• angeilica

Katten kissar på möblerna

Min honkatt på 1,5 år kissar inne, på mattorna och i sängen om hon får chansen. Hon har även kissat ner soffan men den kastade vi för 3 veckor sen och hon älskar den nya (begagnad 70tals) soffan vi skaffat.

Hon kastrerades när hon var ca 9 månader gammal.

Kisseriet började strax efter att jag fick veta att jag väntar barn. Vi tog med henne till veterinären efter 1-2 månader (väntade naivt på att hon skulle sluta) fick då veta att hon hade kristaller. Efter att vi fått besked att kristallerna var borta så fick hon urinvägsinfektion, vi avslutade penicillin kuren för en vecka sen.

Sedan dess har hon kissat på hallmattan 1 gång, dörrmattan 2 gånger och så sent som ikväll kissade hon i sängen.

Jag vet inte vad vi ska göra längre, sambon rengör lådan ofta, vi har testat olika foder, flyttat kattlådan, försöker aktivera och uppmärksamma henne mer och vi stänger sovrumsdörren när vi inte är i sovrummet.

Vår son kommer i april och jag vill inte ha en katt som kissar inne då.

Vill inte göra mig av med vår katt men vet inte vad jag ska göra längre.

Några förslag eller någon som varit med om detta tidigare?

• Svar på tråden Katten kissar på möblerna
  • angeilica

Vi har testat feliway, ingen skillnad.

Vi behövde inte lämna in nytt urinprov efter penicillinet, men ska höra av mig igen och insistera på att lämna in nytt ändå.

• Jasmin Karlsson

Ja om katten fortfarande har kissproblem kan det vara en idé att ta nytt urinprov för att se att antibiotikan var rätt och tog alla bakterier.

• Birmafröken

1. Hur många lådor (och katter) finns det?

2. Vad är det för typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan lucka)?

3. Vilken typ av strö är det i lådorna (märke och sort)?

4. Hur ofta (hur många gånger per dag) rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

• Dexter dot com

Gör ett nytt besök hos veterinären så hon verkligen är frisk från UVI och fodret fungerat och löst upp kristallerna. Både UVI och kristaller gör ont vilket brukar resultera i att katten vill kissa på något mjukt.
    Ställ in flera lådor. 1 låda är lite åt en katt, vissa vill ha flera att välja emellan på olika ställen.

• angeilica

1. En låda och en katt

2. Lucka och med huv.

3. Just nu Icas premium, har testat olika men ingen skillnad.

4. Det är sambon som sköter kattlådan, ber honom rensa den dagligen men det blir nog snarare varannan dag och en ordentlig rengöring minst en gång i veckan.

• Birmafröken
    angeilica skrev 2015-01-06 18:25:47 följande:

1. En låda och en katt

2. Lucka och med huv.

3. Just nu Icas premium, har testat olika men ingen skillnad.

4. Det är sambon som sköter kattlådan, ber honom rensa den dagligen men det blir nog snarare varannan dag och en ordentlig rengöring minst en gång i veckan.

Ja, då är lösningen troligen enkel!

1. Skaffa ytterligare en låda.

2. Ta definitivt bort luckan, helst hela huven.

3. Fortsätt med lerbaserad, finkornig och klumpbildande sand. Fyll på dagligen så att det alltid är ett rikligt och grävvänligt lager i lådan, ca 8-10 cm.

4. Sanden måste rensas från kissklumpar och avföring oftare! Minst varje morgon och kväll.

Lycka till!
  • angeilica

Men varför började hon med att kissa inne? Det tog ett år innan hon började med att kissa på andra ställen än lådan. Hon började med det i samma veva som vi fick veta att vi väntar barn, kan det vara orsak också eller är det bara dålig tajming?

• Birmafröken
    angeilica skrev 2015-01-06 20:22:40 följande:

Men varför började hon med att kissa inne? Det tog ett år innan hon började med att kissa på andra ställen än lådan. Hon började med det i samma veva som vi fick veta att vi väntar barn, kan det vara orsak också eller är det bara dålig tajming?

Föra att det var då din sambo fick ta över lådrensningen och skötte den uppgiften dåligt?
  • angeilica

Kan meddela att sen igår har jag tagit över kattlådan lite mer, rensade lådan innan vi gick och la oss.

Idag.skulle vi lämna urinprov, men hon kissade inte på hela dagen, utan en timme innan veterinären stängde och då var det för sent att lämna in urinprovet. Vi gör ett nytt försök på fredag då vi måste köpa ny specialsand.

Kan även meddela att ikväll när jag bytte till henne vanliga sand sprang hon till lådan, stod och tröck i närmare 1 minut innan hon fick ut några droppar kiss, storlek som en 10a med en liten bloddroppe i. Gick även på toan inom 5 minuter och fick ut lös avföring.

Någon som vet vad det kan bero på?

Ska självklart ringa veterinären imorgon!

• Jasmin Karlsson

Att hon gått och kissat och behövde "trycka" och att det kom lite blod tyder på att hon fortfarande har något fel med urinvägarna och att det inte bara är ett beteendeproblem, även om det såklart är viktigt att tömma lådan ofta och ge olika sand- och lådalternativ. Det kan vara UVI, blåskatarr utan infektion, kristaller mm, som din veterinär får hjälpa dig med att reda ut.

Har du provat cystease?

Hon kan även behöva Metacam eller motsvarande om hon nu har en blåskatarr och antibiotika om urinprov visar infektion.

• angeilica

Hej, förlåt att det tagit mig så lång tid att svara, har haft fullt upp.

Har varit med katten hos veterinären och gjort en ordentlig undersökning med urinprov och ultraljud. De hittade inga fel på henne förutom att hon blivit mer överviktig efter det nya fodret hon fått mot kristallerna.

Det enda veterinären kunde konstatera är att hon har stressblåsa och att det med all sannolikhet har med min sambo och graviditet att göra. Dessvärre tänker jag inte göra mig av med dem så blir det inte bättre innan vår son kommer så har jag nog inget annat val än att hitta ett nytt hem åt henne. :(

Men sen vi fick veta detta har jag hjälpt till med att sköta kattlådan, så den rensas varje kväll innan vi går och lägger oss. Och vi har haft i mera sand så hon har mer att krafsa runt i.

Både jag och min sambo ägnar henne ännu mera tid för både lek och mys.

Idag har hon varit incidentfri i 1 vecka och 5 dagar. Så det går definitivt åt rätt håll.

Men jag vill tacka för alla råd :)

Svar på tråden Katten kissar på möblerna