• Unkbitz

Blöjfria nätter?

Hej!
    Jag har en tjej som fyller 4 år i mars.
    Hon har varit blöjfri dagtid sen i somras, var väldigt mycket krångel och "olyckor" innan det gick. Hon gjorde ofta ner sej med mening också.. Hur som helst det fungerar fint nu, men nu tyckte vi att hon är så pass stor att hon borde klara av att vara utan blöja på natten.
    På morgonen är  blöjan ofta blöt, men vi har antagit att det är av lathet hon inte gått på toan utan kissat i blöjan. så jag tog bort blöjan, med resultat att hon sover jättegott hela natten i kall blöt säng utan att märka något! Detta har hänt tre nätter på rad nu...
    Vad göra????
    Ska jag låta henne ha blöja eller vara envis och tvätta tvätta tvätta?
    Hon förnekar själv att det är kiss i hennes säng och säger att hon inte har kissat..
    Och hur ska jag hantera henne? Bli arg för att hon ljuger? Hon kanske inte märker att hon kissar?
    Mycket tacksam för råd! :)

Irma 1/3 2011
  • Svar på tråden Blöjfria nätter?
  • Mika86

Låt henne ha blöja.

Vi testade med att va utan blöja på natten men gav upp efter ett par blöta nätter.

Det kommer när de är mogna för det, här ha 8 åringen precis blivit torr på natten, både 6 o 4 åringen ha nattblöja

• Studentpappa

Ta upp henne och kissa innan ni lägger er, så gjorde vi när dottern slutade med blöja. Det skedde några olyckor i början innan vi tog upp henne. Men om ni ser till att hon kissar vid läggdags och sedan efter några timmar så kanske hon klarar natten torr. Att skälla på en fyraåring lär knappast hjälpa, min svåger kissade på sig tills han var tonåring typ.

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Yonndax

Att bli blöjfri på natten handlar inte bara om vilja utan även att kroppen måste vara med på noterna. Kroppen ska producera ett hormon som minska urintillverkningen på natten. Om man inte vill ta upp barnet på natten för att kissa alternativt tvätta sängkläder varje dag är rekommendationen att vänta tills blöjan är torr på morronen. Det är först om det inte fungerar upp mot 6 års åldern som det kan vara bra att kontakta en läkare för att kolla så att det inte är nått annat som som är galet. Annars är det normalt att det tar tid att bli helt torr på natten.

• Unkbitz

Åh tack för svar!
    Nej jag har inte skällt på henne, bara frågat om hon kissat och fått svaret nej och sen sagt att det är ju blött, men jag har funderat över om jag borde ha skällt. Men då gjorde jag rätt där iaf.
    Det får nog ta den tid det tar då. Ska prova ta upp henne på toa innan jag lägger mej och se vad som händer då, om det inte hjälper efter några nätter får hon ha blöja igen. :)
    Tack igen!

Irma 1/3 2011
  • cosinus
    Unkbitz skrev 2015-01-07 10:15:51 följande:

Åh tack för svar!
    Nej jag har inte skällt på henne, bara frågat om hon kissat och fått svaret nej och sen sagt att det är ju blött, men jag har funderat över om jag borde ha skällt. Men då gjorde jag rätt där iaf.
    Det får nog ta den tid det tar då. Ska prova ta upp henne på toa innan jag lägger mej och se vad som händer då, om det inte hjälper efter några nätter får hon ha blöja igen. :)
    Tack igen!

Jag säger sätt på blöjan.

Min ena son är 8 (snart 9) och han kissar i sängen så gott som varje natt. Märker aldrig att det blir blött och vaknar inte. Däremot rullar han oftast i sömnen till en torr fläck.

Han slutade med blöja på natten när han var 5 för att han ville och för att lillebror slutade då (övriga 3 syskon har alla slutat som 3-åringar). Jag hade inte hjärta att neka och tänkte som du att det kanske ger sig om man håller ut. Det har det alltså inte gjort och efter 3 veckor när lillebror var klockrent torr vägrade han gå tillbaka till blöja eftersom han var större.

Ett barn som vaknar kan lära sig att det händer något och vakna innan och gå upp och kissa till slut. Ett barn som inte gör det lär sig inget och man får tvätta sängkläder till förbannelse.

Så när barnet är så pass litet hade jag aldrig satt mig i tvätt-eländet. Ni kan prova kissa innan ni går och sover men hjälper inte det på med blöja och prova om nåt halvår igen.
  • Jeanetteemilia

Låt henne ha blöja på natten till hon är redo. Min 4a var väldigt sen med att bli torr på natten. Hon sover otroligt hårt och vaknade inte, vilket verkar var det samma som din dotter. Vi tog upp henne på toa när vi skulle lägga oss. Efter ett tag fixade hon det :)

Svar på tråden Blöjfria nätter?