ca 12-14 dagar. Börjar dock misstänka att detta gör så att ägget aldrig hinner fastna. Har pratat med min läkare tidigare om att köra en kur med Primolut nor för att starta om cyeln, men dels så missar man ju en månad av försök då och eftersom jag ändå har ägglossning varje månad (enligt ägglossningstest - riktigt säker kan man ju inte vara) så känns det inte helt 100 att ta dessa piller. Däremot har jag läst om att tillföra progesteron på annat sätt i form av kräm eller ovarier. Någon som har erfarenhet av detta? Och har ni i så fall fått det utskrivet av er läkare? Har läst en del inlägg om detta men de flesta är rätt så gamla (inte hittat mkt från 2014) så om ni har några erfarenheter dela jättegärna med er =)!!
  • Svar på tråden kort lutealfas - tillföra progesteron?
  • Lollipoppan
    Irlais skrev 2015-01-16 12:01:12 följande:
    Men längden på cykeln beror ju (framför allt) på hur lång tid det tar innan ägget släpper (eftersom lutealfasen är ganska konstant). Du borde väl ha längre lutealfas snarare än att ägget borde släppa dag 12 tänker jag.   
    Hur som helst har jag också tid hos gyn nästa vecka - vi kan väl uppdatera varandra om eventuella tester och åtgärder :) 
    Ja det låter bra. Då kanske man kan få lite klarhet. Jag ska ju iofs inte dit försen 19/2. Så det blir ju bra att höra om de säger samma. Förhoppningen är ju iallafall att det ska bli en bebis i slutändan .
  • Irlais
    Lollipoppan skrev 2015-01-16 12:18:03 följande:
    Ja det låter bra. Då kanske man kan få lite klarhet. Jag ska ju iofs inte dit försen 19/2. Så det blir ju bra att höra om de säger samma. Förhoppningen är ju iallafall att det ska bli en bebis i slutändan .
    Nu har jag avklarat mitt besök. Gyn tyckte det var heeeelt normalt med lutealfas på ca en vecka, inget konstigt alls. Så länge jag har ÄL så är allt bra, typ. Höll på rätt länge fram och tillbaka men till slut gick hon med på att ta några tester. Får svar om ca en vecka om något är knasigt med hormonnivåerna. 
  • Lollipoppan
    Irlais skrev 2015-02-06 10:01:17 följande:
    Nu har jag avklarat mitt besök. Gyn tyckte det var heeeelt normalt med lutealfas på ca en vecka, inget konstigt alls. Så länge jag har ÄL så är allt bra, typ. Höll på rätt länge fram och tillbaka men till slut gick hon med på att ta några tester. Får svar om ca en vecka om något är knasigt med hormonnivåerna. 
    Jaha konstigt, då ska man kanske inte ha några större förhoppningar. Hoppas du får någon klarhet via proverna.
  • Irlais
    Lollipoppan skrev 2015-02-06 11:22:16 följande:
    Jaha konstigt, då ska man kanske inte ha några större förhoppningar. Hoppas du får någon klarhet via proverna.
    Är säkert olika från gyn till gyn! Jag ammar ju fortfarande så hon tyckte jag ska sluta amma så löser det allt. Himla konstigt iaf att hon påstår att en lutealfas på 7 dagar är normalt.
  • Irlais
    Stockholmsmilen skrev 2015-02-11 19:39:50 följande:

    Det tycker jag också. Jag tycker min är kort om 10 dagar!


    Uppenbarligen funkar det ändå för nu har jag plussat :)
  • Krishna
    Irlais skrev 2015-02-12 06:38:09 följande:

    Uppenbarligen funkar det ändå för nu har jag plussat :)


    Stort GRATTIS!!! :)
  • Lollipoppan
    Irlais skrev 2015-02-12 06:38:09 följande:
    Uppenbarligen funkar det ändå för nu har jag plussat :)
    Grattis!! Det ger verkligen hopp!!
  • Lillamy321
    Hej!

    Måste dela med mig av lite hopp i dessa tider. Ser att det är en gammal tråd men vet själv hur man greppar efter varje google-halmstrån när det bara inte vill gå. Nu kommer en liten novell, håll i er. 

    Jag hade en lutealfas på 8-10 dagar max. Ägglossning som fungerade (dock oregelbunden som tusan ett tag, kom en gång på dag 26, för att några månaderna senare stabilisera sig). Hade även problem med mellanblödningar från ÄL till mens. Har alltid haft mellanblödningar men blev värre när vi började försöka skaffa barn. Obs. att jag aldrig haft MF (vad jag vet) utan hade svårt att få ägget att fästa överhuvudtaget.

