• Jessie881

    kort lutealfas - tillföra progesteron?

    Hej!

    Jag har en kort lutealfas, senaste månaden 6 dagar men brukar ligga på 7-8. Vet dock inte om det verkligen är kort lutealfas eller mellanblödningar men jag blöder konstant (med så klart olik mängd varje dag) i ca 12-14 dagar. Börjar dock misstänka att detta gör så att ägget aldrig hinner fastna. Har pratat med min läkare tidigare om att köra en kur med Primolut nor för att starta om cyeln, men dels så missar man ju en månad av försök då och eftersom jag ändå har ägglossning varje månad (enligt ägglossningstest - riktigt säker kan man ju inte vara) så känns det inte helt 100 att ta dessa piller. Däremot har jag läst om att tillföra progesteron på annat sätt i form av kräm eller ovarier. Någon som har erfarenhet av detta? Och har ni i så fall fått det utskrivet av er läkare? Har läst en del inlägg om detta men de flesta är rätt så gamla (inte hittat mkt från 2014) så om ni har några erfarenheter dela jättegärna med er =)!!
  • Svar på tråden kort lutealfas - tillföra progesteron?
  • Irlais

    Har också haft 7-8 dagars lutealfas de två senaste månaderna. Ska ringa gyn men undrar vad man kan vänta sig för hjälp? Att de kollar progesteronnivåer och skriver ut progesteron? Något annat?

  • Lollipoppan

    Hej. Har också kort lutealfas 8 dagar nu sist. Försökt i 8 mån ett MA (ofostrig) och ett mkt tidigt missfall.

    Fått en tid till gyn 19/2. Så nu tar vi paus tills dess. Har läst att äggen blir övermogna och dåliga när de släpper för sent i cykeln. Har kort cykel på 24-26 dagar men ÄL på dag 17.

  • Irlais
    Lollipoppan skrev 2015-01-15 20:16:06 följande:

    Hej. Har också kort lutealfas 8 dagar nu sist. Försökt i 8 mån ett MA (ofostrig) och ett mkt tidigt missfall.

    Fått en tid till gyn 19/2. Så nu tar vi paus tills dess. Har läst att äggen blir övermogna och dåliga när de släpper för sent i cykeln. Har kort cykel på 24-26 dagar men ÄL på dag 17.


    Oj, det låter konstigt att äggen ska bli dåliga därför? Jag har haft ÄL som tidigast dag 17 och senast dag 29 så isåfall är det riktigt ruttna ägg om det där stämmer ;) men det handlar väl bara om att de inte börjat mogna tidigare?
  • Lollipoppan
    Irlais skrev 2015-01-16 08:59:00 följande:
    Oj, det låter konstigt att äggen ska bli dåliga därför? Jag har haft ÄL som tidigast dag 17 och senast dag 29 så isåfall är det riktigt ruttna ägg om det där stämmer ;) men det handlar väl bara om att de inte börjat mogna tidigare?
    Ja men det beror på hur lång cykel man har tror jag. Jag borde ha på dag 12, men de släpper inte före dag 17. Kände mig som fallfrukt när jag läste det
  • Krishna
    Lollipoppan skrev 2015-01-15 20:16:06 följande:

    Hej. Har också kort lutealfas 8 dagar nu sist. Försökt i 8 mån ett MA (ofostrig) och ett mkt tidigt missfall.

    Fått en tid till gyn 19/2. Så nu tar vi paus tills dess. Har läst att äggen blir övermogna och dåliga när de släpper för sent i cykeln. Har kort cykel på 24-26 dagar men ÄL på dag 17.


    Jag har lika som du, en cykel på 24-26 dagar. Du får gärna berätta vad gyn säger till dig när du ska dit sen.

    Sen hinner väl ägget inte fästa heller innan kroppen tycker att det är dags för mens när lutealfasen är så kort.
  • Lollipoppan
    Krishna skrev 2015-01-16 11:23:00 följande:
    Jag har lika som du, en cykel på 24-26 dagar. Du får gärna berätta vad gyn säger till dig när du ska dit sen.

    Sen hinner väl ägget inte fästa heller innan kroppen tycker att det är dags för mens när lutealfasen är så kort.
    Nej precis så det känns som kroppen inte får en chans. Uppdaterar gärna när jag varit där.

    Hade aldrig hört om detta förrän jag märkte det själv.
  • Krishna

    Innan vi bestämde oss för att skaffa barn har jag aldrig haft en tanke på allt det här jag vet idag :) Vi var nog ganska inställda på att efter sista pillret så kommer det nog bli bebis efter andra eller tredje försöket. Men oj vad fel vi hade! Kanske har jag inte behövt äta p-piller under alla dessa år, för chansen är så pass liten att det händer nått.
    Även innan jag började med preventivmedel, när jag var yngre, så vet jag att min cykel har varit kort/normal på 25-28 dagar. Kanske har jag alltid haft en kort lutealfas utan att veta om det. Läste någonstans att får man inte mensvärk under mensen så har man inte haft ägglossning, vet inte om det är sant, men det är inte ofta som jag har mensvärk. Kanske 1 av 8 gånger.

  • Irlais
    Lollipoppan skrev 2015-01-16 09:36:58 följande:
    Ja men det beror på hur lång cykel man har tror jag. Jag borde ha på dag 12, men de släpper inte före dag 17. Kände mig som fallfrukt när jag läste det
    Men längden på cykeln beror ju (framför allt) på hur lång tid det tar innan ägget släpper (eftersom lutealfasen är ganska konstant). Du borde väl ha längre lutealfas snarare än att ägget borde släppa dag 12 tänker jag.   
    Hur som helst har jag också tid hos gyn nästa vecka - vi kan väl uppdatera varandra om eventuella tester och åtgärder :) 
Svar på tråden kort lutealfas - tillföra progesteron?