• Ascendere

"Moderata" muslimer demonstrerar mot Lars Vilks 2010

Postade det här klippet i en annan tråd men tänkte prova att lägga det som en egen tråd istället i hopp om att få i gång en diskussion kring klippet. Jag tycker det förtjänar att lyftas fram nu när yttrandefrihet och Islam diskuteras mkt med anledning av massmordet i Paris.

Det är alltså en film som på ett ganska objektivt sätt visar hur det gick till på Uppsala Universitet när Lars Vilks var i Uppsala och föreläste 2010.

Det som gör just det här klippet så intressant tycker jag är dels att det är filmat ganska rakt av, dvs det är inte redigerat för att lyfta fram den ena eller andra synvinkeln som ju nyhetsinslag brukar kunna vara, och dels att det så vitt jag förstår är helt vanliga personer med muslimsk bakgrund som figurerar i filmen, dvs det är inga islamister eller radikaliserade ungdomar utan ordinära i Sverige bosatta muslimer.

Säg gärna vad ni anser om agerandet hos personerna i filmen, är det rätt, är det fel, eller är det fel men förståeligt?

Det kan vara viktigt också att veta att det här handlade om en öppen föreläsning vid Uppsala Universitet, samtliga personer på filmen (ja, undantaget poliserna då :) var alltså där frivilligt och inte som en del av en utbildning eller liknande.

• Svar på tråden "Moderata" muslimer demonstrerar mot Lars Vilks 2010
  • Cal XVI Gustf
    KillBill skrev 2015-01-13 07:38:56 följande:
    Kristen som kristen eller? Du har ju inte opponerat dig emot att andra klumpar ihop alla muslimer.
    Jo det har jag fast inte just i den här tråden.

Vad är din uppfattning i frågan? Är det viktigt att peka ut att det var syrisk ortodoxa kyrkan och livets ord eller ska man generalisera och säga "äh, kristna som kristna"?
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2015-01-13 09:07:19 följande:
    Du menar utifrån ditt exempel men Vilks föreläsning.

Har du hört talas om selektion? Du kan inte utgå från att personer som kommer till ett evenemang för att lyssna eller för att hindra är representativa för någon annan grupp än just de som kommit till evenemanget.

Utifrån ditt resonemang skulle alltså 87 procent av oss svenskar anse att det var rätt att hindra Jimmie Åkesson att framföra sitt främlingsfientliga budskap på torgmöten inför valet. 

Så är det förstås inte, utan de som störde Åkesson var bara representativa för de som ansåg att det var helt ok att försöka hindra honom från att tala.
    Jag ser det så här: Bland vanliga moderata muslimer i Sverige finns det många som är beredda att aktivt söka upp en föreläsning i ett helt sekulärt sammanhang som för fram ett budskap de inte gillar i syfta att 1) protestera och 2) hindra att budskapet framförs 

Man kan rimligen anta att det då finns ett antal som delar åsikterna men inte hade möjlighet att faktiskt närvara på plats av olika anledningar. 
    Det är inget jag kan bevisa, utan det är ett antagande. 

För mig får därför personerna i filmen representera hur muslimska invandrare ställer sig när det gäller yttrandefrihet å ena sidan och hädelse av Islam å andra sidan. Och det är helt OK att göra det valet, men då har man inte i Sverige att göra utan kan med fördel välja någon av alla de blomstrande demokratier som har Islam som statsreligion.
  • FDFMGA
    Ascendere skrev 2015-01-13 09:49:41 följande:
    Jag ser det så här: Bland vanliga moderata muslimer i Sverige finns det många som är beredda att aktivt söka upp en föreläsning i ett helt sekulärt sammanhang som för fram ett budskap de inte gillar i syfta att 1) protestera och 2) hindra att budskapet framförs 

Man kan rimligen anta att det då finns ett antal som delar åsikterna men inte hade möjlighet att faktiskt närvara på plats av olika anledningar. 
    Det är inget jag kan bevisa, utan det är ett antagande. 

