"Moderata" muslimer demonstrerar mot Lars Vilks 2010
Postade det här klippet i en annan tråd men tänkte prova att lägga det som en egen tråd istället i hopp om att få i gång en diskussion kring klippet. Jag tycker det förtjänar att lyftas fram nu när yttrandefrihet och Islam diskuteras mkt med anledning av massmordet i Paris.
Det är alltså en film som på ett ganska objektivt sätt visar hur det gick till på Uppsala Universitet när Lars Vilks var i Uppsala och föreläste 2010.
Det som gör just det här klippet så intressant tycker jag är dels att det är filmat ganska rakt av, dvs det är inte redigerat för att lyfta fram den ena eller andra synvinkeln som ju nyhetsinslag brukar kunna vara, och dels att det så vitt jag förstår är helt vanliga personer med muslimsk bakgrund som figurerar i filmen, dvs det är inga islamister eller radikaliserade ungdomar utan ordinära i Sverige bosatta muslimer.
Säg gärna vad ni anser om agerandet hos personerna i filmen, är det rätt, är det fel, eller är det fel men förståeligt?
Det kan vara viktigt också att veta att det här handlade om en öppen föreläsning vid Uppsala Universitet, samtliga personer på filmen (ja, undantaget poliserna då :) var alltså där frivilligt och inte som en del av en utbildning eller liknande.