• orkarintemer32

Neka resa som redan är "godkänd"

Pappan till mitt barn har okejat en kortare resa med vårt gemensamma barn över en helg som egentligen är hans helg. Vi kom överens om att byta helg. Vi kommer vara borta 5 dagar. Nu helt plötsligt säger han nej bara för att han kan tycker han. Vi har muntligt avtal om varannan helg som har funkat, och vi har även bytt helger någon gång ibland utan problem.

Nu till frågan, om jag åker ändå vad kan hända? Mer än att jag kommer få ett rent helvete när vi kommer tillbaka. Vilket han också har sagt rakt ut att det är mer eller mindre hans prioritet numer.

Hur ska jag göra? Åka ändå eller inte?

• Svar på tråden Neka resa som redan är "godkänd"
  • Drottningen70

Åk.

Visserligen ska man prioritera det som gynnar barnen och föräldrar som strider är i gen höjdare för barn, men i det hör faller

Känns det inför framtiden viktigare att markera att han inte kan styra ditt och barnets liv via hot.

• orkarintemer32

Är det värt att åka då? Vill inte känna stress över att pappan dyker upp för att hämta hem barnet, vilket han också säger att han kommer göra...
    Länge sen jag var såhär ledsen...

• MadHatter

Har du redan betalt? Vet barnet om att ni ska åka?

• MadHatter

Har ni aval som någon annan varit involverad i (familjerätten) eller är det mer en överenskommelse er emellan.

Du råkar inte ha fått hans ok till resan på mejl eller sms så att du har det skriftligt?

• orkarintemer32

Barnet är snart 2 år, så h*n har inte förstått att vi ska åka bort. Hotell är bokat, men inget är betalt. Det är en resa till min familj 20 mil bort, som vi inte har träffat sen i höstas. Betalt är det inte mer än att jag har fått min semester godkänd och inte blir nåt värd om jag ska behöva skippa att åka.

Och tyvärr har jag inte skriftligt på okej på resan, jag smsade om det i hopp om att få det, men pappan ringde upp istället och sa "självklart att ni ska åka..."

Vi har ett "avtal" som vi skrivit ihop i familjerätten där det egentligen bara framgår att varannan helg är hans, inget specifikt om just resor. Men där har vi haft som egen regel att tala om i god tid så man kan planera efter det.

Detta är bara en liten del av allt skit som kommer från honom. Har skriftligt på att han kommer göra allt han kan för att förstöra för mig m.m Hinner dock inte få igenom nåt innan vår resa är planerad. Han kan väl inte hänvisa till egenmäktigt förfarande av barn? Har läst en del om det och jag tolkar det som att det inte räknas vid en resa av denna typ. Eller egentligen att det inte räknas som det överhuvudtaget?!

• orkarintemer32
    MadHatter skrev 2015-01-15 21:15:59 följande:

Har ni aval som någon annan varit involverad i (familjerätten) eller är det mer en överenskommelse er emellan.

Du råkar inte ha fått hans ok till resan på mejl eller sms så att du har det skriftligt?

Skrev svar men glömde citera :)
  • Kjell2

Har ni ett av familjerätten fastställt umgängesavtal bör du inte åka utan ok från pappa,

Kolla om du kan flytta resan en vecka.

Har ni svårt att samarbeta är det dumt att gå utanför umgängesavtalet överlag.

• orkarintemer32
    Kjell2 skrev 2015-01-16 08:32:51 följande:

Har ni ett av familjerätten fastställt umgängesavtal bör du inte åka utan ok från pappa,

Kolla om du kan flytta resan en vecka.

Har ni svårt att samarbeta är det dumt att gå utanför umgängesavtalet överlag.

Vårat s.k avtal är inte godkänt av socialnämnden och därmed är det inte juridiskt bindande.

Har pratat med vår kontakt på familjerätten, socialtjänsten och en advokat idag och alla tre säger att jag kan åka, eftersom han redan har godkänt resan en gång.