För mig får därför personerna i filmen representera hur muslimska invandrare ställer sig när det gäller yttrandefrihet å ena sidan och hädelse av Islam å andra sidan. Och det är helt OK att göra det valet, men då har man inte i Sverige att göra utan kan med fördel välja någon av alla de blomstrande demokratier som har Islam som statsreligion.
    Jag ser det inte så här.

Bara för att ett relativt stort antal personer ansåg att det var helt ok att försöka stoppa Jimmie Åkesson från att framföra sitt budskap under valrörelsen så kan man inte säga vara sig bu eller bä om huruvida den uppfattningen är representativ för den oerhört mycket större mängd svenskar som är negativa till SD men inte valde att störa Åkesson.

Jag ser det alltså som att du bygger ett antagande om muslimer på helt felaktiga premisser. 

Det skulle däremot vara intressant att se hur stor andel av muslimerna i Sverige som idag anser att det borde vara förbjudet att skämta om Islam - och hur stor andel av dessa som anser att man kan rättfärdiga våld mot dem utifrån detta.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-01-13 10:26:02 följande:
    Jag ser det inte så här.

Bara för att ett relativt stort antal personer ansåg att det var helt ok att försöka stoppa Jimmie Åkesson från att framföra sitt budskap under valrörelsen så kan man inte säga vara sig bu eller bä om huruvida den uppfattningen är representativ för den oerhört mycket större mängd svenskar som är negativa till SD men inte valde att störa Åkesson.

Jag ser det alltså som att du bygger ett antagande om muslimer på helt felaktiga premisser. 

Det skulle däremot vara intressant att se hur stor andel av muslimerna i Sverige som idag anser att det borde vara förbjudet att skämta om Islam - och hur stor andel av dessa som anser att man kan rättfärdiga våld mot dem utifrån detta.
    Ganska många. Inte bara muslimerna i Sverige utan många muslimer i hela världen. Lyssnade på Ring P1 igår och första samtalet var en muslim som sa att muslimer blir kränkta om man förlöjligar och ritar karikatyrer på Profeten Muhammed. Man ska inte kränka och förlöjliga andra människor på det sättet, var hans budskap. Islam står över pressfriheten och yttrandefriheten.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2015-01-13 10:26:02 följande:
    Jag ser det inte så här.

Ja det vore väldigt intressant. Med "våld" i det fallet gissar jag att du menar icke statligt sanktionerat våld utfört av privatpersoner. 
  • KillBill
    Cal XVI Gustf skrev 2015-01-13 09:28:00 följande:
    Jo det har jag fast inte just i den här tråden.

Vad är din uppfattning i frågan? Är det viktigt att peka ut att det var syrisk ortodoxa kyrkan och livets ord eller ska man generalisera och säga "äh, kristna som kristna"?

Normalt sett så brukar jag inte ha synpunkter på religioner. Jag är själv ateist och låter andra tro på vad de vill.I den aktuella debatten där andra har fört fram kritik mot muslimer som grupp ser jag inget fel med att balansera diskussionen genom att ge exempel där jag beskriver kristna som grupp. Min uppfattning är att det finns avarter inom alla religioner men att de flesta är ganska fromma.

• FDFMGA
    Ascendere skrev 2015-01-13 10:51:09 följande:
    Ja det vore väldigt intressant. Med "våld" i det fallet gissar jag att du menar icke statligt sanktionerat våld utfört av privatpersoner. 
    Ja, jag menar personer som anser att de har stöd i sin religion att ta till våld mot personer som de anser kränker religionen

Ja, det vore intressant, särskilt om man kunde relatera resultatet till en "kontrollgrupp".

Själv är jag optimist och tror att vi trots allt successivt blir alltmer toleranta till andra människors livsmönster - men det finns ju alltid motreaktioner, så det är inte uteslutet att de som är intoleranta trots detta blir alltmer intoleranta.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Ascendere
    KillBill skrev 2015-01-13 10:52:18 följande:

Normalt sett så brukar jag inte ha synpunkter på religioner. Jag är själv ateist och låter andra tro på vad de vill.I den aktuella debatten där andra har fört fram kritik mot muslimer som grupp ser jag inget fel med att balansera diskussionen genom att ge exempel där jag beskriver kristna som grupp. Min uppfattning är att det finns avarter inom alla religioner men att de flesta är ganska fromma.

