• Anna198407

Hur lång tid ska man ge amningen ett försök när det inte funkar?

Har precis fått mitt första barn som blev förlöst med akut kejsarsnitt pga 2 dygns försök med igångsättning som inte gav så mycket resultat .

Mjölken kom ju då inte igång direkt utan det tog ett par dagar med hjälp av pumpning då sonen bara surade vid bröstet .

Nu har jag pumpat i 1 vecka var tredje timme och min mjölk är hyfsat igång men inte i tillräcklig mängd som han ska ha .

Men det går verkligen inte att lägga till honom , han blir riktigt arg. Han tar bröstet i munnen men han tar inte det där stora taget och suger. Jag har försökt med amningsnapp , hålla honom i lite olika positioner, vi har försökt att ge honom lite ersättning till att börja mef för att stilla hungern och sedan lägga till honom , men det går verkligen inte !

Och det här med pumpningen funkar väl bra sålänge mannen är hemma och sedan får jag försöka lösa det på egen hand .

Men hur länge ska man egentligen försöka?

Jag är villig att ge det ett försök. Men frågan är hur länge det är lönt att hålla på?

Med tanke på hur bunden jag blir till pumpmaskinen hela tiden .

• Svar på tråden Hur lång tid ska man ge amningen ett försök när det inte funkar?
  • Anna198407

Nässpray? Finns det ett nässpray som driver på mjölken?

Vår sköterska på BVC tipsade om ett te som man kan köpa hos hälsokostbutik ? Någon som har provat ?

Jag får inte ut alls mycke mjölk . På morgonen får jag ut som mest ca 50 ml efter att inte ha pumpar över natten , men sedan när jag fortsätter var tredje timme så kommer Max 1 dl per ggn .

• anidue
    Anna198407 skrev 2015-01-16 21:19:34 följande:

Nässpray? Finns det ett nässpray som driver på mjölken?

Vår sköterska på BVC tipsade om ett te som man kan köpa hos hälsokostbutik ? Någon som har provat ?

Jag får inte ut alls mycke mjölk . På morgonen får jag ut som mest ca 50 ml efter att inte ha pumpar över natten , men sedan när jag fortsätter var tredje timme så kommer Max 1 dl per ggn .

syntocinon
  • MxMeNow

Jag gav upp ganska omgående med alla mina barn. Varför kämpa och må dåligt när det finns bra ersättning och närhet kan de få utan amning.

• iknasi

Ja hade också ks.. Bb personalen vissa av dom visste inte ens att jag var snittad & tyckte ja skulle amma i alla ställningar. Ville helst ligga ned det första dygnet. Sen kom spinal huvudvärken som gjorde att ja kunde inte ens resa mig. Försökte amma 5-6dygn på bb och det var stök varje gång innan amning. Dottern skrek 20-40min innan matdags. Provade allt, tillslut orkade jag inte mentalt. Jag pumpade tills dottern var 2,5-3månader. Jag försökte även amma henne hemma, men hon totaltvägrade, precis som med ditt barn.

Kämpa så länge du orkar..

Ingen kan bestämma hur du ska göra. Försök dock pumpa dom första månaderna om du kan / klarar av det

• Gina43
    Anna198407 skrev 2015-01-16 21:19:34 följande:

Det har väl inte gått så lång tid sedan förlossningen? Två veckor? I början har man inte så mycket mjölk, när den är gulaktig och fet. Mjölkmängden anpassar sig efter förfrågan. Eftersom barnet inte ligger vid bröstet och "beställer" mer så blir det ju lite svårare. Hur länge pumpar du varje gång? Jag brukade inte heller få ut stora mängder med pump - barnet får ut mer!

Har en elektrisk Medela Swing som funkar hyfsat bra. Pumpen på sjukhuset var kraftigare.

Teet som din BVC-sköterska nämnde är amningste. Jag provade det, men är osäker på effekten. Vet dock med mig att andra haft jättebra resultat av det. Däremot vet jag inte om örterna påverkar mjölkproduktionen eller om det är så att de påverkar smaken på mjölken så att barnet suger mer (har läst det i en fransk bok, men bara där. Vet inte om det stämmer).