    Hur som helst påbörjade vi efter ca 1 år en utredning. Allt visade sig vara normalt hos mig och mina sambo. Jag hade en teori om att progesteronet skulle vara för lågt pga min korta lutealfas + blödningar, dock hade jag rätt höga värden progesteron. Gyn bokade in mig för spolning och ville börja stimulera med hormonsprutor trots att jag hade fungerade ÄL (tog test varje månad), vilket jag inte ville. Kändes fel när min kropp egentligen gjorde som den skulle. Frågade om vi kunde få något för blödningarna och gyn föreslog, samtidigt som hon sa "detta kommer nog inte funka" att jag skulle ta Crinone (progesteron-gel) för att se om det förlängde lutealfasen. Tror mest hon gav oss det för att vi var så desperata efter något. Skulle börja efter ÄL och fortsätta om jag blev gravid.

    ÄL kom som en klocka för tredje månaden i rad efter att ha varit oregelbunden flera månader innan dess, vilket bara det var halleluja. Började med Crinone och fick inga blödningar, halleluja nummer 2. Så skönt! Vi var under denna tid på semester, vilket gjorde att vi kunde släppa alla tankar lite mer. 

    Hade bestämt jag inte skulle ta test förens några dagar efter bim då hoppet tändes eftersom jag inte blödde. På bim-1 vaknade jag dock tidigt och kunde inte hålla mig. Tänkte att det var bättre att ta smällen och böla ut eftersom det var en söndag, så man slipper bli besviken på jobbet. Tog ett test (sticka), väntade 5 min och nä, blankt. Eller? Tittade igen, nästan så jag undermedvetet sett nåt som inte fanns där, men jo där var det. Ett sjukt svagt rosa streck bredvid kontrollstrecket. I min "nä men det är nåt spökstreck"-rant i huvudet kom jag på att jag hade ett digital test i förrådet. Rotade fram det och väntade 5 minuter till. Vågade knappt kolla men när jag gjorde det så var det tydligt: Gravid 1-2! 

    Alla tankar man tänkt om hur man ska berätta för sambon försvann, tänkte samla mig en stund innan jag gick i sovrummet (han sov fortfarande) men bara fortsatte gå när jag väl tagit mig från toaletten. Fick nån typ av panikattack där i sovrummet så förmådde mig bara att slänga fram testet innan jag fick lägga mig på golvet och djupandas, stackars min sambo! Men ja, så fick han veta. Tur han är van vid min dramatik så han inte blev allt för rädd :)

    Är idag i v.10 och fick se bebisen förra veckan och höra hjärtat, är så tacksam. Håller tummarna att det ska gå hela vägen nu, men ville ändå såhär tidigt skänka lite hopp till er som har liknande problem. Är övertygad att Crinonen gjorde skillnaden för mig, uppenbarligen spelade det ingen roll att jag hade höga värden progesteron från början. Förstår det inte gör skillnad för alla, men för mig fungerade detta. Fortsatte förresten med Crinonen fram till v.8 innan jag vågade sluta (gyn tycke jag skulle sluta mkt tidigare än så, men vi ville fasa ut då man såklart är nojig).
  • kanela84
    Lillamy321 skrev 2020-03-23 21:47:07 följande:
    Hej!

    Måste dela med mig av lite hopp i dessa tider. Ser att det är en gammal tråd men vet själv hur man greppar efter varje google-halmstrån när det bara inte vill gå. Nu kommer en liten novell, håll i er. 

    Jag hade en lutealfas på 8-10 dagar max. Ägglossning som fungerade (dock oregelbunden som tusan ett tag, kom en gång på dag 26, för att några månaderna senare stabilisera sig). Hade även problem med mellanblödningar från ÄL till mens. Har alltid haft mellanblödningar men blev värre när vi började försöka skaffa barn. Obs. att jag aldrig haft MF (vad jag vet) utan hade svårt att få ägget att fästa överhuvudtaget.

    Hur som helst påbörjade vi efter ca 1 år en utredning. Allt visade sig vara normalt hos mig och mina sambo. Jag hade en teori om att progesteronet skulle vara för lågt pga min korta lutealfas + blödningar, dock hade jag rätt höga värden progesteron. Gyn bokade in mig för spolning och ville börja stimulera med hormonsprutor trots att jag hade fungerade ÄL (tog test varje månad), vilket jag inte ville. Kändes fel när min kropp egentligen gjorde som den skulle. Frågade om vi kunde få något för blödningarna och gyn föreslog, samtidigt som hon sa "detta kommer nog inte funka" att jag skulle ta Crinone (progesteron-gel) för att se om det förlängde lutealfasen. Tror mest hon gav oss det för att vi var så desperata efter något. Skulle börja efter ÄL och fortsätta om jag blev gravid.

    ÄL kom som en klocka för tredje månaden i rad efter att ha varit oregelbunden flera månader innan dess, vilket bara det var halleluja. Började med Crinone och fick inga blödningar, halleluja nummer 2. Så skönt! Vi var under denna tid på semester, vilket gjorde att vi kunde släppa alla tankar lite mer. 

