• piluttan

Är det äckligt att amma länge? hur länge ammade ni?

En del folk brukar uttrycka sig att det är äckligt att amma länge eftersom barnet blir så "medvetet". De är vad jag hört folk säga iallafall.

Så min fråga lyder: hur länge ammade ni?

Och ifall ni inte ammade, varför?

Jag har dotter, som är ganska exakt 1 år. Hon ammar fortfarande natt-tid & innan hon tar en tupplur på eftermiddagen. Hon vägrar flaska & napp kan tilläggas. Men jag trivs fortfarande att amma (de är ju rekommenderat att amma till minst 1 år från BVC också).

Jag kan nog tänka mig amma tills hon blir 1,5 år iallafall.

• Svar på tråden Är det äckligt att amma länge? hur länge ammade ni?
  • Anonym (be)
    fluu skrev 2015-07-13 13:19:58 följande:
    Men som ovan skrivit så ska tänderna inte göra det vid rätt tag. Du drog upp talet som argument mot amning, därför undrade jag. Vad är det som inte passar sig? Mer än att just du blir illa till mods då? Hur kan en ettåring som är pluttliten vara för gammalt för amning?
    Nej,tänderna ska inte göra det vid rätt tag,men för dessa mammor var barnets tänder ett problem trots rätt sugteknik.

Jag tycker helt enkelt att barn som är över 1 år är för gamla för att ammas,utan bör istället äta annan mat i form av burkmat,smakportioner,välling eller så.

Behöver du verkligen försöka "argumentera sönder" dom här i tråden som är av annan åsikt än dig och som argumenterar för sina åsikter?

• Anonym (be)
    trilskas skrev 2015-07-13 13:13:33 följande:

Delammade äldsta i 2,5 vecka. Pga problem med att suga var det bättre med flaska.

Ammade yngsta till hon var 4 månader. Sedan delammade jag tills hon var 9 månader, från 7 mån endast nattetid.

När de kan krypa, gå, prata då har det gått för långt för att jag ska känna mig bekväm med amning.

Jag håller helt och hållet med dig om att när de kan krypa,gå och prata är det inte läge att sluta med amningen.
  • fluu
    Anonym (be) skrev 2015-07-13 13:28:53 följande:
    Nej,tänderna ska inte göra det vid rätt tag,men för dessa mammor var barnets tänder ett problem trots rätt sugteknik.

Jag tycker helt enkelt att barn som är över 1 år är för gamla för att ammas,utan bör istället äta annan mat i form av burkmat,smakportioner,välling eller så.

Behöver du verkligen försöka "argumentera sönder" dom här i tråden som är av annan åsikt än dig och som argumenterar för sina åsikter?

Nu äter ju barn över ett år också vanligen "vanlig" mat. Jag behöver inte någonting, men jag är nyfiken på hur andra tänker och framförallt varför de tänker som de gör. Lite av poängen med ett debattforum är ju också just att debattera....
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (be) skrev 2015-07-13 13:32:01 följande:
    Jag håller helt och hållet med dig om att när de kan krypa,gå och prata är det inte läge att sluta med amningen.
    Varför? Har man inte längre nytta av näringsämnena eller närheten när man kan gå? Och barn som börjar tidigt då, hur går det med dem? Min dotter började krypa när hon var fem månader, så då är det inte okej att amma henne? Men kompisens barn som inte kunde krypa då kunde ammas? Ja, jag är nyfiken på hur du tänker.
  • Anonym (be)
    fluu skrev 2015-07-13 13:35:33 följande:
    Varför? Har man inte längre nytta av näringsämnena eller närheten när man kan gå? Och barn som börjar tidigt då, hur går det med dem? Min dotter började krypa när hon var fem månader, så då är det inte okej att amma henne? Men kompisens barn som inte kunde krypa då kunde ammas? Ja, jag är nyfiken på hur du tänker.
    Om du har läst mina inlägg här i tråden tycker jag att det är lämpligt att barnet slutar ammas vid en ålder av 1 år,då jag personligen inte tycker att det är passande att barnet själv kan säga"tutten" och själv "dra upp" mammans tröja"

När barnet har hunnit fylla 1 år tycker jag att det är lämpligt att barnet istället äter burkmat,smakportioner,välling et.c

• fluu
    Anonym (be) skrev 2015-07-13 13:42:10 följande:
    Om du har läst mina inlägg här i tråden tycker jag att det är lämpligt att barnet slutar ammas vid en ålder av 1 år,då jag personligen inte tycker att det är passande att barnet själv kan säga"tutten" och själv "dra upp" mammans tröja"

När barnet har hunnit fylla 1 år tycker jag att det är lämpligt att barnet istället äter burkmat,smakportioner,välling et.c

Jo, jag har läst det. Jag undrar mer varför du tycker så och vari det olämpliga ligger. Och som jag skrev innan så äter barn över ett år(och även innan dess) vanligen "vanlig" mat också. 
  • trilskas
    Anonym (be) skrev 2015-07-13 13:32:01 följande:
    Det är DÅ man ska ha slutat med amningen anser jag.
  • Anonym (be)
    trilskas skrev 2015-07-13 14:45:04 följande:
    Jag instämmer helt och hållet med dig!

• elyse

Jag ammar min dotter, 15 månader. Hon vill och jag ser inget problem med det. Jag tänker att hon själv får visa att hon inte vill senare.

• SSL

Jasså välling är ok tycker du? Hahaha. Vid 1 års ålder fungerar barnets immunförsvar endast till 60% . Då är det super om man fortsätter amma. Jag ammar mina barn fritt vartsom även om dom är 3 år. Går inte och gömmer oss. Människor måste sluta sexualisera allt.

• Sockervaddspinnen
    fluu skrev 2015-07-13 13:47:36 följande:

Jo, jag har läst det. Jag undrar mer varför du tycker så och vari det olämpliga ligger. Och som jag skrev innan så äter barn över ett år(och även innan dess) vanligen "vanlig" mat också. 

Detta undrar jag också, då även jag ammade länge. Mer än ett år iaf.
  • Sockervaddspinnen
    SSL skrev 2015-07-13 16:00:19 följande:

Jasså välling är ok tycker du? Hahaha. Vid 1 års ålder fungerar barnets immunförsvar endast till 60% . Då är det super om man fortsätter amma. Jag ammar mina barn fritt vartsom även om dom är 3 år. Går inte och gömmer oss. Människor måste sluta sexualisera allt.

Är det argumentet från de som anser att man ska sluta amma vid ett års ålder, eller tidigare?

Det är ju helt befängt!

Då måste man ha missat vad brösten är ämnade för. Knappast för en vuxen karl att klämma på iaf. :O
  • fluu
    trilskas skrev 2015-07-13 14:45:04 följande:
    Varför?
  • Anonym (amma)
    Anonym (be) skrev 2015-07-13 13:42:10 följande:

Själv tycker jag det är så praktiskt att sonen kan säga "tutte" och drar i tröjan, svårt att missa vad han vill. Skämt å sido, men jag förstår inte hur det kan anses vara äckligt. Det är det mest normala som finns ju, att barnet vill suga. 

Jag tror att många människor tror att barnet endast får bröstmjölk och ingen "riktig" mat. Tvärtom, amningen utgör ju en så liten del av själva näringsintaget när de blir större. Vi måste sluta se amning som enbart MAT det fyller ju så många andra funktioner. Dessutom rekommenderar WHO delamning till 2 år. Minst. 

Varför välling istället för amning? Komjölk istället för mors mjölk?

// Ammar min 16-månaders 
Svar på tråden Är det äckligt att amma länge? hur länge ammade ni?