• Sensitiveguy

Vad hade du önskat för regeringsbildning efter valet 2014?

Jag hade önskat en socialdemokratisk regering med stöd av MP, V, FP och C.

• Svar på tråden Vad hade du önskat för regeringsbildning efter valet 2014?
  • KillBill

Det kan jag också tänka mig men det skulle inte fungera eftersom både FP och C idag är så pass nyliberala. I många frågor befinner sig FP och C idag till höger om M. Hade vi pratat gamla FP och C skulle det varit en utmärkt idé.

• Sensitiveguy
    KillBill skrev 2015-01-15 18:12:34 följande:

Det kan jag också tänka mig men det skulle inte fungera eftersom både FP och C idag är så pass nyliberala. I många frågor befinner sig FP och C idag till höger om M. Hade vi pratat gamla FP och C skulle det varit en utmärkt idé.

Fast de skall ju inte ingå i regeringen - jag anser att V och MP också ligger för långt ifrån S för att sätta sig i regering med dem.
  • KillBill

Då är vi överens! Är överens med dig om V. MP funkar. Det är förmodligen en utopi att FP och C ska stödja en S regering även om de säger så för att få bort MP. Jag tror att det handlar om taktik från Allianspartierna för att splittra de röd gröna.

• Sensitiveguy
    KillBill skrev 2015-01-15 18:54:09 följande:

Då är vi överens! Är överens med dig om V. MP funkar. Det är förmodligen en utopi att FP och C ska stödja en S regering även om de säger så för att få bort MP. Jag tror att det handlar om taktik från Allianspartierna för att splittra de röd gröna.

Jag är mpare och tycker inte mp borde satt sig i regering med s, för olika åsikter helt enkelt.

Klart de taktiserar, det gör alla dagens skitpolitiker. Däremot ser jag inte alternativet? Om det är majoriteter som gäller, och även stänga ute SD.
  • Rataxes

Föga förvånande hade helst sett en Alliansregering, gärna med starkare FP (och C) på M:s bekostnad. Jag hade även accepterat om SD hade stöttat en sådan regering. Några köttben hade man väl kunnat kasta till dem för att hålla de rödgröna borta.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Sensitiveguy
    Rataxes skrev 2015-01-15 19:19:55 följande:

Föga förvånande hade helst sett en Alliansregering, gärna med starkare FP (och C) på M:s bekostnad. Jag hade även accepterat om SD hade stöttat en sådan regering. Några köttben hade man väl kunnat kasta till dem för att hålla de rödgröna borta.

Men utifrån det givna resultatet?
  • Rataxes
    Sensitiveguy skrev 2015-01-15 19:30:49 följande:
    Men utifrån det givna resultatet?
    OK, alliansregering med stöd av SD.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Sensitiveguy
    Rataxes skrev 2015-01-15 19:40:12 följande:

OK, alliansregering med stöd av SD.

Ok. Hade SD aktivt stöttat en regering som inte ger dem något inflytande över invandringen, månntro?
  • Sensitiveguy

Vad hade ni tyckt om en S + M-regering?

Föreslogs bland annat av Bengt Westerberg (FP).

• KillBill
    Sensitiveguy skrev 2015-01-15 20:16:31 följande:

Om de hade mötts i mitten så gärna. Är dock rädd för att miljöfrågorna hade fått stryka på foten.
  • Sensitiveguy
    KillBill skrev 2015-01-15 20:39:22 följande:

Om de hade mötts i mitten så gärna. Är dock rädd för att miljöfrågorna hade fått stryka på foten.

De får de i vilket fall, som jag ser det.

En sådan regering hade i alla fall skapat parlamentarisk trygghet, även om innehållet i den inte skulle falla mig in smaken.
  • Rataxes
    Sensitiveguy skrev 2015-01-15 20:16:31 följande:

Det näst minst dåliga. Stabil majoritet.
  • Zuzanne

Jag hade velat ha moderaterna i samarbete med Centerpartiet, Folkpartiet, Miljöpartiet, Vänsterpartiet samt Feministiskt Initiativ. Det hade blivit perfekt ^^

• Sensitiveguy
    Rataxes skrev 2015-01-15 20:56:03 följande:

Det näst minst dåliga. Stabil majoritet.

Oerhört stabilt. Skulle samla 54%.
  • Sensitiveguy
    Zuzanne skrev 2015-01-15 21:00:30 följande:

Jag hade velat ha moderaterna i samarbete med Centerpartiet, Folkpartiet, Miljöpartiet, Vänsterpartiet samt Feministiskt Initiativ. Det hade blivit perfekt ^^

Men skulle vara samla 47%, dvs minoritet.
  • EnAnonumius
    Zuzanne skrev 2015-01-15 21:00:30 följande:
    Är bara så tacksam att F! inte kom in alls.

Vem fan vill stödja en politik som går ut på att avskaffa arbetstillfällen?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sensitiveguy
    EnAnonumius skrev 2015-01-16 02:47:55 följande:

Är bara så tacksam att F! inte kom in alls.

Vem fan vill stödja en politik som går ut på att avskaffa arbetstillfällen?

Låter klokt. Om det innebär att vi delar på arbetsuppgifterna. Inte klokt om det innebär att prekariatet kvarstår.
Svar på tråden Vad hade du önskat för regeringsbildning efter valet 2014?