• Evernote

    Odubbat glashalt och krockar

    Har man en lång lucka med dubbdäck för att inte krocka tycker ofta någon att den är för lång och måste in emellan. Då kan det gå illa om några kör odubbat. Varför ska man ha det, är det mkt billigare?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Odubbat glashalt och krockar
  • Mentat

    Om nu någon måste kasta sig in i luckan och det är isgata (vad är det här för väg egentligen, motorvägarna saltas ju först av allt?) så kan jag släppa på gasen litet och öka luckan igen.

    Presitgetänkande passar inte i trafiken i allmänhet men extra illa i vinterhalka. Det är inget problem att köra utan dubbar men man får ju köra därefter, det är inte samma sak som att köra på sommarväg precis.

  • Evernote
    Mentat skrev 2015-01-12 08:28:17 följande:

    Om nu någon måste kasta sig in i luckan och det är isgata (vad är det här för väg egentligen, motorvägarna saltas ju först av allt?) så kan jag släppa på gasen litet och öka luckan igen.

    Presitgetänkande passar inte i trafiken i allmänhet men extra illa i vinterhalka. Det är inget problem att köra utan dubbar men man får ju köra därefter, det är inte samma sak som att köra på sommarväg precis.


    Så vi kommer upp i is-hala backar odubbat?
  • Mentat
    Evernote skrev 2015-01-13 01:58:54 följande:
    Så vi kommer upp i is-hala backar odubbat?
    Ja, så länge du inte stannar mitt i backen så går det bra. Jag vet inte var du bor men här sker en viss halkbekämpning på vägarna. Den verkliga ishalkan är ovanlig och när man har den kan man hantera den.
  • Gert

    För man får inte köra på Hornsgatan med dubbdäck.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Realist)
    Mentat skrev 2015-01-13 06:37:58 följande:
    Ja, så länge du inte stannar mitt i backen så går det bra. Jag vet inte var du bor men här sker en viss halkbekämpning på vägarna. Den verkliga ishalkan är ovanlig och när man har den kan man hantera den.
    Man ska alltså vänta på sandbilen för att komma hem för att sanda garageinfarten.
  • Demmpa

    Det jag skriver nu är generellt och gäller ungefär söder om Sundsvall.

    Det finns massor av länsvägar och mindre som inte halkbekämpas, men där brukar det inte vara tvåfiligt, och inte jättemycket med trafik.

  • Mentat
    Anonym (Realist) skrev 2015-01-15 02:36:46 följande:
    Man ska alltså vänta på sandbilen för att komma hem för att sanda garageinfarten.
    Nej. Om du inte har något mer seriöst att komma med föreslår jag att du tänker efter en gång till innan du skickar ditt inlägg.

    Jag förstår att du ville vara anonym.
  • Evernote

    Självklart ska alla ha dubbdäck på is, vi kan inte ha lekstuga med säkerheten. Är det så mkt dyrare att köpa dubbdäck?

    Varför börjar kommuner dela ut gratis broddar?

  • Anonym (Tom)

    Det finns däck med en slityta som sandpapper. Greppar bra på frusen vägbana.
    Har aldrig varit med om att jag fastnat i någon backe under den tid jag kört bil, varken med eller utan dubbar.

  • SonOfSagan

    Jag kör dubbfritt och har bättre grepp med min egen bil än med jobbilen som har Continental dubbdäck på. Kan också påpeka att jag bor i Norrland och kör både efter kustvägarna och inlandsvägarna utan några som helst problem med mina dubbfria däck.

    Vill även påpeka att dubbfritt kostar lika mycket som dubbat.

Svar på tråden Odubbat glashalt och krockar