Dricker du mycket vatten överlag?
  • Anna198407

Ja eller knappt 2 veckor , på onsdag är det 2 veckor . Men det lät på sköterskan från BVC som att jag borde försöka hitta på något för att öka mängden . Och då nämnde hon det det där te t .

Jag pumpar var tredje timma och då pumpar jag 7 minuter/ bröst i 2 omgångar alltså 14 minuter på varje. Precis som dom visade på BB .

Jag dricker så mycket jag kan och försöker att äta bra , försöker att klämma in mellanmål .

Jag har en son som vill bli buren hela tiden och somnar han så sover han bara kortare stunder och det är inte helt säkert att jag lyckas lämna honom ifrån mig till egen säng , så det är inte helt lätt att lyckad klämma in både pumpning , äta , gå på toa, försöka vila - däremellan .

Det där med barnmorskorna på BB kan jag hålla med om , dom tyckte att jag också skulle sitta rakare , försöka olika ställningar mm , vilket ju inte var så jäkla enkelt när man precis blivit ihop lappad , det är ju ändå 7 lager som dom precis har grävt sig igenom , så klart som fasen att det känns.

Tycker också att det är helt sjukt att inte pappan får vara hemma längre när det slutat med kejsarsnitt . Man behöver ju mer hjälp! Vi bor dessutom på 3e våning utan hiss vilket gör att jag kommer få stanna inne i 6 veckor eftersom jag inte kan bära ner både barnet och liggdel till vagnen .

Så det är mycket knepigt system fk har kan jag tycka .

• Alexi

Fast ts. Pappan kan visst vara hemma längre. Han kan ta ut dubbeldagar fp. Eller tom semester. Min man har varit hemma runt en månad båda gångerna. Så skyll inte på fk, de har inte ett dugg medsaken att göra, de stiftar inga lagar.

• Dockan

Det kan finnas möjlighet för dig att bli sjukskriven, så kan din man ta fp, om läkare bedömer att för att få det att fungera med att ta hand om barnet behöver han vara hemma.

Har du pratat med din BVC om hur du upplever situationen?

• Anna198407

Ja jag har pratat med henne men hon sa precis som jag att dom tar inte så stor hänsyn till kvinnor som gjort snitt . Så hon sa att jag kan nog glömma det .

Jag är ju kapabel att ta hand om mitt barn , det är ju bara vår situation med hur vi bor som gör att jag kommer ingenstans . Vi bor på tredje våning och jag får ju Max lyfta mitt barn och inte tyngre under de närmsta 2 månaderna .

Men jag får väl stanna hemma bara helt enkelt .

• Gina43

Sitta inne? När det är lämpligt finns ju bärsele! Köp en begagnad på Blocket eller skicka ut pappan att köpa en ny! Ergonomisk bärsele rekommenderas. Eller bärsjal. Om din ytterjacka passade när du var höggravid kan du ju ha den över?

Om du inte vill använda bärsele eller sjal, kan du inte ringa en kompis eller knacka på hos en granne och fråga om hjälp att få ner barnvagnen? Skaffa lås och regnskydd till barnvagnen, så om det kniper kan du lämna den temporärt där nere/ute, tills pappan/grannen/kompisen kan ta upp den.

Eller vänta tills pappan är hemma och gå på kvällspromenad tillsammans?

• Angelica02

Jag gav upp efter en månad när vågen visade att min son gått ner i vikt och jag på två timmar endast hade fått ut 25ml från båda brösten

• linnéa001

Jag har läst att lättöl är bra att dricka när man ammar. Det ska tydligen driva på "utrinningen". Inget jag provat själv dock. Jag har en elektrisk pump men trots att jag har ganska mycket mjölk tycker jag inte att det kommer så mycket när jag pumpar. 50-75 ml totalt efter fyra timmar. Min dotter är fyra månader och jag längtar tills jag kan sluta amma.

• micromat

Jag gav upp efter 1 månad typ.. Då hade han fått bröstet och ersättning.. Fick börja.med ersättning dag 2.. Jag hade verkligen ingen mjölk.

