jag tror tyvärr att många snöar in sig på enbart blodtryck och protein i urinen, när det behövs så mycket mer för att kolla hur läget där inne egentligen är.
jag kan bara använda mig själv som exempel.
i min första graviditet fick jag högt blodtryck, inget protein i urinen, gick med högt blodtryck i flera veckor men då jag inte hade protein i urinen så kollades det inte upp närmre.
då bebisen låg i säte blev det planerat ks, då upptäcktes det att min lever var väldigt påverkad och att bebisen var tillväxthämmad.
min tredje graviditet så hade jag normala värden på fredagen, på måndagen hade jag 91 i undertryck och +0,5 i protein, vilket i mångas ögon inte är så farligt. men mina blodprover visade en hel annan historia och jag blev inlagd, bla höll mina njurar på att ge upp.
fjärde graviditeten hade jag normalt blodtryck och inget protein i urinen när det vid en särskild undersökning visade sig att trycket inuti mina kärl var högt (4 av 4) och det syns inte vid en vanlig blodtrycks kontroll, och det höga trycket hade i sin tur orsakat påverkan på flödet i navelsträngen. jag utveklade hf senare den graviditeten men det började påverka både bebis och mina inre organ flera veckor innan det räknades som hf.
men för att svara på ts fråga så ja du kan utveckla hf under den tiden då det kan gå riktigt snabbt.
jag har haft mild hf, svår hf+ hellp, samt svår hf och har inte haft några direkta symptomer.