• Anonym (Längtan)

Vi med PCO och PCO-S som försöker bli gravida!

Hej allesammans! :)

Tänkte starta en tråd för oss som lider av PCO och har svårt att bli gravida , där vi kan stötta och peppa varann till vårt efterlängtade +

Jag är en kvinna på 30 år , har en dotter på fem år och har försökt få en liten nu i nått år, utredningar har visat på pco , har en tid på gyn den 9/1 för att ev få pergotime, eller jag hoppas på det iaf :)

Välkomna hit <3

• Svar på tråden Vi med PCO och PCO-S som försöker bli gravida!
  • saltlakrits10

Hej. Här kommer en uppdatering från mig. Min BM sa ju till mig att jag skulle äta provera för att få mens därefter skulle jag äta pregotime för att få äl. Åt min kur provera sen börja jag bli orolig att ja inte skulle få någon mens efter 3 dagen efter avslutad kur. Men den kom på 4 dagen. Och idag på min 5 mens dag började jag me pregotime. Så nu håller jag tummarna att detta ska fungera för mig. Har en tid hos gyn nästa vecka. :)

• Sagan12345

Hej

Jag fick i fredags veta att jag har pco men inte pcos. Jag och min sambo blev gravida för ett år sedan men fick MA och vid första ägglossningen o första mensen fick jag så himla ont i livmodern men alla rester var borta. Följande ägglossningar fortsatte jag få ont tills jag en månad inte fick ägglossning. Under hela hösten fick jag utslag på ÄL tester i ca 1v mot normalt 2-3 dagar för mig. Min kropp fick helt enkelt en riktig hormonrubbning.. Jag blev gravid igen i dec men MA igen.. Nu har jag gått missfallsutredning och de var där de konstaterade att jag har pco-äggstockar.. Enligt läkaren har jag inte syndromet och därför är de bara att fortsätta försöka, anledningen att jag inte har syndromet är för att jag innan mitt första MA alltid hade 29 dagar menscykel. men stämmer de att om jag har stabil menscykel att jag alltid ägglossar? Och därför inte behöver hjälp med hormoner

• Anonym (Bella)
    Sagan12345 skrev 2016-04-06 21:11:31 följande:

Hej

Jag fick i fredags veta att jag har pco men inte pcos. Jag och min sambo blev gravida för ett år sedan men fick MA och vid första ägglossningen o första mensen fick jag så himla ont i livmodern men alla rester var borta. Följande ägglossningar fortsatte jag få ont tills jag en månad inte fick ägglossning. Under hela hösten fick jag utslag på ÄL tester i ca 1v mot normalt 2-3 dagar för mig. Min kropp fick helt enkelt en riktig hormonrubbning.. Jag blev gravid igen i dec men MA igen.. Nu har jag gått missfallsutredning och de var där de konstaterade att jag har pco-äggstockar.. Enligt läkaren har jag inte syndromet och därför är de bara att fortsätta försöka, anledningen att jag inte har syndromet är för att jag innan mitt första MA alltid hade 29 dagar menscykel. men stämmer de att om jag har stabil menscykel att jag alltid ägglossar? Och därför inte behöver hjälp med hormoner

Jag skulle säga att det inte stämmer för det är som du säger; det är inte säkert att du alltid har ÄL bara för att du har mens...
  • Anonym (Sommar)
    saltlakrits10 skrev 2016-07-13 21:48:08 följande:

Hej, hur har det gått för alla? :)

Hej!
    Jag testade ju pergotime och letrozol som inte fungerade (gav ibland äl och ibland inte). Så vi gjorde FET med embryon fanns kvar från vårat första IVF. Två ägg sattes in, blev tvillingar. Den ena bebisen dog i v 20, men det upptäcktes inte förrän i v 28. Var en chockartad upplevelse, jag var mycket ledsen. Jag födde i v 38, en frisk och stark flicka fick jag. Och en flicka till himlen. Min dotter är nu 2 månader och jag är så lycklig över att ha henne.
  • saltlakrits10
    Anonym (Sommar) skrev 2016-07-13 22:40:41 följande:

Hej!