• Annelie 76
    Anna198407 skrev 2015-01-17 09:52:08 följande:

Ja eller knappt 2 veckor , på onsdag är det 2 veckor . Men det lät på sköterskan från BVC som att jag borde försöka hitta på något för att öka mängden . Och då nämnde hon det det där te t .

Jag pumpar var tredje timma och då pumpar jag 7 minuter/ bröst i 2 omgångar alltså 14 minuter på varje. Precis som dom visade på BB .

Jag dricker så mycket jag kan och försöker att äta bra , försöker att klämma in mellanmål .

Jag har en son som vill bli buren hela tiden och somnar han så sover han bara kortare stunder och det är inte helt säkert att jag lyckas lämna honom ifrån mig till egen säng , så det är inte helt lätt att lyckad klämma in både pumpning , äta , gå på toa, försöka vila - däremellan .

Det där med barnmorskorna på BB kan jag hålla med om , dom tyckte att jag också skulle sitta rakare , försöka olika ställningar mm , vilket ju inte var så jäkla enkelt när man precis blivit ihop lappad , det är ju ändå 7 lager som dom precis har grävt sig igenom , så klart som fasen att det känns.

Tycker också att det är helt sjukt att inte pappan får vara hemma längre när det slutat med kejsarsnitt . Man behöver ju mer hjälp! Vi bor dessutom på 3e våning utan hiss vilket gör att jag kommer få stanna inne i 6 veckor eftersom jag inte kan bära ner både barnet och liggdel till vagnen .

Så det är mycket knepigt system fk har kan jag tycka .

Jag pumpar var 4 timme nu för att bibehålla mjölkmängden. Jag pumpar tills det är slut. Det är svårt att se så jag har en ficklampa och lyser på bröstvårtan och håller koll på när det inte kommer mer. Klämmer på bröstet också för att kolla att det är mjukt överallt. Pumpar nog 10-12 minuter per bröst, först stora bröstet där jag får ut ca 100ml, sen lilla bröstet för jag får ut ca 50ml. På det lilla bröstet har jag en enda tunn stråle mjölk så det bröstet tar länge tid att pumpa. Det går mycket bättre nu när jag lyser och ser ordentligt. Har upptäckt att jag har en ganska lång paus i mitten och jag tror jag ofta avbröt där tidigare och då är det inte så konstigt att jag fick problem.
  • Royalle

-svagdricka ökar mjölkmängden nåt kopiöst, iallafall för mig. Fick mitt förra barn på juldagen och drack en del svagdricka och det gjorde jättenytta!
    -Tänk på att det är bättre att pumpa riktigt ofta än att hålla på länge när mjölken ska öka. Kör ett par dagar då du pumpar minst varje timme, gärna oftare så ska du se att det ökar. Bebisar som växer äter superofta ett par dygn just för att mängden mat ska öka.
    -Fänkål ökar också mängden mjölk, men kan ge gaser... Inte optimalt om bebis brukar ha ont i magen. 
    -Jag vet att det är skitjobbigt, men försök intala dig att du ger massor med mat och att det kommer att gå jättebra, oro gör att det blir svårare att driva på mjölken. 

Jag håller tummarna för dig!

• Line85

Har du varit till amningsmottagningen?

Jag hade problem med mitt första barn så denna gång var jag lite ihärdigare med amningen och att be om hjälp.., jag fick ändå stora sår på vårtorna och enda tills jag träffade en barnmorska som visade helt andra knep än dom första, och andra tips, försvann dom. Nu några dagar senare är såren borta och mjölken sprutar åt alla håll haha

Så ta hjälp, det kanske löser sig hur bra som helst.

Det är SÅ mycket bekvämare att amma än att ge flaska. Sömnen blir mkt bättre och man orkar mer.

• Gäst Tess

min lilla fick ersättning på kvällen i början
    Jag tog det som det kommer, kan jag amma så gör jag, annars finns juh ersättning
    Fattar inte vad det är att må dåligt om...

det tog över 2v - 3v innan jag kände att där kom nått

Där efter va det för mycket o nu när hon är 3mån så kan det vara jobbit o läckage när hon sover 8tim på natten
    Så amma efter 3-4tim är lagom

Svar på tråden Hur lång tid ska man ge amningen ett försök när det inte funkar?