Resan går tyvärr inte att skjuta. Och det bestämdes redan i höstas som sagt. Med semesterdagar inlagda och godkända, och pappans godkännande.

Har fått råd idag om hur jag ska agera, och om pappan dyker upp för att hämta hem barnet, så får han göra det, men det kommer inte ligga till fördel för honom alls då det mest troligt kommer bli en jobbigt upplevelse för barnet.

Jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra, men jag har iaf nu fått svar på vad som kan hända och inte. För jag vill inte att något ska hända barnet.

Så jobbig situation...och detta är tyvärr bara början. Men jag ska inte vika mig för den sortens hot (om att pappan kommer och hämtar barnet) får då kommer han att fortsätta på den linjen och få sin vilja igenom.
  • Kjell2
    orkarintemer32 skrev 2015-01-16 10:59:56 följande:
    Vårat s.k avtal är inte godkänt av socialnämnden och därmed är det inte juridiskt bindande.

Har pratat med vår kontakt på familjerätten, socialtjänsten och en advokat idag och alla tre säger att jag kan åka, eftersom han redan har godkänt resan en gång.

Resan går tyvärr inte att skjuta. Och det bestämdes redan i höstas som sagt. Med semesterdagar inlagda och godkända, och pappans godkännande.

Har fått råd idag om hur jag ska agera, och om pappan dyker upp för att hämta hem barnet, så får han göra det, men det kommer inte ligga till fördel för honom alls då det mest troligt kommer bli en jobbigt upplevelse för barnet.

Jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra, men jag har iaf nu fått svar på vad som kan hända och inte. För jag vill inte att något ska hända barnet.

Så jobbig situation...och detta är tyvärr bara början. Men jag ska inte vika mig för den sortens hot (om att pappan kommer och hämtar barnet) får då kommer han att fortsätta på den linjen och få sin vilja igenom.
    Fixa ett fastställt umgängesschema via familjerätten eller tingsrätten. Då vet du vad som gäller och du  kan minska kontakten med pappan.

Har ni inget fastställt umgängeschema är det mer eller mindre vilda västerna som gäller. Ni kan båda gör lite hur ni vill. Om pappan kommer behöver du t ex inte vara på plats eller inte släppa in honom. Å andra sidan behöver han inte lämna tillbaka senare.
  • orkarintemer32
    Kjell2 skrev 2015-01-16 11:05:34 följande:
    Fixa ett fastställt umgängesschema via familjerätten eller tingsrätten. Då vet du vad som gäller och du  kan minska kontakten med pappan.

Har ni inget fastställt umgängeschema är det mer eller mindre vilda västerna som gäller. Ni kan båda gör lite hur ni vill. Om pappan kommer behöver du t ex inte vara på plats eller inte släppa in honom. Å andra sidan behöver han inte lämna tillbaka senare.
    Det är på gång, hoppas på så fort som möjligt. Ena delen av mig vill inte att barnet ska någon kontakt med pappan alls, eftersom han inte är så värst intresserad överlag (vill aldrig ha barnet hos sig extra än de VVhelg som han har) men ändå ska vara med att bestämma allt tycker han (gnäller på kläder, frisyr, rutiner, ja allt.)
    Andra sidan av mig vill ju att mitt barn ska få ha en bra kontakt med sin pappa, men om den är så bra vet jag inte :(  Heller växa upp utan pappa än med en som inte är bra. Det är ju lika illa tycker jag.

Vet inte heller vad som kommer hända om jag går vidare med allt och försöker få ensam vårdnad. Det är det jag är mest orolig för. Men jag vill kunna leva mitt liv som jag vill utan att indirekt bli styrd av pappan.

Ang. resan, så säger pappan att om han hämtar barnet så ska jag minsann hämta tillbaka barnet som vanligt på söndagkväll. Så det är ju bara på rent jävelskap han gör så här.

Svar på tråden Neka resa som redan är "godkänd"