Problemet är ju att Islam som religion förespråkar motsatsen till att alla ska få tro på vad de vill, den förespråkar att alla ska tro på Islam och inget annat.

En stor skillnad mot kristendomen där tesen om att Gud gav människan den fria viljan är väldigt framträdande, dvs den enskilda människan får själv välja att ta in Gud i sitt liv eller inte.
    Något sådant hittar du inte inom Islam, där är det mer straightforward, tro eller dö. 

Som ateist är det lätt att avfärda (jag har själv tänkt så tills för 4 år sen ungefär) det hela med "alla religioner är ungefär samma sak, en hittepåfigur och så lite böner och högtider", men detta är en vääääääldigt förenklad bild och det är till och med farligt att underskatta religionens påverkan på det sättet. 
    Det är en bild som man kan kosta på sig att ha när man kommer från ett sekulariserat land där en majoritet anser religionen vara en privatsak, men Islam anser inte religionen skall vara en privatsak utan Islam anser sig vara den grund hela samhället skall bygga på.
    Lägg till detta att många muslimska invandrare är uppfostrade med tanken att religionen genomsyrar hela samhället, och du får, tja en tankeställare förhoppningsvis.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-01-13 00:01:18 följande:

Jag försöker som sagt var balansera upp diskussionen. En annan sak. Du uttalar dig som att du hatar islam. Borde inte du som liberal skita i om folk är kristna, muslimer eller något annat? Du borde väl värna religionsfriheten?

Jag skiter fullständigt i vilka sagor folk tror på så länge de klarar av att uppföra sig som folk. Det klarade varken Ulf Ekmanlärjungarna, de syrisk/ortodoxa, eller de bindgalna åhörarna till Lars Vilks föreläsning av att göra, alltså har jag min fulla rätt att avsky dessa personer och deras sätt att utöva sin religion.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • MrFahrenheit
    Ascendere skrev 2015-01-13 08:42:30 följande:
    Jag tycker att vi ska ta emot väsentligt färre invandrare från MENA-området eftersom de har så annorlunda värderingar jämfört med svenskar och så pass svårt att integrera sig, vilket videon ovan visar ett exempel på. Ditt exempel också för den delen, där svenska kristna anordnar demonstration ich bönemöte och de syrianska kristna upplopp och stenkastning.
    Jag respekterar dig för att du talar klarspråk och jag förstår hur du tänker. Jag tycker att det är lika olyckligt som dig att det är så pass många människor tvingas fly för sina liv, fly till freden, fly till EU. Att EU i sin tur har sina egna interna kriser,som blir till en ursäkt att slussa människorna vidare till de länder som har det bäst ställt.

Även om EU kan ta emot långt fler flyktingar än vad de gör idag, så skyller de enbart ifrån sig själva ifrån ansvaret de har trolovat i sambandet med medlemskapet. Att EU blir mer toppstyrt på bekostnad utav demokrati är väldigt svårt att se när allt fokus ligger på att hindra flyktingarna att komma hit.

Jag anser inte heller att Sverige ska vara en dumpningsplats utav flyktingar, men man får se det för vad det är istället.
  • MrFahrenheit
    Rataxes skrev 2015-01-13 13:30:07 följande:
    Jag skiter fullständigt i vilka sagor folk tror på så länge de klarar av att uppföra sig som folk. Det klarade varken Ulf Ekmanlärjungarna, de syrisk/ortodoxa, eller de bindgalna åhörarna till Lars Vilks föreläsning av att göra, alltså har jag min fulla rätt att avsky dessa personer och deras sätt att utöva sin religion.
    Ulf Ekman konverterade tillslut till katolisism.
Svar på tråden "Moderata" muslimer demonstrerar mot Lars Vilks 2010