Jag testade ju pergotime och letrozol som inte fungerade (gav ibland äl och ibland inte). Så vi gjorde FET med embryon fanns kvar från vårat första IVF. Två ägg sattes in, blev tvillingar. Den ena bebisen dog i v 20, men det upptäcktes inte förrän i v 28. Var en chockartad upplevelse, jag var mycket ledsen. Jag födde i v 38, en frisk och stark flicka fick jag. Och en flicka till himlen. Min dotter är nu 2 månader och jag är så lycklig över att ha henne.

Vilken resa du har gjort, du måste vara otroligt stark. Inte alla som skulle klarat det. Måste ha varit en hemsk upplevelse du vart med om. Men vilken tur att de slutade bra tillslut stort grattis till dottern. :) önskar er all lycka :)

Jag börja oxå med pergotime, fick ägglossning direkt första och andra mån och mens som vanligt. Gjorde äl test 3 månaden fick jag ingen äl enligt test och inte nu 4 gången heller. Så jag slutade tänka på de och nu var mensen försenad så jag tog test i måndags och plusade nu är jag o v 4+4 hoppas allt går som de ska :)
  • 120512
    saltlakrits10 skrev 2016-07-13 21:48:08 följande:

Hej, hur har det gått för alla? :)

Jag ger snart upp trots gått ner nästan 40kg så är jag 8kg ifrån mitt mål på 70kg men mensen har inte kommit trots detta . Så jag ger snart upp orkar inte kämpa längre
  • Anonym (ella)
    120512 skrev 2016-10-29 15:38:54 följande:

Jag ger snart upp trots gått ner nästan 40kg så är jag 8kg ifrån mitt mål på 70kg men mensen har inte kommit trots detta . Så jag ger snart upp orkar inte kämpa längre

Bra jobbat!! :D

Det är ju skitbra jobbat att du gått ner så mycket i vikt med tanke på att hormonrubbningar försvårar just viktnedgång.

Du har kommit så långt. Ge inte upp nu. Tänk på att ju mer du går ner i vikt desto mer normaliseras dina hormonvärden och desto enklare blir det att fortsätta gå ner i vikt.

Varför har du mål på 70kg? Hamnar du då på bmi 25? Tror att det är superindividuellt hur mycket man behöver väga för att se resultat. Men själv behöver jag ligga bmi ~ 20 för att inte lida av min pco. Det kan låta negativt. Men vill inte att du ska ge upp bara för att du inte ser förväntade resultat. Men sett från den positiva sidan så kanske det vänder för dig tidigare också eftersom det är individuellt.
  • 120512
    Anonym (ella) skrev 2016-10-29 15:52:45 följande:
    Bra jobbat!! :D

Det är ju skitbra jobbat att du gått ner så mycket i vikt med tanke på att hormonrubbningar försvårar just viktnedgång.

Du har kommit så långt. Ge inte upp nu. Tänk på att ju mer du går ner i vikt desto mer normaliseras dina hormonvärden och desto enklare blir det att fortsätta gå ner i vikt.

Varför har du mål på 70kg? Hamnar du då på bmi 25? Tror att det är superindividuellt hur mycket man behöver väga för att se resultat. Men själv behöver jag ligga bmi ~ 20 för att inte lida av min pco. Det kan låta negativt. Men vill inte att du ska ge upp bara för att du inte ser förväntade resultat. Men sett från den positiva sidan så kanske det vänder för dig tidigare också eftersom det är individuellt.
    70 känns lagom när jag är 175 cm lång det är mycket fett på magen och lår som ska bort. men har blivit rätt mycket fusk med choklad och snask nu de senaste 3 veckorna pga har haft en väldigt krafitg värk från äggalådan som slagit ut kroppen men får starta om på måndag med utan fusk och skit vill ju att mensen ska komma tillbaka tar jag provera så mår jag så dåligt . tar munkpeppar i tablettform varje dag då jag hört att de ska hjälpa .  men vill ju att det ska komma igång och att man kan få drömmen om en bebis ju.. 
  • Anonym (ella)
    120512 skrev 2016-10-29 18:44:58 följande:

70 känns lagom när jag är 175 cm lång det är mycket fett på magen och lår som ska bort. men har blivit rätt mycket fusk med choklad och snask nu de senaste 3 veckorna pga har haft en väldigt krafitg värk från äggalådan som slagit ut kroppen men får starta om på måndag med utan fusk och skit vill ju att mensen ska komma tillbaka tar jag provera så mår jag så dåligt . tar munkpeppar i tablettform varje dag då jag hört att de ska hjälpa .  men vill ju att det ska komma igång och att man kan få drömmen om en bebis ju.. 

Vad som är lagom för dig personligen är nödvändigtvis inte medicinskt tillräckligt. Tänk på att fettväv är hormonproducerande.

När jag fick diagnosen pcos hade jag bmi ~ 23 men har inga symptom nu när jag har bmi 19. Tror jag fortfarande har en liten hormonrubbning eftersom jag har väldigt lätt för att se resultat av träning (gissningsvis testosteron i överkant) och har nedsatt glukostolerans men är tillräckligt smal för att inte ha 'full blown' pcos.

Har du testat paleokost? Den är antiinflammatorisk ocskå.
  • 120512
    Anonym (ella) skrev 2016-10-29 19:48:29 följande:
    Vad som är lagom för dig personligen är nödvändigtvis inte medicinskt tillräckligt. Tänk på att fettväv är hormonproducerande.

När jag fick diagnosen pcos hade jag bmi ~ 23 men har inga symptom nu när jag har bmi 19. Tror jag fortfarande har en liten hormonrubbning eftersom jag har väldigt lätt för att se resultat av träning (gissningsvis testosteron i överkant) och har nedsatt glukostolerans men är tillräckligt smal för att inte ha 'full blown' pcos.

Har du testat paleokost? Den är antiinflammatorisk ocskå.
    Näe Paleo har jag inte provat. Men äter mejerifritt bortsett från smör och lågkolhydratskost. Men jag kan ge dig en liten uppdatering sen jag var inne senast.. Har haft fruktansvärt ont i äggstockarna. Men det försvann nu i förra veckan, men kom lite små värk på torsdagen. På Fredagen typ strax efter maken kom hem vid 14 tiden så började det komma lite rosa. senare mot kvällen var det mer ljus rött pang bom. så på morgonen när jag vaknade hade mensen kommit. Så den bör vara slut på torsdag senast fredag. Så får vi se när den kommer nästa gång jag hoppas att den kommer nästa månad igen. Jag hoppas ju att det var ägglossning som man läste på vårdsidorna så är det ju när ägget inte blir befruktat som mensen kommer. Så nu kanske man kan känna sig som kvinna igen. Och kanske en liten kan komma till..
  • Anonym (Längtan)

Hej alltihopa! Jag är tillbaka ;) va roligt att se att tråden levt vidare :))

Nu är jag på gång igen med bebisplaner :) tänkte försöka se om jag får äl av mig självt, och slippa ringa gyn igen som sist .. hur går det för er andra? Jag har nog ev äl 23-24/12 bim 7/1 :)

• zion
    Anonym (Längtan) skrev 2016-12-09 23:19:06 följande:

Hej alltihopa! Jag är tillbaka ;) va roligt att se att tråden levt vidare :))

Nu är jag på gång igen med bebisplaner :) tänkte försöka se om jag får äl av mig självt, och slippa ringa gyn igen som sist .. hur går det för er andra? Jag har nog ev äl 23-24/12 bim 7/1 :)

Hej har haft denna tråden bland mina favoriter sen vi försökte bli gravida med dottern (hösten 2013) nu försöker vi få till ett syskon och är på andra försöket nu. Använder pergotime. Har äl idag ev imorgon så nu är det bara denna eviga väntan på bim.
Svar på tråden Vi med PCO och PCO-S som försöker bli gravida!