    Hade bestämt jag inte skulle ta test förens några dagar efter bim då hoppet tändes eftersom jag inte blödde. På bim-1 vaknade jag dock tidigt och kunde inte hålla mig. Tänkte att det var bättre att ta smällen och böla ut eftersom det var en söndag, så man slipper bli besviken på jobbet. Tog ett test (sticka), väntade 5 min och nä, blankt. Eller? Tittade igen, nästan så jag undermedvetet sett nåt som inte fanns där, men jo där var det. Ett sjukt svagt rosa streck bredvid kontrollstrecket. I min "nä men det är nåt spökstreck"-rant i huvudet kom jag på att jag hade ett digital test i förrådet. Rotade fram det och väntade 5 minuter till. Vågade knappt kolla men när jag gjorde det så var det tydligt: Gravid 1-2! 

    Alla tankar man tänkt om hur man ska berätta för sambon försvann, tänkte samla mig en stund innan jag gick i sovrummet (han sov fortfarande) men bara fortsatte gå när jag väl tagit mig från toaletten. Fick nån typ av panikattack där i sovrummet så förmådde mig bara att slänga fram testet innan jag fick lägga mig på golvet och djupandas, stackars min sambo! Men ja, så fick han veta. Tur han är van vid min dramatik så han inte blev allt för rädd :)

    Är idag i v.10 och fick se bebisen förra veckan och höra hjärtat, är så tacksam. Håller tummarna att det ska gå hela vägen nu, men ville ändå såhär tidigt skänka lite hopp till er som har liknande problem. Är övertygad att Crinonen gjorde skillnaden för mig, uppenbarligen spelade det ingen roll att jag hade höga värden progesteron från början. Förstår det inte gör skillnad för alla, men för mig fungerade detta. Fortsatte förresten med Crinonen fram till v.8 innan jag vågade sluta (gyn tycke jag skulle sluta mkt tidigare än så, men vi ville fasa ut då man såklart är nojig).
    Hej, ville bara kolla hur det gått för dig? din historia är lite lik min och jag blir otroligt trött på läkare som inte lyssnar. Jag har också haft mellanblödningar mellan ägglossning och mens, ca 5- 7 dagar. Har utretts för det men man har inte hittat något, jag har också på egen hand tagit progesteronprov som visade att jag låg ok. När vi gjorde vår första IVF och jag tog lutinus så fick jag inga spottings för första gången! jag blev också gravid men det slutade i ofostrig graviditet som upptäcktes i v8. Därefter lyckades vi plussa på egen hand. Tog då inte lutinus och missfallet kom väldigt snabbt. Jag hade spottings innan BIM och eftersom testet stegrades väldigt långsamt tog jag kontakt med kliniken som skrev ut lutinus utan att jag bett om det. Dock var det väl redan för sent. Nu har vi lyckats plussa på egen hand igen. Eftersom jag aldrig använde upp lutinus som jag fick utskrivet sist så skulle jag testa denna gång att ta mellan ägglossning och mens och som jag misstänkte...inga spottings och jag är nu gravid i v4. Ringde då kliniken och bad om att få ta lutinus till v12 eftersom jag vet att andra kliniker skriver ut det vid upprepade missfall. Dock säger kliniken att det inte finns några studier som visar att progesteron kan förhindra missfall så de skrev bara ut för 3 veckor vilket innebär att jag kommer sluta med det i v7. Jag är såklart livrädd att det kommer leda till missfall. Någonstans kan jag inte släppa tanken på att fostret slutade utvecklas när jag slutade med lutinus då det blev en ofostrig graviditet, då tog jag lutinus tills en vecka efter att jag plussat.
  • Gulgja

    Hej!

    Jag har precis fått utrogestan utskrivet och ska enligt min gyn ta det efter ägglossning på grund av kort lutealfas och spottings mellan ägglossning och mens. Får jag fråga er när i cykeln ni började ta lutinus? Hur många dagar efter positivt ägglossningstest ska man ta progestoron medicinen?

  • senapp
    Gulgja skrev 2021-04-19 21:24:57 följande:

    Hej!

    Jag har precis fått utrogestan utskrivet och ska enligt min gyn ta det efter ägglossning på grund av kort lutealfas och spottings mellan ägglossning och mens. Får jag fråga er när i cykeln ni började ta lutinus? Hur många dagar efter positivt ägglossningstest ska man ta progestoron medicinen?


    Jag fick instruktioner om att börja 3 dagar efter ÄL (alltså inte positivt test utan ÄL). Tempa och testa så får du bättre precision
  • Elle1234

    Hej!
    Inser att detta är en gammal tråd, men om svar fortfarande är intressant så har jag typ samma situation, dvs. utrogestan utskrivet som jag ska ta efter ägglossning pga kort lutealfas och spottings mellan ägglossning och mens. Jag har fått info om att börja ta utrogestan från dagen efter ägglossning, så jag börjar ta det två dagar efter positivt LH-test. Har räknat ut att två dagar efter positivt ägglossningstest blir dagen efter ägglossning då jag har kört typ allt (samtidigt) för att bekräfta ÄL, dvs kör både stickor, clearblue rosa, Clearblue lila och tempar med Natural Cycles. 



    Hur gick det för dig? Hjälpte utrogestan?

Svar på tråden kort lutealfas - tillföra progesteron?